ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

چند قدم ساده و مؤثر برای برقراری ارتباطی قوی در اولین ملاقات

مطالعه ای که در دانشگاه پرینستون انجام شده نشان می دهد افراد ظرف چند میلی ثانیه از اولین برخورد خود با یک نفر در مورد قابل اعتماد بودن، دوست داشتنی بودن و توانایی های او ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۲:۰۰

مطالعه ای که در دانشگاه پرینستون انجام شده نشان می دهد افراد ظرف چند میلی ثانیه از اولین برخورد خود با یک نفر در مورد قابل اعتماد بودن، دوست داشتنی بودن و توانایی های او قضاوت می کنند.

چنین قضاوت های شتاب زده ای اصولاً نکته ی مثبتی تلقی نمی شوند اما خبر خوب این است که با استفاده از چند قدم ساده، نه تنها می توانید تأثیر اولین برخورد خود بر دیگران را بهبود ببخشید، بلکه در این زمان نسبتاً کوتاه قادر خواهید بود رابطه ای معنادار با آنها برقرار کنید که در آینده ممکن است به یک رابطه ی کسب و کاری بدل شود.

در ادامه چند قدم ساده برای برقراری ارتباط مؤثر با دیگران را از نظر خواهید گذراند:

۱- لبخند بزنید

کار ساده ای مثل لبخند زدن به مغز طرف مقابلتان بهانه ای برای آزاد کردن دوپامین، اندورفین و سراتونین می دهد که انتقال دهنده های عصبی مرتبط با احساسات خوب به شمار می روند. بنابراین لبخند زدن نه تنها حال خودتان را خوب می کند، بلکه به اطرافیانتان نیز احساس بهتری می دهد.

جالب اینجاست که این کار شما به واسطه ی یک واکنش طبیعی توسط طرف مقابلتان نیز الگوبرداری و تکرار خواهد شد و همین موضوع احساس خوب خودتان را نیز دوچندان خواهد کرد.

به یاد داشته باشید بهترین و سریع ترین راه برای خلق تأثیری مثبت در برخورد با دیگران، لبخند زدن است.

۲- ارتباط چشمی برقرار کنید

ارتباط چشمی به شکل گیری حس ارتباط میان انسان ها کمک شایانی می کند. عمق این رابطه می تواند با میزان این ارتباط چشمی رابطه ی نزدیکی داشته باشد. شما با نگاه کردن در چشمان یک فرد دیگر، این پیام را به او انتقال می دهید که برای او و حرف هایش اهمیت قائلید و روی او متمرکز شده اید.

البته نگاه کردن بیش از اندازه در چشمان طرف مقابل نیز اثری منفی بر احساس او خواهد گذاشت. پس مثل هر چیز دیگر، در این مورد نیز اعتدال را رعایت کنید.

۳- با خودتان حرف نزنید

496065AX.TIF

یکی از بزرگ ترین موانعی که بر سر برقراری ارتباطی حقیقی و قوی بین انسان ها بروز می کند گوش نکردن است. بسیاری از ما هنگام صحبت کردن با دیگران به جای گوش کردن به صحبت های آنها در حال فکر کردن و حرف زدن با خودمان هستیم. در حقیقت آنقدر روی چیز هایی که می خواهیم بعد از پایان صحبت های طرف مقابل بگوییم متمرکز می شویم که اساساً توجهمان از گفته های او پرت می شود. در این حالت حرف های طرف مقابل خود را بلند و واضح می شنویم، اما به معنای آنها گوش نمی کنیم.

جالب اینجاست که در بسیاری از موارد این گوش نکردن برای طرف مقابل مشخص می شود. اگر می خواهید با طرف مقابل خود ارتباط خوبی برقرار کنید برای اجتناب از این حالت، باید صدای درونی خود را خاموش کرده و به حرف های او گوش کنید؛ شنیدن کافی نیست.

۴- خودتان باشید

تنها رابطه ای می تواند به یک رابطه ی کسب و کاری قابل اعتماد بدل شود که صادقانه و به دور از فریبکاری باشد. هیچ چیز مثل رفتار تصنعی نمی تواند طرف مقابل را از شما دور کند. اگر فکر می کنید طرف مقابلتان متوجه رفتار تصنعی شما نمی شود بدون شک در اشتباهید. حتی اگر به صورت خودآگاه متوجه این موضوع نشود، ناخودآگاه آن احساسی که به یک برخورد صادقانه دارد را نسبت به شما نخواهد داشت. همین باعث می شود به شما اعتماد کافی پیدا نکند.

۵- چیزی بپرسید

یکی از بهترین کار هایی که می توانید در اولین برخورد با دیگران انجام دهید سؤال پرسیدن است. این کار دو هدف را دنبال می کند: یکی اینکه به طرف مقابل شما فرصتی برای صحبت کردن درباره ی خودش می دهد، و دو اینکه شما نیز می توانید به صحبت های او گوش کنید و برای برقراری ارتباطی قوی تر به دنبال زمینه های مشترک باشید. همه ی انسان ها از حرف زدن درباره ی خود و داشتن زمینه ای مشترک با دیگران خوششان می آید.

۶- نام طرف مقابل خود را به خاطر بسپارید

هیچ چیز در دنیا با احساسی که از شنیدن نام خودتان از زبان یک نفر دیگر به شما دست می دهد برابری نمی کند. «من اسم در خاطرم نمی ماند» بدترین چیزی است که می توانید به طرف مقابل خود بگویید. نام او را به خاطر بسپارید و در مکالمات خود چند بار او را به نام صدا کنید. این کار به طرف مقابل شما احساس فوق العاده بهتری می بخشد.

۷- ارتباطتان را حفظ کنید

business-card-handshake

تفاوت بسیاری از ملاقات های بی نتیجه و اندک ملاقات های ثمربخش، می تواند در همین مورد آخر خلاصه شود. اگر با شخصی ملاقاتی هرچند کوتاه داشته اید، دلیلی برای حفظ این ارتباط در آینده به او بدهید. رد و بدل کردن کارت می تواند سرنخ خوبی برای ادامه ی این رابطه باشد. به یاد داشته باشید که یک رابطه ی عمیق در طول زمان شکل می گیرد.

آینده ی کسب و کار شما به توانایی تان در برقراری ارتباط با دیگران بستگی خواهد داشت. فراموش نکنید که ارتباط برقرار کردن با دیگران، به ویژه افراد جدید، یک فرایند مداوم و پایان ناپذیر است نه یک وظیفه ی مقطعی و موقتی. شما همیشه و در همه حال می توانید ارتباطات تازه ای شکل دهید؛ ارتباطاتی که می توانند در نهایت به روابط کسب و کاری مفید و مثمر ثمر بدل شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • | ۱۶ شهریور ۱۳۹۵

    بازهم از این پست های خوب بذارید.
    تشکر

    • پیام ادیب
      پیام ادیب | ۱۷ شهریور ۱۳۹۵

      حتما دوست عزیز.

  • bahram
    bahram | ۱۶ شهریور ۱۳۹۵

    واقعا عالی بود.خیلی به دردم خورد.متشکرم

    • پیام ادیب
      پیام ادیب | ۱۷ شهریور ۱۳۹۵

      خیلی خوشحالم که به دردتون خورده. ممنون که دیجیاتو رو دنبال می کنید بهرام جان

مطالب پیشنهادی