ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کمپانی ARM قدم در حوزه ابررایانش می گذارد

همه ما کمپانی ARM را به خاطر پردازنده های موبایلش می شناسیم، اما به نظر می رسد آنها قصد دارند به قلمروهای دیگری نیز پا بگذارند. این شرکت به تازگی اعلام کرده که معماری چیپ ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۷:۰۰

همه ما کمپانی ARM را به خاطر پردازنده های موبایلش می شناسیم، اما به نظر می رسد آنها قصد دارند به قلمروهای دیگری نیز پا بگذارند. این شرکت به تازگی اعلام کرده که معماری چیپ جدیدی را به صورت اختصاصی برای استفاده در ابرکامپیوترها طراحی کرده است.

همان طور که می دانید، یکی از تمایزهای اصلی چیپ های ساخت این شرکت با دیگران، بهره وری انرژی فوق العاده آنهاست که باعث شده به گزینه اصلی در بازار موبایل بدل شوند. حال اگر به این کمپانی فضای بیشتری برای جولان بدهیم، احتمالاً قادر خواهد بود توانایی هایش را در مقیاس پردازش های سنگین نیز به رخ بکشد.

زمانی که کمپانی فوجیتسو اعلام کرد نسل بعدی ابرکامپیوتر آنها احتمالاً از چیپ های مبتنی بر معماری «آرم» استفاده می کند، برای اولین بار علاقه ARM به دنیای محاسبات فوق سنگین را دریافتیم. در آن زمان، ARM هیچ طراحی اختصاصی برای این نسل از پردازنده ها در دست نداشت، اما اکنون می دانیم آنها از سیستمی تحت عنوان «پردازش برداری» به منظور مدیریت حجم عظیم داده ها بهره می گیرند.

لازم به ذکر است که ابررایانه Post-K فوجیتسو اولین دستگاهیست که از این چیپ های نوین استفاده خواهد کرد. البته هنوز نمی دانیم نسل نوین پردازنده های ARM از نظر عملیاتی در چه رده ای قرار دارند، و برای درک این موضوع هم نیازی نیست عجله کنیم، چون احتمالاً بهره برداری از ابرکامپیوتر فوجیتسو تا سال 2020 به طول خواهد انجامید.

ذکر این موضوع نیز خالی از لطف نیست که پروژه فوق، رابطه بین کمپانی ARM و شرکت بزرگ اینتل را پیچیده تر خواهد کرد. همان طور که می دانید، اینتل سال ها برای حضور مناسب در دنیای چیپ های موبایل تلاش نمود، اما ظاهراً به تازگی در این رقابت تسلیم شده و برای طراحی و ساخت چیپست های جدید 10 نانومتری اش از ARM کمک می گیرد.

حال اگر ARM بخواهد وارد قلمرو ابررایانش شود که یکی از حوزه های تخصصی اینتل به شمار می رود، این دو شرکت باز هم وارد گود رقابت می شوند. باید دید استراتژی عملیاتی و بازاریابی دو کمپانی برای غلبه بر این تعارض چگونه خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی