ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: X Cam ال جی؛ متخصص عکاسی

اواخر سال 1394 کمپانی ال جی در کنگره جهانی موبایل (MWC) دو اسمارت فون از سری X با نام های X Screen و X Cam را معرفی کرد و با این کار، روش جدیدی را ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۲ مهر ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

اواخر سال 1394 کمپانی ال جی در کنگره جهانی موبایل (MWC) دو اسمارت فون از سری X با نام های X Screen و X Cam را معرفی کرد و با این کار، روش جدیدی را در ارائه تلفن های همراه میان رده در پیش گرفت. هر کدام از محصولات سری X یک ویژگی منحصر به فرد دارند که آنها را از دیگر موبایل های هم رده متمایز می سازد، و نیاز قشر خاصی از مصرف کنندگان را برطرف می نماید..

از آن زمان به بعد، هر از گاهی عضو جدیدی به خانواده نوپای X اضافه می شود و به نظر می رسد ال جی قصد دارد فعلاً همین مسیر را ادامه دهد. به هر حال با ناکامی اخیر این کمپانی به خاطر فروش کمتر از حد انتظار موبایل پرچمدار G5، شاید بهترین راهکار برای آنها تصرف بازار میان‌ رده ها باشد.

پس از نقد و بررسی LG X Screen که اولین عضو این سری محصولات به شمار می رفت، این بار قصد داریم به سراغ X Cam برویم و همان طور که از نامش پیداست، با موبایلی روبرو هستیم که تمرکز اصلی اش روی دوربین و قابلیت های عکاسی و فیلمبرداری است.

LGXcam (30)

شاید شما هم با مسئولین ال جی هم عقیده باشید: «مصرف کننده نباید بابت ویژگی هایی که نیاز ندارد، هزینه اضافه بپردازد» در حالی که بسیاری از افراد علاقه مند به عکاسی با موبایل، برای دستیابی به دوربین با کیفیت مجبورند مبلغی گزاف پرداخته و یکی از پرچمداران بازار را تهیه نمایند.

ال جی با هوشمندی این وضعیت را تغییر داده و در اسمارت فون X Cam از ماژول دوربین دوگانه استفاده کرده، چیزی که حداقل تا زمان معرفی این موبایل، در دیوایس‌ های میان‌ رده به چشم نمی خورد.

LGXcam (9)

حال می خواهیم ببینیم آیا این شرکت کره ای توانسته به وعده اش عمل کند یا خیر.

طراحی

ال جی در X Cam از زبان طراحی جدیدش بهره گرفته و شیشه‌ای با لبه های خمیده را روی نمایشگر جای داده. البته این روزها موبایل های زیادی با شیشه خمیده 2.5D در ویترین فروشگاه ها دیده می شوند، اما خب، ال جی باید متفاوت باشد. به همین دلیل به جای اینکه انحنا را در لبه های راست و چپ ایجاد کند، به سراغ بالا و پایین دستگاه رفته.

LGXcam (31)

حداقل از این نظر، کاربران می‌توانند خوشحال باشند که موبایلی متفاوت را در دست خواهند داشت. ال جی می گوید این خمیدگی باعث می شود تلفن همراه بدون تلاش اضافه، سُر خورده و وارد جیب یا کیف کاربر شود، بنابراین باید X Cam را رقیبی برای برند وطنی دانست که محصولاتش به راحتی در جیب جای می گیرند.

انحنای موبایل به این شکل باعث شده ضخامت دستگاه تا حد زیادی کاهش یابد و در کمترین قسمت به 5.2 میلیمتر برسد، اما ماژول برآمده دوربین به تنهایی توانسته زیبایی و باریک بودن کل بدنه را به هم بریزد، زیرا ضخامت X Cam در قسمت دوربین، عدد نه چندان مطلوب 6.9 میلیمتر را نشان می دهد.

LGXcam (10)

در نگاه اول به X Cam، حاشیه های نسبتاً زیادی در تمام طرفین نمایشگر به چشم می آید که کمی مأیوس کننده است و ما را به گذشته ها می برد. در واقع نسبت صفحه نمایش به بدنه در این موبایل، عدد 68.7% را نشان می دهد که اگرچه برای دیوایس هایی در این رده چندان عجیب نیست، اما مشخص است که ال جی تلاشی برای افزایش این رقم صورت نداده.

LGXcam (6)

زمانی که موبایل را برای نخستین بار از بسته بندی درآوردیم، داخل جعبه به دنبال باتری دستگاه می گشتیم. کمی طول کشید تا دریابیم باتری داخل موبایل جای دارد و یک اسمارت فون 5.2 اینچی هم می تواند 118 گرم وزن داشته باشد. جالب تر اینکه همین مسئله برای چند نفر دیگر از اعضای دیجیاتو نیز تکرار شد و زمانی که X Cam را در دست گرفتند، ناخواسته این سؤال را پرسیدند: «باتری هم داخلش هست؟». بنابراین احتمالاً کمی طول می کشد تا به استفاده از این موبایل سبک وزن عادت کنید.

طبیعتاً نمی توان از دستگاهی در این رده انتظار بدنه فلزی و با کیفیت داشت، و X Cam هم از این قاعده مستثنی نیست. در این تلفن همراه با بدنه ای پلاستیکی روبرو هستیم، اما ال جی تمام تلاش خود را به کار بسته تا حس پلاستیک را از کاربر دور کند. به همین منظور قاب پشتی با بافت خاص و به صورت مات طراحی شده، در نتیجه لازم نیست نگران جاماندن اثر انگشت روی قاب پشتی باشید.

LGXcam (14)

در لبه های چپ و راست X Cam زوائدی با روکش فلزی براق قرار دارند. این اقدام ال جی از آن نظر جالب توجه است که در روزگار کنونی تمام شرکت ها به دنبال یکپارچه تر کردن بدنه هستند. حاشیه های براق طرفین، جدا از اینکه جلوه ای قدیمی و از مُد افتاده به موبایل داده، باعث از بین رفتن یکپارچگی بدنه شده، ضمن اینکه گاهی اوقات یافتن محل دکمه پاور در لبه سمت راست یا دکمه های کنترل صدا در سمت چپ را با مشکل مواجه می کند.

LGXcam (21)

در مجموع هرچند سعی کره ای ها برای با کیفیت جلوه دادن این موبایل میان رده قابل تحسین است، اما باید بگوییم چندان به هدفش دست نیافته و شاید بهتر بود بدنه ای یکپارچه از پلاستیک باکیفیت را در ساخت X Cam به کار می گرفت.

با همه این تفاسیر، LG طراحی نه چندان متمایز این اسمارت فون را در بخش سخت افزاری جبران کرده، که در ادامه به آن می پردازیم.

نمایشگر

ال جی را می توان سلطان بلامنازع نمایشگرهای LCD دانست، و بنابراین انتظار می رود موبایل های این کمپانی نیز از بهترین صفحات نمایش بهره‌ مند باشند. در X Cam پنل 5.2 اینچی از نوع IPS LCD با رزولوشن تمام اچ دی به کار رفته، که تراکم پیکسلی 424ppi را به ارمغان می آورد.

LGXcam (27)

این سطح تراکم پیکسلی بسیار خوب است و حتی اگر موبایل را تا جای ممکن به چشمان خود نزدیک کنید، باز هم به سختی می توانید پیکسل ها را از هم تشخیص دهید. کیفیت تصاویر نمایشگر نیز کاملاً مطلوب است، و با کنتراست خوب آن می توان رنگ مشکی عمیقی را در کنار طیف رنگ های زنده و طبیعی، که از خصوصیات نمایشگرهای IPS به شمار می رود، مشاهده کرد.

LGXcam (17)

حداکثر روشنایی صفحه نمایش X Cam به 362 نیت می رسد که در بیشتر شرایط محیطی می تواند به خوبی محتوای موردنظر را به شما نشان دهد، اما هنگام استفاده از این موبایل در زیر نور مستقیم و شدید آفتاب، بیشتر شاهد بازتابی از محیط اطراف و چهره خودمان بودیم تا رابط کاربری موبایل.

LGXcam (33)

با وجود روشنایی نه چندان زیاد پنل، زاویه دید نمایشگر به کار رفته در X Cam ال جی نسبتاً خوب است و در این زمینه با مشکلی مواجه نخواهید شد.

در مجموع اگر صرفاً به پنل به کار رفته در این موبایل توجه کنیم، می توان گفت ال جی نمایشگر مطلوبی را با رزولوشن بالا، طیف رنگ وسیع و کنتراست فوق العاده در X Cam جای داده و این احساس در کاربر به وجود نخواهد آمد که به چیزی بیشتر نیاز دارد، اما پیشنهاد می کنیم تصمیم به مقایسه این صفحه نمایش با موبایل های پرچمدار همچون G5 نگیرید، چون طبیعتاً ناامید خواهید شد.

نرم افزار

در موبایل X Cam ال جی شاهد نسخه 6.0 سیستم عامل اندروید با نام مارشملو هستیم که رابط کاربری اختصاصی این کمپانی یعنی UX 5.0 روی آن سوار شده. این پوسته اگرچه با اصول طراحی متریال سازگار است، اما فاصله زیادی با اندروید خام دارد و تنوع رنگ های به کار رفته در آن هم کمی بیش از اندازه به نظر می رسد.

زمانی که برای اولین بار این موبایل را روشن می کنید، خبری از منوی اپلیکیشن ها نیست و اگر به وجود دکمه و منوی اختصاصی برای دسترسی به برنامه های محبوبتان عادت کرده اید، کمی سردرگم خواهید شد، اما به محض اینکه به اینترنت متصل شوید، LG آپدیتی را برای لانچر Home ارائه کرده و پس از نصب آن، می توانید از بین سه گزینه موجود، هرکدام که باب طبعتان هست را انتخاب نمایید.

1-XCAM-Home

رابط کاربری X Cam کاملاً از زبان فارسی پشتیبانی می نماید و کیبورد اختصاصی ال جی نیز به راحتی در زبان های مختلف قابل استفاده است.

2-XCAM-farsi-support

منوی تنظیمات در چند بخش متنوع دسته بندی شده و به راحتی می توانید به موارد مورد نیاز دست یابید. البته همچون همیشه LG نوشته ها را بیش از اندازه بزرگ نشان می دهد، بنابراین پیشنهاد می کنیم اول از همه سراغ گزینه تنظیم اندازه فونت رفته و آن را روی حالت بسیار کوچک قرار دهید، تا محیط زیباتری را تجربه نمایید.

3-XCAM-font-size

اگر پیش از به خواب رفتن قصد دارید از موبایل استفاده کنید، بهتر است به بخش تنظیمات نمایشگر رفته و حالت مخصوص مطالعه را فعال نمایید تا نور آبی صفحه نمایش کمتر شود.

LGXcam (2)
نمایشگر در حالت غیر فعال بودن حالت مطالعه
LGXcam (3)
نمایشگر در حالت فعال بودن حالت مطالعه و کاهش نور آبی

مجموعه نرم افزارهای کاربردی گوگل به صورت پیش فرض در X Cam نصب شده اند، ضمن اینکه اپلیکیشن های اختصاصی ال جی از جمله Backup برای پشتیبان گیری از اطلاعات، Tasks برای مدیریت فعالیت‌های روزانه، FM Radio برای گوش دادن به رادیو و +QuickMemo برای یادداشت برداری نیز در آن تعبیه شده اند.

4-XCAM-applications

با وجود انیمیشن های مختلف و سنگین به کار رفته در رابط کاربری، تأخیر چندانی در استفاده عمومی از دستگاه مشاهده نمی شود. نوار میانبرها نیز همان موارد معمول را دارند، ضمن اینکه می توان آنها را مدیریت نمود.

5-XCAM-notofication

در مجموع می توان گفت رابط کاربری LG در مقایسه با موارد مشابه دیگر شرکت ها سبک تر است، اما طراحی آن کمی کودکانه به نظر می رسد. برای غلبه بر این مشکل، می توانید با انتخاب پس زمینه و رنگ بندی مناسب، دستی به سر و روی آن بکشید یا همچون بسیاری از کاربرها از لانچرهای شخص ثالث بهره بگیرید.

سخت افزار

ال جی برای ساخت این موبایل میان رده، سراغ چیپست های کمپانی مدیاتک رفته و از مدل MT6753 بهره گرفته که هشت هسته پردازشی با فرکانس 1.14 گیگاهرتز دارد. همچنین 2 گیگابایت حافظه رَم از نوع DDR3 برای X Cam در نظر گرفته شده.

در تست CPU با استفاده از اپلیکیشن بنچمارک Geekbench 4.0 این موبایل در حالت تک هسته به امتیاز نه چندان خوب 581 رسید، که با توجه به فرکانس پایین پردازنده قابل درک است. اما کسب امتیاز 1808 در تست چند هسته ای برای یک اسمارت فون میان رده، تقریباً قابل قبول به نظر می رسد:

6-XCAM-geekbench1

در تست Compute اپلیکیشن Geekbench 4.0 که به ارزیابی عملکرد پردازشگر گرافیکی در اجرای فعالیت های روزمره مانند پردازش تصاویر و غیره می پردازد، نتیجه مطلوب 1459 به دست آمدکه نشان می دهد پردازنده گرافیکی Mali-T720 MP3 عملکرد خوبی دارد.

7-XCAM-geekbench2

حال به سراغ دیگر اپلیکیشن بنچمارک معروف یعنی Antutu می رویم. موبایل X Cam از این آزمون نیز به امتیاز 35386 دست یافت که چندان دلگرم کننده به نظر نمی رسد:

8-XCAM-antutu

برای اطمینان بیشتر از نتایج، نرم افزار بنچمارک PCMark را نیز نصب و اجرا کرده و نتایج زیر را به دست آوردیم:

9-XCAM-pcmark-work

با این تفاسیر در کاربری عادی و روزمره، اجرای نرم افزارهای متوسط و حتی بازی های سه بعدی نسبتاً سنگین، با مشکل زیادی مواجه نخواهید شد. در تست های انجام شده بازی سه بعدی سنگین آسفالت 8 با وجود زمان لود نه چندان سریع، به خوبی در بالاترین سطح تنظیمات گرافیکی به اجرا درآمد.

LGXcam (23)

همچنین اجرای ویدیوهایی با کیفیت 720p و 1080p به راحتی در این موبایل میسر است، اما X Cam از آزمون پخش ویدیوی 4K سربلند بیرون نیامد، که البته چنین انتظاری هم از یک اسمارت فون میان رده نمی رفت.

LGXcam (16)
پخش ویدیوی تمام اچ دی به راحتی روی X Cam ممکن است
LGXcam (15)
ویدیوهای اچ دی با بالاترین کیفیت ممکن روی X Cam اجرا می شوند

کیفیت و حجم صدای اسپیکر به کار رفته در بخش پشتی دستگاه را نمی توان چندان قابل قبول دانست. در واقع تجربه تماشای فیلم یا گوش دادن به موسیقی با استفاده از بلندگوی داخلی X Cam به هیچ وجه رضایت ما را فراهم نکرد.

LGXcam (11)هندزفری موجود در جعبه نیز از نظر پخش موسیقی کیفیت نامطلوبی دارد و صرفاً برای مکالمه قابل استفاده خواهد بود. با این حال اگر هدفونی حرفه ای را به جک 3.5 میلیمتری متصل نمایید، از کیفیت صدای خروجی این موبایل شگفت زده خواهید شد.

LGXcam (5)

نکته مهم تر اینکه پس از مدت طولانی اجرای بازی و نرم افزارهای سنگین، گرمای بدنه موبایل به هیچ وجه آزاردهنده نبوده و کاربر را دچار نگرانی نخواهد کرد.

در مجموع می توان سخت افزار به کار رفته در X Cam را در این رده قیمتی، قابل قبول دانست که نیاز بیشتر کاربران را برآورده خواهد ساخت.

فضای ذخیره سازی

در X Cam ال جی 16 گیگابایت حافظه داخلی تعبیه شده، که البته از ابتدا فقط 10.15 گیگابایت در اختیار کاربر قرار دارد. با این حال، اگر به فضای بیشتری نیاز دارید می توانید از طریق درگاه microSD که با درگاه سیم کارت دوم مشترک است، به افزایش حافظه ذخیره سازی تا 2 ترابایت اقدام کنید، ضمن اینکه قابلیت انتقال نرم افزارها روی کارت حافظه (App2SD) نیز وجود دارد.

LGXcam (4)

در بنچمارک سرعت حافظه داخلی با استفاده از نرم افزار PCMark به امتیاز متوسط 1823 می رسیم، و می بینیم که اگرچه سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی در حافظه داخلی مطلوب است، اما عملکرد تصادفی چه در حالت خواندن و چه در حالت نوشتن، ضعف آشکاری دارد.

10-XCAM-pcmark-storage

با این تفاسیر و از آنجا که با موبایلی میان رده روبرو هستیم، می توان گفت کاربر به مشکل حادی در سرعت عملکرد عمومی دستگاه بر نمی خورد و نگرانی خاصی از این لحاظ وجود نخواهد داشت.

ارتباطات

موبایل X Cam ال جی از دو سیم کارت پشتیبانی کرده و قابلیت اتصال به نسل چهارم شبکه مخابراتی تحت استاندارد LTE Cat4 را دارد، که حداکثر سرعت دانلود 150 مگابیت در ثانیه و آپلود 50 مگابیت در ثانیه را به همراه خواهد داشت، البته چنین سرعت هایی هنوز در کشور ما معمول نیستند و بنابراین به نظر نمی رسد مشکلی از این نظر متوجه کاربر باشد.

از دیگر موارد ارتباطی این موبایل می توان به بلوتوث 4.2 با پشتیبانی از BLE برای انتقال فایل، NFC و وای فای تحت استانداردهای 802.11b/g/n اشاره کرد.

سیستم موقعیت یاب GPS نیز به خوبی عمل کرده و در محیط بسته طی مدت 10 ثانیه به تعیین موقعیت مکانی با دقت کمتر از 3 متر دست یافت. در محیط باز نیز در مدت حدود 6 ثانیه به همین دقت دست یافتیم.

11-XCAM-gps-test-indoor
عملکرد ماژول GPS موبایل X Cam در محیط بسته
12-XCAM-gps-test-outdoor
عملکرد ماژول GPS موبایل X Cam در محیط باز

استفاده از دو میکروفون برای بهبود کیفیت صدا در حین مکالمه به رویه ای عادی در بین سازندگان تبدیل شده، و در X Cam هم می بینیم میکروفون اصلی در لبه پایینی و میکروفون ثانویه برای حذف نویز محیطی در لبه بالایی جای گرفته اند. بهره گیری از این نوع استقرار، می تواند صدای استریو را در حین فیلمبرداری یا ضبط صدا به ارمغان بیاورد.

درگاه micro-USB نسخه 2.0 تعبیه شده در لبه پایینی برای انتقال اطلاعات و شارژ دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد، اما توانایی اتصال حافظه ذخیره سازی خارجی از طریق OTG در X Cam وجود ندارد. همچنین سرعت انتقال داده بین کامپیوتر و موبایل کاملاً راضی کننده است.

بنابراین می توان X Cam را موبایلی کامل از نظر امکانات ارتباطی دانست که به خوبی از استانداردهای روز پشتیبانی می نماید.

دوربین

نوبتی هم که باشد، نوبت دوربین است، یعنی همان ویژگی خاصی که در این موبایل تعبیه شده تا آن را از دیگر رقبا متمایز سازد. اسمارت فون X Cam ال جی در پنل پشتی حامل یک ماژول دوربین دوگانه است. یکی از آنها وظیفه ثبت تصاویر با لنز استاندارد و کیفیت بالا را دارد، در حالی که دیگری با بهره گیری از لنز عریض می تواند فضای بیشتری را در قاب تصویر جای دهد.

LGXcam (13)

با اشتیاق، اپلیکیشن دوربین را باز می کنیم. در نگاه اول، محیطی ساده را می بینیم که قابلیت های پایه همچون انتخاب دوربین جلو یا یکی از دو دوربین پشتی را ممکن می سازد.

13-XCAM-camera-interface

ابتدا به سراغ دوربین جلو می رویم. ال جی در X Cam از سنسوری 8 مگاپیکسلی برای دوربین سلفی استفاده کرده که در شرایط نوری مناسب، کیفیت قابل قبولی دارد، اما طبق معمول به فوکوس خودکار مجهز نیست.

ویژگی های نرم افزاری مختلفی برای ثبت ساده تر تصاویر سلفی در اپلیکیشن دوربین تعبیه شده، ضمن اینکه با استفاده از اسلایدر کنار دکمه شاتر می توانید درصد افکت زیبایی چهره را تنظیم نمایید.

14-XCAM-selfie-interface

حال سراغ دو دوربین اصلی می رویم، که هرکدام کارکردهای متفاوتی دارند. یکی از آنها لنز استاندارد 75 درجه و حسگری با رزولوشن 13 مگاپیکسل دارد، و در دیگری لنز 120 درجه عریض روی حسگر نه چندان قوی 5 مگاپیکسلی سوار شده. گشودگی دیافراگم این دو دوربین برابر f/2.2 است، و بنابراین انتظار می رود در شرایط نوری نه چندان خوب هم تصاویر مناسبی را ثبت کنند.

نمونه تصاویر ثبت شده در حالت تصویربرداری خودکار توسط دو ماژول دوربین پشتی را می توانید در ادامه مشاهده کنید. در تمامی موارد، عکس بالایی مربوط به دوربین 13 مگاپیکسلی و عکس پایینی متعلق به دوربین 5 مگاپیکسلی است.

1-XCAM-outdoor-daylight
نمونه تصویر ثبت شده زیر نور آفتاب. جزئیات تصویر دوربین اصلی مناسب است، اما اختلاف نوری محیط روی کیفیت خروجی نهایی تأثیر منفی گذاشته.
2-XCAM-outdoor-daylight
نمونه عکس ثبت شده زیر نور آفتاب. رنگ ها چشم نواز هستند و جزئیات به خوبی ثبت شده.
3-XCAM-Outdoor-daylight
نمونه تصویر ماکرو زیر نور آفتاب. حداقل فاصله فوکوس دوربین اصلی X Cam چندان مطلوب نیست، و دوربین دوم نیز قابلیت فوکوس خودکار ندارد، بنابراین نمی توان تصاویر ماکرو را با استفاده از آن ثبت نمود.
4-XCAM-outdoor
یکی از کاربردهای لنز عریض، زمانی است که می خواهید از فاصله نزدیک، کادر وسیعی را در یک تصویر ثبت نمایید، عملی که دوربین دوم به خوبی از عهده آن برآمده.
5-XCAM-outdoor-low-light
این عکس در زمان غروب گرفته شده، و می بینید که هر دو دوربین پشتی در نورسنجی و فوکوس با مشکل زیادی مواجه شده اند، ضمن اینکه کیفیت خروجی اصلاً مطلوب نیست.
6-XCAM-outdoor-low-light
نمونه دیگری از ثبت تصویر در زمان غروب. هر دو دوربین عملکرد ضعیفی در این شرایط دارند، و نورسنجی به خوبی انجام نشده.
7-XCAM-outdoor-night
نمونه تصویر در شب با نور محیطی. نویز زیادی در هر دو تصویر مشاهده می شود، و کنتراست و جزئیات تصویر بسیار نامطلوب است.
9-XCAM-indoor-macro
ماکرو در محیط بسته، که محدوده فوکوس دوربین اصلی را نشان می دهد. جزئیات نسبتاً مطلوب است، اما نویز زیادی در برش 100 درصد مشاهده می شود.
11-XCAM-indoor-colorful
نمونه تصویر در محیط داخلی با نور مناسب، که جزئیات و رنگ ها را به خوبی به ثبت رسانده.
10-XCAM-indoor-macro
نمونه تصویر ماکرو در نور مصنوعی که در برش 100 درصد با نویز زیادی همراه است.
8-XCAM-outdoor-daylight-selfie
عکس سلفی در محیط باز و زیر نور خورشید، که کیفیت بسیار مطلوبی دارد.

با توجه به اینکه کیفیت هر دو دوربین در شرایط نوری ضعیف چنگی به دل نمی زند، باید به سراغ تنظیمات دستی برویم، اما در کمال تعجب می بینیم چنین گزینه هایی در منوی دوربین وجود ندارند. این وضعیت برای طرفداران عکاسی بسیار ناامید کننده است، زیرا موبایلی که نام Cam را یدک می کشد، باید به حداقل گزینه های ثبت تصویر از جمله تعیین سرعت شاتر، میزان نوردهی، فوکوس دستی و حالت HDR مجهز باشد.

در واقع تنها تنظیمات موجود در منوی اپلیکیشن دوربین X Cam انتخاب نسبت تصویر از بین سه حالت 16:9 و 4:3 و 1:1 و انتخاب کیفیت فیلمبرداری بین دو گزینه FHD یا HD است، و حتی امکان تعیین رزولوشن عکس نهایی را نیز نخواهیم داشت بنابراین چاره ای نیست جز اینکه به حالت عکاسی خودکار متوسل شده و امیدوار باشیم نتیجه نهایی مطلوبی را به دست آوریم.

15-XCAM-camera-settings

البته ال جی چند حالت افکت تصویری را نیز در این موبایل تعبیه کرده، مثلاً حالت Popout که تصویر حاصل از دو دوربین پشتی را با یکدیگر ترکیب نموده و به کاربر امکان می دهد تا سوژه مرکز تصویر را برجسته تر سازد.

16-XCAM-popout

با انتخاب حالت پانوراما می توانیم با هرکدام از دوربین های پشتی تصویر عریضی را ثبت نماییم، که انتخاب لنز واید می تواند میدان گسترده تری را در اختیارمان قرار دهد.

در مجموع، آن چیزی که از موبایل X Cam در زمینه دوربین انتظار داشتیم، برآورده نشد و کیفیت تصاویر به دست آمده، به خصوص در نور کم، چندان برتر از دیگر رقبای میان رده نبود. جا داشت که ال جی در این زمینه بهتر کار می کرد و از سنسورها، لنزها و اپلیکیشن قوی تری بهره می گرفت.

با این حال، کیفیت خوب تصاویر در شرایط نوری مناسب، وجود دوربین سلفی با کیفیت، و لنز عریض به کار رفته در پشت دستگاه را می توان از مزیت های این بخش دانست.

باتری

موبایل X Cam ال جی به باتری 2500 میلی آمپری مجهز است. تجربه چند روز استفاده از این دستگاه در حالت معمول، اجرای نرم افزارهای روزمره، گوش دادن به موسیقی، اجرای بازی سنگین آسفالت 8، تماشای فیلم با کیفیت تمام اچ دی، مرور اینترنت با استفاده از شبکه وای-فای و اینترنت موبایل، عکاسی و فیلمبرداری نشان داد که به راحتی می توان یک روز کامل از X Cam کار کشید، ضمن اینکه مقداری شارژ هم برای روز بعد باقی می ماند.

برای تست دقیق تر عملکرد باتری به سراغ اپلیکیشن PCMark و بخش Work Battery Life رفتیم. در این تست که یکی از بهترین موارد برای سنجش باتری در شرایط واقعی به شمار می رود، فعالیت هایی همچون پردازش متن، مرور وب، ویرایش تصویر و پخش ویدیو به صورت مداوم تکرار می شود، تا جایی که درصد شارژ باتری از 100 به 20 درصد برسد.

17-XCAM-battery-test

این نتایج نشان می دهد کارآیی باتری دستگاه کاملاً قابل قبول است، ضمن اینکه سخت افزار X Cam در اجراهای متعدد تست ها، عملکرد ثابت و یکنواختی دارد. بنابراین اگر این موبایل را تهیه کردید، می توانید روی باتری آن حساب کنید.

جمع بندی

ال جی را می توان از جمله کمپانی های نوآور بازار دانست، و معرفی موبایل های خانواده X نیز دلیل بر این مدعاست. قابلیت های برجسته هرکدام از این اسمارت فون ها، می تواند به راحتی بازار میان رده ها را تحت تأثیر قرار داده و کاربرانی که به آن ویژگی نیاز بیشتری دارند، به مشتریان اصلی این کمپانی بدل سازد.

در موبایل X Cam نیز می بینیم از ماژول دوربین دوگانه در کنار دوربین سلفی با کیفیت استفاده شده، تا نیاز افرادی که به عکاسی با اسمارت فون علاقه زیادی دارند اما نمی خواهند هزینه گزافی برای خرید پرچمداران بپردازند را برآورده نماید.

اما بررسی X Cam نشان داد این تلفن همراه عملکرد خارق العاده ای در زمینه دوربین ندارد، و در واقع کیفیت تصاویر به دست آمده از آن با محصولات هم رده تفاوت آشکاری ندارد. از جمله دلایل این موضوع می توان به کم کاری شرکت سازنده در اپلیکیشن دوربین و عدم ارائه تنظیمات دستی، در کنار به کار گیری سنسورها و لنزهای ضعیف اشاره کرد.

LGXcam (28)

در واقع انتظار می رفت با انتخاب عنوان Cam برای این محصول، ال جی تمرکز ویژه ای روی کیفیت دوربین معطوف نماید. امیدواریم با ارائه آپدیت های نرم افزاری، امکان تنظیم دستی دوربین برای این موبایل فراهم شود تا کاربر کنترل بیشتری روی شرایط عکاسی داشته باشد.

در مجموع اگر انتظارمان از دوربین را پایین بیاوریم و فراموش کنیم که با موبایلی به نام X Cam روبرو هستیم، می توان گفت این تلفن همراه با نمایشگر تمام اچ دی و کنتراست فوق العاده، وزن بسیار سبک، باتری مناسب، پردازنده 8 هسته ای و البته به کار گیری ماژول دوگانه دوربین در پشت و دوربین سلفی با کیفیت، می تواند انتخاب خوبی در رده قیمتی 800 الی 850 هزار تومان به شمار آید.

نکات مثبت
  • بدنه باریک و سبک
  • نمایشگر با کیفیت
  • رابط کاربری سبک و روان
  • باتری مناسب
  • عملکرد سخت افزاری مناسب
  • ماژول دوربین دوگانه
  • دوربین سلفی با کیفیت
نکات منفی
  • حاشیه زیاد اطراف نمایشگر
  • بدنه پلاستیکی با طراحی نه چندان جذاب
  • اسپیکر بی کیفیت
  • کیفیت متوسط و پایین تر از حد انتظار دوربین های اصلی در شرایط نوری ضعیف
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (27 مورد)
  • behnampm
    behnampm | ۲۳ دی ۱۳۹۵

    قابلیت انتقال برنامه به مموری کارت وجود ندارد در حالی که در مطلب اشاره شده وجود داره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی