ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

54 هزار کیلومتر با پژو پارس سال؛ زندگی سخت شیر کهنسال

همه ما سرگذشت پژو پارس را از دورانی معرفی اش به نام پرشیا و سفیر به یاد می آوریم. حالا بیش از 15 سال از معرفی اولیه این خودرو در بازار گذشته و نوشتن از ...

تیم خودرو
نوشته شده توسط تیم خودرو | ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

همه ما سرگذشت پژو پارس را از دورانی معرفی اش به نام پرشیا و سفیر به یاد می آوریم.

حالا بیش از 15 سال از معرفی اولیه این خودرو در بازار گذشته و نوشتن از تاریخچه و مدل های عرضه شده این خودرو ، خسته کننده و تکرار مکررات به نظر می رسد.

در این مقاله به معرفی معایب و محاسن خودرو و خدمات آن توسط  نمایندگی طی یک سال و 54 هزار کیلومتر میپردازیم تا ببینیم پارس سال، بعد از 15 سال تولید از نظر کیفی چه اوضاعی دارد.

طراحی ظاهری پارس سال

از همان ابتدا که ایران خودرو پارس را به بازار ارائه کرد، تاکنون طراحی این خودرو تغییر زیادی نکرده است و با همان ظاهر دلنشین 15 سال پیش تولید می شود.

بعد از گذشت اینهمه سال، مشکلات مربوط به مونتاژ به قوت خود ادامه دارد، برای مثال فواصل زیاد بین قطعات و نیاز به آچار کشی خودرو صفر کیلومتر در بسیاری از خودروهای تحویلی دیده می شود.

PARS-1

در اولین نگاه به خودرو مورد تست، احتمالا تصور می کنید که این ماشین تصادف کرده است، چرا که تمامی قطعات پلاستیکی مشکی روی بدنه موج دارهستند و نا هماهنگی قطعات شما را در مورد تصادفی بودن خودرو به شک می اندازد.

از مشکلات بارز تمامی مدل های پارس، سرو صدای برخواسته از شل گیرهای نصب شده درون گلگیرهاست که با سفت کردن پیچ های مربوطه قابل رفع است.

یکی دیگر از مشکلات خودرو مورد آزمایش، تغییر فرم سپر است که ظاهرا کاملا محکم نصب نشده و به راحتی از تنظیم خارج می شود و از چراغ ها فاصله می گیرد. از این رو مالک ناچارا هر چند ماه یکبار سپر را رگلاژ می کند.

IMG_0616-w600

در شرایطی که اکثر خودروهای چینی با رینگ اسپرت عرضه می شوند، پارس سال هنوز با رینگ ساده و قالپاق تحویل مشتریان می شود اما این وضعیت در مورد مدل های lx و elx متفاوت است، چرا که برای این خودروها از رینگ اسپرت استفاده می شود.

طراحی داخلی پارس سال

طراحی داشبورد جدید نسبت به مدل اولیه که بیش از حد ساده بود، به خوبی انجام شده و استفاده از متریال های طرح چوب احساس نسبتا خوبی را به سرنشینان منتقل می کند.

حتی سطح افقی صافی که فقدانش در مدل های قدیمی پارس، احساس می شد، در این طراحی تعبیه شده است.

بنابراین در مجموع می توان به این طرح جدید که اصطلاحا در بازار به نام، داشبورد سوناتایی معروف شده، نمره قبولی داد.

IMG_0597-w600

در نگاه اول، فرمانی خوش دست و ارگونومیک که دکمه های میان بر ضبط،  بر روی آن قرار دارد و پشت آمپر هایی زیبا و ظریف و دسته دنده ای نسبتا زیبا، رانندگی لذت بخش را نوید می دهند، اما در پشت پرده، زاویه بد قرار گرفتن فرمان و نبود آپشن تنظیم ارتفاع فرمان و فاصله های زیاد  دنده ها در گیربکس، این حس را در نطفه می کُشد.

IMG_0600-w600

همانطور که در اجزاء بیرونی قطعات کیفیت مطلوبی ندارند ، در داخل خودرو هم شاهد شرایط مناسبی از نظر کیفی نیستیم.

IMG_0601-w600

کیفیت پایین پلاستیک های خشک استفاده شده در داشبورد باعث میشود بعد از مدتی شاهد سروصدا آزار دهنده در کابین باشیم.

در مقابل، به لطف مهندس خوب پژو، فضای عقب خودرو مطلوب و نسبتا راحت است، فضای صندوق عقب با حجم 470 لیتر فضایی مناسب برای قرار دادن وسایل مورد نیاز یک خانواده 5 نفره کفایت می کند.

5-w600

از دیگر مشکلاتی قابل لمس، نفوذ قابل توجه صدای موتور ماشین به داخل کابین است که از عایق کاری نامناسب نشات می گیرد.

امکانات و تجهیزات پارس سال

2 ایربگ برای راننده و سرنشین، تنظیم برقی آینه ها ،تهویه مطبوع اتوماتیک، دو دریچه هوا برای سرنشینان عقب، امکان کار با سیستم صوتی از روی فرمان و البته تنظیم ارتفاع صندلی راننده از جمله مهمترین تجهیزات رفاهی پژو پارس سال محسوب می شوند.

IMG_0624-w600

البته اهرم تنظیم ارتفاع صندلی راننده، کیفیت خوبی ندارد و مالک تجربه شکستن این قطعه را دارد، جالب تر آنکه قطعه یدکی جایگزین نیز در نمایندگی وجود ندارد و عملا تنظیم ارتفاع صندلی از کار افتاده است.

IMG_0594-w600

شاید عجیب باشد اما در مورد پاک شدن کُد ریموت دزدگیر نیز کاری از دست نمایندگی بر نیامده و حالا مالک ناچار است که بدون استفاده از قفل مرکزی با کلید درب خودرو را باز و بسته کند.

مشخصات فنی پارس سال

پارس سال از موتور قدیمی 1.8 لیتری با حجم دقیق 1761دقیق و  8 سوپاپه بهره میبرد که توان 100 اسب را در 6000 دور بر دقیقه  و گشتاور 153 نیوتن متر در 3000 دور دقیقه را تولید می کند.

IMG_0610-w600

مصرف سوخت بالای موتور XU7 پژو همیشه از معضلات مالکین است، مصرف سوخت حدود 13 لیتر در هر صد کیلومتر شهری و 7 لیتر در صد کیلومتر برون شهری، با متوسط مصرف ترکیبی 9.5 لیتر در هر صد کیلومتر درجهG  را در پایین ترین رده ی محدوده  مصرف  سوختی را برای پژو پارس به ارمغان آورده است.

تجربه رانندگی با پارس سال

تعلیق پارس  برای محور جلو از سیستم مک فرسون و برای محور عقب از گونه محور پیچشی است که تفاوتی با سایر خودروهای ساخته شده براساس پلت فرم پژو 405 ندارد . نرمی خودرو در مقایسه با سایر محصولات وطنی و چینی، قابل قبول و خوب است و تعلیق عملکرد مناسبی را از خود نشان می دهد.

لاستیکهای خودرو مورد تست با نمونه های عریض تر (با سایز 205) تعویض شده اند و از این رو شاهد بهبود هندلینگ و کاهش مسافت ترمز گیری هستیم.

IMG_0609-w600

ترمز های در محور جلو دیسکی و در محورعقب کاسه ای است و سیستم abs را داراست  و در حالت نرمال عملکرد مطلوبی را از خود نشان می دهد اما همیشه نمی توان به آن اطمینان کرد.

در واقع مالک خودرو رضایت چندانی از ترمز ها ندارد و از خالی کردن پدال و یا قفل شدن ناگهانی ترمزها گلایه مند است، اما در مقابل هندلینگ خودرو و نرمی فرمان هم به لطف سیستم هیدرولیک قابل قبول است.

IMG_0598-w600

در طی 34 هزار کیلومتری که این خودرو در اختیار مالک فعلی است، 3 بار تعویض سنسور اکسیژن اتفاق افتاده وعجیب آنکه، نمونه های داخلی با کیفیت تر، گران قیمت تر و در کمال تعجب، فاقد گارانتی هستند، اما در مقابل نمونه های چینی تحت گارانتی شرکت قرار دارند و به راحتی در بازار یافت می شوند.

یکی از معضلات دیگر مالک این پژو پارس، روغن کم کردن بیش از حد  موتور است، با اینکه نمایندگی شهر مشهد این وضع را طبیعی میداند ولی با تعویض واشر قالپاق موتور می توان این مورد را  بهبود بخشید.

IMG_0617-w600

با کم شدن روغن موتور به وضوح میتوان تاثیر آن در عملکرد موتور را شاهد بود، تغییر صدای موتور و کم شدن شتاب خودرواز جمله این مشکلات است. از سوی دیگر کیفیت روغن های مورد استفاده درنمایندگی، رضایت بخش نیست.

همچنین گارانتی و کارت طلایی خودرو عملا کارایی خاصی ندارد، به طوری که در این خودرو چراغ خطر باز بودن درها از ابتدا روشن است و نمایندگی درست کردن آن را شامل گارانتی نمی داند.

PARS-3

لامپ اصلی چراغ های خطر عقب و مه شکن های جلو به دلایل نا معلومی بیش از حد میسوزند، به شکلی که عمر میانگین هر لامپ به 2 ماه نمی رسد.

به هر حال پارس سال، با قیمتی حدود 36 تا 37 میلیون تومان و در بازار دسته دوم بین 28 میلیون تا 35 میلیون بسته به کارکرد و سال تولید معامله می شود.

PARS-2

اگر به دنبال شتاب بیشتر و هیجان هستید و صرفا دوست دارید در قالب پارس این هیجان را تجربه کنید، به سراغ مدل های  ELX  با موتور های قوی تر بروید، نمونه های LX هم به غیر از مشکل ناهماهنگی ضریب دنده های گیربکس و عمر اندک صفحه کلاچ، از نظر مصرف سوخت و مشخصات پیشرانه نسبت به پارس سال برتری دارد.

در پایان از مالک محترم خودرو جناب آقای میلاد قربانی جهت همکاری در تهیه این گزارش، کمال تشکر را داریم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (37 مورد)
  • Mahdiubuntu
    Mahdiubuntu | ۲۱ شهریور ۱۳۹۵

    سلام. من هم این ماشین رو دو سال دارم. همه چیزهایی که اینجا نوشته درسته و برای من هم اتفاق افتاده. چند تا تجربه هم من دارم.
    1 سنسورها درب ها از کار می افته که باید تعویض کنید
    2 لامپ های جلو و عقب شل میشن که باید سفتش کنید!!!! یا اینکه تعویض کنید
    3 بلوتوث ماشین هم روز به روز کند تر میشه و گوشی رو پیدا نمی کنه
    هیچکدوم از این مشکلات یا هر نوع مشکلی دیگری شامل گارانتی نمیشه!!!!!!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی