ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رگولاتوری بار دیگر خواستار تخلیه باند های فرکانسی ۸۰۰-۷۰۰ مگاهرتزی صدا و سیما شد

همان گونه که پیش تر به اطلاعتان رساندیم چندی است مقامات مسئول رگولاتوری، از برنامه ریزی برای نظارت بر فضای فرکانسی کشور و نیز ساماندهی آن همگام با پیشرفت فناوری خبر می دهند. به گفته ی علی ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۶:۴۵

همان گونه که پیش تر به اطلاعتان رساندیم چندی است مقامات مسئول رگولاتوری، از برنامه ریزی برای نظارت بر فضای فرکانسی کشور و نیز ساماندهی آن همگام با پیشرفت فناوری خبر می دهند. به گفته ی علی اصغر عمیدیان برای انجام کار های توسعه ای، نیاز به منابع است و منابع بخش ارتباطات کشور هم طیف و فرکانس هستند که به دلیل محدودیت، فضای فرکانسی کشور نیازمند ساماندهی خواهد بود.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اظهار داشته است در همین راستا تا پایان سال ۹۹ تعداد ۱۶۷ سایت نظارت بر فضای فرکانسی کشور خواهیم داشت. به این ترتیب، پوشش مؤثر جغرافیایی از ۵۴ درصد به بالای ۹۰ درصد خواهد رسید. در زمینه ی نظارت سیار نیز، رگولاتوری ۲۲ سامانه ی پایش و جهت یاب فرکانس فعال دارد و در این خصوص نیز در آینده ۹ سامانه ی دیگر نصب و راه اندازی خواهد شد.

عمیدیان، اقدام دیگر این سازمان در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی را ساماندهی باند های فرکانسی واگذار شده عنوان کرده و در این خصوص گفته است: «ساماندهی باند فرکانس جزء سخت‌ ترین کار های مدیریت فرکانس بوده و باید به‌ گونه ای باشد که اختلالی در کار استفاده کنندگان ایجاد نکرده و در عین حال، زمینه استفاده بهینه از منابع فرکانسی را فراهم کند».

ماجرای باندهای فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز

عمیدیان با اشاره به باند های فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتزی که در حال حاضر برای پخش رادیو تلویزیونی در اختیار سازمان صدا و سیما قرار دارد تأکید کرده است: «در صورتی که این باند ها تخلیه شود می توان برای ارائه ی خدمات ارتباطی در مناطق کم جمعیت و روستا ها از آن بهره برد. تعیین تکلیف این فضای فرکانسی، در راستای ارتباطات رسانی به مناطق محروم و روستا ها و دسترسی این مناطق به ابزار های ارتباطی، می تواند تأثیر عمیقی در ارائه ی بهتر این خدمات داشته باشد».

معاون وزیر ارتباطات، مشخص شدن تکلیف باند ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتزی فضای فرکانسی کشور را مستلزم همکاری صدا و سیما دانسته و گفته است: «با توجه به این که صدا و سیما با بهره گیری از فناوری پخش دیجیتال، عملاً فقط نیازمند دسترسی به بخش کوچکی از این باند های فرکانسی است، در حال رایزنی و ایجاد کارگروه مشترکی هستیم تا با بررسی مسایل فنی و اقتصادی و موانع موجود، راهکاری همراه با زمان بندی مشخص ارائه شود تا آزادسازی باند های فرکانسی از پخش فراگیر تلویزیونی صورت گیرد».

گفتنی است مدیریت فضای فرکانسی کشور از لحاظ قانونی با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است. این سازمان مدتهاست تمایل زیادی به آزادسازی فرکانس‌ های مذکور دارد. فرآیند دیجیتالی شدن برنامه‌ های تلویزیونی چند سالی است که توسط سازمان صدا و سیما دنبال می شود و انتظار کلی رگولاتوری این است که با پایان این روند، صدا و سیما باند‌های فرکانسی مذکور را به اپراتور های ارتباطی واگذار کند.

سازمان صدا و سیما نیز با وجود اختیاراتی که در این زمینه دارد، با محدودیت‌ هایی هم مواجه است. برای مثال این سازمان بر خلاف بزرگ ترین سازمان های رادیویی و تلویزیونی جهان، از برخی از امکانات نظیر پخش ماهواره ای بی بهره مانده و فرایند دیجیتالی شدن شبکه‌ ها‌ی صدا‌ و‌ سیما هم ظاهراً به دلایلی هنوز به طور کامل محقق نشده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Majid
    Majid | ۲۹ شهریور ۱۳۹۵

    اگه این باند های فرکانسی 700 و 800 مگاهرتز در اختیار اپراتورهای تلفن همراه برای نسل VoLTE و یا 3G قراربگیره خوبه.
    اما اگه هدف استفاده از این فرکانس ها،اجرای و راه اندازی شبکه منسوخ و ناکارآمد GSM-WLL باشه باید بگم یه حماقت و خریت محضه.

مطالب پیشنهادی