ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کاهش 8 برابری جراحات مغزی وارد آمده به موتورسواران در زمان استفاده از کلاه های بادی

در کشورمان ایران [درست مانند سایر مناطق دنیا] که آمار مرگ و میر ناشی از تصادف خودرو با موتور و بعضا دوچرخه بسیار بالاست، کلاهای ایمنی سنگین و سخت مرسوم، اصلی ترین و بهترین راه برای ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۴ مهر ۱۳۹۵ | ۱۸:۰۰

در کشورمان ایران [درست مانند سایر مناطق دنیا] که آمار مرگ و میر ناشی از تصادف خودرو با موتور و بعضا دوچرخه بسیار بالاست، کلاهای ایمنی سنگین و سخت مرسوم، اصلی ترین و بهترین راه برای جلوگیری از بروز این سوانح به شمار می روند.

اما متاسفانه وزن زیاد این کلاه ها و دشواری هایی که پوشیدنشان در فصول گرم برای موتورسواران به همراه دارد آنها را به نوعی لوازم جانبی بی مصرف و در پاره ای موارد تزئینی بدل کرده که صرفا از جریمه شدن دارندگان این وسایل نقلیه توسط پلیس جلوگیری می کنند.

البته در جوامع پیشرفته که قوانین سخت گیرانه تری در خصوص تردد موتورسواران بر آنها حکم فرماست، چنین مشکلی کمتر مشاهده می شود، با این همه، جمعی از پژوهشگران دانشگاه استنفورد اخیرا مشغول تست نوعی کلاه کاسکت بادی هستند تا اندکی از سختی های استفاده از این کلاه ها برای موتورسواران بکاهند.

«ایمنی 8 برابری نسبت به کلاه کاسکت های معمول در تصادفات»

جالب است بدانید با استناد به نتایج به دست آمده از آزمایشات صورت گرفته روی این کلاه ها مشخص شده که ایمنی آنها در تصادفات تا هشت برابر بیشتر از مواقعی است که سرنشین موتور کلاه های معمول را بر سر دارد. گفتنی است نتایج این تحقیق که سرپرستی اش را هم دیوید کاماریلو بر عهده داشته اخیر در نشریه ای تحت عنوان سالانه مهندسی پزشکی منتشر گردیده است.

البته اشاره نماییم که طبق گفته این گروه از محققان داشتن کلاه های ایمنی مرسوم در زمان موتور/دوچرخه سواری به مراتب بهتر از نداشتن شان است با این همه ضروری است که تحولاتی اساسی در این گروه از محصولات صورت بگیرد.

helmet

کلاه بادی اشاره شده در این مطلب نیز با در نظر داشتن همین مساله توسط یک شرکت سوئدی تولید شده و هم اکنون نیز تاییده های لازم برای فروش در اروپا کسب نموده است اما دریافت مجوزهای لازم برای آن در آمریکا منوط به گذراندن مراحل دیگری است.

درمورد خود کلاه هم باید بگوییم درون محفظه ای شبیه به آستین جمع شده و دور گردن موتور سوار بسته می شود. در مسیر حرکت به محض آنکه سنسورهای تعبیه شده درون کلاه تشخیص دهند که احتمال بروز آسیب یا ضربه ای وجود دارد آنگاه در کوتاه ترین زمان و به سان یک ایربگ از هم باز خواهد شد.

در مورد نحوه عملکرد این کیسه نیز باید بگوییم شرکت سازنده آن به نام Hövding Sweden AB الگوریتمی را طراحی کرده که قادر است حرکات عادی شامل ترمز و حرکت را از ضربه های ناشی از تصادف تشخیص دهد و در صورتی که مشخص شود تصادفی در پیش است ترکیب گازی مبتنی بر هلیوم درون کیسه آزاد می شود تا آسیبی به موتورسوار نرسد.

باید اشاره نماییم محققان دانشگاه استنفورد این کلاه را از نزدیک مورد آزمایش قرار نداده اند و در مقابل با بهره گیری از نمونه ساختگی آن روی بدن یک آدمک توانستند سطح تقریبی ایمنی آن را مشخص نمایند و همانطور که در بالا گفته شد، طبق نتایج به دست آمده از تحقیقات این گروه با استفاده از این کلاه ها خطر وارد آمدن جراحت به سر بین هفت تا هشت برابر تقلیل می یابد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Mohammad Reza Baghban
    Mohammad Reza Baghban | ۱۴ مهر ۱۳۹۵

    واقعا به عنوان یک cyclist commuter که از دوچرخه بصورت مداوم استفاده میکردم تا قبل از اینکه سه روز پیش ازم دزدیدنش دوچرخه حرفه ایم رو? واقعا عالیه. من از برند uvex استفاده میکنم که ته تکنولوژی ساخت کلاه های ایمنی و کلاه ایمنیم 150 یورو ارزشش و 24 حفره هوا داره ولی متاسفانه کاملا ظاهر موها رو حتی کوتاه بهم میزنه اینا این مشکل رو ندارن و چند سال پیش که معرفی شده بود فکر نمیکردم اینقدر مقاومت داشته باشن، خیلی جالبه و فوق العادس.

  • Khanmohammadi
    Khanmohammadi | ۱۴ مهر ۱۳۹۵

    این کلاه هم مثل ایربگ خودرو یکبار مصرفه یا تکنولوژی متفاوتی داره؟
    بعد با انفجار باز میشه اونم بغل گوش ؟

مطالب پیشنهادی