ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

فیسبوک دو ابزار جدید برای ارتقای تجربه تماشای ویدئوهای 360 درجه معرفی کرد

فیسبوک به تازگی دو ابزار جدید در اختیار ناشران ویدئوهای 360 درجه قرار داده تا به کمک شان بتوانند تجربه کاربران از تماشای این ویدئوها را ارتقاء ببخشند. از سپتامبر 2015 که پشتیبانی از ویدئوهای 360 ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۸:۴۵

فیسبوک به تازگی دو ابزار جدید در اختیار ناشران ویدئوهای 360 درجه قرار داده تا به کمک شان بتوانند تجربه کاربران از تماشای این ویدئوها را ارتقاء ببخشند. از سپتامبر 2015 که پشتیبانی از ویدئوهای 360 درجه به فیسبوک اضافه شده، بیش از 250 هزار ویدئو با این خصوصیت در این شبکه اجتماعی بارگذاری شده اند.

از آنجا که تعداد این ویدئوها در پلتفرم فیسبوک رو به افزایش است، سازندگان آن ها به اطلاعاتی در مورد چگونگی ساخت آن ها و این که چه بهینه سازی هایی باید برای ارائه تجربه ای بهتر به کاربران انجام بدهند، احتیاج دارند.

به همین خاطر، فیسبوک اخیرا دو ابزار جدید را برای ساخت ویدئوهای 360 در پلتفرم خود معرفی کرده است. مورد اول، Guide نام دارد که مثل یک "نقشه" برای جستجو در ویدئوهای 360 درجه هنگام پخش شدن آن ها عمل می کند. فیسبوک ادعا کرده که این ابزار تجربه ای لذت بخش و آسان از تماشای این ویدئوها را برای کاربران به ارمغان می آورد و باعث می شود که به هیچ وجه صحنه های مهم هر ویدئو را از دست ندهند.

قابلیت یادشده چیزی مشابه علامت گذاری ویدئوها در یوتوب است که می توانید با آن لحظه های مهم در یک ویدئو را بوکمارک کنید. برای استفاده از آن، اولین کاری که انجام می دهید باید تیک زدن مربعی باشد که ضبط شدن ویدئو در حالت 360 را تأیید می کند.

حالا در تب Controls ویدئو، می توانید حالت Guide را فعال کرده و برای یافتن سکانس های مهم برای برجسته سازی، ویدئو را از اول تا آخر تماشا کنید. حالا برای اضافه کردن Guide یا راهنما به ویدئو کافیست در لحظه مورد نظر گزینه +Add Point را برگزینید.

publisher-tools-guide-w600

ابزار Guide فیسبوک به طور پیش فرض فعال است، و زمانی که ویدئوی 360 درجه شما در زمان پخش به نقطه عطف خود می رسد، با ظهور علامتی که قبلا برایش گذاشته اید توجه بیننده به آن نقطه جلب خواهد شد. البته بیننده ویدئو می تواند با سوایپ به خارج از آن صحنه علائم را غیر فعال نماید.

اگر می خواهید نحوه کار Guide را در عمل ببینید، می توانید همین حالا ویدئوی GoPro از شنای با کوسه ها یا کلیپ نیویورک تایمز از دوندگی یوسین بولت در المپیک 2008 را تماشا کنید.

اما ابزار دومی که فیسبوک برای ویدئوهای 360 درجه منتشر کرده، به ناشران این ویدئوها کمک می کند تا بدانند که مردم به چه چیزهایی در ویدئوها بیشتر جلب می شوند. این ابزار مشابه همان ابزاریست که سرویس های آنالیز وبسایت ها از آن استفاده می کنند: heatmapping. ابزار مورد بحث بخش هایی از ویدئوهای 360 درجه که مردم بیشترین وقت خود را در آن گذرانده اند را برجسته می سازد.

هدف از به کارگیری heatmapping به عنوان یک ابزار این است که بینندگان یک ویدئوی 360 درجه، برای تماشای جالب ترین قسمت های آن بهتر راهنمایی شوند. این قابلیت برای هر ویدئوی 360 درجه ای که از تاریخ اول می 2016 به بعد در فیسبوک بارگذاری شده و به آمار 50 هزار بازدید رسیده قابل دسترسی خواهد بود.

publisher-tools-heatmap1-w600

ناشران ویدئوها می توانند گزینه Heatmapping را در تنظیمات Publishing Tools قسمت Video Library فیسبوک فعال نمایند. لازم به گفتن نیست که دو ابزار یاد شده فقط و فقط برای ویدئوهای 360 درجه قابل استفاده هستند و نمی توان از آن ها در ویدئوهای معمولی بهره گرفت.

گفتنی است که رقابت میان سرویس های ارائه کننده ویدئوهای 360 درجه روز به روز در حال افزایش است. یوتوب و فلیکر رقبای قدرتمند فیسبوک در این حوزه هستند، و نکته دیگر این که دیگر برای ساخت ویدئوهای 360 درجه دیگر نیازی به وجود افراد متخصص و خبره نیست. این روزها همه می توانند با خرید دوربین های Ricoh Theta و دوربین Gear 360 سامسونگ، به راحتی به ساخت چنین ویدئوهایی اقدام کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی