ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دلیل تساوی های مکرر در مسابقات شنای المپیک چیست؟

امروز سه اسطوره ورزش شنا یعنی «مایکل فلپس»، «چاد لی کلوس» و «لاسلو چه» شنای 100 متر پروانه را با زمانی یکسان به پایان رساندند و مدال نقره به هر سه نفر اهدا شد. دیشب ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۴:۰۰

امروز سه اسطوره ورزش شنا یعنی «مایکل فلپس»، «چاد لی کلوس» و «لاسلو چه» شنای 100 متر پروانه را با زمانی یکسان به پایان رساندند و مدال نقره به هر سه نفر اهدا شد. دیشب نیز «سیمونه مانوئل» و «پنی اولکسیاک» همین وضعیت را برای مدال طلای 100 متر آزاد تجربه کردند.

حتماً برای شما نیز این سؤال پیش آمده که با وجود سیستم های زمان سنج نوین که قادرند تا چند میلیونیم ثانیه را به دقت اندازه گیری کنند، چرا فدراسیون بین المللی شنا (FINA) از آنها استفاده نمی کند و دقت اندازه گیری را به هزارم ثانیه ارتقاء نمی دهد؟

برای پاسخ به این سؤال، باید بگوییم در واقع FINA قبلاً چنین اقدامی را تجربه کرده. در سال 1972 «گونار لارسون» توانست «تیم مک کی» از آمریکا را در شنای مختلط 400 متر با اختلاف 0.002 ثانیه شکست دهد، اما پس از آن شورای حاکم بر مسابقات شنا یک رقم معنادار از زمان اندازه گیری شده را حذف نمود.

برای توضیح این اقدام، لازم است بدانید در استخر 50 متری مخصوص المپیک و بر اساس رکوردهای کنونی برای طی این مسافت، شناگران قادرند حدود 2.39 میلیمتر را در زمان یک هزارم ثانیه طی نمایند. همچنین قوانین FINA برای استخرهای استاندارد، تا 3 سانتیمتر اختلاف در طول هر لاین را مجاز می شمارد، که حدوداً 10 برابر بیشتر از مسافت طی شده در بازه زمانی 0.001 ثانیه است.

با این حساب اگرچه می توان زمان را با دقت هزارم ثانیه یا بیشتر سنجید، اما نمی توان تضمین کرد که شناگر برتر مسافتی مشابه با دیگر رقبایش را پیموده یا خیر. همچنین از نظر مهندسی، ساخت استخرهای بتنی با استانداردی سختگیرانه تر از مقدار یاد شده، عملاً ناممکن خواهد بود، ضمن اینکه طول استخر بسته به دمای محیط، دمای آب و حتی حضور شناگران در آن تغییر خواهد کرد.

بنابراین اگرچه تکنولوژی اجازه زمان سنجی دقیق تر را به برگزارکنندگان مسابقات می دهد، اما در این صورت احتمال بروز بی عدالتی در نتایج به دست آمده وجود دارد و بنابراین FINA هنوز به دقت صدم ثانیه بسنده می کند.

گفتنی است محاسبات محتاطانه فوق در مواردی که همه ورزشکاران از پیست یکسان استفاده می کنند (مانند بابسلد یا لُژسواری) ضرورتی ندارد و زمان سنجی این مسابقات با دقت هزارم ثانیه صورت می گیرد، اگرچه در این زمینه نیز باید مواردی همچون سرعت کم صوت و فاصله محل اعلام فرمان شروع تا خود ورزشکار را نیز در نظر گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • amir.ap
    amir.ap | ۲۴ مرداد ۱۳۹۵

    چه جالب

  • امیرحسین
    امیرحسین | ۲۴ مرداد ۱۳۹۵

    شنای مختلط خانم‌ها و آقایان ????

مطالب پیشنهادی