ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مایکروسافت دوباره به نادیده گرفتن حقوق کاربران و نقض حریم شخصی آنها متهم شد

«بنیاد مرزهای الکترونیکی» که به اختصار EFF نامیده می شود، مایکروسافت را به نادیده گرفتن حق انتخاب و حریم شخصی کاربران در ویندوز 10 متهم ساخت. در مقاله ای که به تازگی در پایگاه اینترنتی ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱ شهریور ۱۳۹۵ | ۲۰:۳۰

«بنیاد مرزهای الکترونیکی» که به اختصار EFF نامیده می شود، مایکروسافت را به نادیده گرفتن حق انتخاب و حریم شخصی کاربران در ویندوز 10 متهم ساخت. در مقاله ای که به تازگی در پایگاه اینترنتی بنیاد مذکور به قلم «آمول کالیا» درج شده، او به ردموندی ها پیشنهاد می کند تا در برابر نگرانی های کاربران نسبت به مسائل موجود پاسخگو باشند.

«کالیا» در همین رابطه می گوید: «ویندوز 10 مقدار قابل توجهی داده را به سرورهای مایکروسافت می فرستد» و ادامه می دهد که با فعال سازی کورتانا، حجم اطلاعات ارسالی تا حد زیادی افزایش می یابد. مدافعین حریم شخصی معتقدند این سیستم عامل مواردی همچون موقعیت مکانی، ورودی های متنی، صوتی و لمسی، تاریخچه مرور وب و غیره را به سرورهای کمپانی مورد نظر ارسال می نماید.

کارمند بنیاد EFF می گوید:

اگرچه کاربران می توانند برخی از این موارد را در تنظیمات غیرفعال سازند، اما باز هم تضمینی نیست که ارتباط کامپیوتر با مایکروسافت قطع شود. یکی از مسائل اصلی، داده های «تِله متری» یا دورسنجی است که برای این شرکت ارسال می گردد.

البته ردموندی ها ادعا می کنند این داده ها به صورت کاملاً ناشناس و بدون هویت دریافت می شود، اما EFF می گوید کمپانی مذکور باید دقیقاً روش این کار را توضیح دهد، به خصوص اینکه «مایکروسافت باید به طور صریح اعلام کند داده ها برای چه مدت زمانی نگهداری می شوند.»

og-windows10

مسلماً بحث داده های دورسنجی نگرانی هایی را پدید می آورد، اما EFF به نکته دیگری اشاره کرده و می گوید این شرکت پیوند غیرمنطقی بین ارسال این داده ها و دریافت بسته های امنیتی برقرار ساخته. «کاتیا» در این رابطه می گوید:

مایکروسافت اشاره کرده در صورتی که گزارش داده های دورسنجی از طریق ویندوز به آنها صورت نگیرد، سیستم عامل فوق به خوبی عمل نخواهد کرد. بدین ترتیب، آنها ادعا می کنند با پایین آوردن سطح فرایند جمع آوری داده های دورسنجی، آپدیت های امنیتی نیز برای آن کاربر ارسال نخواهد شد.

یکی دیگر از مواردی که مورد انتقاد EFF قرار گرفته، تاکتیک های خاص مایکروسافت برای ارتقاء به ویندوز 10 است. اگرچه این کمپانی به تازگی پیشنهاد به روز رسانی رایگان به آخرین نسخه را برای کاربران سیستم عامل های ویندوز 7 و 8.1 متوقف ساخته، اما پیش از این با اعلان های گاه و بیگاه و آزاردهنده، کاربران را مجاب به ارتقاء می کرد.

گفتنی است ردموندی ها اخیراً جوابیه ای برای این مقاله منتشر کرده و می گویند:

مایکروسافت نسبت به حفظ حریم شخصی کاربران متعهد است، و به همه اطمینان می دهد که کاربران برای اتخاذ تصمیماتی آگاهانه و هدفمند، تمامی اطلاعات و ابزارهای مورد نیاز را در اختیار دارند. ما به بازخورد مشتریانمان توجه کرده و رویکرد خود نسبت به فرایند ارتقاء را اصلاح کردیم. مطمئن باشید ویندوز 10 بالاترین میزان رضایت مصرف کننده را نسبت به تمامی نسخه های پیشین این سیستم عامل در پی خواهد داشت.

به هر حال، نگرانی های حریم شخصی در ویندوز 10 طی سال گذشته همواره وجود داشته و شاید بسیاری از آنها نیز بی مورد باشد. مایکروسافت سال قبل به ایرادات و سؤالات مربوطه پاسخ داد، اما کارشناسان به هیچ وجه قانع نشدند و حال EFF از آنها می خواهد امکان خروج واقعی از این برنامه را بدون جریمه های امنیتی برای کاربران فراهم سازند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی