ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اولین رایانه شخصی IBM
تکنولوژی

سی و پنج سال از تولد اولین کامپیوتر شخصی IBM گذشت

آن زمان که «میکروکامپیوترهای» شرکت IBM با قیمت 90 هزار دلاری خود در حد و اندازه های یک ماشین لباسشویی بودند، اولین رایانه شخصی این شرکت با قیمت 1565 دلار پای به عرصه وجود گذاشت. در ابتدای راه البته حضور ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۰:۴۵

آن زمان که «میکروکامپیوترهای» شرکت IBM با قیمت 90 هزار دلاری خود در حد و اندازه های یک ماشین لباسشویی بودند، اولین رایانه شخصی این شرکت با قیمت 1565 دلار پای به عرصه وجود گذاشت.

در ابتدای راه البته حضور این ماشین هیجان زیادی را به دنبال نداشت. بیشتر دلیلش این بود که آن روزها نیاز چندانی به کامپیوترهای شخصی حس نمی شد، تا جایی که یکی از مقامات ارشد IBM گفته بود: «چطور ممکن است هر کس بخواهد یکی از این دستگاه ها در خانه داشته باشد؟» شخصی دیگر نیز گفته بود: «این ماشین جز سرشکستگی چیزی برای IBM به دنبال نخواهد داشت.»

البته شرایط این طور نبود که رایانه های شخصی مفهومی کاملاً غریب و ناشناخته باشند. بازیگران اصلی آن زمان، یعنی اپل، کومودور و آتاری نیز تقریباً به طور همزمان حرکت خود برای تولید محصولات مشابهی را آغاز کرده بودند. احتمالاً همین مسئله مقامات ارشد IBM را مجاب ساخت که تیمی را تحت سرپرستی ویلیام سی لو (William C. Lowe) تشکیل دهند تا اولین رایانه شخصی (PC) کمپانی IBM تولید شود، ماشینی که مجهز به پردازنده 4.7 مگاهرتزی اینتل با شماره مدل 8088 و سیستم عامل QDOS بود.

photo_2016-08-13_16-08-22

مدل 5150 در روز 12 آگوست سال 1981 (21 مرداد 1360) و در خلال یک کنفرانس خبری در شهر نیویورک رونمایی شد، اما به سرعت توسط رسانه ها نام جاودان IBM PC را دریافت نمود. در طی دو سال بعد از آن، این ماشین انقلابی توانست تغییرات چشمگیری را در نگاه عموم جامعه به تکنولوژی ایجاد نماید و به نحوی کسب و کار تولید محصولات تکنولوژیک برای کاربران عادی از این دوره به بعد رونق گرفت.

IBM
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • مهدیار
    مهدیار | ۲۳ مرداد ۱۳۹۵

    هعی، کامپیوتر هم کامپیوتر های قدیم با اون مانیتور تلسکوپی ?

مطالب پیشنهادی