ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان برای اولین بار قادر به تماشای بیان ژن در مغز شدند

وقتی که صحبت از بیماری هایی نظیر آلزایمر و شیزوفرنی به میان می آید (گرچه نباید اعتیاد و افسردگی را هم فراموش کرد)، یک آنزیم خاص در این میان تاثیر گذار است: هیستون دِ استیلاز ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۳:۳۰

وقتی که صحبت از بیماری هایی نظیر آلزایمر و شیزوفرنی به میان می آید (گرچه نباید اعتیاد و افسردگی را هم فراموش کرد)، یک آنزیم خاص در این میان تاثیر گذار است: هیستون دِ استیلاز (HDAC).

حالا محققین روش تصویربرداری جدیدی را توسعه داده اند که به آن ها اجازه می دهد تغییرات در فعالیت ژن های درون مغز را تماشا کنند.

اختلال در اپی ژنتیک (نحوه تغییرات ژنتیکی حین بیان ژن) پایه بسیاری از بیماری های عصبی است، از جمله آن هایی که بالاتر نام برده شد. دانشمندان می دانند که HDAC در تغییرات مذکور نقش دارند اما هیچ اطلاعات دیگری در دسترس نیست.

2

برای پی بردن به این مسئله، گروهی از دانشمندان به مدت 7 سال مشغول ساخت ترکیبی با نام [11سی]مارتینوستات بوده اند که به آن ها اجازه می دهد مغز را در حال کار کردن مطالعه کنند. این ماده روی پستانداران و موش های آزمایشگاهی تست شده و هشت انسان نیز اولین گروه داوطلب انسانی به حساب می آیند که ماده روی آن ها تست شده.

مارتینوستات با موفقیت به HDAC می چسبد و به طریق اسکن PET، آن ها قادرند تا نحوه عملکرد مولکول را تحت نظر داشته باشند. نتیجه شگفت انگیز بود، چون پژوهشگران برای اولین بار توانستند جایگاه فعالیت HDAC را در مغز پیدا کنند.

در برخی نقاط مغز که مسئولیت اعمال حرکتی انسان را بر عهده دارد، میزان HDAC بسیار بالا است. نکته شگفت انگیز این بوده که در همه این افراد، سطح مولکولی ماده مورد بحث در قسمت های مختلف تقریبا مشابه یکدیگر بوده است و حالا می توان رابطه HDAC و بیان ژن های مرتبط با بیماری های عصبی را با دقت بیشتری بررسی کرد.

با این حال، مارتینوستات تنها به سه مدل از 11 نوع مختلف HDAC می چسبد و مشخص نیست 8 مدل دیگر کجا حاضر هستند و چه می کنند. سال ها به طول می انجامد تا یافته های امروز به شواهد مستحکم و مستدلی تبدیل شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی