ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

موبایل هایی از مانتین ویو؛ داستان قمار گوگل روی سخت افزارها

حدودا یک ماه پیش بود که تیزر تبلیغاتی تازه ای در شبکه های مختلف تلویزیونی آمریکا پخش می شد. در آن تیزر یک کادر جستجوی خالی به چشم می خورد که روی زمینه ای به ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۴ مهر ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

حدودا یک ماه پیش بود که تیزر تبلیغاتی تازه ای در شبکه های مختلف تلویزیونی آمریکا پخش می شد. در آن تیزر یک کادر جستجوی خالی به چشم می خورد که روی زمینه ای به رنگ سفید قرار داشت، کادر جستجو به آرامی شروع به تغییر می کرد و همزمان با کشیده شدن عمودی اش از پهنایش کم می شد.

کادر ساده درون تصویر به تدریج شکلی دیگر به خود می گرفت تا اینکه نمایی ساده از یک موبایل را پیدا می کرد. آن موبایل هم همان پیکسل بود؛ اسمارت فون تازه ای که توسط گوگل ساخته شده بود (Made by google). اما معنا و مفهوم کلی که می شد از آن تیزر اقتباس کرد این بود: سرچ باکس ساده ای که زمانی گوگل در آن خلاصه می شد، باید شکل دیگری به خود بگیرد.

در واقع این کمپانی باید جانشین مناسب برای کادر جستجو و صفحه وبی که به دنبالش گشوده می شود را پیدا می کرد. حالا حدودا هجده سالی از عمر گوگل می گذرد و وقت آن رسیده این شرکت که معرف جستجوی فضای مجازی است تحولاتی اساسی را در این زمینه ارائه دهد و در نتیجه با در نظر داشتن تیزر تبلیغاتی آن برای موبایل های پیکسل می توان اینطور تصور کرد که این کادر سرچ قرار است جای خود را به الگوهای دیگری بدهد.

در عین حال، آنطور که به نظر می رسد گوگل نیز تصمیم گرفته که به یک شرکت سخت افزاری بدل گردد و بجای آنکه این پروسه را به شرکای خود محول نماید خودش آستین ها را بالا زده و وارد عمل شود.

اگر جای گوگل بودید آیا آینده شرکت خود را به دستان شرکای سخت افزاری تان می سپردید؟

سخت افزار و سرچ مقوله هایی هستند که ارتباطی تنگاتنگ با یکدیگر دارند. اگر قرار باشد چیزی جایگزین همان کادر جستجوی آشنایمان شود، گوگل قطعا شایسته ترین برای عهده دار شدن این مسئولیت خواهد بود و چه بسا که این اتفاق رخ داده باشد؛ Google Assistant یا همان دستیار مبتنی بر هوش مصنوعی این شرکت که از زیرساخت انبوه آن در زمینه کلاود بهره می گیرد و البته حجم وسیع داده هایی که در اختیارش قرار دارند میتواند همان جایگزین باشد.

اما حتما  تایید خواهید کرد که بهترین نرم افزارها هم بدون در اختیار داشتن یک سخت افزار اغواگر که میزبانی شان کند، بیهوده هستند. حال خودتان قضاوت کنید، اگر جای گوگل بودید آیا آینده خود را به دست شرکای سخت افزاری تان می سپردید؟ قطعا اینطور نخواهد بود و می خواهید کنترل همه چیز را خودتان در دست داشته باشد؛ از ابتدا تا انتها.

به همین خاطر بود که شب گذشته این کمپانی نوعی اکوسیستم سخت افزاری کامل و مرتبط به هم را معرفی نمود: دو اسمارت فون، یک اسپیکر هوشمند، یک هدست واقعیت مجازی، یک روتر وای فای و در نهایت یک دانگل استریم مدیا.

البته تردیدی نیست که مهم ترین بخش این اکوسیستم موبایل های پیکسل و اسپیکر گوگل هوم بودند؛ ابزارهایی که آمده اند تا ایده آل ترین برای همراهی دستیار Assistant باشند. مابقی محصولاتی هم که به آنها اشاره کردیم در حاشیه این اکوسیستم قرار می گیرند و هریک کاستی خاصی را در آن جبران می کنند اما همه آنها همزمان از هوش مبتنی بر کلاود این کمپانی برای بهبود عملکرد خود بهره می گیرند.

به باور بسباری این کمپانی برای تولید سخت افزار اختصاصی اش خود را به نوعی مقابل اپل قرار داد: پیکسل در برابر آیفون. اما این رویارویی مستلزم متقبل شدن ریسک شکست بالا و در عین حالا اجتناب از کوچک ترین خطاهاست. با در نظر داشتن همین مساله شرکت مورد بحث بر آن شد تا یک روش پذیرفته شده و ساده را دنبال نماید:

«برای انجام درست کاری، خودت آن را بر عهده بگیر»

20161004_103729-922x720-w600

البته بر کسی پوشیده نیست که این شرکت در سال های گذشته سخت افزارهای مختلفی را تولید کرده اما تا به امروز این محصولات کمترین تاثیر را در تحقق هدف اصلی آن ایفا نموده اند: از مدیاپلیر ناموفق نکسوس کیو تا کروم کست که با اقبال خوبی روبرو شد، همگی این قطعات سخت افزاری توسط بخش های مختلف گوگل تولید شدند بی آنکه یک استراتژی کلی و هسته ای را دنبال نمایند. با این همه، در آوریل امسال این رویکرد دستخوش تغییراتی شد و گوگل با استخدام Rick Osterloh از مدیران سابق موتوروgh و منصوب نمودنش به عنوان رئیس واحد سخت افزاری خود نشان داد که در صدد تغییر اوضاع است.

به لطف این اتفاق، امروز تمامی سخت افزارهای شرکت مورد بحث زیر نظر استرلو و در واحد تحت مدیریت وی تولید می شوند تا اطمینان حاصل شود که زبان طراحی پایداری دارند و همگی یک هدف واحد را دنبال می نمایند. با نگاهی به جدیدترین محصولات گوگل نیز تایید می کنید که امروز این محصولات انسجام و یکپارچگی بهتری از نظر طراحی دارند و می توان حدس زد که همگی شان محصول یک شرکت واحد هستند.


20161004_103725-925x720

استرلو معتقد است که گوگل در حرکت خود به سمت جلو باید به شکل هدفمندتری دست به تولید محصولاتش بزند و در این باره می گوید: کار کردن روی ده ها محصول مختلف و همزمان تلاش برای منحصربفرد نمودن آنها کاری بس دشوار و چالش بر انگیز است و برای این منظور لازم است اصول بیشماری را برای خود تعریف نموده و روی مقوله های مختلفی متمرکز شویم.

همین رویکرد باعث شد تولید اسمارت فون ماژولار پروژه آرا تنها سه ماه بعد از معرفی اش متوقف گردد (البته استرلو باور دارد که با کنار گذاشتن این ایده از سوی گوگل، قطعا در آینده نزدیک شرکت های دیگر تلاش هایشان را روی این حوزه متمرکز خواهند کرد) تا ارائه نوآوری های بیشتر در این زمینه به واحد اکس آلفابت محول گردد. به بیان دیگر گوگل تجربه کردن در حوزه سخت افزار را کنار گذشته و از این پس خوب می داند به دنبال چیست.

او می گوید: ما برای ارائه شمار زیادی از نوآوری های مورد نظرمان باید تجربه کاربران از ابتدا تا انتها را تحت کنترل داشته باشیم و همانطور که تایید خواهید کرد این جملات معمولا بر زبان مدیران اپل می آیند تا گوگل. درهر حال بر مدیران و متخصصان این شرکت محرز گشته که باید تجربه Assistant را غنی تر نمایند و برای این منظور نباید کنترل اوضاع [حتی ذره ای از آن] به شرکای این شرکت واگذار گردد. استرلو در ادامه اظهار داشت: ما لازم داشتیم سیستمی بسازیم که این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهد [همزمان اشاره ای به گوگل هوم می کند] و هدف مان این است که بهترین تجربه را در اختیار کاربرانمان قرار دهیم.

اما در اختیار گرفتن کنترل کلی این فرایند، تغییری اساسی و بنیادین برای این کمپانی محسوب می گردد. صرفا کافیست نگاهی به پروژه نکسوس بیاندازید که هدف از کلید خوردنش تبدیل شدن به الگو و مرجعی برای شرکت های سازنده موبایل های اندرویدی بود.

در واقع به لطف این محصولات بود که شرکت های یاد شده با تغییرات آینده در اندروید آشنا می شدند. این گجت ها غالبا چیپست های جدید، نمایشگرهای بزرگ و طراحی ساده ای را به همراه داشتند و فروششان به مشتریان علاقمند ابدا در کانون کسب و کار گوگل قرار نداشت و بیشتر درامدی جانبی برای سازنده اش محسوب می گردید.

Brian Rakowski نایب رئیس مدیریت محصول اندروید در این باره می گوید: هدف ما این بود که به تولید کنندگان نشان دهیم کارشان را چطور باید  انجام دهند. در ادامه همه شرکای ما در بخش تولید موبایل ایده اصلی را می گرفتند و محصولاتی فوق العاده را بر مبنای آن ارائه می دادند. در عین حال اما نکسوس حرکتی آرام و سنگین را تجربه می کرد. همانطور که احتمالا می دانید این محصولات همواره توسط یکی از شرکای سخت افزاری گوگل تولید می شده اند و معمولا هم به لحاظ سخت افزاری با آنچه تولید کننده پیمانکار پیشتر به بازار ارائه می داد برابری نمی کردند.

حالا اما هیچیک از این موارد اهمیتی ندارند. پروژه نکسوس ماموریت خود را به انجام رسانده زیرا تولید کنندگان محصولات اندرویدی دیگر نیاز ندارند که گوگل راه را به آنها نشان دهد. همانطور که صبح امروز در خبرها خواندید این شرکت اعلام کرده برنامه ای برای تولید نکسوس های جدید ندارد. البته طرفداران پر و پاقرص اندروید احتمالا می دانند که اچ تی سی همان «تولید کننده اصلی پیکسل هاست» اما آنطور که گوگل اعلام نموده این دو موبایل بر مبنای هیچیک از محصولات ارائه شده شرکت تایوانی طراحی نشده اند و «فروشنده اصلی شان» هم گوگل است.

به بیان دیگر از این پس خبری از حرکت آهسته گوگل در این مسیر نخواهد بود.

20161004_103447-827x720

همینکه تولید کنندگان موبایل رفته رفته راه خود را پیدا کردند و از ضرورت ارائه نکسوس های جدید توسط گوگل کاسته شد، این شرکت به نیازی مهم تر و پررنگ تر از این پی برد: رسیدن به اپل و معرفی نمودن اندروید به عنوان رقیبی جدی برای آیفون در حوزه های مختلف شامل میزان فروش، کیفیت و خدمات مشتریان و اینگونه بود که پیکسل خلق شد.

این شرکت علاوه بر طراحی سخت افزار پیکسل (لوگوی این شرکت به خوبی روی بدنه دستگاه خودنمایی می کند) همکاری های مستقیمی را هم با خرده فروشان و اپراتورها آغاز نمود. گفته می شود ورایزن به عنوان نماینده انحصاری گوگل در آمریکا پیکسل ها را به بازار این کشور عرضه خواهد کرد و البته قرار شده نسخه بدون قرار داد آنها نیز در استور اختصاصی کمپانی سازنده به فروش روند. ثبت سفارش برای خرید این موبایل ها از چهارم اکتبر (سیزدهم مهرماه، همزمان با رونمایی رسمی) آغاز شد و عرضه آنها نیز در تاریخ بیستم اکتبر یعنی 29 مهر ماه آغاز خواهد کرد.

اما این غول جستجوگر برای آنکه رقابتی تمام عیار با اپل داشته باشد (از آن جهت اپل که تنها پلتفرم عمده غیر اندرویدی را روی دستگاه های تولیدی اش دارد) باید در حوزه خدمات مشتریان و پشتیبانی از آن یک گام فراتر باشد.

آنها که آیفون دارند [البته غیر از کشور خودمان که این شرکت نمایندگی رسمی در آن ندارد] وقتی مشکلی برای تلفن همراهشان پیش می آید مستقیما به اپل استور یا همان فروشگاههای فیزیکی این کمپانی می روند تا ایراد به وجود آمده در دستگاه شان رفع گردد، اما گوگل یک گام از رقیب هم وطن خود جلوتر است و برای این منظور تب جداگانه ای تحت عنوان Support یا پشتیبانی را به بخش تنظیمات پیکسل ها اضافه نموده.

در این بخش سرویس چت 24 ساعته گوگل برای رفع مشکلات کاربران دستگاه و ارائه خدمات پشتیبانی به آنها برقرار است و وقتی هم این مکالمه برقرار می شود می توانید صفحه موبایل خود را به تیم پشتیبان نشان دهید تا قدم به قدم راهکارهای موجود برای کنار زدن مشکل را پیش رویتان قرار دهند.

از نظر طراحی هم باید بگوییم که بی تردید آیفون های اپل اندکی در شکل و شمایل کلی پیکسل ها نقش داشته و الهام بخش طراحان آن بوده اند. البته تفاوت های قابلی توجهی میان آنها وجود دارد، برای نمونه حسگر اثر انگشت پیکسل نیز در پشت بدنه و داخل یک کادر شیشه ای چهارگوش جای گرفته تا تنظیم نمودن موبایل و قراردادنش درون دست را ساده تر خواهد کرد. نکته دیگر در مورد پیکسل آنکه بخش بالایی بدنه آن اندکی نسبت به قسمت پایین ضخیم تر طراحی شده تا دیگر مشکل بیرون زدگی ماژول دوربین در آن به وجود نیاید.

1475611012_google-pixel-06_story-w600 vvxwyuzaujxfysi4hhcb-w600

Rakowski در همین رابطه گفت: ما خیلی تلاش کردیم تا مطمئن شویم محصول نهایی زیاد شبیه به آیفون نیست. اما از دور شباهت های موجود میان این دو کاملا واضح هستند و متاسفانه باید بگوییم همین اتفاق برای قیمت دستگاه رخ داد که بسیاری را ناامید ساخت: موبایل پیکسل درست مانند گلکسی نوت 7 در رنج قیمتی محصولات اندرویدی پیشرفته جای گرفته و ظاهرا اینطور به نظر می رسد که گوگل می خواهد از خلاء به وجود آمده در بازار این محصولات [به خاطر انفجار کهکشانی سامسونگ] بالاترین بهره را ببرد.

برچسب قیمتی انتخابی گوگل برای پیکسل عدد 649 دلار را برای مدل 32 گیگابایتی اش نشان می دهد و اگر بخواهید پیکسل اکس ال با ظرفیت داخلی 128 گیگابایت را انتخاب نمایید این رقم به 869 دلار می رسد. این مبلغ قطعا آنها که بی صبرانه منتظر از راه رسیدن موبایل های گوگل بودند را دچار شوک بزرگی کرد اما باز رقم اعلام شده با موبایل های جدید اپل و سامسونگ برابری می کند.

قطعات به کار رفته درون پیکسل آنطور که استرلو تایید می کند، گران هستند و به همین خاطر قیمت نهایی تعیین شده برای آن از سوی شرکت سازنده نیز بالاست. استرلو در این باره می گوید: ما نمی خواستیم تجربه کاربران این دستگاه کاستی داشته باشد و به همین خاطر تصمیم گرفتیم به حوزه موبایل های اعلاء ورود پیدا کنیم.

او خاطر نشان کرد که «گوگل می داند شمار زیادی از این موبایل را نمی تواند به فروش برساند، چراکه نخستین بار است به این حوزه ورود می یابد». در واقع مقیاس یا معیار سنجش میزان موفقیت این موبایل میزان سهمی که از بازار به دست می آورد نیست و در مقابل به رضایت کاربرانش باز می گردد و در نهایت همین رضایت است که همکاری های بیشتر اپراتورها و خرده فروشان آمریکایی با گوگل را به دنبال داشته و موفقیت های آتی خانواده پیکسل را تضمین خواهد نمود.

کاربران این دو موبایل در زمان دست گرفتنشان حسی فوق العاده را تجربه می کنند و باید بگوییم که گوگل برای تغییر دادن حس نامطلوب کاربران دستگاه های اندرویدی از این محصولات تلاش ها و سختی های زیادی را به جان خرید.

دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی این موبایل سرعت عمل بسیار بالایی دارد و گوگل نیز مدعی است که عملکردش در نور کم فوق العاده است. امتیاز اختصاص یافته به این دوربین در آزمایشات DxOMark برابر با 89 اعلام شده که بهترین امتیاز کسب شده برای موبایل های عرضه شده به بازار تا به امروز است.

البته اشاره نماییم که این دوربین فاقد سیستم لرزشگیر اپتیکال است اما گوگل برای از بین بردن اثر «ژله ای» ناشی از لرزش دست در زمان فیلم برداری به ژیروسکوپ دستگاه متوسل شده است. این موبایل همچنین یک پردزانده اسنپدراگون 821 و 4 گیگابایت رم دارد و دوربین آن از مکانیزم های لیزری و سیستم فوکوس خودکار تشخیص فازی بهره می گیرد و مهم تر از همه اینکه تمامی عکس ها و ویدیوهای گرفته شده با آن به صورت رایگان و با رزلوشن کامل در کلاود گوگل ذخیره می گردد.

گوگل همچنین در این سری از موبایل های خود تصمیم گرفته که برخی از سیستم های مربوط به واکنش تاچ نمایشگر را بهبود دهد. Dave Burke نایب رئیس مهندسی اندروید در این باره می گوید: «تاخیر پاسخ گویی به فرامین تاچ در موبایل پیکسل، کمترین میزان در میان موبایل های اندرویدی ساخته شده تا به امروز است.» اگر این عملکرد را با استفاده از دوربین های فوق العاده پر سرعت موجود در بازار مورد ارزیابی قرار دهید تایید می کنید که با آیفون برابری می کند.

حتما تایید می کنید مواردی نظیر تاخیر در پاسخگویی به فرامین یا Latency از آن دست جزئیاتی هستند که وقتی کل تجربه سربه سر تولید یک محصول تحت کنترل خودتان باشد، بهبود خوبی پیدا می کند. اما باید بگوییم که رویکرد «مستبدانه» گوگل در بخش نرم افزار است که خود را به بهترین شکل ممکن به نمایش می گذارد. پیکسل، نخستین (و در برهه کنونی تنها) موبایلی است که صفحه هوم اختصاصی پیکسل، واقعیت مجازی Daydream و Assistant را به همراه دارد.

screen-shot-2016-10-04-at-1-19-41-pm-1-h600
اسپیکر هوشمند هوم

روشن است که در صورت موفق ظاهر شدن Assistant این دستیار به اینترفیس بعدی کامپیوترها و کل فضای وب بدل خواهد شد و حتی پیش بینی می گردد که مرز میان این دو نیز از بین ببرد.

از نظر اسکات هافمن که سمت نایب رئیسی واحدی Google Assistant را بر عهده دارد، این دستیار از آن جهت اهمیت پیدا می کند که از پتانسیل های کافی برای تغییر الگوی محاسبات از سیستم اینپوت/ اوت پوت (یا ورودی/خروجی) به مکالمه برخوردار است. در واقع کلام و محاوره همان اینترفیس نهایی و غایی است که همه آن را می دانند.

اما چرا گوگل نیز رویکردی مانند اپل و یا مایکروسافت را برای نامگذاری دستیار دیجیتالی خود در پیش نگرفت؟ هافمن می گوید زمانی که ما این محصول را معرفی کردیم تصورمان این بود که نام هایی نظیر سوزی، جانی یا مورادی از این دست همراه با خود محدودیت های زیادی را به همراه خواهند داشت و به خوبی معرف قابلیت هایش نخواهند بود. در واقع این حس به کاربر القا می شود که محصول دیگری درست مانند سایر موارد موجود از راه رسیده است و این مساله با هدف نهایی ما که حضور در جنبه های مختلف زندگیست در تمایز خواهد بود.

با در نظر داشتن همین مساله تصمیم گرفتیم Google Assistant را برای آن انتخاب نماییم چراکه به باورمان این نام معرف تمامی فعالیت هایی است که ما انجام می دهیم و ماهیت گوگل را به خوبی نشان می دهد. هافمن در ادامه Assistant را روی یک موبایل نکسوس 6P (که برای اجرایش بهینه سازی شده بود) نشان می دهد (لازم است توضیح دهیم که اعضای خانواده نکسوس به این زودی ها از این دستیار دیجیتالی برخوردار نخواهند شد).

البته باید اشاره شود که این دستیار در بازه زمانی کنونی تفاوت چنانی با قابلیت سرچ صوتی موبایل های اندرویدی موجود در بازار ندارد. تنها کافیست دکمه هوم را نگه دارید و سوالی را مطرح نمایید تا پنجره ای حاوی پاسخ از بخش پایینی صفحه بالا بیاید و آن زمان می توانید سوال بعدی تان را مطرح نمایید.

2016screen-shot-2016-10-04-at-1-00-42-pmjt-1-h600

google-daydream-view-vr-headset-colors_1278 Chromecast

درست مانند سیری شما تنها می توانید با این دستیار صحبت کنید و متاسفانه امکان تایپ کردن برای آن را نخواهید داشت. اما برخلاف دستیار دیجیتالی اپل، Assistant به شدت هوشمند است و میتواند با خواندن نمایشگر، بستر و محتوای سوال شما را تشخیص دهد. این دستیار همچنین برای یافتن پاسخ مناسب و مقتضی به سوال شما صفحات قبلی وب را تا آنجا که لازم باشد مرور می کند و اگر در مورد مقوله خاصی که ممکن است درون یک اپلیکیشن باشد از آن سوال نمایید (مثلا اکانت اینستاگرام یک هنرپیشه)، اپ مورد نظر را گشوده و شما را مستقیما به اکانت وی می برد.

اما گوگل هوم دقیقا همان جایی است که جذابیت های Assistant در آن نمایان می شوند. این گجت دربرگیرنده اسپیکر کوچکی است که درون منزل خود قرار می دهید. دستگاه منتظر است تا عبارت Ok Google بر زبانتان جاری شود و سپس در کوتاه ترین زمان ممکن به سوال شما پاسخ می دهد (در اینجا باید اشاره کنیم که طبق ادعای گوگل این اسپیکر هوشمند فقط زمانی که کلید واژه را بر زبان می آورید حرف هایتان را به سرورهای این شرکت می فرستد و در باقی موارد خبر از شنود با آن در کار نیست).

از بسیاری جهات می توان هوم را درست مانند پیکسل به قماری بزرگ برای گوگل تشبیه کرد منتها با این تفاوت که پای این شرکت را به رقابتی پراکنده با حریفان معدود باز کرده است. تنها رقیب کنونی این گجت اکوی آمازون است و در مقایسه با همین محصول هم باید بگوییم که هوم از بسیاری جهات برتری دارد. قیمت آن پایین تر است (129 دلار) و ظاهرا اسپیکرهای باکیفیت تری را در خود جای داده است.

این محصول همچنین ابعاد جمع و جورتری دارد و به لحاظ شکل و ظاهر نیز زیباتر است؛ می توانید قسمت پایه آن را تعویض نموده و مطابق با سلیقه و دکور منزل تان تغییر دهید. اما نکته جالبی که در رابطه با دستگاه وجود دارد شباهت بیش از اندازه اش به سیستم های خوشبو کننده هواست. ریچارد چاندرا نایب رئیس مدیریت محصولات هوم گوگل همان فردی است که این مقایسه را میان هوم و سیستم های خوشبو کننده هوا انجام داده.

او می گوید خوشبوکننده ها در زمره محصولات مصرفی هستند که به واسطه طراحی خوبشان می توان آنها را در هرجایی از خانه قرار داد و هوم نیز از این لحاظ به آنها شباهت دارد.

اما آنچه واقعا باعث تمایز هوم از این گروه گجت ها می گردد، هوش و نبوغ گوگل است که در آن به خدمت گرفته شده. این محصول به دو اسپیکر مجهز است در حالی که اکو هفت بلندگو دارد با این حال، چاندرا مدعی است که اگر دستگاه در موقعیت خوبی قرار داده شود و سوالات شما را درک کند کارش را بهتر از اکو انجام می دهد.

گوگل از فرایندی تحت عنوان «فیلتر عصبی تشخیص جهت» استفاده می کند که در آن با استفاده از محاسبات مبتنی بر کلاود کلام کاربران تشخیص داده شده و پردازش می شوند.

گوگل برای تولید این محصول صدها هزار موقعیت و محیط مختلف از انواع پر سر و صدا گرفته تا آرام را شبیه سازی کرده و در ادامه توانمندی های خود در زمینه یادگیری ماشینی را به آن افزوده است. لذا شما می توانید چندین عدد از این دستگاه را در منزل خود قرار دهید تا تنها موردی که به شما نزدیک تر است سوالات تان را پاسخ دهد.

طبق اعلام این شرکت، اگر یک موبایل اندرویدی، ساعت هوشمند و چندین دستگاه هوم در اختیار داشته باشید، بهترینشان برای گوش دادن به شما گزینش شده و دیگر وسایل پاسخی به شما نخواهند داد.

هوم تنها دو اسپیکر را در خود جای داده در حالی که اکوی آمازون از هفت بلندگو برخوردار است.

به لطف همین اسپیکر کوچک و البته هوشمند است که می توانید اختلاف زیاد گوگل را با الکسا یا سیری بیابید. می توانید از آن بخواهید یک آهنگ خاص از انیمیشن فروزن را برایتان پخش کند تا بلافاصله آن موسیقی از طریق یوتوب شروع به پخش شدن نماید.

همچنین قادر خواهید بود از Assistant درخواست کنید روزتان را برای شما ارزیابی کند تا در اندک زمانی نگاهی به تقویم تان بیاندازد و لیستی از ریماندرها، شرایط آب و هوایی و خبرهای مهم روز را پیش رویتان قرار دهد.

در اینجا باید اشاره کنیم که هوم در زمان عرضه به بازار تنها با برخی سرویس های خاص نظیر یوتوب، گوگل پلی موزیک، پاندورا، نست و غیره سازگاری خواهد داشت و شما می توانید سرویس دلخواهتان را در اپلیکیشن اختصاصی این گجت به صورت پیش فرض انتخاب نمایید.

اما در نظر داشته باشید که توسعه دهندگان شخص ثالث سازگاری الکسا را با این محصول تجربه نخواهند کرد. در واقع هوم غالبا در دنیای گوگل حضور دارد و مهم تر از آن، کاربر هر بار تنها از طریق یک اکانت می تواند به آن دسترسی پیدا کند. با این همه هافمن وعده داده که اواخر امسال دسترسی توسعه دهندگان شخص ثالث به این محصول فراهم خواهد شد.

download (9)
روتر وای فای

اما گوگل در کنار موبایل های پیکسل و گوگل هوم، در جریان مراسم شب گذشته خود از محصولات دیگری شامل Daydream VR، کروم کست جدید و یک روتر خانگی به نام وای فای نیز پرده برداشت.

در مورد هدست واقعیت مجازی این شرکت باید بگوییم که تا اوایل ماه نوامبر (آبان ماه) وارد بازار نمی شود اما شب گذشته نخستین دموی رسمی و واقعی از آن ارائه شد. این محصول برای مدت زمان کوتاهی صرفا با پیکسل سازگاری خواهد داشت اما تردیدی نیست که در مقایسه با دیگر هدست های رقیب استفاده از آن ساده تر خواهد بود.

هدست گوگل از پارچه ساخته شده و طراحی اش به گونه ایست که سهولت و سرعت استفاده از آن را بالا می برد و به همین خاطر آشنایی با چند و چون عملکرد آن نسبت به Gear VR ساده تر است هرچند که نمی توان به لحاظ توانایی آن را با وایو اچ تی سی برابر دانست.

کروم کست الترا هم که از دیگر گجت های معرفی شده در مراسم شب گذشته گوگل محسوب می گردد از محتوای 4K و HDR پشتیبانی می کند و حتی به شما امکان می دهد که از اترنت برای برقراری ارتباط استفاده نمایید. این گجت به Assistant متصل می گردد و سپس آماده و منتظر هوم می ماند تا ویدیوی مدنظر شما را پخش کند.

گوگل روتر خود را می سازد

گوگل وای فای یا همان روتر خانگی غول جستجوگر شاید کمتر هماهنگی و ارتباط را با Assistant داشته باشد. قیمت دستگاه از 129 دلار شروع می شود و می توانید با پرداخت مبلغ 299 دلار پکیج سه تایی اش را خریداری نمایید و هر تعداد دیگری که می خواهید را به این مجموعه اضافه نمایید.

درست مانند گوگل هوم این محصول نیز طراحی ساده و مدرنی دارد و می توانید بدون نگرانی از بابت بر هم خوردن هارمونی اشیاء موجود در فضای خانه تعداد دلخواه از آن را در بخش های مختلفش قرار دهید. این محصول نیز درست مانند اسپیکر هوشمند گوگل از یادگیری ماشینی شرکت سازنده برای مدیریت بهتر تمامی دستگاه های متصل به شبکه خانگی استفاده می کند.

برای نمونه زمانی که از موقعیت نزدیک به روتر به اتاق خواب خود می روید ممکن است موبایل شما تشخیص ندهد که یک منبع قوی تر سیگنال در نزدیکی اش قرار دارد و صرفا اتصالش را با منبع قبلی حفظ نماید که این البته خطای تلفن همراه است. حال گوگل روتری را ارائه نموده که می تواند به بهترین نحو ممکن عمل سوئیچ میان منابع سیگنال را انجام دهد.

در واقع «وای فای» های مختلفی که در سرتاسر محیط خانه پراکنده هستند با هم ارتباط برقرار می کنند و گجتی که به گیرنده نزدیک تر باشد، ترافیک را به سمت آن هدایت خواهد کرد.

چاندار می گوید زمان انتقال داده این دستگاه برابر با 150 هزارم ثانیه است، بنابراین اگر مشغول انجام ویدیو چت باشید و همزمان در اتاق های مختلف خانه راه بروید هیچگاه با مشکل قطعی ارتباط روبرو نخواهید شد.

madebygoogle

مجموعه سخت افزاری جدید معرفی شده از سوی گوگل را می توان آغازی بر یک اکوسیستم منسجم و یکپارچه از محصولات الکترونیکی دانست. استرلو رویداد شب گذشته و به طور مشخص محصولات معرفی شده در جریان آن را ورود رسمی این کمپانی به بازار سخت افزار قلمداد می کند و در این باره می گوید: ما از این پس به جای آنکه به تجربه کردن بپردازیم یا مرجعی برای دیگران باشیم میخواهیم محصولات خود را به بازار ارائه نماییم.

اما نباید از یاد برد که گرچه اهالی مانتین ویو دست به کار تولید سخت افزار اختصاصی خود شده اند، اما کاملا هم همکاری با شرکای سخت افزاری خود را کنار نگذاشته اند. این شرکت همچنان دانش خود در زمینه نرم افزار و کلاود را که با مشارکت نام هایی نظیر ال جی و سامسونگ توسعه داده با آنها به اشتراک خواهد گذاشت.

اما این بار خود را از مقوله فروش محصولات طراحی شده کنار نمی کشد و در مقابل با شرکایش رقابتی منصفانه و تنگاتنگ خواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Hamid Madadi
    Hamid Madadi | ۱۵ مهر ۱۳۹۵

    چقدر جامع و صریح !

  • بیژن
    بیژن | ۱۵ مهر ۱۳۹۵

    حتما تو هر صفحه هم که میری یه تبلیغ پخش میکنه...Ad

  • امیر رحیمی
    امیر رحیمی | ۱۵ مهر ۱۳۹۵

    چقدر طولانی بود
    فقط عکساشو نگاه کردم

  • Rooz5eh
    Rooz5eh | ۱۵ مهر ۱۳۹۵

    مقاله ى خيلى خوبى بود خسته نباشيد
    خيلى دير به اين حوزه وارد شد گوگل .. در واقع زمانى وارد شد كه ديگه اخراى عمر اين تكنولوژيه و داره وارد يه فاز جديد ميشه .. داستان همون داستان مايكروسافت و سرفيس عه .. هر دو بايد با شركاى خودشون هم مبارزه كنن و اين ميتونه باعث شه شركتا به سيستم عاملاى ديگه اى روو بيارن .. در هر صورت مطمئناً راه زيادى در پيش داره تا به اپل برسه توو سخت افزار همونطور كه اپل توو نرم افزار راه زيادى داره تا به گوگل برسه

  • nostalgia darvari
    nostalgia darvari | ۱۴ مهر ۱۳۹۵

    عالی بود

مطالب پیشنهادی