ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: Sony Xperia XZ؛ فرزندی از وصلت دو خانواده

زمانی که سونی پایان عمر تلفن های هوشمند سری Z را اعلام کرد و از محصولات جدید خانواده X پرده برداشت، مشخص بود که این شرکت دیگر تمایل ندارد در مسابقه ی بالابردن مگاهرتز ها ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱۳ مهر ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۸

زمانی که سونی پایان عمر تلفن های هوشمند سری Z را اعلام کرد و از محصولات جدید خانواده X پرده برداشت، مشخص بود که این شرکت دیگر تمایل ندارد در مسابقه ی بالابردن مگاهرتز ها و گیگابایت ها مشارکت داشته باشد.

حالا پس از گذشت کمتر از 6 ماه، شرکت ژاپنی Xperia XZ را به عنوان پرچمدار جدیدش رونمایی کرده است؛ محصولی که نامش نشان میدهد می خواهد ضمن تعلق به سری X، خانواده Z را هم یادآوری نماید.

«اکسپریا زد اکس» بر همین اساس نسبت به دیگر محصولات سری X به نمایشگر بزرگتری مجهز است، باتری با ظرفیت بالاتری برایش در نظر گرفته شده و دوربین دستگاه هم بهبودهای مختلفی داشته است، از جمله لرزشگیر اپتیکال 5 محوره جدیدی که برای نخستین بار مورد استفاده قرار گرفته است.

هرچند چنین خصوصیاتی محصول جدید سونی را به یک تلفن هوشمند جذاب تبدیل کرده، اما برخی اعتقاد دارند کمی برای عرضه چنین محصولی دیر شده و سونی باید 6 ماه پیش چنین اقدامی را انجام می داد.

با بررسی Xperia XZ همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به پاسخ این پرسش.

طراحی

Sony-xpria-XZ-(27)

سونی در پرچمدار تازه زبان طراحی جدیدی را مورد استفاده قرار داده که آن را «loop surface» نامیده است. شرکت ژاپنی می گوید در این طراحی جدید به نظر می رسد تمام وجه های محصول بیشتر از قبل با یکدیگر در آمیخته هستند.

اما با وجود تفاوت ها لازم است بدانید که کلیات زبان طراحی با قبل یکسان است و «اکس زد» هم مثل پرچمداران پیشین از یک ظاهر تخت و مینیمال بهره می برد.

Sony-xpria-XZ-(21)

هرچند سادگی خوشایند است، اما تخت بودن بدنه ارگونومی مناسبی رقم نمی زند، در نتیجه سونی در محصول تازه تلاش کرده برای ارگونومی هم به اندازه مینیمال بودن طراحی اهمیت قائل شود.

حالا خمیدگی کناره های بدنه بیشتر است و محصول جدید به شکل مناسب تری درون دست جا خوش می کند. البته باید توجه داشته باشید که ابعاد «اکسپریا اکس» نسبت به محصولات قبلی افزایش یافته است و این موضوع روی ارگونومی تاثیر منفی خواهد داشت.

Sony-xpria-XZ-(37)

علاوه بر این باید اشاره کنیم که پرچمدار جدید سونی هرچند 5.2 اینچی است، اما ابعادش تقریباً با گلکسی اس 7 اج 5.5 اینچی برابر است، در نتیجه باید از سونی تشکر کنیم که با افزایش خمیدگی های بدنه ارگونومی را تا حدی بهبود داده است.

در این میان ضخامت دستگاه هم بی تاثیر نیست که هرچند با 8.1 میلی متر فاصله زیادی با گلکسی اس 7 ندارد، اما یک میلی متر از آیفون 7 بالاتر است. اگر این موضوع را در کنار تفاوت اندازه دو محصول بگذارید، تفاوت ارگونومی کاملاً نمایان خواهد بود.

Sony-xpria-XZ-(3)

اندازه بزرگتر ضمناً به وزن بالاتر هم منجر شده و «اکس زد» با 161 گرم، 9 گرم از گلکسی اس 7 سنگین تر است که البته اختلاف چشمگیری به حساب نمی آید.

هردو رقیب ژاپنی و کره ای علاوه بر این، از نظر نسبت حاشیه اطراف نمایشگر به کل بدنه عملکرد نزدیکی دارند و هردو از آیفون 7 بهتر هستند، اما سادگی طراحی سونی باعث شده حاشیه های پایین و بالای نمایشگر در این تلفن هوشمند بیشتر از دیگران به نظر برسد.

