ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشگران موفق به خاموش کردن احساس ترس در موش ها شدند

دانشمندان حالا می دانند که چطور باید ترس را از شما دور کنند؛ دست کم فعلا موفق شده اند این کار را روی موش ها انجام دهند. با خاموش کردن یکی از مسیرهای عصبی منتهی ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۰:۳۰

دانشمندان حالا می دانند که چطور باید ترس را از شما دور کنند؛ دست کم فعلا موفق شده اند این کار را روی موش ها انجام دهند. با خاموش کردن یکی از مسیرهای عصبی منتهی به مغز، موش ها دیگر قادر به یادآوری احساس ترس نبودند و مشابه همین کار را می توان احتمالا با انسان انجام داد تا بیماران مبتلا به استرس و PTSD را درمان کرد.

دانشمندان ابتدا موش ها را تمرین دادند تا از واقعه خاصی بترسند و شرایط برای شان مرتبا تکرار شد. شرطی کردن موش ها نسبت به این احساس سبب شد تا بخشی از نورون های مغزی مرتبط با حس ترس در آن ها تقویت شود. بنابراین آن ها به این فکر افتادند که چه می شود اگر این نورون ها را خاموش کنیم؟

اتفاقی که رخ داد جالب توجه بود. موش ها دیگر از شرایط پیشین نمی ترسیدند. اما باید یک مسئله ای را توجه داشت. ترس و وحشت بخشی از بقای موجودات زنده را سبب شده. برای مثال موجودات زنده از شرایط افراطی مثل اجسام فوق العاده داغ دوری می کنند و می دانند که این جسم می تواند برای شان آسیب پذیر باشد. اگر چنین حس ترسی وجود نداشته باشد، امکان آسیب رسیدن نیز بالا می رود.

به گفته سازمان های آمریکایی، 18 درصد از مردم این کشور به اضطراب شدید و 8 درصد به PTSD یا استرس پس از سانحه دچار هستند. اگر بتوان به طریقی مسیرهای ایجاد کننده حس ترس را در آن ها خاموش کرد، این احتمال وجود دارد که بیماری شان نیز تا حدودی از طریق فیزیولوژیکی قابل درمان شود.

البته این پژوهش در مراحل اولیه خود به سر می برد و هنوز روی موش هم به طور کامل جواب نداده. به طوری که تیم محققین موفق به خاموش کردن کامل مسیر و پاک کردن خاطرات نشده اند، بلکه آن ها را به صورت موقت از ذهن برداشته تا در آن لحظه، موش احساس ترس را نداشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • RAPture
    RAPture | ۱۶ شهریور ۱۳۹۵

    نه منبع داره نه نوشته شده دانشمندان کجا کدوم موسسه یا دانشگاه.
    این دیگه چه جور خبر علمی هستش؟

    • RAPture
      RAPture | ۱۶ شهریور ۱۳۹۵

      متشکر از قرار دادن منبع

  • meysam
    meysam | ۱۶ شهریور ۱۳۹۵

    چه باحال خخخخخخخ

مطالب پیشنهادی