ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

منابع فرکانسی اینترنت اشیاء توسط رگولاتوری ساماندهی می شود

عظیم فرد، مدیرکل سرویس های رادیویی سازمان تنظیم مقررات، از طرح ساماندهی منابع کمیاب ملی در قالب مدیریت طیف فرکانس و شماره، به عنوان یکی از پروژه های تعریف شده در اقتصاد مقاومتی خبر داده است. وی ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۳ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۳:۴۵

عظیم فرد، مدیرکل سرویس های رادیویی سازمان تنظیم مقررات، از طرح ساماندهی منابع کمیاب ملی در قالب مدیریت طیف فرکانس و شماره، به عنوان یکی از پروژه های تعریف شده در اقتصاد مقاومتی خبر داده است.

وی در این خصوص اظهار داشته است: «طرح سامان دهی منابع کمیاب ملی از قبیل طیف فرکانس و شماره در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی محول شده است».

تعیین منابع فرکانسی برای اینترنت اشیاء

مدیرکل سرویس های رادیویی سازمان تنظیم در این خصوص گفته است: «به تدریج با افزایش ارتباطات دستگاه به دستگاه، این منابع فرکانسی باید برای سایر تجهیزات نیز تعریف شود و ارتباط گیری دستگاه ها با امواج رادیویی از طریق این فرکانس ها تنظیم شده و نظم داده شود».

مدیرکل سرویس های رادیویی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، افزوده است: «این موارد را می توان در استفاده از دستگاه های رادیویی در رهگیری خودرو ها، حمل و نقل، در حوزه ی ابزار های کنترل سلامت، موضوعات مربوط به کشاورزی، کنتور های آب، برق و گاز، صنایع مختلف و کارخانه ها دید».

فرد اظهار داشته هم اکنون ارتباطات به سایر حوزه ها نیز نفوذ پیدا کرده و تنها مختص به شبکه های مخابراتی و موبایل نیست.

این مقام مسئول در رگولاتوری اعلام داشته سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در حال تهیه ی مقرراتی برای این شبکه ها است. وی خاطرنشان کرده است: «دنیا به سمت اینترنت اشیا و اینترنت همه چیز (IOT و IOE) در حال حرکت است. براین اساس ارتباطات ماشین به ماشین و دستگاه به دستگاه، نیازمند پردازش سریع با استفاده از نرم افزار هایی است که طیف فرکانس آنها متفاوت است».

تدوین مقررات برای استفاده از طیف فرکانس اشیاء

فرد در ادامه ی سخنان خود اظهار داشته است رگولاتوری در حال تدوین مقررات و شناسایی منابع برای ارتباط این دستگاه ها، تضمین امنیت و رعایت حریم خصوصی آنها است.

وی خاطرنشان کرده است: «باید بستری فراهم شود تا حجم عظیمی از ارتباطات در این مدل، راهیابی شود. پشتیبان این پروژه در وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات، سازمان فناوری اطلاعات برای اجرای نسخه ی جدید آدرس های اینترنتی (IPV6)، شرکت ارتباطات زیرساخت و اپراتور ها برای تأمین پلتفرم آن است و از سوی دیگر باید مباحث حقوقی، بیمه ای، استاندارد و گمرک آن نیز تأمین شود».

رفع تداخل فرکانسی، آماده سازی طیف فرکانس و تخصیص منابع کمیاب از جمله شماره (نامبرینگ)، با توجه به محدودیت فضای فرکانسی و تعداد شماره ها، از جمله مواردی هستند که ظاهراً در این طرح پیش بینی شده اند.

مدیرکل سرویس های رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در ادامه افزوده است: «در این پروژه برای اجرای اقتصاد مقاومتی، ۲۰ زیرهدف تعیین شده که سازگار با برنامه ی ششم توسعه نیز هست و می تواند به ایجاد اشتغال، تحرک چرخه ی اقتصادی و تقویت اقتصاد دانش بنیان و کاهش هدررفت منابع منتهی شود».

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی