ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مدال های رنگارنگ تیم ویلچررانی آمریکا در پارالمپیک ریو به لطف تیم طراحی BMW

ویلچری که در پارالمپیک ریو 2016 توسط «تاتیانا مک فیدن» استفاده شد و چندین مدال رنگارنگ را برایش به ارمغان آورد، در ظاهر شبیه به دیگر ویلچرهای مسابقه به نظر می رسد، اما تفاوت های ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۳۰ شهریور ۱۳۹۵ | ۰۸:۳۰

ویلچری که در پارالمپیک ریو 2016 توسط «تاتیانا مک فیدن» استفاده شد و چندین مدال رنگارنگ را برایش به ارمغان آورد، در ظاهر شبیه به دیگر ویلچرهای مسابقه به نظر می رسد، اما تفاوت های ظریفی در آن وجود دارد، و مهم تر از همه این که طراحی و ساخت آن بر عهده کمپانی BMW بوده.

«مک فیدن» با استفاده از این وسیله سه چرخ و زیبا، توانست سه مدال طلا را به دست آورد، ضمن اینکه رکورد مسابقه 5000 متر زنان را جابجا کرده و به 11 دقیقه و 54.07 ثانیه کاهش دهد.

از جمله ویژگی های برجسته وسیله مذکور می توان به فریم فیبر کربنی اشاره کرد که در مقایسه با بدنه های آلومینیومی، استحکام و کارآیی بالاتری را حاصل می نماید. همچنین تغییرات جزئی در تمامی قسمت های بدنه باعث بهبود قابلیت آئرودینامیکی شده.

گفتنی است تمامی بخش های این ویلچر از جمله کابین، اهرمک فرمان و حتی دستکش های مورد استفاده توسط ورزشکار، به صورت ویژه برای بدن او طراحی شده اند. BMW DesignworksUSA می گوید با این طرح خاص توانسته نیروی پسار (پسا) آئرودینامیک را بین 10 تا 15 درصد کاهش دهد.

bmw-racing-wheelchair-1

تیم طراحی BMW برای دستیابی به این نتیجه، مدت ها ورزشکاران را در حین تمرین و مسابقات مختلف زیر نظر گرفتند. آنها با اسکن سه بعدی و مدلسازی کامپیوتری توانستند نقاطی که بیشتری نیروی پسار را ایجاد می کند، شناسایی نمایند.

نتیجه این تحقیقات نشان داد بیشترین مقاومت از ویلچر ایجاد نمی شود، بلکه از وضعیت نامناسب بدن آنها حین مسابقه ناشی می شود. به همین خاطر، تیم مذکور قالب های خاصی را از بدن ورزشکاران ساخت تا کابین مخصوص هرکدام را طراحی نماید، کابینی که هم راحت تر باشد و هم وضعیت آئرودینامیکی بهتری را ایجاد کند.

آنها برای ساخت وسیله از فیبر کربن استفاده کردند، که شش برابر مستحکم تر از ترکیبات معمول آلومینیوم است. به گفته این گروه، با افزایش سختی چارچوب ویلچر، انرژی کمتری توسط آن جذب شده و بنابراین راندمان افزایش خواهد یافت.

با این تفاسیر، شرکت سازنده به خاطر تفاوت ویلچرهای ساخته شده برای هرکدام از ورزشکاران نتوانسته آمار و ارقام خاصی را در مورد ارتقاء عملکرد آنها ارائه کند، اما تیم معلولین ایالات متحده با کسب 3 مدال طلا، 2 نقره و یک برنز، به علاوه ثبت دو رکورد در مسابقات پارالمپیک، مهر تأییدی بر دستاورد کمپانی BMW زدند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی