ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بوق اتوماتیک؛ تکنولوژی جدید اتوبوس های الکتریکی ولوو

خودروهای برقی به دلیل کنار گذاشتن موتورهای درون سوز و بهره گیری از پیشرانه های الکتریکی، هنگام حرکت کاملا بی صدا هستند و برخلاف خودروهای معمولی صدای چندان واضحی از آنها شنیده نمی شود. همین ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۲ مهر ۱۳۹۵ | ۱۱:۰۰

خودروهای برقی به دلیل کنار گذاشتن موتورهای درون سوز و بهره گیری از پیشرانه های الکتریکی، هنگام حرکت کاملا بی صدا هستند و برخلاف خودروهای معمولی صدای چندان واضحی از آنها شنیده نمی شود.

همین مساله در کنار مزایایی که دارد، باعث یک مشکل جدید شده است. هنگام عبور از خیابان، گهگاه عابرین بی احتیاط متوجه نزدیک شدن خودروهای برقی نشده و احتمال برخورد و تصادف بالاتر می رود.

bicycle accident

اتوبوس های الکتریکی ولوو که در برخی از کشورهای اروپایی مشغول جابجایی مسافرین هستند، همانند سایر خودروهای برقی هیچ صدایی از خود تولید نمی کنند. به همین دلیل احتمال برخورد آن با عابرین کم توجه، بیشتر از اتوبوس های دیزلی است.

Volvo ebus

کمپانی سوئدی ولوو که نام آن از ابتدا با ایمنی عجین شده، با درک درست این مساله سیستمی را برای اتوبوس های برقی خود ابداع کرده که تا میزان بسیار زیادی از تصادف با عابرین کم توجه جلوگیری می کند.

نقش اصلی این سیستم بر عهده یک دوربین گذاشته شده که مدام مشغول اسکن اطراف اتوبوس است. چنانچه این سیستم فردی را در اطراف اتوبوس تشخیص دهد.

با تولید یک صدای ملایم به وی اخطار می دهد که وسیله نقلیه در حال نزدیک شدن است؛ این مساله از طریق اخطار صوتی و پیام های تصویری به راننده نیز اطلاع داده می شود تا در صورت خواب آلودگی یا عدم تمرکز به خود آمده و کاملا متوجه خطر احتمالی باشد.

Volvo's e-buses will honk at oblivious pedestrians (2)

مهندسین ولوو حتی پا را فراتر گذاشته و سیستم را طوری طراحی کرده اند که در صورت تشخیص "خطر برخورد قریب الوقوع" به جای اخطارهای ملایم، صدای بوق بلندی پخش می کند.

Volvo's e-buses will honk at oblivious pedestrians (3)

علی رغم صداهای تولید شده، ولوو قول داده که نسخه های برقی نسبت به نسخه های دیزلی در مجموع بسیار آرام تر خواهند بود. پیتر دانیلسن یکی از مدیران ولوو در این باره گفته: "صدای اتوبوس ها را می توان به راحتی شنید بدون آن که این صدا اذیت کننده باشد.

ما این مشکل را با تولید یک صدای پس زمینه آرام که آزاردهنده نیست، حل کرده ایم. برای مثال، این صدا از پنجره های سه جداره عبور نمی کند، در حالیکه صدای موتورهای دیزلی فرکانس پایینی داشته و از این پنجره ها عبور می کند."

Volvo's e-buses will honk at oblivious pedestrians (1)

ولوو این سیستم تشخیص جدید را از سال 2017 در ناوگان خود برای بازار اروپا به کار خواهد گرفت. می توانید دموی این سیستم را در ویدیوی زیر تماشا کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی