ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

پیش نمایش 4 Gears of War؛ توفانی سهمگین از راه می رسد

هنوز هم وقتی نمایش های ابتدایی شماره ی نخست بازی Gears of War را به یاد می آوریم به هنر Epic Games (اپیک گیمز) در خلق یک بازی شوتر غبطه می خوریم. شماره ی اول این بازی به صورت انحصاری ...

سامان میرزا
نوشته شده توسط سامان میرزا | ۱۳ مهر ۱۳۹۵ | ۲۳:۳۰

هنوز هم وقتی نمایش های ابتدایی شماره ی نخست بازی Gears of War را به یاد می آوریم به هنر Epic Games (اپیک گیمز) در خلق یک بازی شوتر غبطه می خوریم. شماره ی اول این بازی به صورت انحصاری برای کنسول اکس باکس 360 عرضه شده بود و در مدت زمانی کم توانست دل میلیون ها گیمر را بدست آورد.

مکانیزم نرم گیم پلی، نحوه ی کاربرد سنگیرگیری، زاویه ی قرارگیری دوربین، کانسپت های کم نظیر و جلوه های بصری خیره کننده، همه و همه جزو مواردی بودند که توانستند گرز آو وار 1 را به یکی از بهترین بازی های شوتر سوم شخص دوران خود تبدیل کنند. استودیوی اپیک گیمز با عرضه ی یک سه گانه از این بازی برای اکس باکس 360 کاری کرد که گرز آو وار پس از هیلو مهم ترین عنوان انحصاری برند اکس باکس لقب گیرد.

پس از ورود به نسل هشتم بازی های ویدیویی، مسیر استودیوی بازیسازی اپیک گیمز، صاحب امتیاز آی پی گرز آور وار در توسعه و عرضه ی بازی های AAA، کمی تغییر می کند. آن ها روند کاری خود را کاملاً عوض کرده، می خواهند عناوین خود را روی پلتفرم های مختلف عرضه کنند و حتی فکر تولید عناوین Free to Play را در سر می پرورانند.

مایکروسافت نیز اصلاً دلش نمی خواهد یکی از مهم ترین فرانچایزهای نسل قبل خود را از دست بدهد. احتمالاً استودیوی مرموز Black Tusk (بلک تاسک) را یادتان هست. استودیویی که در E3 سال 2013 عنوانی تیراندازی، با درون مایه های علمی-تخیلی را که با موتور قدرتمند آنریل انجین 4 در دست ساخت بود، برای عموم به نمایش درآورد.

مایکروسافت معتقد است تیم کانادایی بلک تاسک از تجربه ی کاملی در امر بازیسازی برخوردار است؛ از همین رو این کمپانی قمار می کند و گزینه ای وسوسه انگیز و در عین حال وحشت آوری را به اعضای این تیم پیشنهاد می دهد. مایکروسافت از بلک تاسک می خواهد تا با پذیرش ساخت ادامه ی بازی گرز آو وار خود را برای اولین ورود رسمی به نسل هشتم آماده کنند.

بلک تاسک حالا موظف است ضمن تغییر نام استودیوی خود به The Coalition (کولیشن)، 18 ماه وقت خود را نیز که روی ساخت بازی پیشین صرف کرده بود، نادیده بگیرد. اما مسئله ی اصلی من باب گرز آو وار 4 کیفیت نهایی آن است؛ این که آیا واقعا باید نسبت به آن نگران باشیم یا خیر.

3078090-gears4_e3_2016_6_marcus_closeup (2)-w600

قطعاً همه ی ما می دانیم پاسخ چنین پرسشی مثبت است. اپیک گیمز با اوج شهرتی که در این سری برای خود دست و پا کرده، به دلیل از دست دادن نیروهای مشهوری چون Cliff Bleszinski (کلیف بلزینسکی) نیز نمی تواند به تنهایی تضمین کننده ی کیفیت بازی باشد، چه برسد به کمپانی مایکروسافت یا اعضای کولیشن در بریتیش کلمبیای کانادا!

پسا آخرالزمان آغاز می شود؟

اما بیایید نگاهی داشته باشیم به آغاز ماجراهای گرز آو وار؛ همانطور که می دانید سه شماره ی اصلی و 1 نسخه ی فرعی از این اثر به بازارهای جهانی عرضه شده است. داستان هر 4 نسخه در سیاره ای به نام Sera (سرا) اتفاق می افتد. سیاره ای که در ابتدا جنگ داخلی بین دو گروه UIR و Coalition of Ordered Goverments (به اختصار COG) را بر سر منبعی با ارزش و مرموز به نام Imulsion (امولشن) به خود دیده و پس از آن، حجوم موجوداتی ناشناخته از زیر زمین به نام Locust ها (لوکاست) را به نظاره می نشیند.

E-Day روزی است که در طی آن لوکاست ها به شکلی وحشیانه به سطح زمین حمله ور شدند. در طی داستان بازی دولت ائتلاف COG، سربازان باقی مانده ی خود تحت عنوان Gears را مأمور می کند تا با این موجودات رقت انگیز مقابله کنند. در رأس این گروه، جنگجویی افسانه ای به نام مارکوس فینکس قرار دارد.

ارتش COG در نهایت موفق می شود با وجود نا برابری ها در میدان جنگ، با شلیک بمب قدرتمند امولشن، تمامی لوکاست ها را به درک واصل کند. همین امر کافی است تا ادامه ی سه گانه ی گرز آو وار را با ابهامات بسیاری مواجه کند. خوشبختانه پیوستن Rod Fergusson (راد فرگوسن) به تیم ساخت بازی، این عنوان را وارد فاز تازه ای می کند.

E-Day روزی است که در طی آن لوکاست ها به شکلی وحشیانه به سطح زمین حمله ور شدند.

اعضای ائتلاف تصور می کنند با نابودی لوکاست ها و لمبنت های بدترکیب به دوران پسا آخرالزمان رسیده و در آرامشی ابدی زندگی خواهند کرد. 25 سال از اتفاقات شماره ی سوم می گذرد و بر خلاف تصورات، شلیک بمب امولشن سبب تغییرات بنیادین در جو سرا و به وجود آمدن پدیده ی خطرناکی به نام Windflare می شود.

حالا نه لوکاست ها تهدید هستند نه جنگ های داخلی؛ بلکه طوفان های عظیم همراه با صاعقه های سهمگین خطری جدی برای ساکنین این سیاره به شمار می آید. جمعیت انسان ها روز به روز در حال کاهش بوده و COG به فرماندهی مارکوس فینکس، تصمیم می گیرد افراد باقی مانده را به محلی امن در پشت دیوارهای بلند منتقل کند.

gears-4-deebee-campaign-01-w600

در این میان برخی نیز ساز مخلاف زده و با اقدامات دولت ائتلاف COG برای حفاظت، افزایش جمعیت و تبدیل کردن مجدد سرا به فضایی امن، مخالفت می کنند. این افراد که در پشت دیوارهای ساخته شده توسط COG روزگار می گذارنند و هر روز و هر شب با طبیعت وحشی سرا دست و پنجه نرم می کنند، Outsiders (خارجی ها) نامیده می شوند.

اما داستان بازی از جایی شروع می شود که برخی از اعضای خارجی ها به شکل مرموزی مفقود می شوند. از همین رو مارکوس فینکس، قهرمان سری بازی های گرز آو وار که حالا فرماندهی دولت COG را بر عهده دارد، به اعضای ارشد خود دستور می دهد که علت اصلی این موضوع را بیابند.

علاوه بر موارد بالا تهدیدات جدی تری علیه جامعه ی سرا وجود دارد. موجوداتی به نام Swarm (سوارم)، با گونه های فراوان که بسیار وحشی هستند. این موجودات در مرحله ی اول تکامل خود Juvie نامیده می شوند. مدلی سریع و چابک که هدف اصلی آن ها دور کردن شما از محل سنگرگیری و سپس حملات مرگبار به سویتان است.

داستان بازی از جایی شروع می شود که برخی از اعضای خارجی ها به شکل مرموزی مفقود می شوند.

دسته ای مرموز شبیه به Wretch ها در عناوین قبلی، که به نظر می رسد نیرویی واحد در حال کنترل کردن آن هاست. Juvie ها پس از مدتی قادر به تکامل و پیشرفت هستند. پس از تکامل، آن ها تبدیل به Drone شده و قادر هستند همانند گیمر با وی مبارزه کنند. موجوداتی در قد و قواره ی کلاس Mirror که تقریباً دشمنان اصلی بازی را تشکیل می دهند.

خوشبختانه اعضای کولیشن تنها به مهندسی معکوس در طراحی دشمنان اکتفا نکرده و دسته ای جدید از هیولاها را به نام Pouncer ها معرفی کرده است. این موجودات موش های عظیم و الجثه ای هستند که به سرعت به سمت هدف حمله کرده و برای کشتن آن ها نیاز به خالی کردن خشاب های متعدد دارید!

مارکوس فینکس، سال ها تجربه در زمینه ی جنگ با موجودات ناشناخته دارد و صحنه های دلخراش زیادی را به چشم دیده است. او هرگز دوست ندارد اتفاق ناگوار دیگری در پشت پرده ی Windflare عظیم و الجثه در حال شکل گیری باشد. از همین رو مارکوس سه شخصیت کاملاً جدید، به نام های JD Fenix، (جی دی فینکس) Kait Diaz (کیت دیاز) و Delmont "Del" Walker (دلمونت واکر) را مأمور رسیدگی به این پرونده ی مهم می کند.

Gears-of-War-4_hero_JD_Kait_Del-938x528-w600

فرگوسن در ارتباط با روند ساخت بازی می گوید که آن ها در اولین اقدام خود، به سراغ بازسازی شماره ی اول رفتند. در واقع اعضای برتیش کلمبیا ابتدا می خواستند با عرضه ی این نسخه کاری را به صورت استاندارد به پایان رسانیده و پس از آن با ارائه ی یک کار متفاوت دیگر، همه را شگفت زده کنند.

فرگوسن در آخر اضافه می کند که نسخه ی بازسازی شده ی شماره ی اول به نوعی حکم اردوگاه تمرینی را برای تیم آن ها داشته است. علاوه بر این اعضای کولیشن بسیار به گرز آو وار متعهد هستند و برای حفظ ریشه های این اثر در نسخه ی چهارم و همچنین درک بهتر لایه های درونی این سری، ساعت ها به انجام نسخه های پیشین پرداخته اند.

جی دی فینکس شخصیت اصلی بازی و کسی است که کنترل آن را تا پایان بازی در اختیار دارید. وی فرزند مارکوس فینکس و آنیا استورد است. او از کودکی در مرکز فرماندهی COG بزرگ شده و برخی قابلیت های پدرش را با ارث برده است. در دوران نوجوانی برای پیوستن به ارتش COG از خانه فرار می کند؛ پس از پیوستن به ارتش، به درجه ی سرهنگی ارتقا پیدا می کند اما بعدها به دلایلی نامعلوم از مقام خود استعفا می دهد.

داستان کیت دیاز کمی متفاوت تر است. او جزو خارجی ها و مردمانی است که از سیاست های دولت COG بیزارند. وی در قبیله ای خود گردان که توسط مادرش Rayna Diaz (راینا دیاز) رهبری می شود، بزرگ شده است. اعضای ربوده شده جزعی از این قبیله بوده و با استناد به این موضوع، داستان اصلی بازی باید حول حوادثی که بر سر اعضای این گروه آمده است، بچرخد.

جی دی فینکس شخصیت اصلی بازی و کسی است که کنترل آن را تا پاین بازی در اختیار دارید. وی فرزند مارکوس فینکس و آنیا استورد است.

کیت به دلیل زندگی در دنیایی وحشی و بی رحم، دارای قابلیت های مهمی است و به سادگی می تواند از پس خود بر بیاید. اما شخصیت سومی که در بازی با او سر و کار داریم، فردی به نام دلمونت واکر است. او همانند جی دی فینکس از سربازان سابق COG به شمار می آید و به دلیل اتفاقاتی چند، مجبور به گریز از بخش نظامی دولت ائتلاف می شود.

بد نیست بدانید که جی دی و دلمونت از دوران مدرسه دوستان صمیمی ای برای یکدیگر بودند؛ این صمیمیت تا به زمان حال پا برجا بوده و به صورت واضح، در رفتار آن ها به هنگام مواجهه با یکدیگر به چشم می خورد.  کولیشن مطمئناً روی روابط اجتماعی ساخته اش حساب ویژه ای باز کرده است.

3078100-gears4_e3_2016_10_drone_battle-w600

حالا با سه پروتاگونیست کاملاً جدید و با گذاشته ای مبهم مواجه هستیم. در این بین وجود رابطه ی خانوادگی جی دی به عنوان شخصیت اصلی با مارکوس فینکس، یکی از محبوب ترین کاراکترهای صنعت بازی های ویدیویی، خود به برگ برنده ای برای اعضای این استودیوی تبدیل می شود تا به وسیله ی آن بتوانند طرفداران را برای ارتباط با شخصیت های جدید ترغیب کنند.

اره برقی دوست داشتنی

25 سال از آخرین اتفاقات بازی می گذرد. لوکاست ها نابود شده و سرا از نظر شرایط جنگی، در وضعیت آرامش به سر می برد. اما این موضوع دلیل نمی شود که اعضای COG به ساخت سلاح های جدید و مدرن تر روی نیاورد. Dropshot (دراپ شات) یکی از سلاح های جذاب و جدید بازی به شمار می رود.

از نظر ظاهر دراپ شات کمی بزرگ بوده و از تیغه های اره ای برخوردار است. گیمر می تواند به هنگام نیاز سرعت این تیغه ها را زیاد و آن ها را به سمت دشمن شلیک کند. تیغه های مذکور، پس از برخورد با دشمن منفجر شده و خاکستری از اعضای بدن او را به جای می گذارد. کاربرد اصلی دراپ شات برای نابود کردن دشمنانی است که در نقاط کور و یا پشت سنگر قرار دارند.

Lancer (لنسر)، یکی از دوست داشتنی ترین سلاح های بازی، هنوز هم در این عنوان وجود دارد. در طول 25 سال، لنسر تفاوت های زیادی در ظاهر به خود ندیده است. قنداق چوبی و همچنین اره برقی فوق محبوب آن هنوز هم در این سلاح وجود دارند. علاوه بر این با باز طراحی های محدود صنعت گران COG روی لنسر، سرعت بارگذاری افزایش یافته و یک چراغ قوه نیز به ناحیه ی انتهایی آن اضافه شده است.

از نظر ظاهر دراپ شات کمی بزرگ بوده و از تیغه های اره ای برخوردار است. گیمر می تواند به هنگام نیاز سرعت این تیغه ها را زیاد و آن ها را به سمت دشمن شلیک کند.

یکی دیگر از سلاح های جدید گرز آو وار 4 Combat Knives (کامبت نایف) نام دارد. این چاقوها بیشتر برای درگیری های نزدیک مورد استفاده قرار گرفته و انیمیشن های بسیار متنوعی را در صحنه های تمام کننده شامل می شود. اما آخرین و یکی از جذاب ترین سلاح های اضافه شده به بازی Buzzkill (بیز کیل) نامگذاری شده است.

آماده شدن بیز کیل چند ثانیه ای طول می کشد و پس از آن با یکی از مرگبارترین سلاح های بازی رو به رو هستیم. بیز کیل تیغه های متعددی را به سمت دشمنان پرتاب می کند. این تیغه ها پس از برخورد به دیوار کمانه کرده و به سمت دشمنان روانه می شوند و در پی آن با صحنه های وحشتناکی چون قطع عضو سوارم ها همراه هستیم.

GOW4_3-w600

در هنگام استفاده از بیز کیل دقت کنید. تیغه های شلیک شده از این سلاح می توانند به سمتتان کمانه کرده و آسیب های جبران ناپذیری را به شما و دوستانتان وارد کند. البته دشمنان و سلاح هایی که گفته شد، به همین جا ختم نشده و مطمئناً شاهد موارد بیشتر و متنوع تری در این دسته ها خواهیم بود.

فقط با سوارم ها رو به رو نیستید

در زمان نمایش شماره ی اول گرز آو وار بسیار مبهوت گیم پلی نوآور و روان آن بودیم. سنگر گیری های پیاپی و از پس آن شلیک های هدفمند، همه و همه جزو موارد مثبتی بودند که گیم پلی گرز آو وار را در بالاترین سطح خود قرار می دادند. البته از جهتی همین امر می تواند نکته ای منفی برای سری باشد.

در هر نسخه شاهد رفع ایرادات و روان تر شدن بازی بودیم. موضوعی که آن چنان جای نقد ندارد و هم چنان با یک گیم پلی غنی مواج هستیم.

روند بازی در گرز آو وار به نحوی است که آن چنان نمی توان روی آن مانور داد. مطمئناً با ما هم عقیده هستید که گیم پلی گرز آو وار از شماره ی اول آن تا نسخه ی سوم، پیشرفت های کمی به خود دیده. علت آن هم مشخص است؛ فرانچایز گرز آو وار روی اصل سنگر گیری شکل گرفته و با آن به شهرت رسیده است.

همین مورد می تواند دست تیم سازنده را به شدت ببندد. در واقع در هر نسخه شاهد رفع ایرادات و روان تر شدن بازی بودیم. موضوعی که آن چنان جای نقد ندارد و هم چنان با یک گیم پلی غنی مواج هستیم. در این میان کولیشن نیز سعی کرده است ضمن حفظ ریشه های بازی، مشکلات آن را تا حد امکان رفع کند و با اضافه کردن عناصر جدید به گیم پلی، تازگی آن را حفظ نماید.

در بازی هنوز هم با سنگر گیری های پیاپی همراه خواهیم بود و حالا می توانیم بگوییم که انیمیشن کاراکترها به هنگام این رخداد بسیار نرم تر از قبل شده است. اما یکی از جدیدترین ویژگی های بازی، چاقوهایی است که در اختیار هر کاراکتر قرار داد. به وسیله ی این سلاح قادر خواهید بود به هنگام نزدیک بودن به دشمنان بی جان آن ها را با یک انیمیشن زیبا، که از تنوع خوبی برخوردار هستند از پای در بیاورید.

در کنار این مورد قابلیت Mentle Kick نیز هنوز در بازی وجود دارد. به وسیله ی این ویژگی به راحتی می توانید از سنگر پیش رویتان حرکت کرده و با ضربه ی پا، دشمنی را که پشت سنگر قرار دارد را از حالت تدافعی خارج کنید. حالا این ویژگی تسهیل شده و گیم پلی بازی را با سرعت بیشتری مواجه می سازد.

Gears-of-War-4_Character_Drone-Lineup-w600

در چند نسخه ی اخیر عادت کرده بودیم که با دشمنانی چون لوکاست ها یا لمبت ها سر و کله بزنیم. در گرز آو وار 4 نیز با دشمنانی به نام سوارم مواجه هستیم که پیش تر معرف حضورتان شدند. اگر فکر می کنید که تنها با این گونه به جنگ می روید، سخت در اشتباه هستید. اتمسفر سرا خود دشمن بزرگی برایتان به حساب می آید.

Windflare و تغییرات جوی ناگهانی بازی یکی از بزرگترین خطراتی است که شما را تهدید می کند. اعضای کولیشن سعی داشته اند با تدارک دیدن آب و هوایی پویا و متغیر سیاره ی سرا و خشم آن را به گونه ای متفاوت به تصویر بکشند. با آغاز طوفان های سهمگین تمام معادلات به هم می ریزد.

مدام باید در حال جنب و جوش باشید و سنگر خود را به صورت پیاپی تغییر دهید. در این بین وضعیت و شدت وزش باد، به صورت مستقیم روی تیرهای شلیک شده توسط شما و حتی نشانه گیریتان تأثیر داشته و می تواند شرایط جنگ را به کلی تغییر دهد. Windflare پدیده ای مخرب است؛ هر چه بر سر راهش باشد را خراب می کند و با خود می برد.

البته گاهی ممکن است همین جو متشنج به شما کمک کرده و سنگرهای جدیدی را پیش رویتان بگذارد. علاوه بر این تخم های اورگانیکی به نام پاد نیز در بازی وجود دارد که محل اصلی زندگی Juvie ها به شمار می رود. با شلیک به این پادها می توانید از آن برای نابودی سوارم ها استفاده کنید و یا به وسیله ی منفجر کردن آن برای خود سنگرهای جدید بسازید.

البته بد نیست بدانید که همین پادها می تواند گریبان خودتان را نیز بگیرد. ممکن است با شلیک به هر پاد یک Juvie خفته را بیدار کرده و به جان خود بیاندازید. گرز آو وار 4 قصد دارد با درگیر کردن عوامل محیطی در روند مبارزات، گیمرها را با چالش های بیشتری مواجه سازد.

گرز آو وار 4 پر قدرت حاضر می شود

بخش Co-op (کو آپ) از شماره ی اول جزعی جدا نشدنی از گرز آو وار بود. این مد در دو شماره ی اول به صورت دو نفره دنبال می شد و در شماره سوم و نسخه ی فرعی سری به نام جاجمنت این تعداد به 4 نفر افزایش یافت. اما در گرز آو وار 4 ساکنین ونکوور ترجیح داده اند به روزهای ابتدایی بازگردند.

گرز آو وار 4 شامل مد 2 نفره به صورت آنلاین و آفلاین (Split Screen) است. با ورود به این بخش، نفر اول همیشه در نقش جی دی فینکس بازی کرده و نفر دوم باید از بین شخصیت های کیت و دلمونت یکی را به دلخواه انتخاب نماید. کولیشن قصد دارد با این کار گیمرها را بیش از پیش با ریشه های شخصیتی هر کاراکتر آشنا کند.

علاوه بر این در شماره ی چهارم همچنان شاهد حضور مد رقابتی و محبوب Horde 3.0 خواهیم بود. جدیدترین شماره از فرانچایز گرز آو وار علاوه بر دارا بودن مدهای متنوع و متفاوت، برای ارائه ی گیم پلی روان و سرعتی در بخش چند نفره از نرخ فریم 60 پشتیبانی می کند. راد فرگوسن می گوید آن ها همانند شماره ی پیشین، در این نسخه نیز روی بخش چند نفره تمرکز ویژه ای داشته اند. گروه هایی چون دولت ائتلاف COG، خارجی ها و سوارم ها جزو جناح هایی هستند که برای حضور در بخش چند نفره تأیید شده اند.

gears-of-war-horde-barrier-w600

کولیشن  با وجود حضور اعضای خبره و کارکشته ای چون فرگوسن همچنان تازه کار به شمار می رود. مطمئناً اعضای این استودیوی همان حسی را دارند که 343 Industries به هنگام پذیرفتن وظیفه ی ساخت هیلو داشت. در آن زمان نسخه ی چهارم هیلو پس از عرضه، با وجود بازخوردهای مثبتی که داشت، هرگز نتوانست افتخارات شماره های پیشین را تکرار کند.

همین مورد به عینه برای گرز آو وار  نیز می تواند رخ دهد. تا زمان عرضه نمی توان راجع به موفقیت و یا عدم موفقیت بازی صحبت کنیم. در این بین حداقل با استناد به نمایش های منتشر شده از بازی و تعریف بزرگانی چون کلیف بلزینسکی از داستان آن متوجه شویم که همانند قبل با یک اثر غنی و استاندار مواجه خواهیم بود.

داستان گرز آو وار 4 در یک شبانه روز رخ می دهد و طی روند آن علاوه بر رو به رو شدن با دشمنانی چندش آور چون سوارم باید با عوامل محیطی و پدیده ای به نام Windflare نیز دست و پنجه نرم کنید. شماره ی چهارم سری بازی های گرز آو وار با پشتیبانی کامل از قابلیت Xbox Play Anywhere قرار است در تاریخ 20 مهر ماه برای اکس باکس وان و ویندوز 10 عرضه شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی