ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

برندسازی شخصی در ۵ قدم؛ رابطه ای برد-برد میان شما و مخاطب

وقتی کسی می گوید «دوست دارم برند شخصی خودم را داشته باشم» اولین چیزی که به ذهن خطور می کند چند عدد است: تعداد فالوئر های توئیتر، تعداد لایک های فیسبوک یا اینستاگرام، و تعداد ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۷ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۳:۳۰

وقتی کسی می گوید «دوست دارم برند شخصی خودم را داشته باشم» اولین چیزی که به ذهن خطور می کند چند عدد است: تعداد فالوئر های توئیتر، تعداد لایک های فیسبوک یا اینستاگرام، و تعداد خوانندگان وبلاگ.

اما واقعیت این است که این ها برای ساخت یک برند شخصی مؤثر و هدفدار، معیار های بسیار ضعیفی به شمار می روند.

ساختن برند شخصی یعنی در یک (یا چند) حوزه ی خاص و ویژه آنقدر ارزش برای مخاطب خود فراهم کنید که کم کم نامتان به عنوان نمادی از موفقیت در آن حوزه بر سر زبان ها بیافتد. در این حالت به یک شخصیت اثرگذار بر حوزه ی مورد نظر بدل خواهید شد.

اما خلق برند شخصی به تلاش و زحمت زیادی نیاز دارد. اگر آمادگی و انگیزه ی لازم را دارید، نگاه اجمالی زیر به ۵ قدم اساسی برندسازی شخصی، شما را در مسیر تبدیل شدن به یک برند قدرتمند و اثرگذار یاری خواهد کرد:

قدم اول: استعداد و شغل مورد علاقه ی خود را شناسایی کنید

خیلی ها اصلاً نمی توانند خودشان را به انجام کاری که دوست ندارند متقاعد کنند. این دسته از افراد معمولاً دانش آموزان یا دانشجویان خوبی نخواهند بود. با این حال، علاقه به کار یکی از آن مقوله هایی است که از یک دسته ی خاص فرا تر می رود و در حالت ایده آل باید همه ی انسان ها را در بر بگیرد.

اولین قدم شما در ساخت برند شخصی تان این است که ببینید دوست دارید چه کاری انجام دهید. زیرا اگر به شغل خود علاقه نداشته باشید احتمالاً چندان آن را جدی نخواهید گرفت و اگر تمایلی به جدی گرفتن آن و پیشرفت در شما وجود نداشته باشد اساساً دلیلی برای برند سازی شخصی در آن حوزه باقی نخواهد ماند.

به محض آنکه متوجه شدید به چه کاری علاقه دارید، باید با خودتان عهد کنید تا جایی که ممکن است در جنبه های مختلف این کار مهارت کسب کنید. این ربطی به رقابت با دیگران ندارد؛ گرچه رقابت هم می تواند انگیزه ی خوبی باشد. اما بیشترین انگیزه ی شما باید رقابت با خودتان باشد. شما باید این را بفهمید که میلیون ها نفر دیگر نیز مثل شما به انجام این کار علاقه دارند. اگر به اندازه ی کافی تلاش نکنید، همه ی آنها از پر کردن جای شما بی نهایت خوشحال خواهند شد.

قدم دوم: پلتفرم اجتماعی مناسبی انتخاب کنید

BELCHATOW POLAND - MAY 02 2013: Modern white keyboard with colored social network buttons.

بزرگ ترین اشتباهی که اغلب افراد به دنبال قدم اول مرتکب می شوند این است که فوراً به سراغ درست کردن وبسایت شخصی می روند، یا ساعت ها وقت خود را صرف فکر کردن به این می کنند که چگونه می توانند برند شخصی قابل اتکایی برای خودشان بسازند.

در این مرحله، هنوز هیچ یک از اینها اهمیتی ندارند.

آنچه که اهمیت دارد این است که دست به کار شوید و در سطحی عمومی برای دیگران ارزش آفرین باشید. همه چیز از اینجا شروع می شود.

پلتفرم مناسبی برای خود پیدا کرده و شروع کنید به تولید بهترین محتوای ممکن. اگر به آشپزی علاقه دارید و می خواهید سرآشپز موفقی باشید، روی اینستاگرام عکس و ویدیوی آشپزی قرار دهید. اگر دوست دارید به سخنران انگیزشی شناخته شده ای بدل شوید، شاید فیسبوک برای اشتراک گذاری ویدیو هایتان گزینه ی مناسبی باشد. به همین ترتیب شبکه های اجتماعی مختلف می توانند برای خلق محتوای ارزشمند در حوزه های گوناگون و معرفی شما گزینه های مناسبی محسوب شوند.

قدم سوم: همکاری های خود را گسترش دهید

قدم بعدی آن است که تا جایی که می توانید با کسانی که در حوزه ی مورد نظر اثرگذار محسوب می شوند ارتباط بگیرید و روابط خود را گسترش دهید. این کار در های زیادی را به روی شما باز کرده و به شما کمک می کند مخاطبان بیشتری کسب کنید.

یکی از کار هایی که می توانید در این راستا انجام دهید پیدا کردن کسانی است که قادرند محتوای ارزشمند تولید کنند: با آنها همکاری کنید. مثلاً اگر در زمینه ی فیتنس فعالیت می کنید، از با هم ورزش کردنتان فیلم بگیرید و آن را روی شبکه های اجتماعی قرار دهید. اگر در زمینه ی بازی های رایانه ای فعالیت می کنید، او را به رقابت دعوت کنید و رقابت خود را روی شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

مهم این است که با همکاری یکدیگر محتوا تولید کرده و مخاطب رد و بدل کنید. همه ی طرف ها در این فرایند برنده هستند و رشد می کنند. شما نیز موفق خواهید شد ارتباطات و دوستان خوبی برای خود دست و پا کنید.

قدم چهارم: وبسایت و فهرست ایمیل خود را بسازید

وقتی تعداد فالوئر های شما روی شبکه های اجتماعی به اندازه ی کافی رشد کرد زمان آن فرا می رسد که وبسایت خودتان را داشته باشید. با یک وبسایت ساده شروع کنید؛ لازم نیست از همان ابتدا وبسایت پیچیده و بزرگی بسازید (مگر آنکه نقطه ی تمرکز شما همین باشد).

در نظر داشته باشید که وبسایت شما باید بیشترین ارزش را برای مخاطبان فراهم کند. شما روی شبکه های اجتماعی توجه مخاطب را به خود جلب می کنید، اما ارزش نهایی باید روی وبسایت شما به آنها عرضه شود.

موقعیت برد-بردی که در اینجا پدید می آید این است که شما به رایگان محتوای ارزشمند تخصصی در اختیار مخاطبان خود قرار می دهید، آنها نیز در ازای دانلود آن، کد فعال سازی نرم افزار یا هر ترفند ارزش آفرین دیگر، آدرس ایمیل خود را در اختیار شما قرار می دهند. در اختیار داشتن سرنخی از سوی مخاطبان، در درازمدت برای شما ارزش بیشتری فراهم خواهد کرد.

قدم پنجم: محصولی عرضه کنید

در نهایت، هدف از برندسازی شخصی این است که از شر وابستگی ناخواسته به یک نفر دیگر خلاص شوید. اگر از اینکه نامتان همیشه به دنبال نام دیگری بیاید راضی هستید برندسازی شخصی مناسب شما نخواهد بود. برندسازی شخصی به درد کسی می خورد که ترجیح می دهد در رأس این هرم قرار داشته باشد.

توجه داشته باشید که هدف از ارائه ی محصول، اعتباری است که به شما می بخشد، نه انگیزه های مالی. امروزه اعتبار افراد به جای کارت ویزیت، با کتاب ها، دوره ها، و محصولات ارزشمندی سنجیده می شود که از دانش آنها به جا می ماند. این ها در های زیادی به سمت دیگر شخصیت های اثرگذار حوزه ی فعالیت شما و حوزه های مرتبط خواهند گشود تا بتوانید با استفاده ی مجدد از قدم های دوم و سوم، به رشد جامعه ی مخاطبان، همکاری های حرفه ای و مشارکت با دیگر شخصیت های اثرگذار و جلب مخاطبانشان ادامه دهید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی