ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کمیسیون اروپا، اپل را به پرداخت 14.5 میلیارد دلار مالیات محکوم کرد

کمیسیون اروپا اعلام کرد اپل در توافقی غیرقانونی با دولت ایرلند، نزدیک به 13 میلیارد یورو (14.5 میلیارد دلار) مالیات کمتری پرداخت کرده. این مبلغ، جریمه های قبلی اتحادیه اروپا برای کمپانی هایی همچون گوگل، ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۹ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۶:۴۵

کمیسیون اروپا اعلام کرد اپل در توافقی غیرقانونی با دولت ایرلند، نزدیک به 13 میلیارد یورو (14.5 میلیارد دلار) مالیات کمتری پرداخت کرده. این مبلغ، جریمه های قبلی اتحادیه اروپا برای کمپانی هایی همچون گوگل، مایکروسافت و دیگران را کاملاً ناچیز جلوه می دهد.

البته رقم اعلام شده را نمی توان جریمه نامید، بلکه در واقع مالیات هایی است که اپل از زیر آنها فرار کرده و حال باید دوباره پرداخت نماید. گفتنی است تحقیقات در زمینه فعالیت های مالیاتی کوپرتینویی ها در سال 2013 آغاز شده و سریعاً نشان داد قرارداد این کمپانی با دولت ایرلند غیرقانونی بوده.

در این حکم گفته شده که اپل توانسته «مزایای قابل توجهی» در مقایسه با رقبایش دریافت نماید، و از آنجا که این عمل مغایر با قوانین اتحادیه اروپاست، باید کمک های مالی دولتی غیرمجازی که طی مدت ده سال پیش از آغاز تحقیقات دریافت داشته، دوباره پرداخت نماید.

لازم به ذکر است این رقم برای سال های 2003 تا 2014 حدود 13 میلیارد یورو برآورد شده، ضمن اینکه با در نظر گرفتن بهره مبلغ طی دوره ده ساله، حدوداً 1 الی 2 میلیارد یورو هم به آن اضافه خواهد شد.

apple-ireland-tax

«مارگرت وستاگر» رئیس کمیسیون رقابت اروپا در این رابطه می گوید:

کشورهای عضو اتحادیه نمی توانند مزایایی را برای مالیات برخی کمپانی ها در نظر بگیرند، این عمل خلاف قوانین EU به شمار می رود. تحقیقات کمیسیون اروپا نشان می دهد دولت ایرلند مزایای مالیاتی غیرقانونی را برای اپل در نظر گرفته، و به خاطر آن کمپانی فوق طی دوره تحت بررسی، مالیات به مراتب کمتری نسبت به دیگر شرکت ها پرداخته. در واقع رویه به کار گرفته توسط دولت ایرلند باعث شده مالیات پرداختی کمپانی مورد بحث بر اساس سود حاصله در کشورهای اروپایی، از 1 درصد در سال 2003 به کمتر از 0.005 درصد در سال 2014 تقلیل پیدا کند.

گفتنی است دولت ایالات متحده با این حکم موافق نیست، و معتقد است مالیات اپل باید به خزانه داری این کشور بازگردد. «تیم کوک» هم عقیده دارد «مالیات باید در جایی پرداخت شود که ارزش آفرینی در آن صورت گرفته» و بنابراین از نظر او تنها جایی که اپل باید مالیات بدهد، کشور آمریکا خواهد بود.

با این تفاسیر، کوپرتینویی ها و دولت ایرلند به حکم صادر شده اعتراض نموده و فرجام خواهی را اعلام خواهند کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Pedram Zarei
    Pedram Zarei | ۹ شهریور ۱۳۹۵

    استیو جابز در ماه فقط یک دلار حقوق می گرفت؛ هم مالیات می داد هم دزدی نمی کرد_ دقیقا کاری که بر عکسشو تیم کوک می کنه_

    • یحیی خالدی
      یحیی خالدی | ۱۰ شهریور ۱۳۹۵

      این مالیات ندادن ها از سال 2003 شروع شده در ضمن وقتی استیو جابر مرد 3 میلیارد دلار ثروت داشت حالا چه سالی یه دلار گرفته باشه چه 100 میل فرقی نمیکنه استیو سود خودشو از طریق سهام کرده و اگه حقوقش هم میگرفت مطمئنا واسه کمپانی 500 میلیارد دلاری دادن حقوق یک کارمند اضافه تر مشکلی نیست و توی آینده کمپانی تفاوتی نداره

      • Pedram Zarei
        Pedram Zarei | ۱۰ شهریور ۱۳۹۵

        حرف شما درست..... اما حتی اگه چیزی بوده از بعد از مرگش و ریاست تیم کوک، خیلی بدتر شده

  • mammad.qerty dige???
    mammad.qerty dige??? | ۹ شهریور ۱۳۹۵

    اپل کلاهبردار....اوووووووو????

  • Pedram Zarei
    Pedram Zarei | ۹ شهریور ۱۳۹۵

    اینم از اختلاس های پشت پرده ای اپل..... حالا هی بیاید ازش تعریف و تمجید کنید

مطالب پیشنهادی