ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ابداع روش جدید برای تولید شیشه های هوشمند
تکنولوژی

تولید نوع جدیدی از شیشه هوشمند با انعطاف پذیری بیشتر و قیمت پایین تر

گروهی از محققین دانشگاه تگزاس اخیراً موفق شده اند نوع تازه ای از شیشه هوشمند را تولید نمایند که علاوه بر قیمت تمام شده پایین، از انعطاف بیشتری نیز نسبت به نمونه های قبلی برخوردار است. ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۴ شهریور ۱۳۹۵ | ۰۸:۳۰

گروهی از محققین دانشگاه تگزاس اخیراً موفق شده اند نوع تازه ای از شیشه هوشمند را تولید نمایند که علاوه بر قیمت تمام شده پایین، از انعطاف بیشتری نیز نسبت به نمونه های قبلی برخوردار است. به لطف این تکنولوژی، می توان شفافیت یا تیرگی شیشه های به کار رفته در خودروها یا ساختمان ها را با جریان بسیار ضعیفی از الکتریسیته تنظیم کرد.

به گفته سرپرست این تیم، پروفسور «دلیا میلیرون»، بهره گیری از چنین شیشه های هوشمندی می تواند صرفه جویی قابل توجهی را در مصرف انرژی سیستم های گرمایشی و برودتی ایجاد نماید.

حالا و به لطف تکنیک جدیدی که محققین دانشگاه تگزاس ابداع کرده اند، می توان این شیشه های هوشمند را با قیمتی رقابتی و در پروسه ای با دمای پایین تولید نمود.

در روش های پیشین، جهت تغییر شفافیت و درصد عبوردهی نور، لایه ای از پنل کریستال مایع را در میان دو جداره از شیشه قرار می دادند. اما مهندسین تیم مذکور در عوض این لایه کریستالی، از حالت جامد بی شکل اکسید نیوبیم که به صورت شیمیایی فشرده شده است، استفاده می کنند. این ماده جدید چگالی کمتری دارد، بنابراین می توان با استفاده از آن شیشه های هوشمندی با دو برابر انعطاف بیشتر تولید نمود.

مزیت دیگر ماده جدید آن است که علاوه بر شیشه، می توان با استفاده از آن شفایت طلق های پلاستیکی را نیز قابل کنترل کرد، که همین امر هزینه های تولید را باز هم پایین تر آورده و موارد استفاده آن را متنوع تر می سازد.

اگر آینده نزدیک را در نظر بگیریم، با بهره گیری از این تکنولوژی می توان عینک های آفتابی حساس به نور تولید کرد، اما در آینده دور این روش جدید می تواند منجر به ساخت ابرخازن های هوشمند با کارآیی بالا نیز بشود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی