ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چه زمانی کارت گرافیک و CPU جدید بخریم

انتخاب بهترین CPU و کارت گرافیک موجود در بازار به هیچ وجه کار آسانی نیست. انتخاب یک کارت با دمای مناسب و در عین حال سرعت کلاک منطقی که قیمتی متناسب با هزینه مورد نظر ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۵ شهریور ۱۳۹۵ | ۲۳:۰۰

انتخاب بهترین CPU و کارت گرافیک موجود در بازار به هیچ وجه کار آسانی نیست. انتخاب یک کارت با دمای مناسب و در عین حال سرعت کلاک منطقی که قیمتی متناسب با هزینه مورد نظر شخص را داشته باشد فوق العاده زمان بر است. اما همزمان با مجادله میان «اینتل در برابر AMD» و «انویدیا در برابر AMD» باید به یک سوال بسیار مهم دیگر هم فکر کرد: چه زمانی برای خرید قطعات جدید مناسب است؟

همانند پرسش «چه بخریم»، هیچ جواب مناسب و مستقیمی برای پرسش «کی بخریم» نیز وجود ندارد. برای رسیدن به جواب، باید نیازهای خودتان را در نظر بگیرید و بر مبنای آن GPU یا CPU مناسب انتخاب کنید.

i7-kab-650-80-w600

آیا تمایل دارید روی CPU های قدرتمند نسل هفتم اینتل با نام Kaby Lake سرمایه گذاری کنید یا به سراغ پردازنده های قدیمی تر اما همچنان عالی سری Skylake می روید؟ در مورد کارت گرافیک چطور؟ ترجیح می دهید 250 دلار بابت GeForce GTX 1060 هزینه کنید یا با بهای بیشتری GTX 980 که یک نسل قدیمی تر است اما دست کمی از آن ندارد را می خرید؟

بازار سخت افزار اندکی پیچیده و فنی است و برای بهترین خرید ممکن باید ساعت ها پژوهش و جستجو کرد تا به نتیجه منطقی و درستی رسید.

صبر کنید

Nvidia GTX 1060-1-650-80-w600

واقعیت این است که نمی توان برای همه یک نسخه ساده پیچید و گفت که این سیستم پیشنهادی برای همه مناسب است و هر کس که می خواهد هزینه کند باید این کارت یا این سی پی یو را بخرد. این گفته ها را مرل مکینتاش، مدیر ارشد بخش فروش و بازاریابی NewEgg هم تایید می کند.

مکینتاش می گوید: «هر کسی روی چرخه متفاوتی از آپگرید قرار دارد. بعضی بالاترین تنظیمات گرافیکی را ترجیح می دهند و لحظه ای که کارت های جدید عرضه می شود آپگرید می کنند در حالی که بسیاری دیگر پس از خوش قیمت شدن، به سراغ کارت های نسل قبل می روند.»

طی همین یکی-دو ماه گذشته نیز شاهد بودیم، گروه اولی که مکینتاش از آن ها یاد کرد به سراغ کارت های Founder's Edition انویدیا رفتند، کارت هایی که بسیار قیمت بالایی دارند با وجود مشکلاتی که در نسخه های اولیه شان وجود داشت. محصولات جدید متداوما نیازمند صبر و تحمل برای عرضه پچ ها هستند و بسیاری اوقات هم حتی باید کارت ها را پس فرستاد و یک نسخه سالم دریافت کرد، چون عملا با آپدیت نرم افزاری قابل اصلاح نیستند.

به خصوص، با خرید کارت های Founders Edition Pascal، کاربران باید 100 دلار بیشتر از قیمتی که معمولا کمپانی هایی نظیر EVGA و MSI روی کارت های شان قیمت می گذارند بپردازید و تقریبا همان میزان کارایی را دریافت کرد. با اندکی صبر و تحمل، می توان سخت افزاری خریداری کرد که احتمال خرابی و مشکل اش بسیار اندک است.

مسلما، داشتن آخرین تکنولوژی ممکن و خریدن یک سیستمی که بتواند توانایی اجرای بازی ها و برنامه های واقعیت مجازی و یا نمایش بازی ها در حالت 60 فریم و رزولوشن 4K را داشته باشد هیجان انگیز است اما برخی مواقع، برای داشتن آنچه که میلیون ها تومان هزینه کرده اید باید منتظر بمانید تا فرمویرهای جدید عرضه شود.

خرید محصول جدید، همین حالا

AMD Wraith Cooler-1-650-80-w600

مثل خرید هر محصول دیگری، تهیه CPU و کارت گرافیک جدید هم بدون عواقب نیست. برای مثال، سرفس بوک و سرفس پرو 4، هر دو زمانی عرضه شدند که مایکروسافت به اندازه کافی با چیپ های Skylake اینتل آشنا نبود تا بتواند مشکلات تکنیکی اش را به راحتی برطرف کند و تقریبا یک سال طول کشید تا مشکلات از بین بروند.

از سوی دیگر، بسیاری از مشکلاتی که با CPU و کارت گرافیک جدید پیدا می کنید مرتبط با فرمویر است، به این معنی که می توان با نصب آپدیت درایورهای جدید آن ها را برطرف کرد. مکینتاش می گوید که فروش کارت ها و CPU های جدید در زمان عرضه شان به بیشترین میزان ممکن می رسد.

وی این چنین می گوید: «وقتی مدل جدیدی از یک CPU یا GPU می آید، مردم آن ها را می قاپند. وقتی مانیتوری جدید یا تکنولوژی تکمیل کننده ای مثل واقعیت مجازی می آید، ما افزایش فروش را می بینیم. و طبیعتا، در زمان تعطیلات، وقتی که با شرکت ها کار می کنیم تا تبلیغات شان را کنیم، یک رشد دیگر در فروش را شاهد هستیم.»

پس نه تنها فقط CPU و GPU محبوبیت دارند، بلکه حتی زمان عرضه مانیتورهای اولترا اچ دی و 4K یا هدست های واقعیت مجازی مثل آکیلس ریفت و اچ تی سی وایو هم این جوش و خروش هست. سخت افزار که جای خود را دارد، حتی وقتی یک بازی جدید مثل Overwatch هم عرضه می شود، می شود متوجه علاقه مندی پی سی گیمرها به ارتقا سخت افزارشان شد.

عطشی فرونشانده شده

New_NVIDIA_TITAN_X-650-80-w600

بهتر است که چند ماه پس از عرضه محصولات جدید صبر کنید، در واقع نه از آن دسته خریدارانی باشید که چشم بسته پیش خرید می کنند و روز اول دست شان به محصول می رسد و نه از آن هایی که منتظر می مانند تا یک کارت از قیمت بیافتد و آن را بگیرند.

تا آن زمان، متخصصین به بررسی گسترده محصولات پرداخته اند و همه زیر و بم دستگاه را در آورده اند. در واقع اگر به خرید آگاهانه فکر می کنید و نمی خواهید هزینه ای که می کنید بی هدف باشد، باید منتظر نظر متخصصین و شرایط بازار باشید، زمانی که همه مشکلات نیز برطرف شده است.

اگر توانستید قطعات قدیمی تر را با قیمتی بسیار پایین تر از همتایان نسل جدیدشان گیر بیاورید، شاید ارزش هزینه کردن را داشته باشند. در غیر این صورت، به صرفه تر است که چند ماه بعد از عرضه نسل جدید، کارت مربوط به همان نسل را بخرید. تایتان اکس سال گذشته انویدیا با آن قیمت عجیبش، حالا توسط GeForce GTX 1070 که حتی بهترین کارت این نسل انویدیا هم نیست و زیر 400 دلار قیمت دارد، از رده خارج شده یعنی قیمت بهتر، عملکرد بهتر.

بنابراین، با پیشرفت های شگفت انگیز هر ساله، خریدن کارت های قدیمی و مربوط به یک سال پیش، آنقدرها دلچسب نیست. در این شرایط که نمی خواهید هزینه بالایی کنید، بهتر است ورژن اقتصادی آخرین نسل سخت افزار ارائه شده به بازار را تهیه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • mohammad?
    mohammad? | ۶ شهریور ۱۳۹۵

    به نظر من برای بازی، کنسول ها بهترین گزینه اند به دو دلیل یک قیمت مناسب و همینطور خطا های ویندوزی رو در پی نداره البته معایبی هم داره مثل گران بودن بازی ،و همچینین فقط میشه باهاش بازی کرد بازم میگم نظر من بود .

  • reza.h
    reza.h | ۶ شهریور ۱۳۹۵

    اقا یه سوال گرافیک 4 گیگ که مال شرکت amd باشه چی خوبه ؟؟

    • TeChNoLoGy
      TeChNoLoGy | ۶ شهریور ۱۳۹۵

      r9 fury

    • yaser ansari
      yaser ansari | ۶ شهریور ۱۳۹۵

      مدلش مهمه

  • | ۶ شهریور ۱۳۹۵

    همچنان i7 skylake 6700k و گرافیک 980 عالی هستن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی