ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کوالکام از پلتفرم VR820 پرده برداشت؛ رویای استقلال کامل در هدست های واقعیت مجازی

شرکت کوالکام که تا امروز آن را به عنوان یک توسعه دهنده چیپست موبایل می شناختیم، یک پلتفرم برای هدست های واقعیت مجازی مستقل معرفی کرده که «VR820» نام دارد. همانگونه که از نامش پیداست، ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۱ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۹:۴۸

شرکت کوالکام که تا امروز آن را به عنوان یک توسعه دهنده چیپست موبایل می شناختیم، یک پلتفرم برای هدست های واقعیت مجازی مستقل معرفی کرده که «VR820» نام دارد.

همانگونه که از نامش پیداست، درون این هدست از چیپست مجتمع اسنپدراگون ۸۲۰ استفاده شده و کوالکام تصمیم دارد این طراحی را تا پایان سال ۲۰۱۶ عرضه کرده و در اختیار سازندگان سخت افزار قرار دهد. در خصوص قیمت هم شرکت مورد اشاره رقم دقیقی را بیان نکرده اما عنوان نموده که قیمت محصول نهایی، هم ردیف با تبلت های قدرتمند خواهد بود.

کوالکام در واقع این تکنولوژی و کیت توسعه را در اختیار شرکت های کوچک تر قرار می دهد تا بر اساس همین پلتفرم، بتوانند هدست مورد نیاز خود را توسعه دهند. کوالکام اکنون خبر می دهد که قبلاً (سه ماهه نخست سال ۲۰۱۶) هدستی مبتنی بر چیپست اسنپدراگون ۸۲۰ معرفی شده است که Pico Neo نام دارد و با همکاری شرکت Goertek توسعه یافته است.

اینطور که کوالکام می گوید، طراحی هدست VR820 به طور کامل مستقل است و ویژگی های یکتایی هم در آن وجود دارد. برای مثال نمایشگری که در برابر هر چشم قرار می گیرد دارای رزولوشن 1440 در 1440 پیکسل است. این در حالیست که آکیلس ریفت و اچ تی سی وایو هر دو رزولوشن ۱۰۸۰ در ۱۲۰۰ را در اختیار هر چشم کاربر قرار می دهند. البته نرخ به روز رسانی تصویر در پلتفرم کوالکام ۷۰ هرتز است که در ریفت و وایو، به ۹۰ هرتز می رسد.

در این پلتفرم، از پردازشگر گرافیکی آدرنو ۵۳۰ بهره گرفته شده که به خوبی از پس رندرهای سه بعدی هم بر می آید. در جلوی هدست هم دو دوربین قرار دارند که به کاربر اجازه می دهند تا حدی بتواند جا به جا شدن در محیط فیزیکی را به راحتی انجام دهد.

کوالکام می گوید که VR820 از دو سنسور برای پایش حرکت چشم شما استفاده می کند و با استفاده از سنسورهای دیگری که در آن تعبیه گشته، می تواند حرکت سر شما را نیز پایش کرده و به آن عکس العمل نشان دهد.

اگر به خاطر داشته باشید، صرفاً چند روز پیش اینتل از یک پروژه مشابه با نام «Project Alloy» پرده برداشت که یک هدست واقعیت مجازی و افزوده (واقعیت تلفیقی) بود. با این حال مدیر ارشد توسعه محصولات سخت افزاری کوالکام می گوید پروژه ای که از سوی کوالکام دنبال می شود بیشتر به یک محصول نهایی و تجاری نزدیک است.

Snapdragon-VR820-back

سخت می توان گفت که نسخه تجاری VR820 چه ظاهری خواهد داشت. هر شرکتی که بخواهد از طراحی مرجع کوالکام برای توسعه یک هدست واقعیت مجازی استفاده کند باید کنترلرهای اختصاصی خودش را برای آن توسعه دهد. از طرفی تجربه کاربری هم توسط شرکت نهایی توسعه دهنده در محصول سخت افزاری گنجانده خواهد شد.

در حال حاضر احتمال داده می شود که در کشور چین از این پلتفرم مرجع استقبال ویژه ای به عمل آید. باید دید در آینده سرنوشت این پروژه چه خواهد شد و آیا کوالکام می تواند به وعده هایی که داده عمل نماید یا خیر.

باید توجه داشت که کوالکام خبر از طراحی هدستی مستقل و بی نیاز از موبایل قدرتمند یا کامپیوتر شخصی می دهد. در هر صورت اگرچه داشتن یک کامپیوتر شخصی قدرتمند برای واقعیت مجازی هزینه ای گزاف به همراه دارد و خرید یک هدست مستقل گزینه منطقی تری به شمار می رود، اما نباید فراموش کرد که در این حالت، هدست های متکی به موبایل گزینه هایی ارزان تر خواهند بود و کاربر تنها نیاز دارد تا موبایل پرچمدار خود را درون آنها قرار دهد.

در هر صورت، باید تا پایان سال جاری میلادی انتظار کشید و دید که سرنوشت این طراحی به کجا خواهد کشید و بازخورد کاربران نسبت به هدست های کاملاً مستقل چه خواهد بود.

همانگونه که ذکر شد، شما در نهایت محصولی ساخته شده به دست کوالکام را نخواهید خرید. این صرفاً یک پلتفرم است که در اختیار شرکت های سازنده سخت افزار قرار خواهد گرفت تا به لطف آن، بتوانند هدست های واقعیت مجازی مستقل خود را تهیه کرده و با برند خود به بازار ارائه دهند. کوالکام عنوان نموده که این طراحی را در سه ماهه نهایی سال جاری میلادی در اختیار سازندگان قرار خواهد داد و احتمالاً کاربران می توانند در ابتدای سال ۲۰۱۷ یا فصل تعطیلات پایان سال ۲۰۱۶، محصولات مبتنی بر این پلتفرم را خریداری کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Alone Hero
    Alone Hero | ۱۲ شهریور ۱۳۹۵

    اگر محصولات اين پلتفرم قيمت تقريبا 400دلار و يا کمتر داشته باشند موفق خواهند شد

مطالب پیشنهادی