ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رکورد فشار پلاسما در رآکتورهای همجوشی هسته ای جابجا شد

تیمی از دانشمندان مؤسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT) توانستند رکورد جدیدی را در حوزه همجوشی هسته ای به ثبت رسانده و جهان را یک گام دیگر به منبع انرژی پاک و بی پایان نزدیک سازند. این پژوهشگران با ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۷ مهر ۱۳۹۵ | ۱۸:۳۰

تیمی از دانشمندان مؤسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT) توانستند رکورد جدیدی را در حوزه همجوشی هسته ای به ثبت رسانده و جهان را یک گام دیگر به منبع انرژی پاک و بی پایان نزدیک سازند. این پژوهشگران با استفاده از رآکتور توکاماک Alcator C-Mod به بیشترین فشار پلاسما تا به امروز دست یافتند.

لازم به ذکر است فشار فوق العاده و دمای بسیار بالا، دو عامل اساسی در آزادسازی نیروی عظیم نهفته در اتم ها به شمار می روند و همان طور که می دانید انرژی خورشید و سایر ستاره ها نیز از طریق همین واکنش همجوشی هسته ای تأمین می شود.

به همین دلیل مدت هاست که فرایند فوق به عنوان راهکار نهایی در تأمین انرژی پاک و پایان ناپذیر پیشنهاد شده، اما محدودیت های گسترده در ساخت تجهیزات و کنترل واکنش، همواره تحقق آن را با مشکل مواجه ساخته.

حال دانشمندان MIT توانسته اند فشار پلاسما را به 2 اتمسفر برسانند، که در مقایسه با رکورد قبلی که در سال 2005 به ثبت رسید، نزدیک به 16 درصد بیشتر است. این مقدار فشار در دمای 35 میلیون درجه سانتیگراد و به مدت 2 ثانیه حفظ شد، و نتایج آزمایش فوق در کنفرانس سازمان بین المللی انرژی اتمی در زمینه همجوشی در ژاپن ارائه گشت.

گفتنی است این پروژه، آخرین عملیات رآکتور MIT به شمار می رفت و مجموعه فوق پس از انجام آن به حالت تعطیل در آمد. دلیل این امر، تزریق بودجه به پروژه بزرگ تری است که در ساختمانی هفت طبقه و در کشور فرانسه احداث می گردد. رآکتور توکاماک ITER فرانسه 800 برابر بزرگ تر از مجموعه MIT است و هرکدام از آهنرباهای آن به اندازه یک بوئینگ 747 وزن دارند.

البته لازم به یادآوری است که دانشگاه MIT در این زمینه از پای ننشسته و قصد دارد با جذب مشارکت سرمایه گذاران خصوصی، پروژه جدیدی را در زمینه ساخت رآکتورهای کم هزینه و کوچک همجوشی هسته ای آغاز نمایند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی