ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نزدیک سیاره مشابه زمین
علمی

نزدیک ترین سیاره مشابه زمین در منظومه ای دیگر می تواند پوشیده از آب باشد

اگر مریخ را در نظر نگیریم، نزدیک ترین سیاره مشابه زمین که احتمال حیات روی آن وجود دارد، به فاصله ای حدود 4.2 سال نوری با زمین قرار گرفته است. تحقیقات جدید نشان می دهد ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۱۸ مهر ۱۳۹۵ | ۰۸:۳۰

اگر مریخ را در نظر نگیریم، نزدیک ترین سیاره مشابه زمین که احتمال حیات روی آن وجود دارد، به فاصله ای حدود 4.2 سال نوری با زمین قرار گرفته است. تحقیقات جدید نشان می دهد این سیاره - که «Proxima b» نام دارد - احتمالاً تماماً از آب پوشیده شده باشد.

مدتی قبل دانشمندان حاضر در رصدخانه اروپای جنوبی (ESO) اعلام کردند که توانسته اند سیاره ای (احتمالاً) قابل سکونت را در منظومه «Proxima Centauri» کشف کنند.

در حال حاضر اطلاعات چندانی در خصوص «Proxima b» و وضعیت آب هوایی آن در دست نیست. ضمن این که هنوز شاهدی نیز بر وجود حیات فرازمینی در این کره جدید یافت نشده است.

یافته جالب توجه در خصوص این سیاره آن است که طبق بررسی های انجام گرفته، به احتمال زیاد تمام سطح آن را اقیانوسی بسیار بزرگ فرا گرفته. به عبارت دیگر، هیچ خشکی در تمام آن یافت نخواهد شد.

اخترشناسان اروپایی علاقه زیادی به «Proxima b» پیدا کرده اند. نه فقط به دلیل شباهت آن به زمین، بلکه به خاطر برخی ویژگی های منحصر به فردش از جمله چگالی آن که حدود 1.3 برابر چگالی زمین است. این در حالیست که فاصله آن تا ستاره منظومه اش یک دهم فاصله عطارد با خورشید است.

w2tftx1of46vlsiigmzi

البته فاصله به این نزدیکی مانعی برای وجود حیات روی سیاره مذکور نخواهد بود، چرا که ستاره Proxima Centauri هزار برابر از خورشید ما کوچکتر است. بنابراین آب می تواند به حالت مایع روی آن در جریان باشد.

طبق محاسباتی که توسط گروهی از دانشمندان فرانسوی به انجام رسیده، شعاع سیاره Proxima b از ۰.۹۴ برابر تا ۱.۴ برابر زمین متغیر و میانگین آن در حدود ۶۳۰۰ کیلومتر است. البته اگر مقدار واقعی به عدد بزرگتر نزدیک باشد، به احتمال فراوان عمق اقیانوس سراسری پوشاننده آن در حدود 200 کیلومتر خواهد بود.

دانسته های ما در خصوص این سیاره جدید بسیار کم و بخش عمده آنها بر اساس مدل سازی ها شکل گرفته است. با آن که به Proxima b لقب نزدیک ترین سیاره مشابه زمین در خارج از منظومه شمسی داده شده، اما در واقع 4.2 سال نوری هنوز فاصله ای دست نیافتنی و نزدیک به محال برای انسان ها به شمار می رود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • moc
    moc | ۱۸ مهر ۱۳۹۵

    اگر با استفاده از جاذبه خورشید بتونیم به یک دهم سرعت نور برسیم ، اونوقت کل این مسیر رو میشه تو 45 سال طی کرد
    مشکل چیزای دیگه ست مثل عدم اطلاع کافی از وضعیت و شرایط حاکم بر فضاهای میان ستاره ای چون ما به نوعی در اتمسفر خورشید هستیم و از خطرهای احتمالی بیرون اون اطلاعی نداریم و اگر بخوایم سفینه ای بدون انسان بفرستیم باید کاملا خودسر باشه که هنوز علم بهش دست نیافته چون کنترل از این فاصله غیر ممکنه و ارتباط 9 سال طول میکشه

  • behnam
    behnam | ۱۸ مهر ۱۳۹۵

    اب شش ها را اماده کنید

  • مهدی
    مهدی | ۱۸ مهر ۱۳۹۵

    خدایی این دانشمندای نجوم یه جوری از سال نوری حرف میزنن که انگار مثلا برابر با چند تا کوچه اونورتره!!!

  • میلاد
    میلاد | ۱۸ مهر ۱۳۹۵

    خب چه فایده وقتی خشکی نداره

مطالب پیشنهادی