ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

برقراری ارتباط مجدد ناسا با STEREO-B
علمی

ناسا بعد از دو سال دوباره با یکی از فضاپیماهای خود ارتباط برقرار کرد

سازمان فضایی آمریکا، ناسا، به تازگی موفق شده پس از گذشت ۲ سال دوباره با فضاپیمای STEREO-B ارتباط برقرار کند. آخرین تماس از زمین با این سفینه مربوط به اول اکتبر سال 2014 بوده است. دوشنبه گذشته ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۳ شهریور ۱۳۹۵ | ۰۱:۰۰

سازمان فضایی آمریکا، ناسا، به تازگی موفق شده پس از گذشت ۲ سال دوباره با فضاپیمای STEREO-B ارتباط برقرار کند. آخرین تماس از زمین با این سفینه مربوط به اول اکتبر سال 2014 بوده است.

دوشنبه گذشته بالاخره بعد از این مدت طولانی سکوت، ناسا توانست سیگنال هایی از STEREO-B را به وسیله شبکه «DSN» (مخفف Deep Space Network) دریافت نماید. این شبکه مجموعه ای بزرگ از آنتن های رادیویی را شامل می شود که از آنها برای برقراری ارتباط با ماهواره ها و فضاپیماهای دوردست بهره گرفته می شود. فضاپیمای مذکور یکی از دو سفینه ای بود که در قالب برنامه «Solar Terrestrial Relations Observatory» یا به اختصار «STEREO» به فضا ارسال شدند. هدف از این برنامه بررسی بهتر خورشید، شیوه عملکرد و مکانیزم شکل گیری طوفان های خورشیدی اعلام شده بود.

به این منظور ناسا دو سفینه به نام های STEREO-A و STEREO-B را در سال 2006 روانه فضا کرد که مورد اول در مداری مابین زمین و خورشید و دومی در مداری آن سوی زمین قرار گرفتند تا بتوانند اثرات طوفان های خورشیدی بر میدان مغناطیسی زمین را بهتر بررسی نمایند.

stereo_positions2.0

ناسا در سال 2014 به دلیلی سیستم های کامپیوتری STEREO-B را مجدداً راه اندازی کرده بود که در اثر آن، ارتباط با آن به طور کامل قطع شد. اما حالا و پس از گذشت دو سال ارتباط این سفینه با زمین دوباره برقرار شده است.

بررسی ها نشان می دهد که STEREO-B در طی این مدت فاصله قابل توجهی از زمین پیدا کرده، اما هنوز نیز می توان از اطلاعات آن جهت تکمیل بررسی ها و مشاهدات استفاده نمود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی