ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

حافظه داخلی گلکسی نوت 7 چقدر از کارت microSD سریع تر است؟

همان طور که می دانید گلکسی نوت 7 سامسونگ 64 گیگابایت حافظه داخلی دارد، که در مقایسه با نسل قبل دوبرابر شده. هرچند افزایش ظرفیت ذخیره سازی اقدام مطلوبیست، اما باید دید سرعت عملکرد آن نیز ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۰:۱۵

همان طور که می دانید گلکسی نوت 7 سامسونگ 64 گیگابایت حافظه داخلی دارد، که در مقایسه با نسل قبل دوبرابر شده. هرچند افزایش ظرفیت ذخیره سازی اقدام مطلوبیست، اما باید دید سرعت عملکرد آن نیز دستخوش تغییر شده یا خیر.

طبق اظهارات کمپانی مورد بحث در فبلت پرچمدار آنها نیز از فرمت ذخیره سازی UFS 2.0 استفاده شده، فرمتی که از زمان عرضه گلکسی S6 به کار گرفته شده بود. این فناوری سریع تر از حافظه های eMMC مورد استفاده در موبایل های معمولی به شمار می رود، و البته سرعت آن بسیار بیشتر از کارت های microSD خواهد بود.

note7_storage_test_0

بسیاری از کاربران به درگاه کارت حافظه بسیار علاقه مند بوده و از وجود این قابلیت در نوت 7 شادمان به نظر می رسند، حال باید دید ذخیره سازی اطلاعات روی کارت microSD چه تأثیری بر عملکرد آنها دارد. به همین منظور، وب سایت GSMArena تست های مختلفی را در این زمینه انجام داده.

لازم به ذکر است برای انجام تست ها از یکی از سریع ترین کارت های حافظه موجود در بازار یعنی کارت 32 گیگابایتی کلاس 10 ساخت کمپانی ترنسند از نوع UHS-1 و نرم افزار بنچمارک Androbench استفاده شده.

اولین تست، خواندن ترتیبی است که معمولاً معادل با پخش متوالی مالتی مدیا به شمار می رود. در این تست می بینیم حافظه داخلی بیش از 6 برابر سریع تر از حافظه جانبی عمل کرده، ضمن اینکه فناوری UFS 2.0 به کار رفته در گلکسی S7 و نوت 7 باعث ارتقاء عملکرد به اندازه 80 مگابایت در ثانیه نسبت به گلکسی نوت 5 شده.

note7_storage_test_1_seq_read

آزمون بعدی، نوشتن ترتیبی (ضبط فایل های حجیم) است که اختلاف 7 برابری را بین حافظه اصلی و کارت microSD نشان می دهد. در این تست می بینیم نوت 5 و S7 Edge بهتر از نوت 7 عمل کرده اند. اگرچه هر دو مدل فوق از حافظه 32 گیگابایتی برخوردارند، اما این موضوع ارتباطی به اختلاف مشاهده شده ندارد.

note7_storage_test_2_seq_write

برای اطمینان از این موضوع، تست فوق چندین مرتبه اجرا شده که نتایج متفاوتی را به همراه داشته، بنابراین انتظار می رود که تفاوت ناچیزی در چیپ های حافظه به کار رفته در این دو دستگاه وجود داشته باشد.

 

لازم به ذکر است تصاویر ثبت شده با دوربین گلکسی نوت 7 معمولاً نزدیک به 5 مگابایت حجم دارند، ضمن اینکه ثبت ویدیو با رزولوشن 4K نیز حافظه را با نرخ حدود 8 مگابایت در ثانیه درگیر می سازد، بنابراین حتی کارت حافظه جانبی نیز سرعت کافی را برای این نوع استفاده ارائه می کند.

گفتنی است بسیاری از کارت های کلاس 10 معمولی نیز قادرند سرعت 16 مگابایت در ثانیه را ارائه کنند، بنابراین حتماً نیازی نیست کارت های microSD گران قیمت را برای این کار خریداری کنید.

در ادامه، آزمون های خواندن و نوشتن تصادفی روی حافظه انجام شده، که عملیاتی متداول برای اپلیکیشن ها به شمار می رود. همان طور که می دانید برنامه ها بسته به ورودی های کاربر و عملیات در حال اجرا به فایل های مختلفی نیاز دارند که در قسمت های مختلف فضای موجود ذخیره شده اند.

نتیجه تست خواندن تصادفی بر حسب IOPS (عملیات ورودی/خروجی در ثانیه) کمی غیرمنتظره است، و گلکسی نوت 5 عملکردی خارق العاده داشته، به گونه ای که حدود 60 درصد سریعتر از گلکسی S7 Edge و نوت 7 عمل کرده:

در تست نوشتن تصادفی نیز گلکسی نوت 5 با اختلاف 20 درصدی از دیگر کهکشانی ها پیش می افتد:

همان طور که در دو تست فوق دیدیم، کاربرد اصلی کارت حافظه microSD برای خواندن و نوشتن فایل های صوتی و تصویری است و عملکرد مناسبی در زمینه خواندن و نوشتن تصادفی ندارد، بنابراین بهتر است اپلیکیشن ها و فایل های دیتای آنها را روی حافظه جانبی ذخیره نکنیم و برنامه ها را به دردسر نیندازیم.

لازم به ذکر است در صورتی که راه دیگری جز انتقال اپلیکیشن های مختلف، به خصوص بازی های سنگین به کارت حافظه ندارید، بهتر است قبل از انجام این کار چند برنامه را بیازمایید تا ببینید آیا عملکرد حافظه جانبی تلفن همراه شما برای اجرای اپلیکیشن های سنگین مناسب است یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • صادق
    صادق | ۱ شهریور ۱۳۹۵

    بهتره بجای "فرمت ذخیره سازی" بگیم "حافظه" ذخیره سازی UFS 2

    • Hadi.TJ
      Hadi.TJ | ۱ شهریور ۱۳۹۵

      دوست عزیز، UFS 2.0 یک فرمت ذخیره سازی هست ... یک فرمت جدید برای ذخیره سازی اطلاعات روی هر حافظه ای...

مطالب پیشنهادی