ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آلفابت 1 ساله شد؛ نگاهی به عملکرد این کمپانی و زیر مجموعه هایش طی یک سال گذشته

یک سال پیش در تاریخ 10 آگوست، ما با گوگل سابقی که می شناختیم بدرود گفتیم و آلفابت تشکیل شد. آن گوگلی که برای ما تعریف شده بود شامل موتور جستجو، نقشه، جیمیل، اندروید، یوتوب ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

یک سال پیش در تاریخ 10 آگوست، ما با گوگل سابقی که می شناختیم بدرود گفتیم و آلفابت تشکیل شد. آن گوگلی که برای ما تعریف شده بود شامل موتور جستجو، نقشه، جیمیل، اندروید، یوتوب و کلی پروژه هیجان انگیز می شد.

همه این ها حالا به شرکت های مستقل تحت برند آلفابت تبدیل شدند. پروژه هایی نظیر نست و اتومبیل های خودران به شرکت های کوچک تری تبدیل شدند که هر کدام یک مدیر عامل داشتند و تحت عنوان Other Bets شناخته می شدند.

حالا بگذارید ببینیم که طی این مدت، چه تغییراتی صورت پذیرفته و تبدیل گوگل به آلفابت چه نتایجی را در پیش داشته است.

larry-page-is-now-the-ceo-of-alphabet-instead-of-google-which-has-allowed-him-to-keep-a-really-low-profile

لری پیج حالا به جای گوگل، مدیرعامل آلفابت است. پیج به شکل عجیبی از رسانه ها دوری می کند و کمتر کسی قادر است تا با وی مصاحبه ای صورت دهد. این رویه خصوصا پس از واگذاری مدیریت گوگل به پیچای تشدید یافته و جالب است بدانید که وی حتی در یکی از جلسات با سهام داران نیز حاضر نشد. اما اخیرا خبری منتشر شد که نشان می داد وی به شکلی رمز آلود در حال سرمایه گذاری روی استارتاپ های سازنده ماشین های پرنده است.

meanwhile-alphabet-chairman-eric-schmidt-has-been-fielding-most-of-the-questions-about-googles-increasing-antitrust-troubles

در همین حین که پیج از رسانه ها دوری می کند، اریک اشمیت، رئیس هیئت مدیره آلفابت در حال پاسخگویی به سوالات پیرامون مشکلاتی است که اخیرا پیش آمده. در ماه گذشته کمیسیون اروپا گوگل را به رفتار انحصار طلبانه در زمینه نمایش جستجوی داده ها متهم کرد.

the-core-google-business-now-run-by-sundar-pichai-had-a-really-busy-year

هسته اصلی شرکت، یعنی همان گوگل و موتور جستجویش توسط ساندار پیچای هندی مدیریت می شود و سالی بسیار پر مشغله را پشت سر گذاشت. هنوز هم گوگل عمده درآمد خود را از تبلیعات به دست می آورد که طی 3 ماهه گذشته این رقم 19.14 میلیارد دلار بود اما درآمد بخش های دیگر نیز مثل فروش فضای ابری به شرکت ها نیز افزایش قابل توجهی داشته اند.

گوگل با به کار گرفتن دیان گرین در بخش فضای ابری خود توانسته موفقیت های بسیاری کسب کند و تکانی اساسی به درآمد این بخش از کسب و کار خود دهد.

میزان اندکی از درآمد 2.2 میلیارد دلاری بخش های دیگر نیز به فروش سخت افزار مرتبط می شد. برای انسجام بیشتر و قدرت یافتن نیز آن ها ریک اوسترلوه، مدیرعامل پیشین موتورولا را به خدمت گرفتند تا تمامی بخش های سخت افزاری تحت نظر او اداره شوند.

گوگل همچنین سر و سامانی هم به بخش یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی داده و مدل های تبلیغاتی بیشتری برای یوتوب در نظر گرفته تا در نبرد با فیسبوک بر سر درآمدهای تلویزیونی که حالا کم کم به جیب آن ها می شود کم نیاورد. در ضمن، بخش واقعیت مجازی هم راه اندازی شده که محصولات شان را طی ماه های آتی باید کم کم ببینیم.

even-though-all-of-the-projects-commonly-referred-to-as-moonshots-have-moved-outside-of-google-the-core-team-is-working-on-innovative-stuff-too

باقی پروژه های بلندپروازانه گوگل که تحت عنوان Moonshots شناخته می شد، حالا از گوگل جدا شده اند و کارکنان اصلی تمرکز بیشتری روی طرح های مهم و خلاقانه دارند.

مثل قابلیت پیشرفته تشخیص صدا و تصویر. یک بخش جدیدی به نام Area 120 راه اندازی شده (همان Time 20% زمان گوگل) تا کارکنانی با قدرت کارآفرینی، پروژه های خلاقانه شان را در داخل گوگل پرورش دهند. اگر طرح مورد قبول واقع شود، آن ها چندین ماه زمان دارند تا با استفاده از منابع گوگل، طرح خود را رشد دهند.

بردلی هاروویتز و دان هریسون که کریس پول، موسس 4chan را استخدام کرد، این بخش را اداره می کنند.

oh-and-we-cant-forget-about-googles-big-logo-change

در زمان گذر گوگل به آلفابت، گوگل هم تغییر لوگویی داد و طرح آن کمی ساده تر و دوستانه تر شد.

amid-the-moonshots-the-other-bet-to-see-the-biggest-change-was-smart-home-hardware-maker-nest-ceo-tony-fadell-left-in-june-replaced-by-former-motorola-exec-marwan-fawaz

بخش Other Bet یک شرکت بزرگ به نام Nest دارد که این سال تغییرات بسیاری را تجربه کرد. تونی فادل (فرد سمت چپ در تصویر فوق) کمپانی را ترک گفت و مروان فاواز (فرد سمت راست) جایگزین وی شد.

نست طی یک سال اخیر با مشکلات بسیاری مواجه بود که در نتیجه این اتفاقات، تونی فادل مجبور به ترک کمپانی شد. شرکت به اندازه کافی سودرسانی نمی کرد و محصولات مشکلاتی داشتند. در نتیجه حالا فعلا مدیرعامل جدید بر سر کار آمده و باید دید وی چه می کند.

meanwhile-the-ceo-of-life-sciences-company-verily-faced-some-criticism-too

مدیرعامل وریلی هم در همین حال زیر فشار انتقاد بالایی بود. هدف Verily استفاده از تکنولوژی برای پیشگیری و از بین بردن بیماری ها است. پروژه های آن شامل یک لنز چشمی هوشمند برای اندازه گیری گلوکوز بدن و تولید نانوذراتی می شود که در بدن می چرخند تا سرطان را پیدا کنند. اخیرا نیز با یک شرکت دارویی انگلیسی نیز همکاری بر سر «بیو الکترونیک» را آغاز کرده اند.

اما گفته می شود که بسیاری از طرح های وریلی به شکلی منطقی قابل انجام نیستند و اندرو کونارد (تصویر بالا) بسیاری از نوابغ شرکت را اخراج کرده یا فراری داده است.

123

اما دیگر کمپانی مرتبط با سلامتی آلفابت به نام Calico مشکلات بزرگی نداشته. آرتور لوینسون حالا کالیکو را می گرداند و روی افزایش عمر انسان و مبارزه با سالخوردگی تمرکز کرده است. تقریبا هیچ خبر مهم و قابل توجهی جز همکاری با شرکتی دیگر از سوی کالیکو امسال شنیده نشد.

sidewalk-labs-the-unit-aimed-at-revamping-urban-life-has-seen-much-more-action

Sidewalk Labs شرکت دیگری است که روی بهبود زندگی شهری تمرکز دارد. آن ها طی یک سال گذشته دو پروژه را به انجام رساندند: یکی ارائه اینترنت رایگان در سطح شهر نیویورک و دیگری استفاده از داده های ناشناس برای فهم ترافیک و ازدحام شهرید.

وقتی The Information از دان دکتروف، مدیرعامل Sidewalk Labs در مورد ساخت یک شهر توسط آن ها پرسید، وی صراحتا جواب مثبت یا منفی نداد اما گفت: «ایده فوق العاده ای است.»

it-was-a-slow-overall-year-for-corporate-venture-capital-firms-but-alphabets-gv-has-been-the-most-active-player-according-to-cb-insights

GV بازوی سرمایه گذاری آلفابت روی پروژه های دیگر است. گفته می شود که در زمینه سرمایه گذاری خطرپذیر، آلفابت و GV طی یک سال گذشته بهترین عملکرد را داشته اند.

after-the-original-publication-of-this-post-news-broke-that-gv-founder-bill-maris-is-stepping-down-and-managing-partner-david-krane-is-replacing-him

اما همین امروز خبر رسید که بیل ماریس، مدیرعامل و موسس GV قرار است سمت خود را تحویل داده و دیوید کرین جایگزین وی شود.

alphabets-growth-equity-fund-google-capital-bought-its-first-stake-in-a-public-company

گوگل کپیتال مبلغ 46.35 میلیون دلار در Care.com سرمایه گذاری کرد، سایتی که به مردم اجازه می دهد سرایدار، پرستار بچه و حیوانات خانگی را استخدام کنند.

access-and-energy-which-is-best-known-for-its-super-fast-internet-service-fiber-has-made-a-bit-of-a-strategy-shift-this-year

شاخه Access & Energy که بیشتر به خاطر اینترنت فوق سریع خود یعنی Fiber شناخته شده است، امسال تغییرات راهبردی اندکی داشت.

طرح اول گوگل برای رساندن اینترنت فوق سریع به مردم همراه بود با سیم کشی مخصوص و ویژه به درب هر خانه که تقاضایش را داشت. اما بعدها اثبات شد که این نوع کار بسیار آهسته پیش می رود و هزینه های هنگفتی نیز به همراه دارد.

اوایل تابستان امسال، آن ها موفق به خریداری کمپانی Webpass شدند، با این حال تیم فیبر در حال کار روی آن است که تکنولوژی اش را با سیم های موجود در شبکه کابلی به مردم برسانند.

x-where-some-of-the-companys-wildest-ambitions-are-born-has-made-progress-with-its-internet-balloon-project-loon-and-its-drone-project-wing-this-year

X، جایی که برخی از عجیب ترین و غیر قابل باورترین پروژه های گوگل در آن متولد شدند هم حالا یک کمپانی جداگانه است. پروژه های Loon و Wing پیشرفت کرده اند و یک گام به حقیقت نزدیک تر شده اند.

پروژه Loon در اندونزی به طور آزمایشی راه اندازی شد و آمریکا هم اجازه پرواز را به پهپاد پروژه Wing داد.

1234

X همچنین برخی کمپانی هایی که گوگل پیش از این خریده بود را نیز از آن ود کرد. واحد رباتیک از بین رفت و در عوض پروژه شرکت هایی مثل Boston Dynamics به X تعلق یافتند.

technically-alphabets-self-driving-carsefforts-still-fall-under-x-too-but-the-division-has-its-own-ceo-and-will-likely-break-out-into-a-separate-subsidiary-soon

بخش اتومبیل خودران گوگل هنوز هم تحت برند X مدیریت می شود اما جالب است که مدیرعامل مخصوصی دارد و انتظار می رود که به زودی این دو از یکدیگر جدا شوند.

although-all-the-other-bets-are-largely-independent-some-pieces-of-the-companies-are-still-centralized-for-instance-they-all-rely-on-googles-ma-team-led-by-don-harrison

گرچه بخش Other Bets بسیار مستقل عمل می کنند اما برخی از کمپانی ها هنوز هم با بخش های دیگر در ارتباط هستند. برای مثال بسیاری از آن ها با تیم M&A که توسط دان هریسون مدیریت می شود در ارتباط اند.

12345

طی سه ماهه دوم سال 2016، آلفابت ضرری 859 میلیون دلاری بابت عملکرد کمپانی های Other Bets متحمل شد که در مقابل ضرر 660 میلیون دلاری سال قبل نشان دهنده افزایشی قابل توجه است.

با این حال، روث پورات، مدیر امور مالی آلفابت می گوید که در زمینه خرج کردن ها، آن ها بسیار برنامه ریزی شده عمل می کنند.

wall-street-seems-to-believe-her-alphabets-stock-is-up-roughly-22-from-its-opening-price-on-august-10-2015

به نظر می رسد که وال استریت حرف پورات را باور دارد. سهام آلفابت از زمان تاسیس اش در 10 آگوست 2015 با افزایشی 22 درصدی مواجه بوده است.

در ادامه نیز به صورت خلاصه تمامی بخش های آلفابت را مشاهده می کنید (برای مشاهده در حالت بزرگ تر، روی تصویر کلیک کنید):

want-a-recap-of-what-alphabet-looks-like-zoomed-out-heres-our-handy-chart

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ایمان Asgharpour
    ایمان Asgharpour | ۲۱ مرداد ۱۳۹۵

    عاشقشم
    یلحظه اینترنتو بدون الفابت تصور کنید ..

مطالب پیشنهادی