ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

 آئودی در حال کار بر روی سیستم تعلیقی است که ضربات را به انرژی تبدیل می کند

امروزه در صنعت خودرو بازیابی انرژی های هدر رفته در قسمت های مختلف در حال تبدیل شدن به یک استاندارد است. انرژی از بین رفته در هنگام ترمزگیری یکی از اولین مواردی بود که مورد توجه ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۷:۰۰

امروزه در صنعت خودرو بازیابی انرژی های هدر رفته در قسمت های مختلف در حال تبدیل شدن به یک استاندارد است. انرژی از بین رفته در هنگام ترمزگیری یکی از اولین مواردی بود که مورد توجه قرار گرفت و تکنولوژی بازیابی آن از فرمول یک به خودروهای هیبریدی و حتی خودروهای عادی مثل مزدا 6 راه پیدا کرد. اگر چه با این سیستم کارایی و مصرف سوخت اتومبیل ها بهبود نسبی پیدا کرده است، اما از نظر آئودی انرژی های دیگری نیز در حال هدر رفتن هستند که با ذخیره و به کارگیری آنها می توان به عملکرد بهتری دست یافت.

تکنولوژی i-ELOOP مزدا برای بازیابی انرژی هنگام ترمزگیری
تکنولوژی i-ELOOP مزدا برای بازیابی انرژی هنگام ترمزگیری

این کمپانی عقیده دارد انرژی ضرباتی که به سیستم تعلیق وارد می شود، قابل ذخیره سازی بوده و می توان از آن بهره برداری کرد. البته آئودی اولین شرکتی نیست که به این فکر افتاده، چرا که تقریبا سه سال پیش کمپانی  ZF با معرفی تکنولوژی GenShock ضربات وارد شده توسط ناهمواری های موجود در مسیر را از طریق سوپاپ های تعبیه شده در سیستم تعلیق به صورت انرژی ذخیره می کرد.

سیستم تعلیق رایج مولتی لینک در آئودی Q3
سیستم تعلیق رایج مولتی لینک در آئودی S3

در نمونه اولیه تکنولوژی آئودی که eROT نامگذاری شده، ضربه گیرها و کمک فنرهای رایج جای خود را به کمک فنرهای الکترومکانیکی چرخان افقی داده اند. ضربه های وارد شده به این کمک فنرها توسط مولد موجود به انرژی الکتریکی تبدیل شده و در باتری نیم کیلو واتی و 48 ولتی تعبیه شده ذخیره می شود. در تست های انجام گرفته در جاده های معمولی آلمان،  100 الی 150 وات انرژی به وسیله این سیستم بازیابی شده؛ همچنین در جاده های تازه ساخت 3 وات و در مسیرهای سفت و نسبتا ناهموار 613 وات انرژی بازیابی و ذخیره سازی شده است. پر واضح است که کارایی این تکنولوژی به میزان ناهمواری های مسیر بستگی دارد.

audi-reveals-suspension-that-captures-kinetic-energy-to-charge-the-battery_1
سیستم تعلیق ابداعی و جدید آئودی با نام eROT

با ورود انرژی ذخیره شده در باتری به چرخه حرکت خودرو، در هر کیلومتر سه گرم CO2 کمتری از اگزوز خارج می شود؛ همچنین مصرف سوخت نیز به میزان 0.7 لیتر در هر 100 کیلومتر کاهش پیدا خواهد کرد. در کنار کاهش میزان آلایندگی و مصرف سوخت بهینه تر، آئودی اعلام کرده که خودروهای مجهز به تکنولوژی eROT سواری نرم تر و راحت تری را ارایه می کنند، البته میزان نرمی و سفتی سیستم تعلیق توسط مهندسین قابل تنظیم خواهد بود و مشتریان می توانند بنا به میل خود سطح نرمی سواری را انتخاب کنند. علاوه بر این به دلیل تغییر ساختار کمک فنرها و ضربه گیرها از حالت عمودی به افقی، فضای داخل کابین نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

اگر چه در حال حاضر این تکنولوژی در مراحل اولیه تست می باشد، اما به دلیل نتایج حاصل شده آئودی احتمال استفاده از آن را در آینده بسیار زیاد می داند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • امیر آرام
    امیر آرام | ۲۲ مرداد ۱۳۹۵

    باید توی مدلی که برای ایران میفرستن باتری ظرفیت بالاتری داشته باشه... چون این ظرفیت فعلی که اعلام شده فقط واسه 10 کیلومتر از جاده های ایران کفایت میکنه... :-D

  • bekhand
    bekhand | ۲۱ مرداد ۱۳۹۵

    فکر نکنم در حد پولی که برای ساخت و توسعه و نصبش روی ماشین صرف میشه بازدهی داشته باشه :| !!

  • ناصری
    ناصری | ۲۱ مرداد ۱۳۹۵

    این ماشین بدرد جاده های ایران میخوره برق یه ماهه خونه رو تامین میکنی!!

مطالب پیشنهادی