ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اپل با هدف استفاده از چیپ های اینتل، نسخه های متفاوتی از آیفون 7 تولید کرده است

یکی از ویژگی های محصول جدید شرکت اپل این است که ظاهراً دستگاه های آیفون 7 خریداری شده از شرکت های AT&T و T-Mobile با سرویس دهنده هایی نظیر Sprint یا Verizon همخوانی کامل ندارند. این ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۹:۳۰

یکی از ویژگی های محصول جدید شرکت اپل این است که ظاهراً دستگاه های آیفون 7 خریداری شده از شرکت های AT&T و T-Mobile با سرویس دهنده هایی نظیر Sprint یا Verizon همخوانی کامل ندارند.

این موضوع کمی عجیب است چرا که در مورد آیفون 6s خریداران با یک نسخه از این تلفن همراه روبرو بودند که با تمام اپراتور های فعال در سرتاسر آمریکا و جهان مطابقت داشت.

اغلب مصرف کننده های تلفن همراه در آمریکا در طول دوره ی استفاده از این محصول اپراتور خود را تغییر نمی دهند، با این وجود چرا شرکت اپل باید از منظر انعطاف پذیری و سادگی، قدمی رو به عقب بردارد؟

پاسخ این سؤال به طور کامل به سبک کسب و کار این شرکت باز می گردد. اهالی کوپرتینو دوست دارند برای قطعات اصلی محصولاتشان بیش از یک تأمین کننده داشته باشند، با این وجود برای تأمین چیپ مودم آیفون مدتهاست به صورت انحصاری به کوالکام متکی بوده اند.

این انحصار به تأمین کننده قدرت مانور بیشتری می بخشد و اپل نیز دوست دارد از موضع قدرت با تأمین کننده ی خود برخورد کند تا بتواند تخفیف بیشتری از آن بگیرد. به همین دلیل، مدتی صحبت از آن است که با آیفون 7 قصد داشته کسب و کار تأمین چیپ مودم محصول جدیدش را میان کوالکام و اینتل تقسیم کند تا تأمین آن را از انحصار بیرون بیاورد.

اما ظاهراً چیپ های جدید شرکت اینتل از استاندارد قدیمی CDMA که هنوز از سوی Sprint و Verizon به کار گرفته می شود پشتیبانی نمی کند.

شرکت اپل با تولید نسخه ای جداگانه از آیفون برای Sprint و Verizon قادر بوده روی آن مدل به صورت انحصاری از کوالکام استفاده کند، و در عین حال، هم از چیپ های اینتل و هم از چیپ های کوالکام برای مدل GSM مورد استفاده برای AT&T و T-Mobile و نیز بسیاری دیگر از اپراتور های دیگر جهان بهره بگیرد.

منابع و ناظران بیرونی بر این موضوع توافق نظر دارند که این تنوع بخشی به چیپ مودم احتمالاً دلیل وجود نسخه های متفاوت از این تلفن همراه بوده. گفتنی است دو کمپانی مورد بحث از اظهار نظر در این باره خودداری کرده اند.

داشتن مدل های جداگانه از آیفون هم برای اینتل و هم برای اپل در کسب قدرت بیشتر در برابر تأمین کننده ها یک پیروزی محسوب می شود، اما مشتری در این میان به نوعی متضرر شده است چرا که باید با خرید آیفون 7 به نوعی به استفاده از یکی از اپراتور های موبایل تعهد پیدا کند؛ آن هم در دنیایی که خیلی ها دیگر در آن تن به قرارداد های مالی بلندمدت نمی دهند.

البته همان گونه که پیشتر ذکر شد این انعطاف پذیری از سوی جمع محدودی از مصرف کنندگان مورد استقبال قرار می گیرد. اکثریت قابل توجه کسانی که در آمریکا اپراتور تلفن همراه خود را تغییر می دهند این کار را با تغییر تلفن همراهشان انجام می دهند. قرارداد های خاصی نیز وجود دارند که تغییر یاد شده را از لحاظ مالی برای مصرف کننده جذاب تر می کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • حسن
    حسن | ۲۰ شهریور ۱۳۹۵

    هیچ وقت از تبعیض بین چیپ های گوشی هم نام خوشم نیومده .... مثل سامسونگ که هم با چیپ اسنپدراگون و هم با اگزینوس میده
    اصن کار درستی نیست به نظر من

مطالب پیشنهادی