ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

معرفی قابلیت های جدید watchOS 3 در دیجیاتو [تماشا کنید]

هربار که نسخه جدیدی از iOS منتشر می شود، شاهد اضافه شدن قابلیت ها و امکانات جدیدی به این سیستم عامل هستیم، اما در مورد WatchOS شرایط تا حدی متفاوت است. اپل همچنان تلاش می ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱۹ مهر ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

هربار که نسخه جدیدی از iOS منتشر می شود، شاهد اضافه شدن قابلیت ها و امکانات جدیدی به این سیستم عامل هستیم، اما در مورد WatchOS شرایط تا حدی متفاوت است.

اپل همچنان تلاش می کند روی ساعت هوشمند خود به بهترین تجربه کاربری ممکن دست پیدا کند و بر همین اساس تاکنون در عمر کوتاه این سیستم عامل تغییرات چشمگیری درونش ایجاد کرده و حتی برخی قابلیت ها را حذف کرده است.

از جمله این تغییرات می توان به WatchOS 3 اشاره کرد که به تازگی عرضه شده و تا حد زیادی نحوه تعامل کاربر با ساعت هوشمند اپل را متحول می کند.

تغییرات عمده

  • دکمه کناری به جای نمایش لیست مخاطبین، داک جدید اپلیکیشن ها را نمایان می کند
  • واچ فیس ها و Complication های جدید
  • سوایپ به بالا برای دسترسی به مرکز کنترل و سوایپ به چپ و راست برای تغییر واچ فیس
  • اپلیکیشن Breath برای تمرینات تنفسی
  • ارسال پیام اضطراری در مواقع خطر
  • ارسال پیام به شکل مستقیم از اپل واچ با نوشتن حروف روی نمایشگر
  • اپلیکیشن های جدیدی مثل Reminders، Home، Find My Friends و Heart Rate

نحوه بروزرسانی

برای دریافت WatchOS 3 لازم است آیفون شما که آن را با اپل واچ جفت کرده اید به iOS 10 مجهز باشد. در این صورت کافی است اپلیکیشن Apple Watch را باز کنید و در منوی تنظیمات، از بخش General به Software Update بروید.

البته توجه داشته باشید که برای دریافت بروزرسانی سیستم عامل ساعت هوشمند، لازم است اپل واچ شما روی شارژر آهنربایی قرار داشته و حداقل 50 درصد از ظرفیت باتری آن شارژ شده باشد.

حالا می توانید ویژگی های جدید اضافه شده به WatchOS 3 را مورد استفاده قرار دهید، قابلیت های جذابی که در ادامه به مهمترین آنها خواهیم پرداخت.

نگاه ویدیویی

Scribble یا نوشتن روی صفحه

wwdc-2016-watch-scribble

به لطف قابلیت Scribble در WatchOS 3می توانید متن پیام های خود را مستقیماً روی نمایشگر اپل واچ بنویسید، البته به شکل حروف انگلیسی مجزا و یک به یک.IMG_0383

در این نسخه اگر پیام فیسبوکی، ایمیل یا پیام های مشابه دریافت کرده باشید، یک گزینه به نام Scribble در کنارش ظاهر می شود که می توانید آن را انتخاب کنید و متن پاسخ خود را به شکل حرف به حرف با انگشت روی صفحه نمایش بنویسید.

 

سازنده با توجه به دشوار بودن این روش ارتباطی، این امکان را فراهم آورده که با سرعت زیادی هر حرف را بلافاصه روی حرف قبلی بنویسید تا دستگاه آنها را تشخیص دهد، بدون اینکه نیاز باشد بین هریک مکث یا فاصله ایجاد نمایید.

Tapback

یکی از قابلیت های جدید اضافه شده به iOS 10 (بررسی دیجیاتو) Tapback نام دارد، قابلیتی که نه تنها در WatchOS 3 حضور دارد، بلکه روی اپل واچ کاربرد بیشتری هم خواهد داشت.

به لطف این قابلیت هنگام دریافت پیام در اپلیکیشن پیام رسانی اپل، به راحتی می توانید واکنش خود را با گزینه های از پیش تعیین شده به مخاطب ارسال نمایید.

برای این منظور کافی است هنگام چت کردن در اپلیکیشن Messages، پیام مورد نظر خود را چند لحظه فشار دهید تا شکلک های مختلفی برای ابراز تعجب، موافقت، علاقه مندی و موارد دیگر ظاهر شود.

watchos-3-tapback

در این صورت مخاطب به سریع ترین شکل نظر شما را در مورد آن پیام خاص دریافت می کند، بدون اینکه نیاز به وارد کردن حروف، پیدا کردن اسمایلی مورد نظر یا انجام مراحل دیگری باشد.

داک اپلیکیشن ها

پس از نصب WatchOS 3، وقتی دکمه کناری اپل واچ را فشار دهید صفحه ای به نام Application dock ظاهر می شود که در حقیقت، می توان آن را میان بری برای دسترسی به اپلیکیشن های مورد علاقه شما در نظر گرفت.

در سومین نسخه از سیستم عامل اپل واچ هربار که داک اپلیکیشن ها را باز کنید، دستگاه آخرین اپلیکیشن هایی که بیشتر مورد استفاده قرار داده اید را در این بخش نمایش می دهد و اگر مورد جدیدی به آنها اضافه شده باشد، از شما در مورد نگهداشتن یا پاک کردن آن در این بخش سوال می کند.

watchos-3-dock-03

در این بخش البته عملکردهای دیگری هم قابل انجام هستند، از جمله:

  • نگهداشتن انگشت روی اپلیکیشن ها برای تغییر چینش آنها (مشابه آیفون و آیپد)
  • سوایپ به بالا و انتخاب گزینه remove برای حذف یک اپلیکیشن
  • ویرایش و حذف اپلیکیشن های بخش داک با استفاده از نرم افزار اپل واچ روی آیفون

باز کردن قفل مک

اگر یک کامپیوتر مک مجهز به MacOS Sierra و اپل واچ مجهز به WatchOS 3 داشته باشید، به راحتی می توانید با استفاده از ساعت هوشمند، قفل کامپیوتر خود را باز نمایید.

برای این منظور باید به بخش System Preferences در کامپیوتر مک مراجعه کرده و از بخش Security & Privacy گزینه Allow your Apple Watch to unlock your Mac را تیک بزنید و مراحل پس از آن را طی کنید.

از طرف دیگر لازم است با مراجعه به بخش Passcode، کد رمز اپل واچ را هم فعال نمایید. در این صورت هنگامی که ساعت هوشمند شما به کامپیوتر مک نزدیک شود، دستگاه به شکل خودکار متوجه شده و صفحه قفل را از میان بر می دارد.

البته باید توجه داشته باشید که هنگام فعال کردن این قابلیت نیاز است سیستم تایید دو مرحله ای را روی کامپیوتر مک خود فعال کنید و این کار با شماره تلفن های ایران قابل انجام نیست، در نتیجه نمی توانید روی استفاده از این ویژگی سودمند WatchOS 3 در کشورمان حساب باز کنید.

غیر فعال کردن قابلیت ثبت اسکرین شات

اگر بخواهید با ساعت هوشمند اپل اسکرین شات بگیرید، به سادگی می توانید این کار را با خم کردن مچ انجام دهید. اما همین ویژگی ساده از طرف دیگر باعث شده دستگاه دفعات زیادی به شکل اتفاقی و ناخواسته اسکرین شات تهیه کند.

اگر شما هم هربار پس از باز کردن گالری آیفون با اسکرین شات های متعدد اپل واچ مواجه می شوید، بد نیست بدانید سازنده در نسخه جدید امکان غیر فعال کردن این قابلیت را فراهم آورده است.

برای این منظور لازم است به اپلیکیشن Watch در آیفون مراجعه کنید. در بخش General تا انتهای صفحه اسکرول کنید تا گزینه Enable Screenshots نمایان شود و آن را برای غیر فعال شدن روی حالت Off قرار دهید.

واچ فیس ها را روی آیفون ویرایش کنید

در نسخه جدید برای ساخت، ویرایش و مشاهده واچ فیس ها به ساعت هوشمند محدود نیستید و می توانید این کار را روی آیفون هم انجام دهید.

برای این منظور اپلیکیشن Watch را روی تلفن هوشمند خود باز کنید و به بخش My Faces مراجعه نمایید. در این بخش می توانید واچ فیس هایی که تاکنون ایجاد و روی اپل واچ ذخیره کرده اید را مشاهده نمایید.

از طرف دیگر بخشی به نام Face Gallery هم در پایین صفحه وجود دارد که با مراجعه به آن می توانید واچ فیس های ساخته شده توسط اپل را مشاهده، دریافت و ویرایش نمایید.

سوییچ کردن بین واچ فیس ها

در WatchOS 3 سوییچ کردن بین واچ فیس های مختلف به سادگی و با سوایپ کردن به چپ و راست روی صفحه نمایش ساعت هوشمند انجام می گیرد.

به لطف این قابلیت جدید می توانید واچ فیس های مختلفی با جزئیات مختلف برای شرایط مختلف از جمله محل کار، منزل و ساعات آخر شب یا هر موقعیت دیگری ایجاد کرده و به راحت ترین شکل ممکن آنها را مورد استفاده قرار دهید.

مرکز کنترل

IMG_0378

در WatchOS 3 بخش Glances حذف شده و به جای آن مرکز کنترل جدیدی وجود دارد که برای دسترسی به آن باید از پایین صفحه به سمت بالا سوایپ کنید.

این بخش در اپل واچ قابلیت های مشابه iOS در اختیار شما قرار می دهد و با استفاده از آن می توانید عملکردهای مشابهی را انجام دهید، از جمله فعال کردن Airplane Mode، بی صدا کردن دستگاه، فعال کردن حالت do not disturb، پیدا کردن یک آیفون گمشده و کنترل پخش موسیقی با استفاده از AirPlay.

اشتراک گذاری فعالیت ها

IMG_0375

دنبال کردن و ثبت میزان تحرک یا فعالیت های ورزشی کاربر، بدون تردید یکی از عمده ترین قابلیت های اپل واچ به حساب می آید، اما تاکنون این آمار به شکل شخصی در اختیار هر کاربر قرار می گرفت و امکان اشتراک گذاری آن وجود نداشت.

سازنده حالا در WatchOS 3 این امکان سودمند را فراهم آورده است، چرا که اگر میزان فعالیت دوستان و اطرافیان خود را مشاهده کنید، امکان دارد شما هم به فعالیت بیشتر و رقابت با آنها تشویق شوید.

برای دسترسی به این اطلاعات کافی است اپلیکیشن Activity را روی آیفون باز کنید و با مراجعه به بخش Sharing، دوستان خود را به این قسمت اضافه نمایید. کاربر مورد نظر شما در ادامه دعوتنامه ای دریافت می کند که در صورت قبول آن، امکان دسترسی به اطلاعات وی برای شما امکان پذیر خواهد شد.

حالت استفاده از ویلچر

کاربرانی که از ویلچر استفاده می کنند، در WatchOS 3 می توانند این موضوع را به دستگاه اطلاع دهند تا اپل واچ نحوه محاسبه میزان فعالیت آن ها تغییر دهد.

برای این منظور لازم است به اپلیکیشن Watch در آیفون مراجعه کنید و به بخش Health وارد شوید. در اینجا دکمه Edit را برای ویرایش اطلاعات مربوط به سلامتی خود فشار دهید و در مقابل wheelchair گزینه Yes را انتخاب نمایید.

حالت SOS برای مواقع اضطراری

apple-watch-(1)

هنگام استفاده از اپل واچ اگر در شرایط اورژانسی قرار بگیرید، می توانید بدون مراجعه به تلفن هوشمند خود، با مرکز تماس های اضطراری ارتباط برقرار نمایید.

برای این منظور کافی است دکمه کناری دستگاه را نگاه دارید تا دستگاه شمارش معکوس انجام داده و با شماره 911 تماس گیرد، شماره اضطراری البته در ایران به شماره 112 (شماره اضطراری ملی) متصل است و شما را به سازمان امداد و نجات هلال احمر ارتباط می دهد.

دستگاه البته به شکل خودکار و بر اساس موقعیت مکانی، شماره اضطراری کشوری که در آن قرار دارید را تشخیص می دهد و جای نگرانی از این بابت نیست، اما با این حال در صورت تمایل می توانید با مراجعه به اپلیکیشن Watch روی آیفون، 3 شماره مشخص کنید تا هنگام انتخاب گزینه SOS Emergency موقعیت جغرافیایی شما را به همراه درخواست کمک برایشان ارسال گردد.

در نهایت لازم است اشاره کنیم که اگر نمی خواهید دستگاه پس از فشردن دکمه کناری تماس اضطراری برقرار نماید، می توانید به بخش Emergency SOS از منوی General در اپلیکیشن Watch روی آیفون مراجعه کنید.

حالت دومی که در این بخش ارائه شده این است که پس از نگهداشتن دکمه کناری اپل واچ، یک گزینه با عنوان Emergency SOS روی تصویر ظاهر شود و پس از اسلاید کردن آن توسط کاربر تماس اضطراری انجام گیرد.

جمع بندی

apple-watch-20

در مجموع می توان گفت اپل با انتشار WatchOS 3 عملاً قبول کرده تجربه کاربری ساعت هوشمندش تاکنون آنطور که باید نبوده است. شرکت ساکن کوپرتینو در این نسخه تغییرات قابل توجهی در نحوه کارکرد دستگاه ایجاد کرده و این تغییرات تا حد زیادی در بهبود تجربه کاربری موثر بوده اند.

البته باید بدانید تقریباً تمام موارد پیشین هنوز هم با اپل واچ قابل انجام هستند، اما روال انجام عملکردها ساده و موثر تر شده اند؛ ضمن اینکه سرعت کلی اجرای سیستم عامل هم به شکل محسوسی بهبود یافته است.

بر همین اساس می توان گفت همزمان با عرضه اپل واچ سری 2، سازنده تجربه کاربری نسل پیشین را هم بهبود داده و ارزش خرید دستگاه را بالاتر برده است.

در پایان لازم به ذکر است که نسل اول اپل واچ در بازار ایران با قیمت 1.220.000 تومان به فروش می رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • jamalifar
    jamalifar | ۱۹ مهر ۱۳۹۵

    میخواام:(

مطالب پیشنهادی