ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اسپیس اکس از سیستم حمل و نقل بین سیاره ای برای سفر به مریخ رونمایی کرد [تماشا کنید]

همان طور که می دانید، «ایلان ماسک» مدیرعامل شرکت خصوصی اسپیس اکس امشب در شهر گوادالاخارای کشور مکزیک در «کنفرانس بین المللی فضانوردی» سخنرانی کرده و برنامه هایش را برای ارسال بشر به کره مریخ تشریح خواهد ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۶ مهر ۱۳۹۵ | ۲۲:۳۴

همان طور که می دانید، «ایلان ماسک» مدیرعامل شرکت خصوصی اسپیس اکس امشب در شهر گوادالاخارای کشور مکزیک در «کنفرانس بین المللی فضانوردی» سخنرانی کرده و برنامه هایش را برای ارسال بشر به کره مریخ تشریح خواهد نمود.

در همین راستا، این کمپانی ویدیویی را منتشر کرده که جزئیات برنامه فوق را نشان می دهد. در این ویدیو مجموعه «سیستم حمل و نقل بین سیاره ای» یا «Interplanetary Transport System» به نمایش گذاشته شده. در ادامه این کلیپ هیجان انگیز را تماشا نمایید:

مجموعه فوق از یک راکت جدید با نام BFR و یک فضاپیمای بین سیاره ای با نام اختصاری BFS تشکیل شده. ترکیب راکت و فضاپیما بسیار بلندتر از فالکون 9 است. «ماسک» در توئیتی پیش از آغاز مراسم اعلام کرد ارتفاع این مجموعه به 122 متر می رسد، که تقریباً دو برابر فالکون 9 خواهد بود.

BFR به هنگام بلند شدن از زمین، 28730000 پاوند نیروی رانش تولید می کند. به گفته «ماسک» نیروی تولیدی هرکدام از موتورهای رپتور مورد استفاده در BFR برابر با 500 هزار پاوند است، بنابراین در مجموعه فوق از 50 الی 60 موتور رپتور استفاده خواهد شد.

برای مقایسه، لازم است بدانید کل نیروی رانش فالکون 9 برابر با 1.7 میلیون پاوند بوده و برای بلند شدن از سطح زمین از 9 موتور مرلین بهره می گیرد.

در این ویدیو می بینیم پس از رسیدن به فضا، اسپیس اکس قصد دارد فضاپیما را در مدار زمین مستقر کرده و دوباره BFR را به سطح زمین بازگرداند. پس از فرود این راکت روی سکوی پرتاب، مخزن سوخت روی آن سوار می گردد.

این مخزن سوخت مجدداً به وسیله BFR به فضا پرتاب می شود تا سوختگیری BFS را انجام داده و آن را عازم مأموریت به سمت مریخ نماید. این تانکر سوخت احتمالاً دوباره به سطح زمین باز خواهد گشت.

BFS بخش اصلی این ویدیو را تشکیل می دهد. همان طور که می بینیم، این فضاپیما به پنل های خورشیدی مجهز است که پس از آغاز سفر، باز شده و می توانند 200 کیلووات نیرو تولید نمایند.

گفتنی است BFS با سرعتی نزدیک به 100 هزار کیلومتر بر ساعت وارد جو کره مریخ خواهد شد. با وارد شدن به این محدوده، دمای بدنه خارجی فضاپیما به بیش از 1700 درجه سانتیگراد می رسد.

نهایتاً با استفاده از «رانش معکوس مافوق صوت» یا روشن شدن تعداد زیادی راکت در یک لحظه، فضاپیمای عظیم روی سطح کره مریخ فرود خواهد آمد.

لازم به ذکر است اطلاعات و جزئیات بیشتر در مورد این پروژه در حین سخنرانی «ایلان ماسک» مطرح خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • mahdi kh
    mahdi kh | ۷ مهر ۱۳۹۵

    اسپیس اکش همون نبود کک موشک فالکون نُهِش منفجر شد؟:/

  • ireza89
    ireza89 | ۶ مهر ۱۳۹۵

    ٤ بار ريسك داره شروع كنه به آغاز سفرش.به نظر من بايد تمام توانشون رو بزارن روى ساخت سوخت جديد كه نياز نباشه برا هر بلند شدن سوختگيرى كنه.سوخت هاى مايع ريسك بالايي دارن و باعث چندين بار اتفاق تلخ شدن در فضا نوردى.

  • arsenal
    arsenal | ۶ مهر ۱۳۹۵

    با این کار چند نفر به مریخ می روند

مطالب پیشنهادی