ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

شرایط کاری در پگاترون همچنان نامساعد است؛ اپل توجهی به موضوع ندارد

«دیده بان حقوق کارگران چین» یا CLW طی هفته جاری گزارشی منتشر کرد که نشان می دهد در کارخانه های شرکت بزرگ تأمین کننده اپل یعنی «پگاترون» هنوز هم حقوق کارگران نادیده گرفته می شود. در ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۷ شهریور ۱۳۹۵ | ۲۰:۰۰

«دیده بان حقوق کارگران چین» یا CLW طی هفته جاری گزارشی منتشر کرد که نشان می دهد در کارخانه های شرکت بزرگ تأمین کننده اپل یعنی «پگاترون» هنوز هم حقوق کارگران نادیده گرفته می شود.

در این گزارش دستمزد دریافتی کارکنان مراکز تولیدی در شانگهای مورد ارزیابی قرار گرفته و می دانید که پگاترون یکی از بزرگ ترین تأمین کنندگان کوپرتینویی ها برای تولید آیفون به شمار می رود و در حال حاضر به تولید انبوه آیفون 7 مشغول است.

گفتنی است دیگر کمپانی طرف قرارداد اپل یعنی فاکسکان، مدت هاست که با اخباری در مورد شرایط نامساعد کارگران و آمار بالای خودکشی در بین آنها روبرو شده و دائماً زیر ذره بین سازمان های نظارتی قرار دارد.

در بین مسائلی که در مورد وضعیت کاری پگاترون عنوان شده، اضافه کاری اجباری و غیر قانونی یکی از مهم ترین موارد است، به گونه ای که افراد بدون کار کردن در ساعاتی بیشتر از حد معمول، دستمزد بسیار پایینی دریافت می دارند.

در ادامه فهرستی از موارد عنوان شده در گزارش سازمان دیده بان حقوق کارگران چین را مشاهده می کنید:

  1. در سال 2015 دستمزد کارگران برابر با 1.85 دلار در هر ساعت بوده، که این مقدار در سال 2016 به 2.00 دلار در ساعت رسیده، اما پس از کسر هزینه ها به رقم 1.60 دلار کاهش می یابد.
  2. در سال 2015 حدود 62 درصد از کارکنان بیش از 82 ساعت اضافه کاری در ماه داشته اند، و یکی از آنها با 109 ساعت اضافه کاری، به مدت 293 ساعت در ماه کار کرده است.
  3. قوانین کشور چین استفاده از کارآموزان برای اضافه کاری را ممنوع کرده، اما کارآموزان حاضر در پگاترون به طور میانگین 80 ساعت در ماه اضافه کاری دارند، که تقریباً به اندازه کارگران تمام وقت است.
  4. کارگران برای تأمین هزینه های زندگی ناچار به اضافه کاری هستند، زیرا حقوق پایه بسیار کم است. افرادی که اضافه کاری نداشته باشند، پس از کسر هزینه ها در ماه حدود 213 دلار حقوق دریافت می کنند.
  5. کارکنان خط تولید به طور میانگین باید 10 دقیقه زودتر سر کار خود حاضر شوند، اما در ازای آن پولی دریافت نمی کنند.
  6. افراد قبل از وارد شدن به محل کار، روزانه حدود 60 دقیقه را در مراحل مختلف بازرسی امنیتی و تعیین هویت سپری می کنند که این زمان جزء ساعات کاری آنها محسوب نمی شود.
  7. کارگران مجبور به انجام اضافه کاری هستند، و درخواست آنها برای ترک محل کار پس از اتمام ساعت کار عادی، با موافقت روبرو نمی گردد.
  8. اشخاص دائماً در معرض خطرات و آسیب های شغلی هستند و هیچگونه محافظتی از آنها نمی شود.

طبق گزارش CLW اپل در پاسخ به این موارد اذعان کرده «در برخی از بخش های تولیدی پگاترون، اضافه کار زیادی وجود دارد، اما درصد آن به مراتب پایین تر از گزارشات موجود است».

در پایان این گزارش «لی کیانگ» مدیر عامل دیده بان کارگران چین ضمن درخواست از اپل برای سرمایه گذاری در زمینه بهبود وضعیت نیروی انسانی در چین، می نویسد:

در حال حاضر اپل به تنهایی مانع از ارتقاء شرایط کاری در چین می شود. این شرکت ادعا می کند بیش از 90 درصد سود صنعت موبایل جهان را در اختیار دارد، در حالی که بسیاری از کمپانی های دیگر در حال ضرردهی هستند. پس اگر آنها نخواهند مسئولیتی متناسب با جایگاهشان را بر عهده بگیرند، دیگر شرکت ها نیز هیچگاه در این حوزه پیشقدم نخواهند شد.

لازم به ذکر است در گزارش قبلی این مؤسسه، گفته شده بود که تأمین کنندگان اصلی اپل از جمله فاکسکان و پگاترون از سوی ساکنین کوپرتینو تحت فشار قرار گرفته اند تا قیمت قطعاتشان را کاهش دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • hamid
    hamid | ۸ شهریور ۱۳۹۵

    از یکطرف ادعای طرفداری از حقوق زنان رو میکنه از یک طرف حقوق کارگرای خودشو پایمال میکنه، اون روی سکشم دیدیم

  • Asli
    Asli | ۸ شهریور ۱۳۹۵

    کوپرنیتو...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی