ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

چرا هرچه به سطح خورشید نزدیک می شوید، دمای آن کمتر می شود؟

یکی از مسائل عجیبی که در مورد فضا مطرح می شود این است که شرایط آنطور که انتظارش را داریم نیستند و گاهی حتی برخلاف عقل سلیم پیش می روند. برای نمونه می توانید خورشید ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ | ۲۰:۰۰

یکی از مسائل عجیبی که در مورد فضا مطرح می شود این است که شرایط آنطور که انتظارش را داریم نیستند و گاهی حتی برخلاف عقل سلیم پیش می روند.

برای نمونه می توانید خورشید را در نظر بگیرید؛ همه ما انتظار داریم که سطح این ستاره به مراتب داغ تر از اتمسفر آن باشد، زیرا به کوره هسته ای مستقر در قلب آن نزدیک تر است.

از طرفی، اگر دقت کرده باشید، وقتی مقابل شومینه می نشینید هرچه به آن نزدیک تر شوید، حرارت را بیشتر احساس می کنید.

در مورد خورشید اما اینطور نیست و باید بگوییم که عملکرد این ستاره متفاوت از دانش و انتظارات ماست.

دمای سطح خورشید که اصطلاحا نور سپهر خوانده می شود طبق اعلام محققان بین 3700 تا 6200 درجه سانتی گراد است اما هرچه از این سطح دورتر شوید، حرارت بیشتر می گردد.

این در حالی است که دما در خارجی ترین لایه اتمسفری این ستاره سوزان که تاج خورشید خوانده می شود و حدودا 2100 کیلومتر از سطح آن فاصله دارد به رقم نجومی 500 هزار درجه سلسیوس می رسد. جالب است بدانید که به غیر از خورشید، برخی ستاره های دیگر نیز چنین شرایطی دارند و دانشمندان سالهاست که در تلاش برای یافتن علت این امر هستند.

با توجه به همین مساله دانشمندان، فرضیه ای را مطرح کردند که بر پایه آن، امواج مگنوهیدرودینامیک انرژی را از زیر نورسپهر مستقیما به تاج خورشید یا Corona انتقال می دهند و از این بابت می توان گفت مانند یک قطار سریع السیر حرکت می کنند که در مسیرش هیچ ایستگاهی وجود ندارد.

در سال 2013 میلادی، دانشمندان بریتانیایی با بهره گیری از پیشرفت های صورت گرفته در تکنولوژی های تصویربرداری موفق شدند کروموسفر (همان لایه میانی نور سپهر و تاج خورشید) یا در اصل امواج مگنوهیدرودینامیک موجود در این لایه را مورد بررسی قرار دهند.

آنها در نتیجه بررسی های خود دریافتند که همین امواج علت اصلی بالا بودن دمای محیط پیرامونی خورشید نسبت به سطح آن و خصوصا در تاج خورشید هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • Pourya amirshekari
    Pourya amirshekari | ۲۹ شهریور ۱۳۹۵

    دانشمندن دیگه باید یه نظریه بدن چهارنفرو راضی کنن برن به خورشید دست بزنن دیگه

  • shayankia
    shayankia | ۲۸ شهریور ۱۳۹۵

    ممنون به اطلاعاتمون اضافه شد.
    پس فردا پا میشیم یهو میبینم اصن فضا عموما سیاه نیست! سفیده فقط ما وسطشیم نمیبینمش!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی