ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

استخدام نیروی موقت پروژه ای یا تمام وقت؛ مسئله این است

واقعیت این است که مشاغل سنتی با ساعات کاری مشخص روزانه در دنیای کسب و کار در حال رنگ باختن هستند و این موضوع بر کسی پوشیده نیست؛ به طور کلی تعداد کارکنان تمام وقت رو ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۸ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۳:۰۰

واقعیت این است که مشاغل سنتی با ساعات کاری مشخص روزانه در دنیای کسب و کار در حال رنگ باختن هستند و این موضوع بر کسی پوشیده نیست؛ به طور کلی تعداد کارکنان تمام وقت رو به کاهش است. یک پژوهش جدید نشان می دهد تا سال ۲۰۲۰ چهل درصد از نیروی کار آمریکا به صورت موقتی یا مستقل کار خواهند کرد. کسب و کار هایی که خود را با این روند ها وفق می دهند، انعطاف پذیری و کاهش هزینه ی ناشی از استخدام موقت و پروژه ای را بسیار دوست دارند.

اما از سمت نیروی کار، گذار به کار فری لنسری و مستقل می تواند دشوار باشد. با این حال، اگر روحیه ی این نوع کار را داشته باشید و با کمی بی ثباتیِ گاه و بیگاه مشکلی نداشته باشید، می توانید حتی درآمد خود را افزایش دهید و از آزادی عمل و کنترل بیشتری بر زمان و زندگی خود بهره ببرید.

به عنوان کارفرما، شاید حس کنید استخدام یک نیروی تمام وقت، ثبات و مشارکت ثابت و قابل اتکایی در پی خواهد داشت که هیچ گاه از سوی کسی که جزئی تمام و کمال از شرکت شما نیست حاصل نمی شود. درستش این است که هر چقدر پول بدهید کار تحویل بگیرید، اما استخدام نیروی کار موقت یا پروژه ای ممکن است گاهی اوقات به افت بازده منجر شود.

در ادامه عواملی را از نظر خواهید گذراند که هنگام انتخاب نوع استخدام نیروی جدید خود باید در نظر داشته باشید:

۱- هزینه ها

استخدام کارمند تمام وقت به معنای آن است که علاوه بر حقوق، باید روی هزینه های دیگری از جمله بیمه، مرخصی، مالیات، پاداش و غیره نیز حساب کنید. به این ترتیب استخدام یک نیروی تمام وقت از بسیاری جهات برای شما گرانتر تمام خواهد شد.

استخدام یک نیروی تمام وقت از بسیاری جهات برای شما گرانتر تمام خواهد شد

استخدام نیروی موقت می تواند باعث صرفه جویی در بخشی از این هزینه ها شود. پیمانکاران مستقل معمولاً در مذاکره ی هزینه ی دریافتی خود در مقایسه با کارمندان تمام وقت دستشان باز تر است و ممکن است برای درخواست مزایای بیشتر سازمان یافته تر عمل کنند. با این حال، تجربه نشان داده استخدام نیروی کار موقت معمولاً کم هزینه تر خواهد بود.

اما در یک صورت استخدام نیروی پروژه ای مطمئناً برایتان گرانتر تمام خواهد شد و آن این است که سعی کنید نیروی کار تمام وقت خود را به جای نیروی کار پیمانی جا بزنید. به طور کلی، اگر علاوه بر کاری که نیروی شما باید انجام دهد، بر نحوه ی انجام کار مذکور نیز کنترل دارید و مدام بر کار او نظارت می کنید، کارمند شما تمام وقت محسوب می شود. در این صورت ممکن است به خواست خود او یا به هر دلیل دیگری با برخورد قانونی و جریمه های سنگین مواجه شوید.

۲- نرخ جایگزینی

پیمانکاران معمولاً برای یک مدت کوتاه و مشخص برای شما کار می کنند. آنها می آیند، کار موقتی را به انجام می رسانند و می روند. این برای کسب و کاری که در محیطی پر از تغییرات پر شتاب قرار دارد نکته ی مثبتی تلقی می شود. شما نیروی کار ماهری را برای انجام کاری مشخص به کار می گیرید، سپس او را با فرد دیگری که با نیاز های تازه تان همخوانی بیشتری دارد جایگزین می کنید. به علاوه، اگر از کسی نتیجه ای که می خواستید را نگرفتید، راحت تر می توانید او را از مجموعه جدا کرده و با شخص دیگری جایگزین کنید.

با این حال، نرخ بالای جایگزینی به درستی برای برخی شرکت ها هزینه های بیشتری به همراه می آورد، از جمله هزینه های آموزش، جذب، و کاغذبازی های اداری. این هزینه ها به طور کلی برای استخدام پیمانکاران مستقل کمتر است چرا که حداقل کار خود را بلدند و به آموزش کمتری احتیاج دارند. با این حال، رفت و آمد زیاد می تواند باعث بالا رفتن و انباشت هزینه ها روی هم شود.

نرخ بالای جایگزینی نیروی انسانی، تثبیت یک فرهنگ سازمانی قدرتمند را دشوار می کند

نکته ی مهم دیگر این است که نرخ بالای جایگزینی در میان نیروی انسانی، تثبیت یک فرهنگ سازمانی قدرتمند که از قضا با موفقیت شرکت در درازمدت رابطه ی معناداری دارد را نیز دشوار می کند. کارکنان تمام وقت می توانند ارزش ها و اهداف شما را درونی کنند، در حالی که رابطه ی شما با نیروی پیمانی تان به شدت مالی خواهد بود.

۳- مشارکت

employee-engagement-program

پیرو مورد قبلی، پیمانکاران مستقل معمولاُ در تحقق مأموریت کلی شرکت شما مشارکت کمتری از خود نشان می دهند. شما اگر با کارمندان تمام وقت خود برخورد خوبی داشته باشید آنها نیز در عوض ممکن است بیش از حدی که از آنها انتظار دارید برای شما مایه بگذارند، مسئولیت های بیشتری بر عهده بگیرند و برای اطمینان از کیفیت کاری که برایتان انجام می دهند زحمات زیادی بکشند.

بسیاری از پیمانکاران مستقل نیز برای کاری که انجام می دهند زحمت زیادی می کشند اما نه به خاطر شرکتی که از قضا در این برهه در استخدامش بوده اند. حداقل بدون پرداخت پول بیشتر نمی توان از آنها انتظار داشت از چارچوب مقرر کاری شان فرا تر بروند یا به اشکال دیگر مشارکت بیشتری از خود نشان دهند. در ثانی به خاطر داشته باشید که کنترل کمتری نیز بر کار این گروه خواهید داشت.

نمی توان از پیمانکاران مستقل انتظار داشت از چارچوب تعیین شده فرا تر بروند

مثل اغلب تصمیم گیری ها، وقتی پای انتخاب میان نیروی کار تمام وقت و موقتی به میان می آید هیچ انتخابی وجود ندارد که بتوان گفت همیشه و در همه ی موارد درست است. شما باید در انتخاب خود مسائل متعددی را مد نظر قرار دهید. مثلاً اینکه آیا به دنبال نیروی کار ماهر و متخصص می گردید یا به دنبال کسی هستید که مهارت های عمومی تری داشته باشد؟ یک سال دیگر نیاز هایتان چقدر با حالا تفاوت خواهند داشت؟ ساختار هزینه های شما به چه صورت است؟

تنها با پرسیدن این سؤالات و در نظر گرفتن عوامل متعدد است که می توان تصمیم درستی گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی