ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پهپاد بدون باتری با شارژ بی سیم
تکنولوژی

پرواز آزمایشی پهپادی فاقد باتری با استفاده از شارژ بی سیم [تماشا کنید]

شاید ساده ترین راه برای افزایش برد مفید پهپادها یا دیگر وسایل نقلیه برقی با هر بار شارژ، استفاده از باتری بزرگ تر باشد. اما افزایش ابعاد باتری خود به معنی اضافه شدن وزن و ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۴ مهر ۱۳۹۵ | ۱۵:۳۰

شاید ساده ترین راه برای افزایش برد مفید پهپادها یا دیگر وسایل نقلیه برقی با هر بار شارژ، استفاده از باتری بزرگ تر باشد. اما افزایش ابعاد باتری خود به معنی اضافه شدن وزن و مصرف بیشتر انرژی است. حال گروهی از محققین به این فکر افتاده اند که باتری را به طور کامل از چرخه تأمین انرژی پهپادها حذف نمایند.

تیمی از مهندسین کالجی در لندن به سرپرستی دکتر سامر الظاهر (Samer Aldhaher) روشی را ابداع کرده اند که به وسیله آن می توان انرژی مورد نیاز برای به پرواز درآوردن یک پهپاد کوچک را به صورت بی سیم تأمین نمود و نیاز به باتری را به طور کامل از بین برد.

گرچه نمونه اولیه تولیدی این پهپاد نمی تواند در فاصله زیاد نسبت به منبع انرژی خود پرواز کند، اما دست کم امکان عملی شدن چنین ایده ای را به اثبات می رساند.

همان طور که در ویدیوی بالا مشاهده می کنید، این پرنده کوچک می تواند تنها تا ارتفاع حدود ۲۰ سانتی متری بالای شارژر بی سیم خود به پرواز درآید، اما در عوض تا هر زمان که شارژر روشن بماند، در هوا باقی خواهد ماند.

بر اساس توضیحات دکتر الظاهر، نوار نازکی از مس دور تا دور محافظ پروانه های پهپاد ابداعی آنها تعبیه شده که می تواند امواج الکترومغناطیسی ساطع شده از سیم پیچ شارژر بی سیم را به انرژی الکتریکی تبدیل نماید.

البته فرکانس بالای 13.56 مگاهرتزی شارژر برای بسیاری از ترانزیستورها غیر قابل تحمل است. در نتیجه تیم تولید به ناچار در این پهپاد ترانزیستورهای اختصاصی خود را جایگزین نمونه های معمولی کرده اند.

با آن که محدودیت های فعلی این تکنولوژی ابداعی بسیار زیاد است، اما به طور قطع آینده روشنی در انتظار آن خواهد بود و می تواند نوید بخش روزی باشد که دیگر به طور کامل از شر باتری های سنگین و ضعیف فعلی راحت شده ایم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • hamid_hk
    hamid_hk | ۴ مهر ۱۳۹۵

    متاسفانه این روش زیاد کاربردی نیس چون اگه بخوان در فاصله 100 متری به این وسیله انرژی بدن و اگه 1 وات انرژی مصرف کنه، چون فاصله با انرژی رابطه درجه دو داره، منبع انرژی باید 10کیلو وات انرژی ساطع کنه که مقدار خیلی زیادیه و اینکه اصلا کاربردی نیس چون سیستم 1 واتی رو داری با 10 کیلو وات درایو می کنی و ثانیا FCC اجازه نمیده تو این فرکانس همچین توانی رو بفرستی چون بقیه سیستم ها رو اذیت می کنه. البته تو الکترونیک کار نشد نداره ولی اینکه بگیم خب انرژی رو افزایش می دیم بردش افزایش پیدا می کنه، امکان نداره

مطالب پیشنهادی