ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

معرفی شانزده مشکل رایج آپدیت سالیانه ویندوز 10 و روش های برطرف کردن آن ها

حال که دیگر فرصت برای ارتقا رایگان به ویندوز 10 به پایان رسیده، مایکروسافت تصمیم گرفته که آپدیتی بزرگ و مهم برای آخرین نسخه از سیستم عاملش عرضه کند. از آن جایی که ویندوز 10 همواره تحول ...

پوریا دانشور
نوشته شده توسط پوریا دانشور | ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۰:۰۰

حال که دیگر فرصت برای ارتقا رایگان به ویندوز 10 به پایان رسیده، مایکروسافت تصمیم گرفته که آپدیتی بزرگ و مهم برای آخرین نسخه از سیستم عاملش عرضه کند. از آن جایی که ویندوز 10 همواره تحول می یابد، این بروز رسانی ویژگی های بسیاری را برای کاربران به ارمغان آورده و بسیاری از مشکلات قبلی را نیز بر طرف کرده است.

با این حال آپدیت جدید چندان هم بی ایراد نیست. نسخه جدید ویندوز 10 با مشکلات کوچک و بزرگ زیادی روبرو است که در این مقاله شناخته شده ترین آن ها را به همراه شیوه رفع کردن شان برای شما بازگو خواهیم کرد.

1) پین شدن مجدد برخی از میان بر ها به تسک بار

گرچه مایکروسافت قول داده که با آپدیت سالیانه ویندوز 10، تنظیمات و شخصی سازی کاربران را تغییری ندهد، اما ظاهرا پس از نصب این بروزرسانی آیکن های ویندوز اکسپلورر، مرورگر اج و ویندوز استور مجددا به تسک بار پین خواهند شد. اگر از این اپلیکیشن ها استفاده نمی کنید و تمایلی ندارید آیکن شان را در تسک بار مدام جلوی چشم تان باشد، کافی است روی آیکن های شان کلیک راست کنید و گزینه Unpin from Task Bar را برگزینید.

پس از نصب این آپدیت ممکن است در سمت راست دسکتاپ تان آیکنی به شکل قلم هم مشاهده کنید. این آیکن میان بری است به اپلیکیشن Windows Ink. برای حذف این آیکن روی فضای خالی تسک بارتان کلیک راست کنید و تیک گزینه Show Windows Ink Workspace button را بردارید.

2) بازگرداندن اپلیکیشن های پیش فرض

آپدیت سالیانه علاوه بر پین کردن مجدد اپلیکیشن های مایکروسافت به تسک بار، اپلیکیشن هایی که برای اجرای هر نوع فایل انتخاب کرده بودید را با گزینه های پیش فرض مایکروسافت عوض می کند. برای مثال فرض کنید که برای اجرای فایل های صوتی از اپلیکیشن VLC استفاده می کردید. با نصب این آپدیت بار دیگر اپلیکیشن Groove Music فایل های صوتی را اجرا خواهد کرد. برای بازگردانی تنظیمات تان کافی است به مسیر Settings>System>Default Programs رفته و برای هر نوع فایل اپلیکیشن دلخواه تان را برگزینید.

3) تبلیغات بیشتر در منوی استارت

در منوی استارت ویندوز 10 بخشی به اپ های پیشنهادی اختصاص داده شده. اپدیت اخیر این سیستم عامل تعداد این پیشنهاد ها و تبلیغ ها را دو چندان کرده. اگر چندان دل خوشی از دیدن این تبلیغات آزار دهنده ندارید به مسیر Settings>Personalization>Start بروید و گزینه Occasionally show Suggestions on Start را غیرفعال کنید.

4) نسخه سبک اسکایپ

اسکایپ یکی از سرویس های خوب و محبوب مایکروسافت به شمار می رود، اما ردموندی ها علاقه خاصی به مجبور کردن کاربران شان به استفاده از این اپلیکیشن دارند. حتی اگر نسخه دسکتاپ این اپلیکیشن را نصب کرده باشید، باز هم با آپدیت سالیانه نسخه پیشنمایش اسکایپ روی رایانه شما فعال خواهد شد و به طور کاملا خودکار وارد حساب کاربری اسکایپ تان می شود. اگر از اسکایپ استفاده نمی کنید و یا نمی خواهید که لیست مخطابین اسکایپ تان مزاحم تان شود، می توانید به راحتی از شر این اپلیکیشین خلاص شوید.

برای حذف این اپ در نوار ابزار جستجو ویندوز Skype Preview را بنویسید، سپس با کلیک راست روی آیکن این اپ گزینه Uninstall را برگزینید. اگر نمی خواهید این اپ را پاک کنید و تنها به دنبال خروج از حساب اسکایپ تان هستید، روی آیکن حساب تان در گوشه پایین و چپ این اپلیکیشن کلیک راست را بفشارید و گزینه sign Out را انتخاب کنید.

5) گم شدن پارتیشین های هارد درایو

یکی از بدترین مشکلات اپدیت اخیر ویندوز 10 عدم نمایش بخش بندی های هارد درایو پس از بروز رسانی است. شاید ویندوز 10 از شناسایی فایل سیستم هارد درایو عاجز بوده و به جای NTFS آن را با فرمت RAW شناسایی کرده که در این صورت نیاز به ابزاری برای بازیابی اطلاعات هاردتان دارید. شاید فکر کنید که تمامی اطلاعاتتان را از دست داده اید، اما نگران نباشید.

با یک سری ابزار کاملا رایگان همچون EaseUS Partition Master و AOMEI Partition Asistant می توانید این مشکل را مرتفع کنید. این اپلیکیشن ها را اجرا و روی پارتیشن گم شده راست کلیک کنید و گزینه مربوط به اجرا مراحل بازیابی پارتیشین را برگزینید. به این صورت پارتیشن شما بازیابی خواهد شد و بار دیگر می توانید از آن استفاده کنید.

بهتر است قبل از نصب آپدیت ویندوز 10 یکبار از اطلاعات حیاتی تان بکاپ بگیرید تا در صورت بروز هر گونه مشکلی اطلاعات تان را از دست ندهید.

6) ارور 0x8024200D

اگر هنگام نصب آپدیت سالیانه با این ارور مواجه می شوید، یک بار اپلیکیشن Windows Update Fix Tool را اجرا کنید تا فرایند نصب آپدیت از هر مشکلی مبرا شود. اما اگر این اپلیکیشن کارتان را راه ننداخت، از Media Creation Tool برای ساخت یک USB حاوی فایل های نصبی ویندوز 10 استفاده کرده و از طریق آن ویندوز تان را آپدیت کنید.

7) کمبود حافظه

یکی از شایع ترین مشکلات هنگام نصب بروز رسانی ویندوز 10، کمبود حافظه است. در این صورت ویندوز با اروری به شما تذکر خواهد داد که نیاز به فضای بیشتری دارید. کافی است فایل های اضافه را از پارتیشنی که ویندوز روی آن نصب شده حذف کنید تا جا برای نصب فایل های بروز رسانی ویندوز 10 باز شود.

8) نرم افزار های ناسازگار

ممکن است ویندوز به شما تذکر دهد که یکی از اپلیکیشن های نصب شده بر روی سیستم تان با آپدیت هم خوانی ندارد و به همین دلیل از بروز رسانی خود جلوگیری خواهد کرد. اغلب این اپلیکیشن یکی از نرم افزار های ضد ویروس است. کافی است آن را غیر فعال کرده و بار دیگر برای نصب آپدیت ویندوز تلاش کنید. اگر مشکلتان حل نشد، به شکل موقت آن اپلیکیشن را از سیستم خود پاک کنید و پس از بروزرسانی ویندوز در صورت تمایل مجددا آن را نصب کنید.

9) عدم فعال شدن ویندوز

اگر خطایی مبنی بر نبود امکان فعال سازی ویندوز دریافت کردید، مدتی صبر کنید. سرور های مایکروسافت بشدت شلوغ اند و بسیاری از کاربران ویندوز سعی در بروزرسانی این سیستم عامل دارند. علاوه بر این، فراموش نکنید که دیگر دوران آپگرید مجانی به ویندوز 10 به اتمام رسیده و اگر می خواهید ویندوز 7 یا 8.1 خود را آپگرید کنید، باید ویندوز 10 را خریداری کنید.

10) ناهماهنگی با اپلیکیشن Aero Glasses

اگر از اپلیکیشن Aero Glasses برای افزودن ظاهری مشابه ویندوز 7 به سیستم عامل تان استفاده می کنید، پیش از نصب آپدیت سالیانه آن را پاک کنید. کاربران گزارش کرده اند که این نرم افزار چندین گیگابایت ارور گزارش خواهد کرد و مشکلات بسیاری در هنگام نصب آپدیت ایجاد می کند.

دقت کنید که پس از نصب اپدیت هم Aero Glasses کار نخواهد کرد. پس بهتر است صبر کنید تا توسعه دهندگان این اپ مشکلات آن را برطرف کنند.

11) حذف لاک اسکرین

کاربرانی که صفحه قفل ویندوز 10 را زاید می دانستند قادر بودند با دست کاری سیاست های گروهی مایکروسافت آن را به کل حذف کنند. با این آپدیت، مایکروسافت راه پیشین حذف لاک اسکرین را بسته و باید به دنبال شیوه ای جدید گشت.

در نوار ابزار جستجو Local Security Policy را تایپ و پس از یافتنش آن را باز کنید. در شاخه Security Settings گزینه Software Restriction Policies را انتخاب کنید. اگر چنین گزینه ای را پیدا نمی کنید، Action و سپس New Software Restriction Policies را برگزینید. فولدر جدیدی به نام Additional Rules ایجاد خواهد شد که شما باید روی فضای خالی این فولدر راست کلیک کنید و New Path Rule را برگزینید.

در قسمت Patch مقدار زیر را وارد کنید:

C:\Windows\SystemApps\Microsoft.LockApp_cw5n1h2txyewy

Secutity Level را روی disallowed قرار دهید و کلید Ok را بفشارید. دیگر با لاک اسکرین ویندوز مواجه نخواهید شد.

12) حذف کورتانا

پیش از این آپدیت، کاربران می توانستند به راحتی کورتانا را خاموش کنند تا این دستیار صوتی چندان جلوی دست و پا نباشد. اما با این بروزرسانی مایکروسافت دیگر اجازه غیرفعال کردن کورتانا را به کاربران نخواهد داد، حداقل از طریق تنظیمات سیستم عامل!

کاربران نسخه هوم ویندوز 10 می توانند با اعمال تغییرات اندکی در رجیستری کورتانا را حذف کنند. برای دسترسی به تنظیمات رجیستری، در نوار ابزار جستجو عبارت Regedit را وارد کرده و روی نخستین نتیجه کلیک کنید. سپس به این مسیر بروید:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\Windows Search

اگر Windows Search را نیافتید، روی پوشه Windows کلیک راست کنید، گزینه New و سپس Key را برگزینید و فولدر جدید را Windows Search بنامید. حال روی پوشه که اخیرا ایجاد کرده اید راست کلیک کرده و گزینه New و سپس DWORD (32-bit) Value را انتخاب کنید. این مقدار جدید را AllowCortana بنامید و مقدار آن را صفر قرار دهید. رجیستری را ذخیره و سپس سیستم تان را ریبوت کنید تا تغییرات اعمال شوند.

اما در ویندوز 10 پرو، باید در نوار جستجو gpedit.msc را تایپ کنید تا بتوانید به سیاست های گروهی مایکروسافت دسترسی یابید. در شاخه Computer Configurations گزینه Administrative Templates را انتخاب کنید و سپس فولدر Windows Component را بگشایید. در این فولدر پوشه ای به نام Search خواهید یافت. پس از باز کردن این پوشه در محتویات آن به دنبال AllowCortana بگردید. با دابل کلیک بر روی این گزینه تنظیمات مربوط به آن نمایش داده خواهد شد و شما باید گزینه Disable را انتخاب کنید.. یک بار از حساب کاربری ویندوز تان خارج شده و دوباره وارد شوید تا تغییرات اعمال شوند.

13) گم شدن کورتانا

بر خلاف مورد قبل شاید کورتانا بسیار به کارتان بیاید، اما بسیاری از کاربران گزارش کرده اند که نتوانسته اند این دستیار صوتی را در نوار جستجو پیدا کنند! ظاهرا کورتانا گاهی در اعماق رجیستری ویندوز 10 گیر می کند و باید وی را آزاد کنید. همان طور که اشاره کردیم با تایپ کردن عبارت Regedit در نوار ابزار جستجو وارد تنظیمات رجیرستری شوید و به مسیر زیر بروید.

HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Search Change BingSearchEnabled

کلید Search Change BingSearchEnabled را از 0 با 1 تغییر دهید و سیستم تان را ریبوت کنید.

14) اجرای ضعیف بازی ها

گاهی آپدیت های ویندوز کار گیمر ها را سخت می کنند، آپدیت سالیانه ویندوز 10 هم از این قاعده مستثنا نیست. اگر احساس می کنید که پس از آپدیت بازی ها با نرخ فریم کمتری اجرا می شوند، باید ویژگی Game Bar DVR را از طریق دستکاری در رجیستری غیر فعال کنید. Regedit را باز کرده و به مسیر زیر بروید:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\PolicyManager\default\ApplicationManagement\AllowGameDVR

مقدار کلید AllowGameDVR را روی 0 قرار دهید و سیستم را ریبوت کنید. اگر تغییری در پرفورمنس بازی ها مشاهده نکردید، درایور های خود را آپدیت کنید. همچنین مطمئن شوید که تنظیمات گرافیکی بازی تغییری نکرده اند و همان مقادیر قبلی اند.

15) ناخوانی ساعت

برخی کاربران گزارش کرده اند که فونت ساعت واقع شده در سمت راست تسک بار گاهی سیاه و ناخوانا می شود. برخی از کاربران توانسته اند با دستکاری سیاست های گروهی این مشکل را رفع کنند. gpedit.msc را باز کنید و به مسیر زیر بروید.

Computer Configuration > Windows Settings > Security Settings > Local Policies > Security Options

در پوشه Security Options فایل User Account Control: Admin Approval Mode for the Built-in Administrator Account را باز کرده و آن را فعال کنید. طبیعتا یک بار هم باید سیستم تان را ریبوت کنید.

16) باز نشدن منوی استارت

برخی هم مشاهده کرده اند که در نسخه جدید ویندوز 10 منوی استارت به کل باز نمی شود. دانلود و اجرای نرم افزار Start Menu Fix راه خوبی برای حل این مشکل است. اگر این نرم افزار هم مشکل را حل نکرد، باید یک حساب جدید ایجاد کنید و ببینید که مشکل پا بر جا است یا خیر.

CMD را باز کرده و دستور زیر را در آن وارد نمایید.

net user <username> /add

اگر می خواهید یوزر جدید ادمین باشد از دستور زیر استفاده کنید

net localgroup Administrators <username> /add

اگر حساب جدید دیگر مشکلی نداشت، از این حساب استفاده کنید.

این 16 مورد تنها مشکلاتی نیستند که ممکن است گریبان تان را بگیرند، اما متداول ترین شان هستند. اگر با هر مشکل دیگری مواجه شدید، حتما آن را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران در میان بگذارید تا اگر راه حلی در چنته داریم به شما ارائه دهیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • نیما حسینی نسب
    نیما حسینی نسب | ۲۴ فروردین ۱۳۹۷

    پوشه Reddit کجاست؟

  • Natsu
    Natsu | ۱ فروردین ۱۳۹۷

    سلام.
    من یه مشکل پس از اپدیت کردن ویندوز ۱۰ برام پیش اومده
    پوشه های من روی حالت large icons هستش یعنی محتوایات داخل پوشه قبل از اینکه وارد پوشه بشیم معلومه.
    و مشکلی که برام پیش اومده اینکه هر روز تمام پوشه ها از دوباره بارگزاری میشه هر روز حداقل یک بار اینطوری میشه
    یعنی محتوایاتی که قبل از وارد شدن میدیدم باید صبر کنم تا دوباره نمایش داده بشه.
    همچنین همین اتفاق برای تصاویر و ایکون های نرم افزار م میوفته.(یعنی مشکل از چیه؟) قبلا اینطوری نمیشد
    یک تا دو ماهه اینطوری میشه خیلی رفته رو اعصابم.
    خواهش میکنم کمکم کنید..!

  • lazzara
    lazzara | ۲۲ مرداد ۱۳۹۵

    من فقط مشکل لاک اسکرین داشتم!

  • علیرضا بدری
    علیرضا بدری | ۲۲ مرداد ۱۳۹۵

    چرا مصرف دیسک من صد در صده؟
    کسی راح حل نداره
    صد در صد از هارد استفاده میکنه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی