ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پتنت اخیر اپل به تشریح یک سیستم جهت یابی بر بستر واقعیت افزوده می پردازد

چند وقت پیش بود که خود «تیم کوک»، مدیر عامل اپل هم عنوان کرد که شرکت تحت مدیریت وی علاقه بسیاری به مبحث «واقعیت افزوده» دارد. ابراز این علاقه‌مندی البته بدون بیان جزییات در خصوص تلاش ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۳ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۷:۳۰

چند وقت پیش بود که خود «تیم کوک»، مدیر عامل اپل هم عنوان کرد که شرکت تحت مدیریت وی علاقه بسیاری به مبحث «واقعیت افزوده» دارد. ابراز این علاقه‌مندی البته بدون بیان جزییات در خصوص تلاش های نرم افزاری یا سخت افزاری اهالی کوپرتینو بوده است.

در این بین ولی به تازگی پتنتی یافت شده که شاید بخشی از نقشه راه اپل برای فناوری واقعیت افزوده را عیان سازد. در توضیحات این ثبت اختراع، سیستمی تشریح شده که می تواند بدون نیاز به GPS و اینترنت به کارکرد خود ادامه دهد. از سوی دیگر پتنت مورد اشاره، خریده شدن استارتاپ «Flyby Media» توسط اپل را نیز تایید می کند.

در پتنت مورد بحث، این سیستم با عنوان «جهت یابی بصری و ساکن» تشریح شده و با استفاده از سنسورهای مختلف نظیر دوربین، ژیروسکوپ و شتاب سنج، به دستگاه اجازه می دهد تا یک نمای سه بعدی از یک فضا را نمایش دهد.

17977-15998-160823-Visual-l

دستگاهی که به این سیستم مجهز شده باشد بر همین اساس می تواند موقعیت خود را در لحظه بیابد. در این میان نیازی به GPS و ارتباط اینترنتی برای یافتن مکان دقیق کاربر و دستگاه نیست و دستگاه با توجه به فقدان این ویژگی ها، می تواند محل دقیق را با دقت سانتیمتری تشخیص دهد. نکته جالب اینکه در بخش توضیحات پتنت عنوان شده که چنین سیستمی می تواند برای «عینک های هوشمند» مفید واقع شود.

از آنجایی که بدون نیاز GPS و ارتباط آنلاین، یافتن مکان مستلزم محاسبات پردازشی سنگینی است، این سیستم برای ابزارهای موبایل مناسب قلمداد نمی شود.

سیستم مورد اشاره می تواند برای دستگاهی مجهز به واقعیت افزوده مناسب باشد که قادر است اطلاعاتی مرتبط به مکانی که کاربر حضور یافته را در قالب یک لایه بر روی تصویر، در اختیار او قرار دهد.

17977-16000-160823-Visual-4-l

این سیستم همچنین برای کم کردن از بار محاسباتی، از فناوری «SWF» استفاده می کند. اکنون سناریوهای مختلفی نیز برای کارکرد پتنت اپل مطرح شده. برای مثال، برخی باور دارند که این سیستم می تواند در مجتمع های فروشگاهی بزرگ مورد استفاده قرار گرفته و در میان راهروهای یک مجتمع تجاری، مکانی خاص را تعیین کرده و کاربر را به سمت آن هدایت نماید. عده ای نیز باور دارند که این سیستم با استفاده از سنسورهای عمق سنج می تواند نقشه ای سه بعدی از یک مکان را تولید کرده و آن را به شکل آفلاین در اختیار کاربر قرار دهد.

این پتنت در سال ۲۰۱۳ از سوی استارتاپ Flyby Media به ثبت رسیده که اکنون طبق گزارش های مختلف، تحت تملک اپل قرار گرفته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Meysam-Tn2
    Meysam-Tn2 | ۴ شهریور ۱۳۹۵

    دوستان این عینک چیه

مطالب پیشنهادی