ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

ده بازی ترسناک برتر تاریخ از نگاه دیجیاتو

تا به حال پیش خود فکر کرده اید که ترس و ماهیت وجودی آن چیست؟ در واقع ترس یک احساس ناخوشایند است که به مرور، آن را در خود می پرورانیم. این حس زمانی شکل ...

سامان میرزا
نوشته شده توسط سامان میرزا | ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۳:۳۰

تا به حال پیش خود فکر کرده اید که ترس و ماهیت وجودی آن چیست؟ در واقع ترس یک احساس ناخوشایند است که به مرور، آن را در خود می پرورانیم. این حس زمانی شکل می گیرد که از چیزی می ترسیم و یا از آن واهمه داریم. علاوه بر این ها ترس در چند دهه ی اخیر کلمه ای آشنا در صنعت بازی های ویدیویی به حساب می آید.

کلید تجربه های بعضاً شگفت انگیز ترس در مغز ماست. جایی که این عضو بدن به سختی می تواند تفاوت بین واقعیت و و موارد تکامل یافته به صورت غیر واقعی را تشخیص دهد. دکتر اندریو، دستیار پروفسور در دانشگاه ایندیانا معتقد است که این پدیده یک واکنش فیزیولوژیکی به عوامل خطرناک و ترسناک است. خواه واقعی باشند و خواه غیر واقعی و در قالب رسانه.

اما بازی های ترسناک چه طور ما را می ترسانند؟ بازی های ترسناک جدای از کیفیتی که دارند، باعث می شوند در برخی سطوح و به عنوان مخاطب فراموش کنیم که در حال تماشا و یا بازی کردن چیزی غیر واقعی هستیم. در واقع این مورد بسیار کمک می کند خود را در بطن داستانی خیالی و ترسناک ببینیم.

پس از رخداد این واقعه، ارتباط تنگاتنگ ما با شخصیت ماجرا سبب می شود دقیقاً تجربه ی او از ترس به ما نیز منتقل شود. این دقیقاً همان تجربه ای است که در زندگی واقعی نیز رخ می دهد. اما سوالی که به وجود می آید این است که آیا در اختیار داشتن کنترل یک ماجرا باعث تقویت ترس ما شده یا اثرات آن را کمرنگ می کند؟

در این باره دکتر جیمی مدیگان، روانشناس و نویسنده می گوید که به طور معمول داشتن کنترل اوضاع و دخیل بودن در آن باعث کاهش حس ترس می شود. در واقع وقتی کنترل را به دست دارید، یا در بازی پیشروی کرده و برنده می شوید و یا از آن زده شده و به سرعت کنسول بازی خود را خاموش می کنید.

به هر حال موضوعی که مشخص است این بوده که قدرت انتخاب و همچنین وقوع اتفاقات غیر قابل پیش بینی در بازی های ویدیویی آنقدر قدرت دارد که موجوب ایجاد وحشت و ترس در گیمر شود. در طی دو دهه ی اخیر به رقم پیشرفت های این صنعت با بازی های زیادی در سبک «وحشت» همراه بودیم.

سال به سال و نسل به نسل این بازی ها به بازار عرضه شده و هر کدام به نوعی استانداردهای جدیدی را در این سبک پر طرفدار ایجاد کردند. حالا در مقاله ای قصد داریم مروری داشته باشیم بر 10 بازی ترسناک برتر تاریخ. لیست پیش رو دارای ترتیب بندی بوده و بر اساس بررسی تیم بازی های ویدیویی دیجیاتو انتخاب شده است. تا پایان با ما همراه باشید و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

10. Outlast

outlast_red_barrels_2013_100432_1920x1080

سازنده: Red Barrels

پلتفرم: کامپیوترهای شخصی - پلی استیشن 4 - اکس باکس وان - او اس ایکس - لینوکس

تاریخ انتشار: 4 سپتامبر 2013

آوت لست از جایی شروع می شود که یک ژورنالیست کنجکاو به نام Miles Upshur می خواهد سر از اسرار یک تیمارستان قدیمی و متروکه در بیاورد. او به هر نحوی که شده وارد تیمارستان می شود و قصد دارد به وسیله ی دوربین فیلمبرداری خود اتفاقات عجیب و غریب این مکان را ضبط کند. در واقع تنها همراه حقیقی شما در برابر اتفاقات ناخوشایند داستان، دوربین فیلم برداریتان است.

با یک دید کلی می توان گفت از جمله خصیصه های اصلی یک بازی ترسناک داستان و شخصیت پردازی آن است. متاسفانه با ورود به بازی هیچ مقدمه ای برای شخصیت اصلی تعریف نشده و پیشینه ی مبهمی از وی در ذهنمان نقش می بندد. موردی که ما را با یک کاراکتر ناپخته و بی ریشه همراه ساخته و به تنهایی می تواند به بزرگترین مشکل بازی تبدیل شود.

شاید آوت لست دارای نکات منفی بسیاری همچون طراحی ضعیف و یا نپرداختن درست و درمان به شخصیت اصلی بازی باشد، اما وجود المان هایی چون گیم پلی و موسیقی در بین تمام نا امیدی ها به داد بازی می رسند. آوت لست در دید اول شخص دنبال می شود و در بازی قرار است بارها و بارها با صحنه های غیرقابل پیش بینی مواجه شده و به صورت کاملاً ناگهانی بترسید.

علاوه بر مورد بالا، موسیقی و صداگذاری بازی نیز یکی از نقاط قوت بازی به شمار می رود. گویی سازندگان به جای این که توان خود را صرف طراحی های محیط کنند، تمام تلاش خود را کرده اند تا از بخش صداگذاری و موسیقی سربلند بیرون بیایند. همین طور هم شده و آوت لست با دارا بودن صداگذاری های به شدت دلهره آور و ترسناک توانسته نقش موفقی را در ترساندن گیمر ایفا کند.

9. Metro 2033

metro-2033-zone-62875

سازنده: 4A Games

پلتفرم: کامپیوترهای شخصی - پلی استیشن 3 - اکس باکس 360 - او اس ایکس - لینوکس

تاریخ انتشار:16 مارس 2010

اگر استالکر بازی کرده باشید مواجهه ی اول با مترو 2033 به شدت شما را یاد این بازی می اندازد. شهری خالی از سکنه، اتمسفری آلوده به مواد رادیو اکتیو و موجودات کریه جهش یافته ای که باید با آن ها دست و پنجه نرم کنید.

حالا دنیا نابود شده و انفجارهای متعدد رادیو اکتیو از سطح زمین جسمی بی جان ساخته که در آن پرنده پر نمی زند. تا چشم کار می کند خرابی ها و موجودات عجیب و غریبی به چشم می خورند که به نظر می رسد پیش از این اتفاقات اوضاع رو به راهی داشته اند.

در مترو 2033 بیشتر زمان خود را در زیر زمین و تونل های مترو می گذرانید. در این بین محدودیت مهمات و سلاح همراه با جو تاریک و به شدت گرفته ی آن سبب ایجاد استرس در ذهنتان شده و شما را در هر لحظه برای اتفاقی ترسناک و ناگوار آماده می کند.

شاید مترو المان های سبک وحشت را همچون بازی ای مثل رزیدنت اویل ارائه ندهد، اما وجود سناریوهای منظم، حوادث غیر منتظره، محیط های بسته و همچنین تاثیرات روانشناختی آن به تنهایی سبب می شود این بازی را در بین 10 بازی ترسناک برتر تاریخ قرار دهیم.

8. SOMA

Magnificent-Soma-Wallpaper

سازنده: Frictional Games

پلتفرم: کامپیوترهای شخصی - پلی استیشن 4 - او اس ایکس - لینوکس

تاریخ انتشار: 22 سپتامبر 2015

فکر می کنم همگان معتقد باشیم که بازی های قدیمی تری که در ژانر وحشت عرضه شده اند نمی توانند در زمان حال و با گذشت چند نسل آن طور که باید و شاید مخاطب را درگیر کرده و بترسانند. درواقع صنعت سینما و بازی های ویدیویی در این ژانر باید به دنبال راه های جدیدتری برای جذب مخاطبان و حفظ اصالت خود باشد.

در همین راستا استودیوی فریکشنال گیمز، سازنده ی خوش نام بازی امنژیا با عرضه ی عنوان دیگری به نام سوما بار دیگر نبوغ خود را به رخ بزرگان این ژانر کشیده است. سازندگان این بازی معتقدند به صورت یک باره نباید مخاطب را وارد ماجرا کرد.

بازی های ویدیویی فیلم نیستند بلکه با گیم پلی 10-12 ساعته ی خود این امکان را به مخاطب و گیمر می دهند تا به صورت تعاملی با اتفاقات برخورد کرده و آهسته آهسته از آن بترسند. در سوما همچون امنژیا با هیچ سلاح گرمی مواجه نیستید.

تنها خودتان هستید و لوکیشن های رعب آور بازی. داستان بازی از جایی شروع می شود که سایمون جرت یک فروشنده ی کتاب در طی تصادفی هولناک با صدمه ی مغزی رو به رو می شود. وی برای درمان خونریزی های خود راهی مرکز تحقیقاتی در تورنتو شده و پس از شروع اسکن مغزی بیهوش شده و پس از به هوش آمدن، خود را در مکانی وحشتناک می بینید.

7. Condemned: Criminal Origins

condemned__criminal_origins_by_nahuel31

سازنده: Monolith Productions

پلتفرم: کامپیوترهای شخصی - اکس باکس 360

تاریخ انتشار: 16 نوامبر 2005

می توان گفت ساخت بازی F.E.A.R در سبک وحشت و بقا توسط توسط استودیوی Monolith Productions پیش زمینه ای برای خلق عنوانی به اسم Condemned: Criminal Origins بود. این بازی هم مانند فییر یک اکشن ترسناک اول شخص بوده و گونه های جنایی مختلفی را بازگو می کند.

شاید پیش از این با بازی کردن عناوین شوتر و یا همین بازی فییر به سلاح های گرم و سلاخی دشمنان عادت کرده باشید. اما چه می شد اگر استفاده از سلاح سرد و تأکید به استفاده از آن جای سلاح گرم را می گرفت؟

در Condemned: Criminal Origins به سبب اجبار بازی در استفاده از سلاح های سرد شور و هیجان و صد البته میزان آدرنالین ترشح شده در بدنتان چند برابر می شود. به این موارد اتمسفری تاریک و گرفته همراه با موسیقی های رعب آور را نیز اضافه کنید.

داستان بازی از جایی شروع می شود که اتن توماس، مامور جرایم سازمان یافته در طی بررسی پرونده های قتل خود متوجه می شود که بخش بزرگی از قتل های اتفاق افتاده تنها به بخش خاصی از جامعه مرتبط است. در واقع این افراد بی خانمان و معتاد به تدریج به مرکز شهر آمده و با اعمال خشونت دست به قتل های هولناک و وحشتناکی می زنند.

6. Manhunt

mad-eye

سازنده: Frictional Games

پلتفرم: کامپیوترهای شخصی - پلی استیشن 2 - اکس باکس

تاریخ انتشار: 18 سپتامبر 2003

حتی با خواندن نام بازی نیز می توانید به درون مایه های آن پی ببرید. در من هانت با یک بازی خشونت آمیز همراه با خیل عظیم قتل های نامتعارف و زننده همراه هستیم. من هانت تا جایی پیش می رود که به علت خشونت غیرمعقول و عریان آن در چند کشور ممنوع و حتی برخی رسانه های بریتانیا ادعا می کنند این بازی سبب بروز قتل هایی در سطح کشور شده است.

شاید برایتان عجیب باشد این حد از خشونت، در حالی که نه هیولایی در کار است و نه موارد غیر طبیعی چگونه می تواند برای گیمر ترسناک جلوه کند. من هانت در عین این که یک بازی مخفی کاری به شمار می رود، یک بازی وحشتناک از نظر روانشناسی نیز هست.

جیمز ارل کش شخصیت اصلی داستان یک زندانی محکوم به مرگ است که به یک باره در شرایط عجیبی قرار می گیرد. وی به جای اعدام در شهری پر از جنایتکار قرار گرفته که توسط دوربین کنترل می شود. در این راه فردی به عنوان کارگردان از تلفن همراه به او دستور سلاخی کردن این گروه های جنایتکار را می دهد.

جریانات بازی تماماً در شب اتفاق افتاده و کش برای از بین بردن دشمنان باید خود را پشت پناهگاه هایی قایم کرده و از پشت به سمت آن ها یورش ببرد. در بازی قادر هستید با سلاح هایی چون ساطور، داس، تبر، میله آهنی، اره برقی و... دشمنان را سلاخی کنید. همین خشونت بی حد و مرز، استرس زا و همچنین نشان دادن صحنه های عذاب آور است که من هانت را به یک بازی وحشت آور تبدیل کرده.

5. Fatal Frame Series

fatal_frame_ps3_wallpaper_hd_by_omnixai

سازنده: Koei Tecmo (Tecmo), Grasshopper Manufacture, Nintendo Software Planning & Development

پلتفرم: کامپیوترهای شخصی - پلی استیشن 2 - اکس باکس - وی - وی یو - نینتندو تری دی اس

تاریخ انتشار: 2001 - 2015

Fatal Frame احتمالاً عنوانی است که کمتر کسی آن را می شناسد. نسخه ی اول این بازی در سال 2002 برای کنسول های نسل ششمی پلی استیشن 2 و اکس باکس اورجینال عرضه شد و بعدها نسخه های باسازی شده ای از آن همراه با امکانات بیشتر موفق شدند به نسل های بعدتر نیز راه پیدا کنند.

فاتال فریم در زمان عرضه توانست با ارائه ی داستانی جذاب و درگیر کننده و همچنین به وجود آوردن گیم پلی نو آور در سبک وحشت و بقا نظر عاشقان این سبک را به خود جلب کرده و از نظر بیشتر افرادی که آن را تجربه کرده اند به یکی از ترسناک ترین بازی های تاریخ صنعت گیم تبدیل شود.

حداقل به نظر ما این بازی ترسناک ترین بازی تاریخ نبوده بلکه نسخه ای از این بازی به نام Fatal Frame II: Crimson Butterfly را تنها جزو ترسناک ترین بازی های تاریخ می دانیم، شماره ای که با شایستگی های فراوان خود توانست جواز حضور در بین 10 بازی برتر تاریخ را برای سری فاتال فریم از آن خود کند.

داستان بازی از جایی شروع می شود که پروانه ای قرمز حواس دو خواهر به اسم های Mio و Mayu Amakura را به خود جلب می کند. یکی از آن دو به دنبال پروانه وارد جنگل شده و خواهر دیگر نیز برای پیدا کردن او وارد جنگل می شود. در گیر و دار این ماجراهاست که هر دوی آن ها گم شده و خود را در روستایی متروک همراه با داستان های ماورا الطبیعه و ترسناک می بینند.

4. Dead Space Series

321173

سازنده: EA Redwood Shores ،Visceral Games

پلتفرم: کامپیوترهای شخصی - پلی استیشن 3 - اکس باکس 360

تاریخ انتشار: 2008 - 2013

در دنیای بازی های ویدیویی کمتر پیش می آید که خلق یک آی پی جدید آن هم در ژانر وحشت با خیل عظیم موفقیت ها رو به رو شود. Dead Space ساخته ی کمپانی الکترونیک آرتز هم یکی از آن کمترهاست. همه چیز به حدود 300 سال قبل و ماده ای سیاه به نام مارکر که به نظر می رسد توسط بیگانگان تولید شده باشد، باز می گردد.

این ماده حاوی انرژی بی نهایت بوده، اما در تماس با بدن سبب جنون، دیوانگی و از کار افتادن عقل انسان ها می شود. مواردی که با کمک یکدیگر موجودات ترسناکی به نام نکرومورف را شکل می دهند. در پی همین قضایا جامعه ی جهانی سعی دارد این فاجعه را از دید عموم مخفی نگه دارد.

اما نزدیک به 200 سال پس از این واقعه یک سفینه ی حفر سیارات به اشتباه با یک مارکر برخورد می کند. همین موضوع شروع ماجراهای دد اسپیس و بازی کردنمان در نقش آیزاک کلارک است. اما چه مواردی عامل اصلی خلق رعب و وحشت در این سری است؟

دست و پنجه نرم کردن با موجودات عجیب و غریب، طراحی گرافیکی با اتمسفر سنگین و صد البته صدا گذاری و گیم پلی غنی این عنوان همه و هم دست به دست هم می دهند تا آدرنالین خونمان بالا رفته، مردمک های چشمان بازتر شده و در نهایت از یک چیز ساختگی بترسیم.

البته بگذارید موضع خودمان را مشخص کنیم. در این بین معتقدیم از شماره ی اول به بعد، سری دد اسپیس در ژانر وحشت افول کرده و به جای آن که ترسناک باشد یک اکشن بکش در روی کامل را ارائه می دهد. اما در نهایت به لطف وجود نسخه ی اول و دوم، بازی فرصت حضور در لیست 10 بازی ترسناک برتر تاریخ را پیدا کرد.

3. Silent Hill Series

63708

سازنده: Konami Computer Entertainment Tokyo ،Creature Labs ،Climax Studios ،Double Helix Games ،Vatra Games ،WayForward Technologies

پلتفرم: کامپیوترهای شخصی - پلی استیشن 3 - پلی استیشن 2 - پلی استیشن - پلی استیشن پرتابل - پلی استیشن ویتا - اکس باکس 360 - اکس باکس - وی

تاریخ انتشار: 1999- 2012

با آمدن نام سایلنت هیل شاید از خود بپرسید که چند نسخه ی اخیر این بازی عناوین ضعیف و یا کاملاً متوسطی بودند، پس دلیل وجود آن در چنین لیستی چیست؟ در پاسخ باید بگوییم که سری سایلنت هیل را به دلیل وجود نسخه های شماره دار به خصوص شماره ی دوم جزوی از 10 بازی ترسناک برتر تاریخ می دانیم.

فرض کنید برای انجام سفری به شهری بروید، در میانه ی راه تصادف کرده، پس از به هوش آمدن دختر خود را گم کنید و برای پیدا کردنش وارد شهری متروک شوید. داستان تا بدین جای کار کمی بهم ریخته به نظر می رسد، اما قضیه آن جایی جالب می شود که با به صدا در آمدن یک آژیر دنیا به جهنمی تبدیل شود که تا به حال ندیده اید.

در همین حین موجودات کریه در شهر به پرسه زدن پرداخته و خدای قتل عام با داس خود به سلاخی آنان می پردازد. اگر فکر می کنید برای ترسیدن در سایلنت هیل باید با موجودات غول پیکر، هیولاهای بد ترکیب و دشمنان عجیب غریب مبارزه کنید سخت در اشتباه هستید.

از جمله مواردی که در وهله ی اول عنوانی چون سایلنت هیل را وحشتناک جلوه می دهد می توان به سناریوهای منسجم، روایت داستانی مبتنی بر عوامل روانشناختی و همچنین پدیدآوری نوعی درگیری های ذهنی و بازی با روان مخاطب اشاره کرد. مجموعه ای قوی که سبب وحشت آفرینی های عمیق شده و مخاطب را بیش از پیش می ترساند.

2. Resident Evil Series

589610

سازنده: Capcom

پلتفرم: کامپیوترهای شخصی - پلی استیشن 4 - پلی استیشن 3 - پلی استیشن 2 - پلی استیشن - پلی استیشن پرتابل - پلی استیشن ویتا - اکس باکس وان - اکس باکس 360 - اکس باکس - وی - وی یو - نینتندو تری دی اس - نینتندو دی اس - نینتندو 64 - سگا ساترن - دریم کست - گیم کوب - گیم بوی کالر - آی او اس - اندروید

تاریخ انتشار: 1996 - 2016

اگر از قدیمی های این صنعت بوده و از قضا سبک ترس یکی از ژانرهای مورد علاقه ی شما به حساب آید مطمئن هستیم علاوه بر این که نام رزیدنت اویل به گوشتان خورده حداقل برای چند دقیقه هم که شده آن را تجربه کرده اید. اگر عنوان دیگری جای این سری بود عرضه ی نسخه هایی همچون شماره ی 5 و 6 کافی بود تا اصالت کل سری را نابود کند.

اما مسئله اینجا است که با بازی ای به نام رزیدنت اویل مواجه هستیم. عنوانی که با انتشار نسخه ی اول ترس را به خانه ها آورد، با شماره ی دوم به سبب مواردی چون گیم پلی و زاویه ی دوربین و هیولاهای بی شاخ و دم خواب خوشی را برایمان آرزو کرد و رفته رفته با انتشار نسخه ی چهارم سبک ترس و بقا را با استانداردهای جدیدی مواجه ساخت.

داستان رزیدنت اویل از آن جایی شروع می شود که گزارش های مشکوکی از مفقود شدن افراد در بخشی از شهر راکون به پلیس ایالات متحده مخابره می شود. برای بررسی این موضوع تیمی به محل اعزام، اما به یک بار ارتباط آن ها نیز با مرکز فرماندهی قطع شده و ماجرا وارد فاز تازه ای می شود.

برای بررسی این مورد مجدداً تیمی دیگر از خبره ترین افراد به محل اعزام شده و این جاست که احتمالاً با اولین زامبی های دوران بازی کردنتان مواجه می شوید. رزیدنت اویل (مطمئناً نسخه های پیش از شماره ی 5 و 6 منظورمان است!) به سبب فضاسازی های عالی، داستانی گیرا و همچنین گان پلی مناسب یکی از بهترین عناوینی است که در ژانر سبک وحشت و بقا می شناسیم.

1. Amnesia : The Dark Descent

eyIyNGk

سازنده: Frictional Games

پلتفرم: کامپیوترهای شخصی - او اس اکس - لینوکس

تاریخ انتشار: 8 سپتامبر 2010

Amnesia : The Dark Descent داستان نزول یک تاریکی است. در ماه اوت سال 1839 دانیل جوان اهل لندن پس از یک بیهوشی عمیق خود را داخل قلعه ای تاریک می یابد. پریشان حال به اطراف خود نگاهی می اندازد. همه چیز گنگ است دنیا دور سرش می چرخد؛ هیچ چیز به جز نام و محل زندگی اش را به یاد نمی آورد. پس از مدتی یادداشتی پیدا می کند که توسط خودش به رشته ی تحریر در آمده. او عمداً سبب فراموشی خود شده است.

در طی این ماجراها شما در نقش دانیل وارد یک قلعه شده و در بطن ماجراهای آن قرار می گیرید. دانیل علاوه بر جست و جو در تاریکی و مقابله با هیولاهای مختلف باید برای پیشروی در بازی به حل پازل های مختلف نیز بپردازد. در The Dark Descent همانند قبل با یک بازی ماجراجویی مواجه هستیم که در سبک اول شخص دنبال می شود. اما در ساخته ی فریکشنال گیمز حس ترس چگونه منتقل می شود؟

در امنژیا نه اسلحه ای در اختیار شماست نه چیز دیگری که بتوان به آن سلاح گفت. در واقع شما باید با قدرت روحی خود به مقابله با اتفاقات بپردازید. در این راه طراحی های محیط، کنتراست پایین رنگ ها و همچنین صداگذاری های بعضاً خوب به شما کمک می کنند تا حس ترس را به درستی تشخیص دهید. علاوه بر این سازندگان بازی برای وارد کردن حس ترس به بازی حالتی به نام اضطراب را اضافه کرده اند.

موردی که سبب می شود در امنژیا وقوع اضطراب و افت روحیه ی دانیل از عنصری مانند سلامت جسمی مهم تر جلوه کند. عوامل متعددی از جمله ماندن زیاد در تاریکی، دیدن صحنه های پر فراز و نشیب و خیره ماندن طولانی به هیولاهای بازی سبب می شود سلامت عقلی دانیل با مشکل و حالت اضطراب او با دگرگونی مواجه شود. از آن جایی که در بازی سلاحی در اختیار شما نیست، فرار کردن های مداوم و همچنین پیدا کردن مکان هایی برای پنهان شدن از ویژگی های اصلی بازی و همچنین علت ترسیدن شما به شمار می روند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (31 مورد)
  • nfs3forever
    nfs3forever | ۲۱ خرداد ۱۳۹۷

    ممنون از مطلب ولی اولا من شخصا سری رزیدنت اویل برام جایگاه اول رو داره . ببینید اگه فقط ترس مدنظر باشه siren blood curse و amnesia و outlast ترسناکترینهای تاریخ هستند اما خوشبختانه در نظر بیشتر مخاطبان گرافیک داستان گیم پلی حتی گان پلی اهمیت زیادی دارند به خاطر همین رزیدنت اویل و سایلنت هیل پرطرفدارترینهای ژانر سورویوال هارور به حساب میان

  • amir Rabiee
    amir Rabiee | ۲۵ تیر ۱۳۹۶

    داداش until dawn رو یادت رفت بنویسی
    به نظرم باید تو رتبه اول until dawn میبودش
    هم از نظر گرافیک هم از نظر داستان هم از نظر ارتباط با کارکتر و... .
    کلا عالیه

    • nfs3forever
      nfs3forever | ۲۱ خرداد ۱۳۹۷

      Until down اصلا ترس داره فقط دو سه تا جامپ اسکر داره والسلام

  • faraz mashayekhi
    faraz mashayekhi | ۱۴ تیر ۱۳۹۶

    مگه میشه لیست بازی ترسناک تهیه کرد و داخلش call of cthulhu نباشه؟!!!!

  • PoVVeR
    PoVVeR | ۸ خرداد ۱۳۹۶

    ادمین جان . داداشم بشین Outlast و نصف شب با هدفون و صدای بلند بازی کن خود به خود دستت میاد outlast رنکش باس کجا باشه . بعدشم بنظرم سری Evil اصلا ترسناک نیست من تمام سری هاشو بازی کردم فقط evil 7 رو از سری های قبل خیلی ترسناک تر کردن . بنظرم outlast میتونه رنکش 2 یا حتی 1 هم باشه !! دمتون گرم مطلب خوبی بود ? ?

    • nfs3forever
      nfs3forever | ۲۱ خرداد ۱۳۹۷

      یعنی اویل 3 و مخصوصا رزیدنت اویل ریمیک ترسناک نیستند ! کوتاه بیا داداش

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی