ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

160 هزار کیلومتر با تسلا S تاکسی؛ تجربه ای متفاوت از تکنولوژی آینده

تسلا مدل S یکی از پربحث ترین خودروهای امروزی است که اخبار و جنجال های مرتبط با آن گهگاه در صدر نشریات و سایت های خودرویی قرار گرفته است. در یکی از آخرین موارد، گزارشی ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

تسلا مدل S یکی از پربحث ترین خودروهای امروزی است که اخبار و جنجال های مرتبط با آن گهگاه در صدر نشریات و سایت های خودرویی قرار گرفته است. در یکی از آخرین موارد، گزارشی در سایت jalopnik منتشر شده که در آن یک راننده کانادایی از مدل S به مدت 2.5 سال به عنوان تاکسی استفاده کرده و تجربه 100,000 مایل جابجایی مسافر در محیط های غالبا شهری را با این اتومبیل لوکس کسب کرده است.

Tesla Taxi (9)

از آنجایی که میزان کارکرد خودرو بسیار زیاد بوده و شاید نتوان هیچ مدل S دیگری را با میزان کارکرد مشابه پیدا کرد، تجارب این راننده در رابطه با مشکلات شایع و هزینه های نگهداری بسیار دست اول و ارزشمند می باشد.

از سوی دیگر بیش از 90 درصد مسافت طی شده توسط این خودرو در داخل شهر بوده که به دلیل توقف و شروع مجددهای بسیار زیاد فشار مضاعفی به خودرو وارد شده است.

Tesla Taxi (1)

بنابرین نحوه عملکرد تسلا به عنوان یک تاکسی شهری می تواند محک خوبی برای ارزیابی کیفیت و کارایی بلند مدت آن باشد، به خصوص که پیشرانه این خودرو الکتریکی بوده و به دلیل تازه وارد بودن در آزمون های عملی بلندمدت تحت فشار قرار نگرفته است.

کریستسن روی (Christian Roy) راننده تسلا مدل S 85  که خودروی لوکس خود را به تاکسی تبدیل کرده می گوید اصلی ترین مشکل این اتومبیل به پیشرانه الکتریکی آن مربوط می شود.

به همین دلیل پس از 25 هزار مایل کارکرد (تقریبا 40 هزار کیلومتر) کمپانی تسلا پیشرانه را با نمونه جدید تعویض کرده است، اما بعد از 2.5 سال و پیمایش مسافت تقریبا 75 هزار مایلی (حدود 120 هزار کیلومتر) فقط قطعات مصرفی مثل تایرها، لنت ترمز، سیبک فرمان و بلبرینگ ها عوض شده اند که اتفاقی کاملا عادی محسوب می شود.

Tesla Taxi (8)

اما در این اواخر پیشرانه باز هم با مشکل روبرو شده که کریستین دلیل این ایراد را به تکنولوژی قدیمی موتورهای سری اول تسلا مربوط می داند.

 در مدل S های 2015 به بعد تسلا از نمونه های بهسازی شده پیشرانه استفاده کرده که ایرادات شایع در آن برطرف شده است. کریستین درباره تعویض پیشرانه می گوید که کمپانی تسلا برخلاف سایر خودروسازان، این کار را درعرض 24 ساعت و بصورت کاملا رایگان انجام داده است.

Tesla Taxi (2)

این راننده اضافه می کند اگر چه هزینه لوازم یدکی و قطعاتی مثل لنت ترمز و بلبرینگ های تسلا مدل S بیشتر از خودروی قبلی وی که یک سوبارو لگاسی بود، بیشتر است اما او عقیده دارد در بلندمدت و پس از عبور از کارکرد 200 هزار مایل تسلا با صرفه تر خواهد شد، زیرا موتور سوبارو لگاسی دو یا سه بار در طول کارکرد 330 هزار مایلی تحت تعمیر اساسی قرار گرفته بود.

اگر چه کریستین قبول دارد فشار زیادی به سوباروی خود می آورد، اما هر ماه هزینه ای در حدود هزار دلار صرف نگهداری از آن می کرد. با هر بار هزینه برای تعمیر خودرو او مجبور بوده که به مدت طولانی تری خودروی خود را تحمل کند!

در این چرخه و در طول هشت سال مالکیت لگاسی، کریستین حدود 20 هزار دلار برای آن هزینه کرده بوده که همین امر باعث شده او به فکر جایگزینی خودرو خود بیفتد.

Tesla Taxi (5)

برخلاف وارانتی های مرسوم، خودروهای تسلا وارانتی بدون محدودیت مسافت پیموده شده دارند که برای کریستین نعمت بسیار بزرگی است، زیرا او هر ساله مسافتی در حدود 50 هزار مایل با خودروی خود طی می کند.

وارانتی تسلا به این معنی است که کریستین فقط هزینه های مربوط به لوازم مصرفی مثل لنت، سیبک، بلبرینگ و قطعاتی از این دست را  باید پرداخت کند و از بابت پیشرانه خیالش کاملا راحت است.

در 15 سال اخیر که کریستین مالک خودروهایی با موتورهای درون سوز بوده، او هزینه های زیادی را به خاطر تعمیرات موتور متحمل شده است. البته ناگفته نماند وارانتی تسلا دارای محدودیت زمانی بوده و برای کریستین در سال 2022 خاتمه می یابد.

Tesla Taxi (6)

اگر نگاهی به قیمت تقریبا 70 هزار دلاری تسلا مدل S داشته باشیم، مسلما استفاده از آن به عنوان تاکسی را اصلا منطقی نخواهیم دانست.

اما در سوی دیگر ماجرا اگر هزینه های نگهداری به مراتب کمتر این خودرو در مقایسه با خودروهای بنزینی و همچنین میزان تفاوت در قیمت برق و بنزین را در نظر بگیریم، مساله کاملا فرق خواهد کرد.

کریستین در طول مدت 2.5 ساله مالکیت تسلا مدل S برای جابجایی مسافت 100 هزار مایلی (حدود 160 هزار کیلومتر) حدود 3700 دلار  (حدود 11 میلیون تومان) هزینه کرده است، در حالی که با خودروهای بنزینی او هر ساله تقریبا 5000 دلار (حدود 17.5 میلیون تومان) فقط صرف تامین سوخت می شد.

البته فرسوده شدن باتری های گران قیمت لیتیوم یون و نیاز به جایگزینی آن ها می تواند این اختلاف فاحش را تا حدی کاهش دهد اما حتی با توجه به این مسئله هم می توان اینگونه نتیجه گرفت که تسلا تاکسی های خیلی خوبی می سازد!

Tesla Taxi (10)

بدون شک اتومبیل های برقی نقشی بسیار پر رنگ در آینده خواهند داشت؛ وقتی آلایندگی خودروهای بنزینی در شهرهای بزرگ از جمله تهران به یک معضل بزرگ تبدیل شده، اتومبیل های برقی یکی از راهکارهای اصلی برای کاهش شدت این مساله هستند.

در این بین استفاده از ناوگان خودروهای برقی برای جابجایی مسافرین می تواند از گام های اولیه برای احترام به محیط زیست و البته شهروندان باشد که همواره در معرض دود و آلودگی ناشی از خودروهای بنزینی در شهرها قرار دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • sam
    sam | ۳۱ مرداد ۱۳۹۵

    این شرکت همه ماشین هاش کپی هستن استقلال از خودش نداره

    • Armin
      Armin | ۳۱ مرداد ۱۳۹۵

      دوست عزیز بد نیست در مورد شرکت ایلان ماسک یه تحقیقی بکنید بعدش بگید که کپی میکنه

مطالب پیشنهادی