ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تغییر شیوه نامگذاری پردازنده های نسل هفتم اینتل؛ هوشمندی یا فریبکاری؟

آیا اگر به «درشکه» لقب «اتومبیل» را اعطا کنیم، سریع تر حرکت خواهد کرد؟ ظاهراً اینتل قصد دارد به شیوه خودش به این سؤال پاسخ مثبت دهد. کمپانی اینتل در سال جاری نحوه نامگذاری پردازنده هایش ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۳ شهریور ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

آیا اگر به «درشکه» لقب «اتومبیل» را اعطا کنیم، سریع تر حرکت خواهد کرد؟ ظاهراً اینتل قصد دارد به شیوه خودش به این سؤال پاسخ مثبت دهد.

کمپانی اینتل در سال جاری نحوه نامگذاری پردازنده هایش را تغییر داده، اقدامی که قطعاً باعث سردرگمی بسیاری از خریداران خواهد شد. در این فرایند پیشوند Core m به طور کلی حذف شده و با Core i جایگزین گشته، به عبارت دیگر از این به بعد تشخیص قدرت پردازنده ها از طریق حروف پیشوندشان ناممکن می گردد.

این وضعیت حداقل در کوتاه مدت بسیار مشکل ساز خواهد بود، زیرا تفاوت قابل توجهی بین این دو سری CPU وجود دارد. نسل Core i همان چیپ هایی هستند که در بسیاری از لپ تاپ ها مانند «سرفس پرو» یا «مک بوک ایر» دیده می شوند، و به اندازه کافی قدرتمندند که نیازی نیست نگران انجام فعالیت های سنگین روی آنها باشیم.

intel-cpu-naming-3

اما پردازنده های Core m در واقع در لپ تاپ های فوق باریک و بدون فَن به کار می روند، و از توان پردازشی بسیار کمتری برخوردارند، حتی گاهی اوقات در مرور صفحات سنگین وب نیز با مشکل مواجه خواهند شد.

بنابراین موضوع فوق در زمان خرید نوت بوک بسیار حائز اهمیت است، زیرا بر اساس سری CPU به کار رفته در آنها، عملکرد متفاوتی در اختیار شما قرار می گیرد. ظاهراً اینتل با ارائه پردازنده های نسل هفتم «کیبی لیک» که چند روز قبل معرفی شدند، رویه کار خود را تغییر داده.

پردازنده های نسل هفتم m5 و m7 به ترتیب با نام i5 و i7 عرضه می شوند.

طبق اخبار موجود، مدل هایی که پیشتر با پیشوند m5 و m7 می شناختیم، در سال جاری با نام i5 و i7 عرضه می شوند، بنابراین بدون توجه دقیق به شماره مدل آنها، نمی توان فهمید که با چه محصولی روبرو هستیم، پردازنده ای قدرتمند در سطح «مک بوک پرو»، یا چیپ متوسط و ضعیف تری در سطح «مک بوک».

intel-cpu-naming-2

شاید این نام گذاری باعث شود برخی افراد تصور کنند قرار است محصولی قدرتمندتر نصیبشان شود، اما در واقع اینگونه نیست. اینتل می گوید این تغییر نام در راستای درخواست ها و بازخوردهای مشتریان به منظور «ساده سازی نحوه شناسایی پردازنده ها از یکدیگر» صورت گرفته.

در همین رابطه «اسکات ماسی» از مدیران شرکت مورد بحث می گوید:

ما بهینه سازی های زیادی را در زمینه عملکرد انجام داده ایم، به گونه ای که مرز بین دو سری از نظر فرم فکتور و کارآیی در حال از بین رفتن است. بنابراین می توان گفت اگرچه تفاوت هایی وجود دارد (همان طور که تمامی SKUها با یکدیگر فرق دارند) اما اختلاف به اندازه زمانی که نسل Core m برای اولین بار معرفی شد، نخواهد بود.

«ماسی» می گوید تفاوت بین این دو نسل، چیزی شبیه به اختلاف بین چیپ های دو هسته ای و چهار هسته ای است که سال ها تحت عنوان مشابه Core i کنار یکدیگر قرار داشتند، در حالی که عملکردشان با یکدیگر فرق داشت.

او اضافه می کند تفاوت بین چیپ های m و i نیز آن قدر زیاد نیست، چون CPUهای سری m با توان حداکثر 7 وات عرضه می شوند، و پردازنده های سری i نیز از 7.5 وات شروع می شوند. در واقع مرز بین دو سری بسیار کم است و اختلاف موجود بین آنها نباید باعث نگرانی کاربران شود.

اینتل می گوید تفاوت بین سری m و i از بین رفته، اما کارشناسان مخالفند.

از این نظر می توان حق را به اینتل داد، زیرا در بررسی مک بوک سال 2015 مشاهده کردیم که این لپ تاپ گاهی اوقات در باز کردن بیش از 10 صفحه وب به صورت همزمان در مرورگر کروم مشکل دارد، اما در مک بوک 2016 شاهد مشکلاتی از این دست نبودیم، و عملکردی بسیار سریع و مناسب را دیدیم.

از منظر تجاری نیز این موضوع قابل درک است، زیرا نام Core i بسیار شناخته شده و تبلیغات گسترده ای برای آن صورت گرفته، بنابراین اقدام فوق در کوتاه مدت خبر خوبی برای دیوایس های مجهز به CPUهای سری m به شمار می رود، زیرا بهتر از قبل به نظر می رسند (هرچند در واقع خیلی بهتر نیستند).

intel-cpu-naming-1

همچنین رویکرد مورد بحث برای اینتل و شرکای تجاری اش در درازمدت بسیار سودمند خواهد بود. چیپ های نسل m به احتمال زیاد در آینده نزدیک به پردازنده های استاندارد لپ تاپ ها بدل می شوند، زیرا عملکرد آنها بسیار بهبود یافته، و تنها گزینه موجود برای لپ تاپ های فوق باریک به شمار خواهند رفت.

بنابراین با تغییر نام، کمپانی مذکور و تولید کنندگان PC می توانند تبلیغات را بر اساس برند Core i ادامه دهند، و نیازی نیست تلاش و هزینه زیادی را برای معرفی Core m و قابلیت های پیشرفته آن صرف نمایند.

اما نکته مهم این است که منفعت تولید کننده، همواره سود مصرف کننده را نیز در پی ندارد و گاهی اوقات نتیجه برعکس می شود، و اینجا نیز وضعیت همین طور است.

همان طور که می دانید بسیاری از تولیدکنندگان هنگام معرفی و تبلیغ لپ تاپ هایشان، نام کامل پردازنده را عنوان نمی کنند. البته همواره با جستجوی برگه مشخصات فنی می توان به مدل دقیق CPU پی برد، اما بسیاری از افراد حوصله یا دانش فنی این کار را ندارند، و بنابراین به خود زحمت نمی دهند.

بدین ترتیب، قطعاً بسیاری از افراد اقدام به خرید نوت بوک هایی با پردازنده های Core i می کنند، اما در نهایت متوجه می شوند محصولی که به دستشان رسیده عملکردی ضعیف تر از آنچه انتظار دارند، ارائه می کند.

با نگاهی دقیق به جدول مقایسه چهار CPU نسل هفتم اینتل می توانید به اختلاف پردازشی آنها پی ببرید:

intel-cpu-naming-4

به هر حال، هنوز هم راهی برای تشخیص این دو سری پردازنده از یکدیگر وجود دارد، البته باید حتماً شماره مدل کامل دستگاه را بدانید. در این صورت اگر شاهد عبارتی همچون i5-7Y54 بودید، مطمئن باشید که پردازنده ای ضعیف تر روبروی شماست. در واقع هرجا حرف Y را دیدید، بدانید پردازنده از نسل m کنونی است، هرچند خودش را به اسم i جا زده باشد.

گفتنی است چیپ های نسل Core i کنونی، در ادامه نیز با ساختار اسمی مشابه به صورت i5-7200u عرضه می شوند، و تغییری از این لحاظ در آنها ایجاد نشده.

مراقب حرف Y باشید!

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که اگرچه شاید در آینده، تفاوت بین چیپ های سری m و سری i از بین برود و عملکرد آنها بسیار به یکدیگر نزدیک شود، ضمن اینکه احتمال دارد دیگر هیچکس به لپ تاپ های مجهز به پردازنده های قدرتمند Core i نیاز نداشته باشد، اما اینها همه در آینده خواهد بود.

در حال حاضر، تفاوت زیادی بین دو نسل i و m وجود دارد، بنابراین اگر قصد دارید طی چند ماه آینده لپ تاپ جدیدی بخرید، حتماً با دقت به شماره مدل CPU توجه کرده و حرف Y را جدی بگیرید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Hadi.TJ
    Hadi.TJ | ۱۴ شهریور ۱۳۹۵

    اتفاقا به نظرم کار خوبی کرده، همونطور که میبینید سری m3 که واقعا ضعیف تر از سری های دیگه بود رو به همون اسم m نگهداشته...اما سری m5 و m7 واقعا به اندازه i5 قوی شده بودن و پرفورمنس داشتن...شما یه سرچ بزن، مک بوک ۱۲ با پروسسور m5 بنچمارکی هم اندازه مک بوک ایر ۱۳ اینچ ۲۰۱۵ با پردازنده i5 داره، و این نشون دهنده همین قضیه اس که قدرت این دوتا بهم نزدیک شده...کما اینکه تو جدول هم میبینیم که فرکانس بالای هردو ۳ گیگاهرتز هست و تفاوت در فرکانس استاندارد و پایین هست...ولی مصرف سری m سابق (شاید بشه الان بهشون لقب سری y داد) خیلی خیلی کمتره و این واقعا یه پیشرفته...

  • haMed
    haMed | ۱۴ شهریور ۱۳۹۵

    این تغییر نام به منظور «ساده سازی نحوه شناسایی پردازنده ها از یکدیگر» صورت گرفته!
    الان که یه سی پی یوی ضعیف و بدون فن با سی پی یو قدرتمندی مثل core i7 6800k به یه اسم شناخته میشن خیلی تشخیصشون رو آسونتر کرده؟!

  • farzad37j
    farzad37j | ۱۴ شهریور ۱۳۹۵

    شما همون از اسكاي ليك ها بخر.اين كبي ليك ها اسمشون تغيير يافته راحتتر ميشي.

  • Rivekan
    Rivekan | ۱۳ شهریور ۱۳۹۵

    @سامان کاملی
    هر جا توی اسم کامل پردازنده حرف Y دیدی، دورشو خط بکش ?

  • سامان کاملی
    سامان کاملی | ۱۳ شهریور ۱۳۹۵

    یاخدا من که گیج شدم الان چجوری تشخیص بدیم؟؟؟؟؟؟؟

مطالب پیشنهادی