ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تکرار داستان اپل و مالیات های پرداخت نشده؛ این بار در ژاپن به ارزش 118 میلیون دلار

به گزارش The Japan News پس از بررسی های دقیق، یکی از شرکت های تابعه اپل در ژاپن مجبور به پرداخت 12 میلیارد ین (118 میلیون دلار) مالیات شد. مقامات حسابرسی ژاپن پس از بررسی مالیات های ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۳:۳۰

به گزارش The Japan News پس از بررسی های دقیق، یکی از شرکت های تابعه اپل در ژاپن مجبور به پرداخت 12 میلیارد ین (118 میلیون دلار) مالیات شد. مقامات حسابرسی ژاپن پس از بررسی مالیات های پرداخت نشده این کمپانی در ازای سرمایه های خارج شده از کشور، دستور پرداخت مبلغ فوق را صادر نمودند.

شاید این مبلغ چندان زیاد نباشد، اما با نگاهی دقیق تر به موضوع، می توان نکات مبهم زیادی را در کسب و کار اهالی کوپرتینو مشاهده کرد.

اول از همه لازم است بدانید که اگر در ژاپن فردی یک دستگاه آیفون از اپل بخرد، مبلغ آن به حساب Apple Japan واریز می شود. اما اگر اپلیکیشن، فیلم، موسیقی و غیره از آیتونز خریداری گردد، هزینه آن به شرکت تابعه دیگری تحت عنوان iTunes K.K واریز می گردد.

در واقع بیشتر اموال معنوی اپل تحت تملک دو شرکت فرعی در ایرلند قرار دارند، و دیگر واحدهای کسب و کار این کمپانی در سرتاسر جهان برای استفاده از این موارد، حق امتیازی را پرداخت می کنند. در این بین iTunes K.K نیز همین وضعیت را دارد و زمانی که افراد از سرویس آیتونز برای گوش دادن به موسیقی یا تماشای فیلم استفاده می کنند، بخشی از درآمد آن به هلدینگی در ایرلند می رسد.

apple-japan-tax-1

اما چرا ایرلند؟ خب، ظاهراً اپل در این کشور جایگاهی خاص دست و پا کرده که به آنها اجازه می دهد تقریباً هیچ مالیاتی بر درآمدشان پرداخت نکنند (البته تیم کوک کاملاً این موضوع را انکار می کند). به علاوه کمپانی مورد بحث هیچگاه قیمت اعطای مجوز برای سرمایه های معنوی اش را اعلام نکرده، بنابراین راهکار فوق را می توان روشی برای پنهان ساختن درآمد آنها از دولت هایی دانست که از هیچ تلاشی برای اخذ مالیات فروگذار نخواهند کرد.

اپل برای پرداخت مالیات کمتر مجبور است درآمدهایش را به ایرلند انتقال دهد

بدین ترتیب، زمانی که آیتونز در ژاپن منفعت کسب می کند، کوپرتینویی ها باید این درآمد را به ایرلند انتقال دهند تا مالیات پرداخت نکنند، اما قوانین مالیات بر درآمد ژاپن تصریح می کنند شرکت های ژاپنی (مانند iTunes K.K) تقریباً 20 درصد از حق امتیاز پرداختی به کمپانی های خارجی (مانند بازوی ایرلندی اپل) را باید به عنوان مالیات پرداخت نمایند، موضوعی که مطابق میل هیچ شرکتی نخواهد بود.

اما راهکار این کمپانی برای دور زدن قانون چیست؟ ظاهراً iTunes K.K پرداخت حق امتیاز را به بازوی تابعه اپل در ایرلند انجام نمی دهد، بلکه آن را به Apple Japan می پردازد، سپس اپل از طریق شرکت ایرلندی اش، تعدادی آیفون را به واسطه کمپانی وابسته ثالث در سنگاپور به Apple Japan می فروشد.

apple-japan-tax-2

وزارت مالیات توکیو معتقد است Apple Japan مبلغ حق امتیازی که باید به کمپانی ایرلندی پرداخت می کرده را نیز در قالب قرارداد خرید آیفون از کشور خارج کرده، و بنابراین هلدینگ اپل در ایرلند توانسته قیمت واقعی آیفون های فروخته شده به علاوه درآمد حق امتیازش را دریافت نماید.

گفتنی است در این فرایند بین سال های 2012 تا 2014 تقریباً 60 میلیارد ین (حدود 586.5 میلیون دلار) جابجا شده، اما مقامات ژاپنی توانسته اند مبلغ 118 میلیون دلار مالیات پرداخت نشده را دریافت کنند و ظاهراً پرونده فعلا مختومه گشته.

در همین راستا موارد مشابه دیگری را نیز می بینیم. اپل پس از پرداخت نکردن مالیات شرکتی در ایتالیا به مدت 6 سال، به پرداخت دوباره 318 میلیون یورو (348 میلیون دلار) محکوم شد. همچنین چندی پیش اتحادیه اروپا نیز وارد قضیه مالیات های پرداخت نشده در ایرلند شده و احتمالاً اهالی کوپرتینو مجبور به پرداخت 14.5 میلیارد دلار مالیات شود.

به هر حال می دانیم همه شرکت های بزرگ و سودآور دنیا از روش هایی خاص برای فرار از مالیات یا حداقل پرداخت کمتر آن استفاده می کنند، ولی گویا در حال حاضر همه تیرها به سمت اپل نشانه رفته، و باید دید پاسخ این کمپانی در آینده نسبت به اتهامات مشابه چه خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Home magazine beh gostar
    Home magazine beh gostar | ۲۸ شهریور ۱۳۹۵

    حالا اگه سامسونگ بود تیتر خبر این بود دزدی samsung از ژاپن

  • Hamid Pahlavan
    Hamid Pahlavan | ۲۸ شهریور ۱۳۹۵

    مالیات پرداخت نکردن، رعایت نکردن حقوق بشر کارکنان کارخونه‌های چین، انحصار طلبی برای سود بیشتر و و و...
    اپل واسه کسب درآمد دست به هرکاری میزنه گویا...

مطالب پیشنهادی