Sony-xpria-XZ-(16)

بدنه این تلفن هوشمند هم مثل اکسپریا اکس (بررسی دیجیاتو) از ترکیب فلز و پلاستیک ساخته شده، اما این بار با ترکیبی معکوس مواجه هستیم، چرا که در تلفن هوشمند تازه کناره های بدنه از پلی کربنات و قاب پشتی از فلز ساخته شده اند.

فلز مورد استفاده در محصول تازه هم ALKALEIDO نام دارد که یکی از آلیاژهای آلومینیوم است و سونی اعتقاد دارد عمق، درخشش و روشنایی اش بیشتر است.

Sony-xpria-XZ-(8)

اما در نهایت با یک سطح براق و لغزنده مواجه هستید که حسی بین فلز و پلاستیک منقل می کند و در مقابل اثر انگشت هم مقاومت بالایی ندارد. سونی ضمناً در این محصول یک رنگ جدید به نام «آبی وهم انگیز» معرفی کرده که دوست داشتن یا نداشتن آن به سلیقه شما باز می گردد.

هر سه حق انتخاب رنگ بدنه جدی و تا حدی مردانه هستند

سازنده علاوه بر این دو حق انتخاب دیگر هم برای کاربران در نظر گرفته که مشکی و خاکستری روشن هستند و خبری از رنگهای صورتی یا طلایی نیست، در نتیجه به نظر می رسد این شرکت پرچمدار جدید خود را به عنوان محصولی جدی و تاحدی مردانه طراحی کرده باشد.

دکمه های اطراف بدنه هم مثل نوار کناری از پلاستیک ساخته شده و همگی در سمت راست قرار دارند که دکمه پاور (یکپارچه با حسگر اثر انگشت)، دکمه های کنترل صدا و شاتر فیزیکی دوربین را شامل می شوند.

Sony-xpria-XZ-(15)

در سمت چپ درگاه کارت حافظه و سیم کارت به چشم می خورد، جک 3.5 میلی متری هدفون در بالای دستگاه قرار دارد و در نمای پایین درگاه USB نوع C تعبیه شده که نسل جدید این استاندارد ارتباطی به حساب می آید.

Sony-xpria-XZ-(4)

پرچمدار سونی حالا بار دیگر ضد آب است، اما سونی استخر رفتن با آن را توصیه نمی کند

پرچمدار جدید سونی حالا برخلاف اکسپریا اکس دوباره به لطف گواهی IP68 در برابر آب مقاوم ساخته شده، اما لازم است بدانید با این وجود در صورتی که تلفن هوشمند شما به دلیل خیس شدن با مشکل مواجه شود، سونی مسئولیتی در قبالش بر عهده نخواهد گرفت.

این شرکت حتی پیشتر تصاویر کاربرانی که با موبایل خود در استخر حضور دارند را مورد استفاده قرار می داد، اما مدتی است چنین تصاویری را با قطرات باران و پاشیدن اتفاقی یک لیوان آب جایگزین کرده است.

Sony-xpria-XZ-(47)

در مجموع باید گفت زبان طراحی جدید سونی ضمن حفظ سادگی، بدون تردید از ارگونومی مناسب تری نسبت به نسل قبل برخوردار است؛ اما استفاده از فریم پلاستیکی باعث شده دستگاه از نظر کیفیت ساخت در مقایسه با پرچمداران فلزی و شیشه ای (و حتی پرچمداران قبلی سونی) در سطح پایین تری قرار گیرد.

نمایشگر

Sony-xpria-XZ-(17)

سونی که برای نخستین بار با اکسپریا زد 5 پریمیوم (بررسی دیجیاتو) رزولوشن 4K را به تلفن های هوشمند آورده بود، حالا در تازه ترین پرچمدار خود یک پنل Full HD را مورد استفاده قرار داده که در حال حاضر به دنیای میان رده ها تعلق دارد.

اما با این وجود لازم است بدانید میزان وضوح نمایشگر از همان نگاه اول کافی به نظر می رسد و اگر دستگاه را کنار یک نمایشگر QHD قرار ندهید، مشکلی از این بابت احساس نخواهید کرد.

اگر رزولوشن صفحه نمایش آیفون 7 (بررسی دیجیاتو) را به اندازه ی آن تقسیم کنید، نتیجه این است که هر اینچ مربع از نمایشگر از 326 پیکسل تشکیل شده و این میزان از نظر اپل کافی است.

در مورد «اکس زد» این رقم به 424 پیکسل در هر اینچ می رسد و از رقیب آمریکایی بالاتر است، اما در مقایسه با پرچمداری مثل گلکسی اس 7که در هر اینچ 576 پیکسل دارد (و دیگر رقبای QHD) به مراتب در سطح پایینتری قرار می گیرد.

Xperia XZ با وجود رزولوشن پایین یکی از بهترین نمایشگرهای IPS را دارد

نحوه نمایش رنگها چشمگیر و جذاب است و با وجود IPS LCD بودن پنل نمایشگر، تاحدی صفحه نمایش های AMOLED را یادآوری می کند. حداکثر روشنایی نمایشگر نیز از دیگر ویژگی های مثبت در این بخش است که استفاده از پرچمدار جدید سونی را زیر نور مستقیم خورشید امکان پذیر می کند.

Sony-xpria-XZ-(29)

هرچند رنگهای نمایشگر در حالت عادی هم به اندازه پنل های امولد اغراق شده به نظر می رسد، اما لازم است بدانید حالت پخش تصویر در این تلفن هوشمند به شکل پیش فرض روی X-Reality قرار دارد و در صورت تمایل به افزایش پویایی و شدت رنگها می توانید حالت Super Vivid را فعال نمایید.

علاوه بر این امکان تنظیم وایت بالانس نمایشگر هم برای کاربر در نظر گرفته شده، اما این کار به شکل کاملاً ابتدایی و با اسلاید کردن 3 درجه رنگهای سبز، آبی و قرمز انجام می گیرد و چندان کاربردی به نظر نمی رسد.

Screenshot_20161004-211811

اما در مجموع باید گفت پرچمدار جدید سونی از نظر کیفیت نمایشگر یکی از بهترین پنل های IPS موجود در بازار را دارد. وضوح تصویر هم با وجود رزولوشن پایین برای اکثر کاربران کافی به نظر می رسد و به چشم نمی آید، مگر قصد داشته باشید این تلفن هوشمند را در هدست های واقعیت افزوده قرار داده و استفاده کنید، در این صورت توصیه می کنیم انتخاب محصول دیگری را مد نظر داشته باشید.

نرم افزار

Sony-xpria-XZ-(46)

هرچند بسیاری با توجه به همزمانی انتشار اندروید نوقا و معرفی اکسپریا «اکس زد» توقع داشتند این تلفن هوشمند با آخرین نسخه سیستم عامل موبایل گوگل عرضه شود، اما پرچمدار جدید سونی هم مثل محصولات پیشین به اندروید مارشملو مجهز است و سازنده توضیحی هم در مورد زمان بروزرسانی آن ارائه نکرده است.

بر همین اساس اگر در سالهای اخیر تلفن های هوشمند شرکت ژاپنی را استفاده کرده باشید، می توانید مطمئن باشید در «اکس زد» هم با تفاوت چشمگیری مواجه نباشید.

بار دیگر شاهد عدم حضور برنامک ها در رابط کاربری سونی هستیم

رابط کاربری سونی البته به شکل کامل هم بدون تغییر نبوده و سازنده چند ویژگی جدید برایش تدارک دیده است، از جمله قابلیت پاک کردن حافظه cache که برخلاف نرم افزارهای دیگر به شکل کاملاً خودکار در پس زمینه عمل می کند و لازم نیست هربار پس از کند شدن دستگاه، آن را اجرا نمایید.

علاوه بر این بد نیست بدانید که رنگ تم و صفحه قفل موبایل های سونی با رنگ بدنه هماهنگ هستند، بر همین اساس سازنده تم های جدیدی با رنگهای مختلف «زد اکس» تدارک دیده است که جلوه زیبا و هماهنگی چشم نوازی به دستگاه خواهند بخشید.

در محصول جدید ضمناً شاهد هستیم که بار دیگر small apps یا همان برنامک ها حضور ندارند و به نظر می رسد سازنده ژاپنی این قابلیت کاربردی را به طور کلی از رابط کاربری خود کنار گذاشته باشد.

دوربین

Sony-xpria-XZ-(33)

اکسپریا «اکس زد» به همان سنسور 23 مگاپیکسلی IMX300 مجهز است که با اندازه 1/2.3 اینچ یکی از بزرگترین سنسورهای مورد استفاده در تلفن های هوشمند به حساب می آید.

این تلفن هوشمند همچنین از لنز G شش تکه و گشادگی دریچه دیافراگم اف 2.0 بهره می برد و سیستم فوکوس هیبریدی پرچمداران پیشین نیز در این محصول حاضر است.

فوکوس لیزری پرچمدار جدید عالی عمل می کند

اما چیز جدیدی که به مجموعه اضافه شده، سیستم فوکوس لیزری است که سرعت فوکوس کردن دوربین روی اشیای متحرک را به شکل کاملاً محسوسی افزایش داده و بر همین اساس، دستگاه قادر است ظرف چند لحظه روی سوژه فوکوس نماید.

لرزشگیر اپتیکال 5 محوره جدید هم قابلیت دیگری است که برای نخستین بار به تلفن هوشمند ساخت سونی اضافه شده است.

در نهایت به نمای جلوی می رسیم که یک دوربین 13 مگاپیکسلی را در خود دارد و مثل دوربین پشتی، از نظر تعداد پیکسل ها نسبت به بخش عمده رقبا در رده بالاتری قرار می گیرد.

پرچمدار سونی به لرزشگیر اپتیکال 5 محوره جدیدی مجهز است

این میزان در گلکسی اس 7 پنج مگاپیکسل و در آیفون 7 (که به تازگی از این نظر بروزرسانی شده) به 7 مگاپیکسل می رسد و رقم های بالاتر عموماً بین تولید کنندگان چینی رواج دارد، هرچند لازم است اشاره کنیم که تعداد پیکسل الزاماً به معنای کیفیت بالاتر نخواهد بود.

رابط کاربری دوربین از همان طراحی جدیدی بهره می برد که سونی پیش از پایان دادن به عمر محصولات سری Z و در اکسپریا زد 5 معرفی کرده بود. این رابط کاربری از گذشته ساده تر شده و بخش عمده عملکردهای آن با سوایپ کردن انجام می شود، اما نسبت به اپلیکیشن دوربین در پرچمداران دیگر تا حدی کُند به نظر می رسد.

Screenshot_20161004-204140

تنظیمات دستی هم مثل سابق حضور دارند و به لطف آنها می توانید سرعت شاتر، وایت بالانس، حالت فوکوس و میزان exposure را تغییر دهید. پرچمدار جدید سونی ضمناً مثل مدل های پیشین به شکل پیش فرض عکس ها را با رزولوشن 8 مگاپیکسلی ثبت می کند.

هرچند به شکل دستی می توانید حالت ثبت تصویر با رزولوشن 23 مگاپیکسل را انتخاب کنید، اما به نظر می رسد عکس ها روی حالت پیش فرض اندکی با کیفیت بالاتر ثبت می شوند، در نتیجه توصیه می کنیم در صورت عدم نیاز این گزینه را تغییر ندهید.

مشکل پردازش های ثانویه در این محصول هم ادامه دارد

اما در مورد کیفیت تصویربرداری؛ هرچند عکس ها مثل همیشه در شرایط نوری مناسب با کیفیت قابل قبولی ثبت می شوند، اما مشکل پردازش های ثانویه بیش از حد که در اکسپریا زد 5 آغاز شده بود در اینجا هم ادامه دارد.

با وجود سنسور بزرگ 23 مگاپیکسلی و دیگر خصوصیات پیشرفته دوربین (از جمله ISO که تا 12800 قابل افزایش است)، عکس های «اکس زد» به دلیل پردازش بیش از حد ثانویه بدون جزئیات کافی به نظر می رسد.

علاوه بر این سونی تشخیص وایت بالانس را هم در محصول تازه بهبود داده و همین موضوع طراوت و پویایی رنگها را تا حدی کاهش داده و به واقعیت نزدیک تر کرده.

در نتیجه این شما هستید که باید انتخاب کنید رنگهای واقعی در عکس های «اکس زد» را می پسندید یا تصاویر تاحدی اغراق شده در رقبای پرچمداری مثل آیفون 7، گلکسی اس 7 و LG G5.

DSC_0008-w600

اما آنچه بدون تردید به شکل محسوسی از دیگران بهتر عمل می کند، سیستم فوکوس لیزری دستگاه است که سرعت بسیار مناسبی دارد و در کمترین زمان روی سوژه متمرکز می شود، البته باید توجه داشته باشید که با این وجود سیستم فوکوس دنبال کننده که سونی پیشتر معرفی کرده بود هنوز هم عملکرد بدون نقصی ندارد.

در این سیستم اگر هنگام عکاسی، سوژه را روی نمایشگر لمس کنید، دوربین دستگاه سوژه را دنبال کرده و به اصطلاح روی آن قفل می کند. اما مشکل اینجاست که این قابلیت بهترین عملکرد خود را در محیط های پر نور و کنترل شده نشان می دهد و در دنیای واقعی (خصوصاً هنگام عکاسی از سوژه های کوچک) کمتر می توانید آن را به درستی مورد استفاده قرار دهید.

هنگام عکاسی در شب هم حتی هنگام استفاده از فلش، رنگها کاملاً نزدیک به واقعیت ثبت می شوند، اما با وجود اندازه بزرگ و قابل توجه سنسور، میزان جذب نور از رقبا پایین تر به نظر می رسد؛ موضوعی که در کنار پردازش های ثانویه، جزئیات عکس ها را به شکل قابل توجهی کاهش داده است.

image

عملکرد دوربین جلو هم شرایط کمابیش مشابهی دارد. در صورت وجود منبع نور مناسب، کیفیت عکس ها کاملاً قابل قبول به حساب می آید و میزان جزئیات هم به لطف سنسور 13 مگاپیکسلی کافی است.

اما با کاهش نور، عملکرد دستگاه تحت تاثیر قرار می گیرد و حتی امکان دارد مجبور شوید به دلیل تار شدن تصاویر چند باری عملیات عکسبرداری را تکرار نمایید.

image

همانطور که مشاهده می کنید جزئیات عکس در شرایط کم نور به هیچ عنوان با تصویر اول قابل مقایسه نیست.

در مجموع باید بگوییم «اکس زد» در این بخش نمره قبولی را دریافت می کند، اما در مقایسه با رقبایی مثل پرچمداران اپل و سامسونگ در رده پایین تری قرار خواهد گرفت.

در پایان از شما دعوت می کنیم گالری نمونه عکس های ثبت شده با دوربین پرچمدار جدید سونی را مشاهده نمایید.

سخت افزار

Sony-xpria-XZ-(6)

محصول جدید سونی به چیپست اسنپدراگون 820 مجهز است و به عنوان یک پرچمدار توقع دیگری هم از آن نمی رود. سازنده ضمناً 3 گیگابایت حافظه رم برای پرچمدار جدیدش در نظر گرفته که هرچند کافی به نظر می رسد، اما نسبت به برخی رقبا مثل وان پلاس 3 پایین تر است.

البته باید توجه داشته باشید که همین ترکیب در محصولات متعددی با نمایشگر QHD مورد استفاده قرار گرفته است، در نتیجه با صفحه نمایش Full HD «اکس زد» هم نباید مشکلی از نظر توان پردازشی احساس کنید.

برای بررسی بیشتر موضوع از بنچمارک آنتوتو استفاده کردیم که توان پردازشی دستگاه را به طور کلی سنجش می کند و این تلفن هوشمند با امتیاز 133 هزار اندکی پایین تر از گلکسی اس 7 اج (بررسی دیجیاتو) قرار گرفت.

Screenshot_20161004-113821

بر همین اساس می توان گفت با وجودی که سونی تمایلی به استفاده از حافظه رم 4 یا حتی 6 گیگابایتی نشان نداده، اما توان پردازش «اکس زد» کاملاً به عنوان یک پرچمدار کافی است.

این موضوع هنگام استفاده از امکانات دستگاه هم احساس می شود؛ بازی ها بدون افت فریم و تاخیر اجرا می شوند و رابط کاربری اجرای روانی دارد.

پرچمدار جدید سونی ضمناً در 2 نسخه 32 و 64 گیگابایتی تولید شده که البته 20 گیگابایت از این میزان در اختیار نرم افزار دستگاه قرار دارد، در نتیجه در مدل پایه، فضای چندانی برای کاربر باقی نخواهد ماند.

البته در صورت تمایل می توانید این میزان را تا 256 گیگابایت دیگر از طریق درگاه کارت حافظه افزایش دهید، اما باید توجه داشته باشید که محل قرار دادن کارت حافظه با سیم کارت دوم یکی است، بر همین اساس برای استفاده لازم است یکی از آنها را انتخاب نمایید.

پخش صدا

Sony-xpria-XZ-(22)

سونی از زمان اکسپریا زد 2 تاکنون در بالا و پایین نمایشگر پرچمداران (و حتی برخی میان رده های اخیر) خود، دو اسپیکر استریو نصب می کند و محصول تازه هم از این قاعده مستثنی نیست.

پرچمدار جدید در این بخش نمره قبولی را دریافت نمی کند

این مکان بهترین حالت برای نقطه برای اسپیکرها به حساب می آید و تقریباً در هیچ حالتی دست شما یا میز سد راه پخش صدا نخواهد بود. کیفیت صدای اسپیکرها با اغماض قابل قبول است، اما بد نیست بدانید بلندی پخش صدا در این تلفن هوشمند به هیچ عنوان کافی نیست و راضی کننده به حساب نمی آید.

بخشی از این موضوع به اسپیکر بالایی باز می گردد که صدای اندکی تولید می کند و در محیط های شلوغ عملکرد مناسبی ندارد، اما در هر حال باید گفت پرچمدار جدید سونی با وجود محل بسیار مناسب اسپیکرها، در این بخش نمره قبولی را دریافت نمی کند.

حسگر اثر انگشت

Sony-xpria-XZ-(43)

حسگر اثر انگشت پرچمدار جدید سونی هم مثل محصولات پیشین روی لبه ی بدنه قرار گرفته است. از نظر نگارنده این قسمت بهترین مکان برای حسگر اثر انگشت به حساب می آید، چرا که حتی وقتی تلفن هوشمند را از جیب خارج می کنید هم انگشت شما به شکل طبیعی روی این قسمت قرار می گیرد و به سریع ترین شکل می توانید قفل دستگاه را باز کنید.

علاوه بر این باید توجه داشته باشید که حسگرهای جلوی بدنه مثل آیفون 7 (بررسی دیجیاتو) و گلکسی اس 7 (بررسی دیجیاتو) چندان خوش دست نیستند و حسگر پشت بدنه LG G5 (بررسی دیجیاتو) هم در صورتی که دستگاه روی میز باشد قابل استفاده نخواهد بود، اما در هر حالتی می توانید به حسگر اثر انگشت «اکس زد» دسترسی داشته باشید.

پرچمدار جدید سونی در تمام بازارها با حسگر اثر انگشت عرضه نمی شود

این حسگر البته بدون ایراد هم نیست و برخلاف رقبایی مثل هوآوی P9 (بررسی دیجیاتو) یا پرچمدار ال جی به شکل لمسی عمل نمی کند، در نتیجه تا وقتی که آن را به داخل فشار ندهید، اثر انگشت شما را تشخیص نخواهد داد.

اما گذشته از این ایراد، عملکرد حسگر کاملاً سریع و دقیق است و دستگاه تقریباً از هر زاویه ای می تواند اثر انگشت را شناسایی نماید.

در نهایت لازم است اشاره کنیم که پرچمدار جدید سونی در تمام بازارهای جهان با حسگر اثر انگشت عرضه نمی شود و برای مثال در صورتی که آن را در آمریکا تهیه کنید، فاقد این ویژگی سودمند خواهد بود.

شرکت ژاپنی می گوید برای اینکه قادر باشد محصول خود را به جای قراردادی از طریق اپراتورهای مخابراتی، به شکل آنلاک عرضه کند، لازم بوده چنین تصمیمی را پیاده کند، اما مشخص نیست این پاسخ برای خریداران تا چه حد قابل پذیرش به حساب می آید.

امکانات ارتباطی

Sony-xpria-XZ-(14)

اکسپریا «اکس زد» در دو نسخه تک و دو سیم کارته تولید شده که البته در دومی محل قرار دادن کارت حافظه با سیم کارت یکسان است و برای استفاده باید یکی از آنها را انتخاب کنید.

این موضوع از این جهت اهمیت پیدا می کند که حدود 20 گیگابایت از حافظه داخلی دستگاه به سیستم عامل اختصاص دارد، در نتیجه در صورت تهیه مدل 32 گیگابایتی احتمال زیادی وجود دارد که عطای استفاده از سیم کارت دوم را به لقایش بخشیده و کارت حافظه را ترجیح دهید.

«اکس زد» ضمناً به وای-فای دوبانده a/b/g/n/ac، بلوتوث 4.2 (نسخه کم مصرف با پشتیبانی از aptX) و NFC مجهز است، اما بر خلاف اکسپریا اکس (بررسی دیجیاتو) رادیو اف ام برای محصول در نظر گرفته نشده است.

پرچمدار جدید سونی از فناوری MHL هم پشتیبانی نمی کند، در نتیجه قادر نخواهید بود تصویر را با کابل به نمایشگرهای خارجی ارسال نمایید. البته به جای آن می توانید تصویر را با میراکست، گوگل کست یا DLNA به شکل بیسیم روی تلویزیون هایی که از این فناوری ها پشتیبانی می کنند، به نمایش درآورید.

Sony-xpria-XZ-(9)

در این حالت، پیشنهاد می کنیم یک دسته پلی استیشن را هم به ترکیب اضافه کنید و با استفاده از قابلیت Remote Play، بازی های این کنسول را از طریق تلفن هوشمند خود انجام دهید.

در پایان لازم است اشاره کنیم که هرچند پرچمدار جدید سونی به نسل جدید استاندارد USB یعنی نوع C مجهز است، اما سرعت انتقال داده ها در این محصول با USB 2.0 برابر است، نه USB 3.1 یا 3.0.

باتری

Sony-xpria-XZ-(36)

سونی تاکید زیادی داشته که باتری «اکس زد» هوشمند عمل می کند و در نتیجه عملکرد بهینه تری دارد. این تلفن هوشمند به فناوری Qnovo Adaptive Charging مجهز است که جریان ارسالی به باتری را کنترل می کند تا هنگام شارژ فشار بیش از حد به این بخش موجب کاهش عمر باتری نشود.

علاوه بر این به لطف قابلیت Battery Care، وقتی این تلفن هوشمند را هنگام خواب شبانه به شارژر متصل کنید، دستگاه عملیات شارژ را پس از رسیدن به 90 درصد ظرفیت متوقف می کند.

سونی می گوید پرچمدار جدید به شکل هوشمند عمر مفید باتری دستگاه را افزایش می دهد

در ادامه، دستگاه اندکی پیش از زمان معمول بیدار شدن شما روند شارژ را ادامه می دهد و ظرفیت باتری را تکمیل می کند. با این روش، هر صبح تلفن هوشمند خود را با شارژ کامل در اختیار خواهید داشت، آن هم بدون اینکه به دلیل شارژ طولانی و بیش از حد، در تمام طول شب فشار زیادی به باتری دستگاه وارد شده و عمر آن را کاهش داده باشد.

البته لازم است اشاره کنیم که این قابلیت رفتار شما را تحت نظر می گیرد و به مرور بهینه ترین زمان برای تکمیل شارژ را بر اساس ساعت های بیدار شدن شما انتخاب می کند، به همین دلیل بررسی عملکرد آن حین نگاشتن این متن ممکن نشد.

پرچمدار جدید از نظر عمر باتری عملکرد متوسطی دارد

اما اگر می خواهید بدانید در دنیای واقعی عملکرد باتری دستگاه چطور است، ابتدا باید اشاره کنیم سونی یک باتری با ظرفیت 2900 میلی آمپر ساعت را برای «اکس ای» در نظر گرفته است؛ رقمی که هرچند 100 میلی آمپر از Xperia X (بررسی دیجیاتو) بیشتر است، اما نسبت به بسیاری از رقبا در سطح پایین تری قرار می گیرد.

این باتری قادر است یک ویدیوی HD را تا 15 ساعت به شکل ممتد نمایش دهد، اما در صورت استفاده از عملکردهای پر مصرف تر (از جمله ناوبری در محیط سیستم عامل) عمر باتری به شکل قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

به طور کلی، می توان گفت پرچمدار جدید سونی از این نظر عملکرد متوسطی دارد و با هر شارژ یک روز شما را همراهی می کند اما شارژ کامل ظرفیت باتری در نزدیک به 3 ساعت انجام می گیرد و «اکس زد» در این بخش یکی از ضعیف ترین پرچمداران فعلی به حساب می آید.

Screenshot (11)

در مجموع باید بگوییم اگر می خواهید چندین سال تلفن هوشمند خود را مورد استفاده قرار دهید، «اکس زد» به لطف فناوری های هوشمندش یک محصول مناسب برای شما به حساب می آید و عمر مفید باتری دستگاه، به گفته سازنده دیرتر از رقبا به پایان می رسد.

اما اگر می خواهید در بازه های طولانی از پیدا کردن پریز برق بی نیاز باشید، توصیه می کنیم تهیه محصول دیگری را مد نظر داشته باشید که به سادگی قادر باشد بیشتر از یک روز شما را همراهی نماید.

جمع بندی

Sony-xpria-XZ-(45)

پس از عدم موفقیت Xperia X مشخص بود که سازنده لازم است بار دیگر شانس خود را با محصول متفاوت تری امتحان کند و حالا بر اساس ویژگی های پرچمدار تازه، به نظر می رسد سونی به خوبی موفق شده در Xperia XZ ویژگی های اصلی محصولات سری Z را، با خانواده جدید X ترکیب نماید.

برای مثال تلفن هوشمند جدید به نمایشگری با اندازه و حتی رزولوشن یکسان با پرچمداران سری Z مجهز است و از طراحی تخت و مینیمال همیشگی سازنده پیروی می کند، اما در عین حال جنس بدنه تغییر کرده و مثل سری X، ترکیب فلز و پلاستیک مورد استفاده قرار گرفته است.

سازنده علاوه بر این در پرچمدار تازه بخش های مختلفی را از جمله دوربین، ارگونومی و کیفیت نمایشگر بهبود داده است و اکسپریا «زد اکس» به لطف این بهبود ها قادر است بخش عمده وظایف محوله را به شکل مناسبی انجام دهد، اما با این وجود تقریباً در هیچ کدام از بخش ها، بهترین گزینه موجود در بازار به حساب نمی آید.

عمده ترین نقاط ضعف محصول هم عملکرد اسپیکرها، تصویربرداری در شب و عمر باتری دستگاه هستند که با توجه به پرچمدار بودن دستگاه، نمی توان نمره قبولی را به آنها داد.

Sony-xpria-XZ-(7)

در حقیقت سونی در محصول تازه تلاش کرده ویژگی هایی که برای بیشتر کاربران اهمیت دارد را (مثل کیفیت دوربین، نمایشگر و سرعت پردازش) حفظ کرده و هرجا که می تواند هزینه تولید را کاهش دهد، از جمله عدم ارتقای رزولوشن صفحه نمایش و استفاده از نوار پلاستیکی در اطراف بدنه.

بر همین اساس لازم است اشاره کنیم که ارزش خرید دستگاه تا حد زیادی به قیمت نهایی محصول بستگی دارد؛ چرا که تاکنون قیمت های متفاوتی بین 580 تا 780 دلاری در نقاط مختلف برای پرچمدار جدید اعلام شده است.

اگر پرچمدار جدید سونی یک محصول 580 دلاری باشد، می توانید روی آن به عنوان یک گزینه جذاب برای انجام امروز روزانه به شکل مناسبی حساب باز کنید، اما هرچه به قیمت های بالاتر نزدیک می شویم، لازم است علاقه زیادی به ظاهر، امکانات رابط کاربری و دیگر ویژگی های اختصاصی سازنده داشته باشید تا خرید این تلفن هوشمند را برای شما منطقی نماید.

علاوه بر این باید توجه داشته باشید که سونی برخلاف پیشبینی های قبلی، با قدرت تمام به روند عرضه دو پرچمدار در هر سال ادامه می دهد، در نتیجه تنها کافی است 6 ماه دیگر منتظر بمانید تا یک پرچمدار جدید با معایب کمتر عرضه شود یا قیمت اکسپریا «زد اکس» کاهش یابد.

نکات مثبت

  • کیفیت نمایشگر با وجود رزولوشن پایین
  • قدرت پردازش
  • سرعت فوکوس دوربین
  • کیفیت دوربین سلفی

نکات منفی

  • طراحی و کیفیت ساخت نه چندان مناسب در مقایسه با دیگر پرچمداران
  • عملکرد اسپیکرها
  • عمر باتری
  • عملکرد دوربین اصلی در شرایط کم نور در مقایسه با رقبا
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (93 مورد)
  • mtm
    mtm | ۲۷ دی ۱۳۹۵

    گوشی بدی نیست ولی نسبت به قیمت ارزش خرید بالایی ندارد

  • شادمهر
    شادمهر | ۱۹ مهر ۱۳۹۵

    همون طراحی مزخرف همیشگی...انگار سونی بیخیال نمیشه...تنها برندی که بزن موبایلا هیچوقت هیچی نشد

  • nima Turboo
    nima Turboo | ۱۸ مهر ۱۳۹۵

    فک کردم نقد برسی پاور بانک گزاشتید ? ?
    بعد دیدم سونی هس xz هس باو واس چی گوشی میزنی برو بشین رو ps4 کار کن باو

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی