ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

انویدیا چیپ های گرافیکی سری GTX 1000M را معرفی کرد؛ قدرت کلاس دسکتاپ در قالب نوت بوک

اولین تلاش های کمپانی Nvidia برای قرار دادن چیپ های گرافیکی دسکتاپ در قالب نوت بوک، سال گذشته روی مدل GTX 980 صورت گرفت که اگرچه چندان مورد استقبال واقع نشد، اما حکایت از برنامه ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۰:۰۰

اولین تلاش های کمپانی Nvidia برای قرار دادن چیپ های گرافیکی دسکتاپ در قالب نوت بوک، سال گذشته روی مدل GTX 980 صورت گرفت که اگرچه چندان مورد استقبال واقع نشد، اما حکایت از برنامه های آتی این غول فناوری در حوزه گیمینگ داشت.

حال، شرکت مورد بحث توانسته چیپ های گرافیکی سری GTX 1000M را برای دنیای لپ تاپ معرفی کند، و دیگر لازم نیست با دیدن عباراتی همچون «سری M» یا «مخصوص نوت بوک» نگران شوید، چون قدرت آنها با کارت های گرافیکی کلاس دسکتاپ برابری می کند.

لازم به ذکر است Nvidia با استفاده از معماری کارآمد «پاسکال» توانسته به این مهم دست یابد، و چیپ های جدید تا حد زیادی به همتاهای دسکتاپ خود شبیه هستند، فقط از نظر سرعت کلاک پایه پردازشگر اندکی پایین تر تنظیم شده اند.

کمپانی انویدیا برای اثبات این موضوع، بازی «گیرز آو وار 4» را روی نوت بوکی مجهز به GTX 1080M اجرا کرد و توانست رزولوشن 4K با نرخ 60 فریم در ثانیه را پدید آورد.

گفتنی است GTX 1080M از 2560 هسته کودا با فرکانس 1733 مگاهرتز بهره می گیرد و 8 گیگابایت حافظه از نوع GDDR5X در آن تعبیه شده. مدل بعدی یعنی GTX 1070M (که جایگزین چیپ 980M خواهد شد) با 2048 هسته کودا در فرکانس 1645 مگاهرتز و 8 گیگابایت حافظه GDDR5 عرضه می شود. در نهایت مدل GTX 1060M (که جایگزین سری 970M می شود) از 1280 هسته کودا با فرکانس 1670 مگاهرتز و 6 گیگابایت حافظه GDDR5 برخوردار است.

nvidia_gtx1000_notebook_series_1

طبق نتایچ بنچمارک های داخلی کمپانی مورد بحث، اختلاف چندانی بین این تراشه ها در سری دسکتاپ و سری لپ تاپ وجود ندارد، و استفاده از آنها در نوت بوک حداقل 150 درصد عملکرد بهتری را در مقایسه با چیپ های سری M به ارمغان خواهد آورد.

همان طور که می دانید، شرکت Nvidia سرمایه گذاری عظیمی روی صنعت گیمینگ نوت بوک انجام داده و آنها انتظار دارند در سال جاری فروش نوت بوک های مخصوص بازی تا 30 درصد رشد کند، و به همین منظور معرفی و عرضه گرافیک های سری GTX 1000M نقش اساسی را در تحریک بازار ایفا خواهد کرد.

به هر حال، ظاهراً تمامی تولید کننده های اصلی لپ تاپ های گیمینگ از جمله لنوو، الینور، ایسوس، MSI،  اچ پی، ایسر، ریزر و غیره از چیپ های گرافیکی مبتنی بر معماری فوق العاده پاسکال انویدیا بهره گرفته اند، ضمن اینکه گفته می شود نوت بوک های مجهز به GTX 1060M را می توان با ضخامت حداکثر 18 میلیمتر و وزن کمتر از 2 کیلوگرم تولید نمود، که فرم فکتور بسیار خوبی به شمار می رود.

همچنین تولیدکنندگان قادرند با بهره گیری از توان بالای این تراشه های گرافیکی، صفحه نمایش 120 هرتزی را در لپ تاپ جای دهند، ضمن اینکه اورکلاک پایه تمامی این چیپ ها از سوی تولیدکننده به راحتی میسر خواهد بود. بدین ترتیب باید منتظر تحول در عرصه لپ تاپ های گیمینگ باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • etaat
    etaat | ۲۶ مرداد ۱۳۹۵

    با این حال هنوز به pc نمیرسه

    • heydar hejazi
      heydar hejazi | ۲۶ مرداد ۱۳۹۵

      حرفتو تایید کردم پلی در آینده pcکوچیکتر میشه البته هیچی حای یه مانیتور بزرگ قشنگو نمیگیره اما کیسها کوچکتر میشن پاورها کم صداتر و نیازی به خنک کنندهای سنگین نیست

  • heydar hejazi
    heydar hejazi | ۲۶ مرداد ۱۳۹۵

    ای ول دیگه نیاز نیست دکستاپ ببندیم یا تبلتو برای بازیای بچگانه بخریم میشه کارای بززگو تو نوت بوکای کاغذی و تبلتا انجام داد

مطالب پیشنهادی