ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

وفاداری به برند؛ عاملی که فروش محصولات اپل را تضمین می کند

«مهم نیست چه می شود، من عاشق اپل هستم». این جمله را قطعا شما هم از چندین و چند طرفدار متعصب اپل شنیده اید، جمله ای که به وضوح شدت وفاداری به برند اپل را نشان ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۳۰ شهریور ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

«مهم نیست چه می شود، من عاشق اپل هستم». این جمله را قطعا شما هم از چندین و چند طرفدار متعصب اپل شنیده اید، جمله ای که به وضوح شدت وفاداری به برند اپل را نشان می دهد.

تصور کنید علاقه مندی تان به یک برند تا حدی است که حاضر هستید نه ساعت ها، بلکه روزها در صف خرید بایستید و از اولین افرادی باشید که دستگاه را به دست می گیرید و آن را تجربه می کنید. بیشترین بهای ممکن را می پردازید و شاید حتی موش آزمایشگاهی مشکلات اولیه آن محصول هم باشید.

سپس، تصور کنید 12 ساعت پیش از عرضه تلفن محبوب تان (که در این داستان، آیفون 7 پلاس است) به شما می گویند فروشگاه موجودی کافی برای آنچه شما می خواهید ندارد و همه به صورت آنلاین پیش خرید شده اند. در این حالت چه می کنید؟

برای اندرویدی ها که گزینه های متعددی برای خرید و تعویض دارند و خیلی زود به محصولات شرکتی دیگر علاقه نشان می دهند، تصور چنین سطحی از وفاداری به یک برند غیر قابل هضم و باور است.

1411089826465_wps_1_People_queue_outside_the_

در حالی که وفاداری اندرویدی ها به خود سیستم عامل بدون تغییر باقی می ماند، اما کافی است که شرکت سازنده موبایلی که در دست دارند، در پروسه ساخت تلفن بعدی یک اشتباه کوچک انجام دهد تا سریعا دل به یک شرکت دیگر ببندند که در آن سال موبایل بهتری ساخته.

فقط یک نگاه سرسری به ردیت (Reddit) داشته باشید، صفحه پشتیبانی یا فنی یکی از شرکت ها را ببینید تا متوجه شوید که کاربرها پس از یک خطای بزرگ یا شکست شرکت محبوب شان چگونه با آن ها برخورد می کنند. فقط کافی است انتظارات شان را برآورده نکنند تا کار تمام شود.

عمر باتری آن طور که گفته شد نیست؟ کل تیم توسعه دهندگان نرم افزار باید اخراج شوند تا مشتریان ناراضی دل شان خنک شود. اپلیکیشن دوربین مشکل دارد؟ دیگر تصورش را هم نکنید که از این شرکت موبایلی بخرند. اندروید دیر به دیر برایش عرضه می شود؟ کار تمام شد، قیامی خونین در راه است.

کاربران اندرویدی چندین و چند انتخاب دارند. اگر سونی آن ها را ناامید کند، خب سامسونگ است. اگر سامسونگ بیش از حد معمول خراب کند، بهتر است برای سال بعد HTC را امتحان کرد. بعضی وقت ها هم HTC فراموش می کند که چگونه باید یک تلفن خوب بسازد، پس شاید LG بداند دنیا دست کیست. شما هم از آن دسته افرادی هستید که ال جی را نمی پسندید، خب موتورولا را امتحان کنید.

Samsung-Galaxy-Note-7-vs-Apple-iPhone-6s-Plus-first-look-12-840x472-w600

این لیست همینطور پیش می رود و پیش می رود تا آنکه بعد از چندین ساعت فکر کردن، آخر به نتیجه برسید حالا کدام برند را می توان برای خرید اسمارت فون جدید معتبر دانست. اصلا بخشی از جذابیت پلتفرم اندروید همین مسئله است. بنابراین، وقتی که یک برند برای انتخاب دارید، چطور وقتی ناامید می شوید تحملش می کنید؟ ساده است: به آن توجه نمی کنید.

و بله، بی ارتباط با مسئله آیفون 7 صحبت نمی کنیم. نمونه های واضحی از این ماجرا را طی هفته ای که گذشت تجربه کردیم و دیدیم. استرالیایی ها به سبب منطقه زمانی که در آن قرار دارند، اولین افرادی هستند که جدیدترین محصولات را می خرند و تا خورشید به ایالات متحده آمریکا برسد، استرالیایی ها ساعت ها با آن دستگاه کار کرده اند.

وبسایت Tab Times برای پوششی خبری از عرضه آیفون 7 در استرالیا به این کشور رفته بود و در سیدنی صف های طویلی که برابر اپ استورها قرار گرفته بود را بررسی و با مردم گفتگو می کرد. آن ها می خواستند با دختران و پسرانی که تا این حد مشتاق خریدن آیفون 7 بودند آشنا شوند و نتیجه این اتفاق هم برخی مواقع عجیب بود. مثل این داستانی که قرار است برای تان تعریف کنیم.

اولین نفر در صف، بیشوی بِهمان، پسری 17 ساله بود که روزها در خیابان مانده بود تا اولین نفری باشد که آیفون 7 پلاس با رنگ Jet Black را خریداری می کند. به محض رسیدن تیم خبرنگارهای وبسایت Tab Times، بیشوی متوجه می شود که خبری از آیفون 7 پلاس و رنگ Jet Black در روز اول عرضه نیست.

apple-iphone-7-line-w600

حالا کمی از اپل و روز عرضه فاصله بگیرید. تصور کنید که این اتفاق برای یک طرفدار پلتفرم اندروید و در صف خرید یکی از همین برندهایی که پیشتر نام بردیم رخ داده (البته اگر صفی برای خرید این محصولات از چند روز قبل شکل بگیرد). احتمالا با همان شدت عصبانیتی که بالاتر بیان کردیم صف را ترک می کردند و دیگر از آن برند محصولی نمی خریدند، دست کم برای چند ماه یا سال، تا خاطره این اتفاق تلخ از یادشان برود.

اما بیشوی و دوستانش اینگونه نیستند.

یاس و دل شکستگی پدید آمده غیر قابل انکار است. این پسر و ده ها و شاید صدها نفر نظیر او، در خیابان، زیر باران، طوفان و سرمای زمستان خوابیدند و در نهایت وفاداری شان به برند اپل بی پاسخ ماند. پاسخی که آن ها گرفتند بسیار بی رحمانه و خارج از ادب بود: یک آیفون 7 معمولی بخرید یا به خانه تان بروید.

اما برای آن هایی که ماندند، مثل بهمان و آیفون 7 خریدند، عشق به برندی که روزها زمان برای آن هدر داده بودند بالاتر از ناراحتی و غصه بود. بهمان گفت که او باز هم می ماند و آیفون 7 می خرد چون: «من وفادارم.»

این مسئله ناراحت کننده آیا نگاه او به محصولات بعدی اپل را تغییر خواهد داد؟ احتمالا نه: «من احتمالا سال آینده هم صف ببندم. چون عاشق اپل هستم، مهم نیست چه می شود.»

70b879456f836f198331463bdba1afd7-w600

باز هم باید اشاره کنیم، آیا چنین جمله ای را از زبان یک اندرویدی شنیده اید؟ روزها صف بکشد و چند ساعت پیش از عرضه رسمی به او بگویند که محصول مورد نظرش در دسترس نیست و بهتر است به خانه برود. اما در عوض می ماند و یکی از موبایل های ساده تری که انتظارش را نداشت می خرد و بعد به خانه می رود.

با این حال، بعدها که تیم های روابط عمومی اپل متوجه این ماجرا شدند، به کسانی که در صف مانده بودند، 100 دلار هدیه دادند تا از فروشگاه اپل به رایگان خرید کنند. و اگرچه بسیاری معتقد بودند که اپل با این 100 دلار کار خاصی نکرده ولی بیشوی فوق العاده اپل را تحسین می کرد.

اصلا امکان ندارد که یک اندرویدی، پس از روزها انتظار در صف متوجه شود محصول مورد نظرش در فروشگاه موجود نیست و از گرفتن یک جایزه به جای آن خوشحال شود. همین حالا این ماجرا را با گلکسی نوت 7 تجربه کرده ایم و دیدیم که حتی سامسونگی ها هم چه واکنشی نسبت به این مسئله نشان داده اند.

AAEAAQAAAAAAAAMtAAAAJGNiN2RiODRjLWI1YjMtNDBkMi1hNDBhLWVkODZjMjIxN2I0MA-w600

در صف ایستادن یک ماجرا دارد ولی تاثیر کلی این اتفاق روی نگاه طرفداران اپل مسئله دیگری است. هیچ دلیلی روی این کره خاکی، آن ها را قانع نمی کرد که به دنبال گزینه دیگری باشند، هیچ دلیلی. مارکوس، یکی از دوستان بیشوی واضح و مستقیم گفت: «من هیچ وقت به سراغ سامسونگ نمی روم، حتی در شرایطی مثل این. هنوز هم یک مدل مشکی مات برای آیفون 7 هست که آن هم رنگ جدیدی است و می توان آن را خرید.»

مردم معمولا خیلی زود طرفداران اپل را قضاوت می کنند اما یک مسئله ای هست که شاید هیچ کس خارج از دایره طرفداران این برند آن را متوجه نمی شود: باور، در برابر دلیل و منطق کاملا مصون است. و این صرفا منحصر به اپل نیست. همه ما به چیزی باور داریم و از آن تا هر زمان که بتوانیم دفاع می کنیم.

اپل می داند که چگونه این باور را ایجاد و طرفداران وفاداری جذب خود کند ولی شاید برندهای دیگر تولیدکننده موبایل هنوز به این حد نرسیده اند.

نظر شما در مورد این شرایط و البته طرفداران اپل چیست؟ منطقی است یا کاملا احساسی؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (71 مورد)
  • parsa androidi
    parsa androidi | ۲ مهر ۱۳۹۵

    نتونستم تحمل کنم نظر ندم
    چند تا سوال ازتون دارم:
    فرض کنید من ایفون 5اس دارم.چرا باید برم ایفون 7 یا 6 اس بخرم؟
    من اس 7سامسونگ دارم.چرا باید برم ایفون 7 یا 6 اس بخرم؟

  • Hossein Sanaei
    Hossein Sanaei | ۲ مهر ۱۳۹۵

    من خیلی از پست هارو خوندم تنها نکته ای که اپلی ها میزنن اینه ایفون روونه :| یاده تبلیغ glx میفتم راحت تو جیب جا میشه . ایفون چندین تا مشکل داره البته برا ما ایرانیا نمونش
    اپل ایدی
    ارورر 1009 :D همون vpn
    sd card :|
    سختی جیلبریک
    نداشتن home screen فکر کو تا بازش میکنی برنامه ها میان واقعا مسخرس
    notifications های الکی
    نداشتن notifications panel
    نداشتن widgets
    همینا کافیه برید با روون بودن گوشیتون لذت ببرید

  • molavy
    molavy | ۱ مهر ۱۳۹۵

    خنده ام میگیره بخدا
    نمی تونن یک فایل pdf تو تلگرام بفرصتن برای بقیه. آدم به کی بگه
    اونوقت ۳ تومن پول میدن
    سیمبیان بگیره آدم سنگین تره

    • Rooz5eh
      Rooz5eh | ۱ مهر ۱۳۹۵

      شما کار با گوشی بلد نیستی بقیه رو متهم به ساده لوحی نکن

    • Arvin007
      Arvin007 | ۱ مهر ۱۳۹۵

      من اپل دارم و تمام کارهای اندرویدو باهاش انجام میدم شما هیچی از اپل سرت نمیشه

    • S.MZ
      S.MZ | ۱ مهر ۱۳۹۵

      شما در حد ثانیه با گوشی آیفون هم کار نکردی دوست عزیز، کی گفته نمیشه pdf با تلگرام فرستاد؟ حرفای جدید میزنیدا!!!! میخواید از محدودیت هم حرف بزنید ی چیزی بگید ک درست باشه آدم قبول کنه حداقل :))))

  • Rooz5eh
    Rooz5eh | ۳۱ شهریور ۱۳۹۵

    من نميفهمم چرا ميان ميگن پز داره ايفون .. بخدا به چشم ديدم پايين ترين قشر جامعه هم ايفون دستش بوده اونم نه قديمى :)) الان اپل واچ روو دور هستش ايفون دورش تموم شد توو پز و كلاس ?

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی