ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

روایت کارآموزان گوگل از حال و هوای کارآموزی در غول جستجوگر اینترنت

دوران کارآموزی از آن دست دوران های زندگی است که احساسات متفاوت و بعضاً متناقضی را در افراد مختلف بر می انگیزد. خیلی ها در این دوران تجربیات زیادی کسب می کنند و بعد ها ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

دوران کارآموزی از آن دست دوران های زندگی است که احساسات متفاوت و بعضاً متناقضی را در افراد مختلف بر می انگیزد. خیلی ها در این دوران تجربیات زیادی کسب می کنند و بعد ها نیز از آن به عنوان یکی از مفید ترین دوره های زندگی خود نام می برند. خیلی های دیگر نیز از رفتار شرکت پذیرنده ی خود گله می کنند و کارآموزی را دوران بردگی یا وقت تلف کردن می نامند.

در آن سوی دنیا نیز اوضاع تا حدی به همین منوال است اما ظاهراً نگاه برخی شرکت های فناوری به کارآموز کمی متفاوت است. حقیقت این است که اغلب شرکت های بزرگ فناوری تابستان خود را با خداحافظی با یک گروه کارآموز دیگر به پایان می رسانند. اما هیچ شرکتی مثل گوگل از این موقعیت بهره نبرده است.

در واقع این غول جستجوی اینترنتی به سنگ محک کارآموزانی بدل شده است که در سرتاسر سیلیکون ولی پراکنده اند. تجربه ی کارآموزی در گوگل به حدی هالیوودی است که حتی واقعاً دستمایه ی ساخت فیلم هم شده است.

اما گذراندن دوره ی کارآموزی در شرکتی مثل گوگل چه حال و هوایی دارد؟

کارآموزان چگونه به گوگل راه می یابند؟

heres-how-you-get-the-gig

اغلب شرکت های آلفابت از میان دانشجویان کارآموز می پذیرند اما بیشترین تعداد کارآموز را تیم های گوگل پذیرا می شوند. تنها کاری که متقاضیان باید انجام دهند آن است که فرم درخواست خود را به صورت آنلاین پر کنند.

یکی از دانشجویان سال دوم دانشگاه که به تازگی دوره ی کارآموزی تابستانی خود را در گوگل پشت سر گذاشته در این باره گفته است: «کاملاً از روی تفریح فرم را پر کردم. وقتی دوستم گفت فرم کارآموزی گوگل را پر کنم خندیدم چون حتی فکرش را هم نمی کردم من را بپذیرند. اما پذیرفتند».

متقاضیان کارآموزی در گوگل بر اساس توانایی های عمومی، دانش مرتبط (مثلاً آزمون کدنویسی برای مهندسین یا پرسش هایی در مورد تبلیغات گوگل برای کسانی که در حوزه ی کسب و کار مشغول اند)، توانایی رهبری و علاقه شان به گوگل امتیازبندی می شوند.

google

البته این به آن معنا نیست که تنها راه ورود به برنامه ی کارآموزی گوگل همین است.

یکی دیگر از کارآموزان تابستانی گوگل به نام امیلی ویکی توضیح داده است که برای ورود به این برنامه به یکی از کارمندان گوگل که در نمایشگاهی کارت ویزیتش را گرفته بود ایمیل زده است. او علاقه ی زیادی به مباحث حقوق دیجیتال داشته و در نهایت توانسته با یکی دیگر از کارمندان گوگل آنقدر در تماس باشد که حتی پیش از پر کردن فرم درخواست به صورت رسمی، از پذیرفته شدن خود در این برنامه مطمئن شود. امیلی در نهایت به عنوان مهندس نرم افزار در گوگل مشغول به کار شده است.

if-youre-accepted-prepare-for-a-cushy-salary-lavish-perks-and-a-whole-lot-of-fun

حقوق و مزایای کارآموزی در گوگل

بیشترین حقوقی که در سیلیکون ولی به کارآموزان داده می شود مربوط به گوگل نیست. با این حال، حقوق ماهانه ی کارآموزان این شرکت حقوق خوبی محسوب می شود و با امکاناتی نظیر تغذیه ی رایگان و سفر های تفریحی نیز همراه است. به عنوان نمونه بار ها شنیده ایم که گوگل یک پارک تفریحی را به مدت یک روز به طور کامل اجاره کرده و در اختیار کارآموزان خود قرار داده است.

شرکت گوگل به طور متوسط به دانشجویان مهندسی ماهانه ۶۶۶۶ دلار حقوق می دهد (که سالانه به ۸۰ هزار دلار می رسد). علاوه بر این به طور میانگین ۹۰۰۰ دلار دیگر نیز به عنوان کمک هزینه به آنها پرداخت می شود. اما حقوق کارآموزان رشته های غیر مهندسی ممکن است اندکی کمتر باشد.

جهت مقایسه، فیسبوک محل اقامت رایگان در اختیار کارمندان خود قرار می دهد و حقوقشان نیز می تواند به ۸۴۰۰ دلار در ماه برسد.

jpg

مجموعه ای از سخنرانی ها با حضور معاونین آلفابت نیز برای کارآموزان گوگل برگزار می شود. آنها به شرکت در رویداد های تفریحی ورزشی مثل آنچه در تصویر بالا می بینید نیز تشویق می شوند.

به گفته ی ویکی، کارآموزان گوگل در کنار تفریحات و اوقات خوشی که با هم می گذرانند، در کارشان بسیار جدی هستند و رقابت تنگاتنگی میانشان برقرار است. خود او به جنبه ی اجتماعی و گروهی تجربه اش در گوگل علاقه ی زیادی دارد.

کارآموزان گوگل از سرتاسر آمریکا و جهان انتخاب می شوند و با اینکه محل اقامت جمعی در اختیارشان قرار نمی گیرد، اغلب بعد از کار خودشان در گروه های چند نفره جمع می شوند و یا محلی را برای اقامت اجاره می کنند. برای مثال یکی از کارآموزان گوگل گفته است که طی این دوره به همراه ۲۳ کارآموز دیگر که ۱۵ تایشان گوگلی بوده اند، از طریق Airbnb محلی را برای اقامت اجاره کرده اند.

گذشته از تفریح، کار کردن در گوگل سخت است

 

جوردان دورل، یکی از کارآموزان تابستانی گوگل در سال جاری درباره ی تجربه ی خود گفته است: «ایده ی کارآموزی در گوگل خیلی جذاب است. اما با وجود تمام جذابیتی که دارد، خیلی طاقت فرساست».

jpg (1)

هر دانشجو در کنار یک کارمند تمام وقت گوگل قرار می گیرد تا به عنوان «میزبان» راه و چاه پروژه ها را به او نشان دهد.

دن فرارا که یکی از مهندسین ارشد نرم افزار این شرکت است می گوید از میزبانی کارآموزان جدید لذت می برد چرا که میزبان خودش ۵ سال پیش که به گوگل آمده بوده تأثیر بسیار عمیقی بر زندگی حرفه ای اش گذاشته است. فرارا زمان کارآموزی اش در گوگل، تابستان خود را صرف کار روی به روز رسانی یکی از ابزار های نظرسنجی این شرکت به نام Forms کرده بود. او امروز سعی می کند به همین ترتیب به دانشجویان در پیدا کردن پروژه های برنامه نویسی با وجهه ای عمومی کمک کند.

او دوست دارد هر طور شده به کارآموزان این احساس را بدهد که کارشان حتی در چنین شرکت بزرگی نیز تأثیرگذار است. مهندسان تازه وارد اغلب از مقیاس کار در گوگل شگفت زده می شوند.

فرارا می گوید: «آنها به کار کردن با ۱۰۰۰ خط کد عادت دارند، اما اصلاً نمی توانند تصور کنند کار کردن با ده ها هزار یا حتی صد ها هزار خط کد یعنی چه. اما ما واقعاً برای نظراتشان ارزش قائل می شویم و با آنها مثل نیرو های تمام وقت خود برخورد می کنیم».

دورل کارآموزی خود را در تیم کسب و کاری گوگل و در بخش عملیات های انسانی آن گذرانده است؛ این یعنی تمام روز خود را به صحبت کردن با مشتریان می گذرانده. او می گوید این تجربه باعث شده جنبه ی متفاوتی از جستجوی اینترنتی گوگل را بشناسد و ببیند محصولات تبلیغاتی این شرکت چه تأثیری بر زندگی مردم می توانند داشته باشند.

او می گوید: «آنجا حس می کردید واقعاً به انجام امر مهمی کمک می کنید».

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • aidin tehrani
    aidin tehrani | ۱۷ شهریور ۱۳۹۵

    منم آرزومه اونجا کار کنم?

  • محمد امینی
    محمد امینی | ۱۷ شهریور ۱۳۹۵

    حقوق 6666 دلاری! یعنی سالانه تقریبا 80000 دلار و در نظر بگیرید که میانگین درآمد در امریکا سالانه حدود 45000 دلاره
    درآمد یه مهندس خوب نرم افزار در ایران هم حدودا 14000 دلار در ساله :)

مطالب پیشنهادی