ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

همکاری مایکروسافت و TSMC در توسعه «واحد پردازش هولوگرافیک» برای هدست هولولنز

برای بسیاری از کاربران این سوال به وجود آمده که چرا هدست های واقعیت افزوده نظیر هولولنز مایکروسافت بسیار گران قیمت هستند؛ در همین راستا اخیراً اطلاعاتی درباره هدست مورد انتظار اهالی ردموند منتشر شده ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۶:۱۵

برای بسیاری از کاربران این سوال به وجود آمده که چرا هدست های واقعیت افزوده نظیر هولولنز مایکروسافت بسیار گران قیمت هستند؛ در همین راستا اخیراً اطلاعاتی درباره هدست مورد انتظار اهالی ردموند منتشر شده که می تواند پرسشی برای این پاسخ باشد.

اگرچه قبلاً گفته شده بود که هدست واقعیت افزوده مورد بحث از قطعه Atom Cherry Trail اینتل به عنوان پردازنده اصلی بهره می برد اما ظاهراً بخش اعظمی از اعمال پردازشی به دوش قطعه ای دیگر سپرده شده است.

مایکروسافت به تازگی خبر داده که چیپستی به نام «واحد پردازشی هولوگرافیک» (یا به اختصار HPU) در هولولنز مورد استفاده قرار گرفته که با تکنولوژی 28 نانومتری و توسط TSMC توسعه یافته و در کنار پردازنده اصلی، مسئولیت پردازش اطلاعات سنسورها و ارائه تجربه ای در لحظه و روان از تکنولوژی واقعیت افزوده را برعهده دارد.

hololens_large-w600-h600

پردازشگر HPU از چند لحاظ، مشخصات تحسین برانگیزی دارد. این قطعه از 24 هسته پردازش سیگنال دیجیتالی بهره می برد که تمام اطلاعات سنسورها را دریافت کرده و پردازش شان می کند. همه این اتفاقات نیز روی سخت افزاری بسیار سریع به وقوع می پیوندند که می توان یک تریلیون محاسبه را در عرض یک ثانیه به انجام رساند.

HPU به یک حافظه دسترسی تصادفی ایستا (SRAM) هشت مگابایتی دسترسی دارد و گذشته از رم پردازنده Atom، از رم 1 گیگابایتی LPDDR3 نیز بهره می برد. مصرف انرژی این چیپست به کمتر از 10 وات می رسد که با توجه به قدرت پردازشی آن، بسیار جالب توجه است. ناگفته نماند تا زمانی که اطلاعات به پردازنده اینتل برسند، بسیاری از آنها از قبل پردازش شده اند و در این صورت، فشار زیادی به پردازنده اصلی وارد نمی شود.

شاید نزدیک ترین مثال به نحوه عملکرد هدست هولولنز، شیوه پردازش اطلاعات سنسورها در برخی از موبایل های هوشمند مانند آیفون باشد که که از یک چیپ کم مصرف مخصوص به خود بهره می برند و قدرت پردازنده، برای اعمالی دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. در نهایت باید افزود که طبیعتاً هنوز تا رسیدن تکنولوژی واقعیت افزوده به سطح ایده آل زمان زیادی باقی مانده اما می توان امیدوار بود که این معماری سخت افزاری، در میان سایر تولیدکنندگان این دست از هدست ها رواج بیشتری یابد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی