ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

چگونه در میان متقاضیان یک موقعیت شغلی از دیگران متمایز باشیم

رابین کاماروتی در مورد تجربه ی خودش از استخدام نیرو می گوید: «با ۶ نفر مصاحبه کرده بودیم. صلاحیت همه ی آنها قبلاً از سوی متخصصین جذب نیرو تأیید شده بود و با معیار های ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۶ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۵:۰۰

رابین کاماروتی در مورد تجربه ی خودش از استخدام نیرو می گوید: «با ۶ نفر مصاحبه کرده بودیم. صلاحیت همه ی آنها قبلاً از سوی متخصصین جذب نیرو تأیید شده بود و با معیار های استخدامی ما نیز هماهنگی داشتند. با این حال، یکی از آنها از دیگران شاخص تر بود. او از موقعیت شغلی مورد نظر سر تر نبود، اما نگاه منحصر به فردی به مشتری داشت و از مهارت های مالی و بازاریابی خاصی برخوردار بود که پیش از آن فکرش را هم نمی کردیم بتوانیم در شرکت خود داشته باشیم. ما شغل مورد نظر را به او پیشنهاد کردیم و او نیز پیشنهاد ما را پذیرفت. با گذشت بیش از ۱۰ سال از این ماجرا، او اکنون به یک مدیر ارشد بدل شده و ارزش بسیار زیادی برای سازمان ما یافته است».

چه به دنبال جذب نیروی تمام وقت باشید و چه نیروی فریلنسر پروژه ای، هنگام استخدام با مشکلاتی مواجه خواهید شد که همه ی آنها را می توان تحت لوای «یک اشتباه پر هزینه و نابسامان» گرد هم آورد. چیزی که اغلب متقاضیان کار در اکثر مواقع در نظر نمی گیرند این است که علاوه بر خودشان، استخدام کننده نیز مضطرب است. کارفرمایی که قصد استخدام دارد با اطلاعاتی اندک، در آستانه ی یک تعهد مالی و سازمانی بلندمدت قرار می گیرد و این، ریسک کارش را بالا می برد.

کارآفرینانِ با ذکاوت برای کاهش این ریسک سعی می کنند تا جایی که می توانند از قبل اطلاعات جمع کنند. درک میزان هماهنگی هر یک از متقاضیان با دیگر اعضای تیم و اینکه این هماهنگی چگونه به نفع سازمان خواهد بود، بخشی از این اطلاعات است.

شما نیز به عنوان متقاضی جویای کار می توانید از این اطلاعات به نفع خود بهره برداری کنید. به این ترتیب می توانید اضطراب کارفرمای آتی خود را کاهش و قطعیت وی را افزایش دهید و خود را به تنها گزینه ی مناسب برای بر عهده گرفتن مسئولیت مورد نظر تبدیل کنید. برای این کار باید موارد زیر را به خاطر داشته باشید:

۱- ویژگی های لازم را احراز کنید

شما برای رسیدن به مرحله ی بررسی درخواست، به توان فنی نیاز دارید. برای آنکه به عنوان گزینه های موجود مد نظر قرار بگیرید باید نشان دهید حداقل ملزومات شغل مورد نظر را دارا هستید. این بررسی های دقیق معمولاً پیش از تنظیم جلسه ی مصاحبه انجام می شوند. به همین دلیل رزومه و پروفایل لینکدین شما باید به وضوح نشان دهنده ی مهارت های مورد نیاز کارفرمای احتمالی تان باشند.

۲- دید فنی منحصر به فرد خود را داشته باشید

پیش از آنکه به جلسه ی مصاحبه قدم بگذارید دید درستی از فضایی که در آن قرار دارید و قرار خواهید گرفت کسب کنید. اگر در شرکت دیگری در همان صنعت مشغول بوده اید، در مورد چالش ها و فرصت ها، تغییرات فناوری، یا مهارت های مورد نیاز آینده، چشم انداز بزرگ تری پیدا کنید. روند های مهم و بزرگ جاری در صنعت حوزه ی فعالیت شما از جمله مواردی هستند که ارزش دانستن را دارند و بد نیست در جای مناسب، خود را در مصاحبه تان نشان دهند.

به عنوان مثال، اگر یک شرکت مشاوره ی بزرگ را به مقصد شرکت دیگری ترک می کنید، روند هایی که در میان مشتریان خود شاهد بوده اید را بشناسید و در ذهن داشته باشید؛ مثلا اینکه مشتریان به دنبال چه خدماتی هستند، یا روند موجود برای خدماتی به خصوص، به سمت افزایش پرداخت است یا کاهش.

۳- یک یا دو مهارت اضافی برای عرضه داشته باشید

مهارت های فنی پایه و اساسی شما به احتمال زیاد همان چیزی است که در وهله ی اول شما را به مرحله ی مصاحبه رسانده است. پس اگر می توانید هدایت جلسه ی مصاحبه را در دست بگیرید، سعی کنید روی یک یا دو مهارت تکمیلی خود تمرکز کنید که می توانند مکمل و تقویت کننده ی این ملزومات اولیه باشند. مثلاً اگر دست به قلمتان خوب است و برای موقعیت توسعه دهنده خود را کاندید کرده اید، احتمالاً در رزومه ی خود چیزی در این مورد نخواهید نوشت. اما باید به یاد داشته باشید که همین ویژگی شما می تواند برای مدیر محصول بسیار جذاب باشد.

بر اساس پژوهش های انجام شده، توانایی تیم سازی و خلق توان فرهنگی نیز برای کارفرمایان از جذابیت زیادی برخوردار است. در همین راستا، در پاسخ سؤالات مصاحبه کننده ی خود، در جای مناسب، از اینکه چگونه می توانید از این مهارت ها بهره بگیرید مثال بیاورید.

۴- اشتیاق خود را نشان دهید

sales-job-candidates

اشتیاق خود را نسبت به فرصت های بالقوه ی موقعیت شغلی مورد نظرتان نشان دهید و اجازه دهید هر کسی که در این فرایند با شما مواجه می شود متوجه این اشتیاق بشود. حتی اگر موقعیت پیشنهاد شده با شما همخوانی نداشته باشد، می توانید از پیشنهادی که به شما شده خوشحال باشید. هیچ گاه نباید در میان اعضای تصمیم گیرنده در مورد اشتیاق شما برای پیوستن به شرکت مورد نظر شک و تردیدی وجود داشته باشد.

توانایی برجسته کردن خود در میان متقاضیان یک موقعیت شغلی، شما را نه تنها به بهترین گزینه، بلکه به تنها گزینه تبدیل خواهد کرد. شما با این کار دو مشکل را حل خواهید کرد: یکی مشکل کارفرمای آینده تان و دیگری مشکل خودتان. ساده کردن مشکل مسئول استخدام، به احتمال زیاد پیشنهاد شغل مورد نظر را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

اگر با موفقیت نشان دهید که از ویژگی های اولیه ی شغل مورد نظر برخوردارید، نگاهی منحصر به فرد دارید، از مهارت های تکمیلی دیگری نیز بهره می گیرید، و انرژی و اشتیاق زیادی برای انجام آن کار دارید، احتمال آنکه در چشم کارفرما از دیگر متقاضیان موقعیت شغلی مورد نظر متمایز و به عنوان تنها گزینه ی موجود انتخاب شوید به میزان چشمگیری افزایش خواهد یافت.

inc
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • HITAK1
    HITAK1 | ۶ شهریور ۱۳۹۵

    فقط پارتی! بقیه ش کشکه.

مطالب پیشنهادی