ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

این فسیل 3.7 میلیارد ساله احتمالا قدیمی ترین نشانه حیات روی کره زمین است

زمین شناسان استرالیایی اخیرا ساختارهای عجیب و فوق العاده قدیمی در گرینلند پیدا کرده اند که انتظار می رود مربوط به 3.6 الی 3.7 میلیارد سال پیش باشد. این تپه های باستانی فسیل شده که ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۱ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۷:۳۰

زمین شناسان استرالیایی اخیرا ساختارهای عجیب و فوق العاده قدیمی در گرینلند پیدا کرده اند که انتظار می رود مربوط به 3.6 الی 3.7 میلیارد سال پیش باشد. این تپه های باستانی فسیل شده که توسط میکروب ها تولید شده اند نشان دهنده حیات روی کره زمین در آن دوران هستند. به شکلی دقیق تر، 4.5 میلیارد سال پیش بود که زمین شکل گرفت (دست کم دانش کنونی چنین باور دارد) و حالا اولین نشانه از حیات که پیدا شده به 3.7 میلیارد سال قبل باز می گردد.

این ساختارها که استروماتولیت نام دارند ابتدا در سال 2012 و در ناحیه ای از گرینلند به نام ایسوا کشف شدند. ابتدا زمین شناسان شاهد مناطقی بودند که به شکلی عجیب توسط برف و یخ پوشیده شده است. با برداشتن برف ها از روی سطوح، تحقیقات آغاز شد.

Capture3-w600

بخش هایی از این تپه های باستانی به آزمایشگاه منتقل شد تا کاملا تحلیل و تجزیه شوند. نتیجه پژوهش ها نشان داد که ساختارهای مخروطی تقریبا 5 سانتی متری در صخره ها، منشا میکروبی دارند. بر همین اساس آن ها موفق شدند که عمر شکل گیری آن ها را نیز تشخیص دهند.

اگر یافته ها مورد تایید عمومی قرار بگیرند، تاریخ اولین حیات یافت شده روی کره زمین چند صد میلیون سال به قبل باز می گردد. تا پیش از این، قدیمی ترین ساختار فسیلی در غرب استرالیا یافت شده بود که قدمت آن به 3.4 میلیارد سال قبل باز می گشت.

Capture-w600

در آن دوران هنوز زمین بیش از حد داغ بوده و مدت زمان زیادی از شکل گیری آن نمی گذشته. بنابراین اگر به وجود آمدن حیات در این حد سریع رخ دهد، می توان به وجود ساختارهای زنده در دیگر نقاط کهکشان نیز مطمئن بود، حتی در سیاره هایی نزدیک به زمین مثل مریخ.

آلن نوتمن، زمین شناس دانشگاه وولونگاگ و نویسنده مقاله در گفتگو با واشنگتن پست گفت: «3700 میلیون سال پیش، مریخ آب داشت. اگر حیات موفق به تولید ساختارهایی مثل استروماتولیت در 3700 سال پیش روی کره زمین شده، شانس بالایی، نه قطعی، وجود دارد که همین مسئله در مریخ هم پیش از خشک شدن اش بوده باشد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی