ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

به انتشار Titanfall 2 نزدیک می شویم؛ 6 نکته که باید پیش از تجربه بازی بدانید

رقابت برای کسبِ لقبِ بهترین بازی 2016 را فراموش کنید، جنگ واقعی بین شوترها است. امسال را می توانیم بهشت علاقه مندان به سبک تیراندازی بنامیم. پس از موفقیت های گوناگون بلیزارد با اوورواچ و ...

محمد کریمی
نوشته شده توسط محمد کریمی | ۲ آبان ۱۳۹۵ | ۲۳:۳۰

رقابت برای کسبِ لقبِ بهترین بازی 2016 را فراموش کنید، جنگ واقعی بین شوترها است. امسال را می توانیم بهشت علاقه مندان به سبک تیراندازی بنامیم. پس از موفقیت های گوناگون بلیزارد با اوورواچ و بازگشت گیرز آو وار، اکنون نوبت به عناوین معروف کمپانی های اکتیویژن و الکترونیک آرتز رسیده تا داستان هایی متفاوت از جنگ های خونین را روایت کنند. هفته گذشته شاهد انتشار بتلفیلد 1 و بازخوردهای بسیار مثبت منتقدها بودیم.

پایان این هفته هم تایتان فال 2 منتشر خواهد شد تا بازیکن هایی که چندان علاقه مند به جنگ جهانی نیستند، به آینده سفر کرده و دوشادوش ربات های عظیم الجثه به مبارزه بپردازند. تایتان فال 2 حکم تیرنهایی را برای الکترونیک آرتز داشته و استقبال بازیکن ها از این عنوان می تواند پرونده اینفینیت وارفر را ببندد. اگر مشتاقید بدانید که Respawn از گذشته چه درس هایی گرفته و چگونه می خواهد یکی از بهترین بازی های سال را عرضه کند، مقاله پیش رو را از دست ندهید.

الکترونیک آرتز به جنگ با سیاست های عجیب خود می رود

Titanfall 2 - 8
تایتان فال 1 توانست میانگین امتیازی 86 را به دست بیاورد. گزارشات نشان می دهند که فروش بازی به 10 میلیون نسخه رسیده است.

Titanfall شروع خیلی بهتری از Destiny داشت. اما اکنون را نگاه کنید، نام کدام یک را بیشتر می شنوید؟ ساخته بانجی که همچنان از محبوب ترین شوترها بوده و روزانه میلیون ها نفر را به جنگ با هم می فرستد. اگر توسعه این گونه عناوین را به دو بخش تقسیم کنیم، قسمت دوم تازه پس از انتشار یک اثر آغاز می شود. ساده تر بگوییم، سازنده باید با بروزرسانی های گوناگون بازیکن ها را مجاب به ادامه تجربه عنوانش کرده و ساخته اش را همچنان تازه نگه دارد.

چیزی که استودیو ریسپان با وجود تمام پتانسیل های تایتان فال نتوانست به آن دست پیدا نماید. آمریکایی ها اکنون با تایتان فال 2 بازگشته اند تا از اشتباهات گذشته خود درس گرفته و یکی از به یادماندنی ترین شوترهای صنعت گیمینگ را بسازند. بر اساس گفته توسعه دهنده، تمام نقشه ها و حالت های گیم پلی که پس از انتشار بازی منتشر می شوند رایگان هستند.

بنابراین بدون نیاز به سیزن پس و تنها با یک بار هزینه می توانید یک تجربه فوق العاده داشته باشید؛ خبری از سیاست های عجیب کمپانی های بازیسازی نیست. انگار ریسپان می خواهد خاطرات خوش نسل پنجم و ششم را زنده کند. جالب اینجاست رویه ای که توسعه دهنده پیش گرفته دقیقا خلاف رفتارهای الکترونیک آرتز است. بیشتر بازی های این کمپانی سیزن پس داشته و مجبورید آن را بخرید.

استاروارز بتل فرانت را فراموش نموده اید؟ خود بازی نقشه های زیادی نداشت و برای داشتن یک تجربه مناسب باید سیزن پس را خریداری می کردید. تمام این اتفاقات دست به دست هم داده اند تا الکترونیک آرتز سالیانه از دیدگاه کاربرها، بدترین کمپانی بازیسازی آمریکایی لقب بگیرد. اکنون تایتان فال 2 آمده تا تمام معادلات را بر هم زده و با بسته های الحاقی رایگان خود ماه ها بازیکن ها را سرگرم کند.

سازندگان Modern Warfare مسئولیت ساخت بازی را برعهده گرفته اند

Titanfall 2 - 4

بیایید نگاهی به داستان تاسیس ریسپان بیندازیم. از جدایی اعضای کلیدی ساخت Call of Duty حرف می زنیم. سال 2010 بود که Vince Zampella و Jason West از اکتیویژن جدا شدند. گزارشات ابتدایی نشان می دادند که به خاطر مشکلات مالی پیرامون ساخت مدرن وارفر 2، اینفینیتی وارد با ناشر کال او دیوتی به بن بست خورده و جدال آن ها بالا می گیرد.

به همین خاطر اکتیویژن زامپلا و وست را اخراج می نماید. پی این اتفاق، چهل و شش نفر از اعضای سازنده مدرن وارفر هم به همراه آن ها تصمیم به ترک اینفینیتی وارد می گیرند. اینجا بود که آن ها طی قرار دادی با رقیب دیرینه اکتیویژن به الکترونیک آرتز پیوسته و استودیو ریسپان را تاسیس می کنند. تقریبا تمام تیم سازنده تایتان فال 1 روی عنوان دوم کار کرده و تنها شاهد افزایش تعداد بازیسازان هستیم.

بر اساس گزارشات به دست رسیده، ساخت بازی از مارس 2014 کلید خورد. شاید یک سال و نیم برای توسعه عنوانی نسل هشتمی کم باشد اما چون اعضای ریسپان پیشتر با سری مدرن وارفر هنر خود را نشان دادند، می توانیم امیدوار باشیم که تایتان فال 2 با بهبود المان های قدیمی و اضافه سازی قابلیت های متفاوت تجربه ای به مراتب بهتر از گذشته را به بازیکن ها هدیه بدهند.

بزرگترین تغییر تیم سازنده را می توانیم جایگزینی دیزاینرها بنامیم. این بار جای Justin Hendry که نقش مهمی در پروژه ساخت God of War 3 داشت، Todd Alderman و Mackey McCandlish وظیفه طراحی تایتان فال 2 را برعهده گرفته اند. Alderman را با کار روی بخش چند نفره معروف ترین کال آو دیوتی ها می شناسند. McCandlish هم با نویسندگی دو قسمت ابتدایی مدرن وارفر توانایی هایش را به اثبات رساند.

تعداد تایتان ها دو برابر شده است

Titanfall 2 - 11

با وجود این که تایتان فال را به خاطر مکانیزم های گیم پلی خود می توانیم یک شوتر سرعتی بنامیم اما این مسئله بدین معنی نیست که برای پیروزی نیازمند استراتژی نیستید. ریسپان با عنوانش سعی کرده بود از جدیت های شوترهای امروزی فاصله گرفته و تجربه ای فان را به بازیکن ها هدیه بدهد. به خاطر افزایش تعداد تایتان ها و چگونگی استفاده از آن ها، این «استراتژی» نقش مهمتری را با تایتان فال 2 ایفا می کند.

پیش از هر چیزی باید بدانید که گرفتن تایتان ها این بار وابسته به ثانیه ها نیست. ساده تر بگوییم، در تایتان فال 1 حداکثر چهار دقیقه طول می کشید تا بتوانید از یک تایتان استفاده نمایید. این زمان را هم می توانستید با Burn Card ها و انجام بعضی ماموریت ها یا اهداف کاهش دهید. ریسپان برای تایتان فال 2 تصمیم گرفته تا یک شیوه متفاوت را به کار بگیرد؛ هر که بامش بیش، برفش بیشتر!

این بار برای استفاده از تایتان ها با به اهداف برسید. بنابراین اگر اتمام ماموریت ها به طول بینجامد یا هنگام بازی تعداد پایلوت های کمی را بکشید، ممکن است برای سواری تایتان ها بیشتر از 4 دقیقه به انتظار بشینید. با تایتان فال 2 شاهد شش تایتان هستیم که هر کدام چهار قابلیت کلیدی و خصوصیات متفاوت دارند. بنابراین بسته به سبک مبارزات خود، می توانید آن ها را انتخاب کنید.

Titanfall 2 - 9
تمام مدل های تایتان های قبلی کنار گذاشته شده و شاهد ربات هایی با ظاهر متفاوت هستیم.

Ion اولین تایتانی است که با او آشنا می شویم. این ربات که بیشتر با انرژی لیزر سر و کار دارد، اسلحه اصلی اش Splitter Rifle بوده و قابلیت شلیک همزمان به سه نفر را خواهد داشت. نخستین قابلیت Ion را می توانیم Laser Shot بنامیم. به واسطه این توانایی، او اسلحه روی شانه خود را بیرون آورده و هر چیزی که سر راهش قرار گرفته را نابود می سازد. Tripwire دومین المان این ربات عظیم الجثه است.

با فعال سازی این قابلیت، مین های لیزری روی زمین می اندازید که با برخورد به بقیه دشمن ها، خسارات زیادی به آن ها وارد می کنید. Vortex Shield یا Laser Core سومین و چهارمین توانایی های Ion هستند. با Vortex Shield او تیرهای دشمن ها را با یک سپر دریافت کرده و آن ها را به سمت خودشان بر می گرداند. با Laser Core هم که خونین ترین قابلیت Ion به شمار می رود، این تایتان یک لیزر از قفسه سینه اش رها نموده و نیروهای مقابلش را می سوزاند.

Titanfall 2 - 2
بخش شخصی سازی این بار عمیق تر از گذشته بوده و با انتخاب های گوناگون می توانید سبک بازی خود را تعریف کنید.

به دنبال یک تایتان تهاجمی هستید؟ Scorch یا Scorched Earth را از دست ندهید. این ربات که مهارت بالایی در استفاده از آتش دارد، اسلحه اصلی اش T-203 Thermite Launcher نام داشته و یک شلیکش می تواند هر چیزی که در محدوده اش قرار گرفته را به نابودی بکشاند. نخستین قابلیت این تایتان Firewall است؛ یک دیوار آتشین رو به رو خود درست کرده و جهنم را به وجود بیاورید.

با Incendiary Trap او کپسول های گازی روی زمین انداخته که با شلیک به آن ها، انفجارهای مهیبی به وجود می آیند. سومین و چهارمین توانایی این ربات Thermal Shield و Flame Core هستند. به واسطه Thermal Shield این تایتان تیرها را ذوب نموده و به دشمنان نزدیکش ضربه وارد می کند. اگر هم می خواهید یک موج عظیم آتش بسازید، Flame Core را به کار بگیرید.

Titanfall 2 - 3

تایتان ها شاید موجودات کندی باشند اما بین آن ها هم می توانید چندین ربات سریع بیابید. Ronin یکی از آن ها است. این تایتان که برای طراحی اش از سامورایی ها الهام گرفته شده، از سرعت خود استفاده کرده و با نزدیکی به دشمن ها ضربات مهلک خود را وارد می کند. Ronin دارای سلامتی زیاد یا زره های قدرتمند نیست، بنابراین مجورید واکنش های سریع نشان دهید.

اسلحه اصلی این تایتان یک شاتگان است که با وجود قدرت بالای خود، تیرهای کمی داشته و استفاده از آن ها هنگام مبارزات نیازمند برنامه ریزی خواهد بود. Arc Wave را نخستین قابلیت Ronin می نامند. با این توانایی، او به واسطه شمشیرش یک موج الکتریکی درست می کند که ضمن کاهش سرعت دشمن ها، از سلامتی آن ها هم می کاهد. فعال سازی Phase Dash که دومین ویژگی او است، موجب خواهد شد Ronin با سرعت مسیری را طی کرده و تیرها را جا بگذارد.

Sword Block و Sword Core بقیه توانایی هایی این تایتان هستند. با Sword Block همان گونه که از نامش حدس می زنید، او شمشیرش را بالا گرفته و تاثیر تیرها روی خود را کاهش می دهد. نکته مهم اینجاست استفاده از Sword Block محدودیت ندارد و همیشه می توانید آن را به کار بگیرد. به واسطه Sword Core هم شاهد افزایش قدرت ضربات او و توانایی های شمشیرش هستیم.

Titanfall 2 - 6

اگر چندان علاقه ای به استفاده از شمشیر ندارید، جای نگرانی نیست. چون Northstar با اسلحه دوربین دارش دوای درد شما خواهد بود. این تایتان دومین ربات سریع بازی است. Northstar به سرعت بین کاورها حرکت کرده و دشمنانش را به تله می اندازد. اسلحه اصلی او هم Plasma Railgun نام داشته و هنگام زوم می توانید با شارژ این اسنایپر، یک تیر قدرتمند رها کنید.

اولین توانایی Northstar که با آن آشنا می شوید، Cluster Missile است. این قابلیت که عملکردی مشابه بمب های خوشه ای دارد، چندین موشک را به سمت تایتان ها می فرستد. با Vtol Hover او به سمت بالا رفته و روی هوا شناور خواهد ماند. بد نیست بدانید Northstar را تنها ربات بازی می توانیم بنامیم که پرواز می کند. طبیعتا هنگام تیراندازی دشمن ها، Vtol Hover کارساز خواهد بود.

Tether Trap و Flight Core سومین و چهارمین توانایی های این تایتان اسنایپ به دست هستند. با Tether Trap او مین هایی را به سمت زمین می فرستد که با آن ها، تایتان ها روی زمین گیر می کنند. بنابراین باید از فرصت به دست آمده بهترین استفاده را برده و خسارات زیادی به دشمن وارد نمایید. به واسطه Flight Core هم او ابتدا پرواز کرده و سپس چندین موشک را به سمت هدف می فرستد.

Titanfall 2 - 7
حالت های گیم پلی بازی هر سلیقه ای را پوشش می دهند. می توانید اصلا تایتان ها را از مبارزات حذف نموده یا برای افزایش هیجان مبارزات از هوش مصنوعی کمک بگیرید.

همیشه که نباید هجوم برد. گاهی اوقات برای پیروزی نیازمند یک دفاع هوشمندانه هستید. Legion با قابلیت های خود این مسئولیت را به عهده خواهد گرفت. اسلحه او یک مینی گان قدرتمند است که با تیرهای فراوان خود کابوس پایلوت ها را رقم می زند. فقط به یاد داشته باشید که پیش از استفاده، باید چندین ثانیه منتظر بمانید تا مینی گان گرم شده و سپس شلیک کنید.

نخستین قابلیت او که Power Shot است، بسته به فاصله با دشمن ها عملکردی متفاوت خواهد داشت. بدین معنی که نزدیکان را به عقب رانده و به تایتان های دورتر ضربه وارد می کند. با Mode Switch می توانید بین تیراندازی از محدوده نزدیک و دور یکی را انتخاب نمایید. Gun Shield و Smart Core هم به ترتیب موجب خواهند شد که دور اسلحه یک سپر دفاعی به وجود آمده و تایتان با مینی گان هر چیزی که جلویش قرار گرفته را با تیر بزنید.

Titanfall 2 - 12

اگر Scorch با مهارت استفاده از آتش معروف است، Tone هم با انفجارهای مهیب توانسته خود را بین قدرتمندترین تایتان ها قرار بدهد. اسلحه اصلی او Tracker 40mm نام داشته و گلوهای انفجاری نیمه اتوماتیک به دشمن ها شلیک می کند. اولین قابلیت Tone را Tracker Rockets می نامند که با آن می توانید موشک هایی به سمت هدف بفرستید. فراموش نکنید که برای استفاده از این توانایی، باید روی دشمن Lock On (قفل نشانه اسلحه روی دشمن) باشید.

برای این کار هم ابتدا سه تیر از Tracker 40mm به او بزنید. با Sonar Lock دشمن های پشت ساختمان ها مشخص خواهند شد. به واسطه Particle Wall این تایتان یک دیوار رو به رویش می سازد. جالب اینجاست تیرهای شما از این دیوار عبور کرده و Particle Wall تنها شلیک تایتان یا پایلوت های مقابل را خنثی می کند. Salvo Core را آخرین قابلیت Tone می نامند که یک مجموعه موشک رها می نماید. آن ها ابتدا به سمت دشمنانی که هدف گرفته اید می روند.

دو دوست؛ شاهد بخش داستانی خواهیم بود

Titanfall 2 - 5

هنگامی که نام سه گانه مدرن وارفر به میان می آید، چه چیزی را به یاد می آورید؟ شاید این سری المان های مثبت گوناگونی همانند گیم پلی هیجان انگیز، موسیقی کوبنده یا بخش چند نفره فراموش نشدنی داشته باشد اما مطمئنا با این پرسش ذهن خیلی ها به سمت داستان این عنوان می رود. نکته مهم هم همینجاست؛ کمپین تنها یک قسمت برای گذران وقت نیست.

بخش داستانی می تواند بازیکن ها را با دنیای بازی آشنا کرده و به واسطه ارائه یک تجربه به یاد ماندنی، بقیه بخش ها را بهتر جلوه دهد. متاسفانه چند سالی است این مسئله بین بازی های شوتر رعایت نشده و استودیوهای بازیسازی انگار از سر اجبار دست به ساخت کمپین می زنند. اوج این رفتارها را هم با بلک آپس 3 دیدیم که اکتیویژن با عنوانش شعور مخاطب ها را هدف قرار داده بود.

Titanfall 2 - 10
سیستم پیشرفت تایتان فال 1 چندان جالب نبود. این بار با اسلحه های بیشتر و گزینه های شخصی سازی مختلف می توانید وقت زیادی را روی پیشرفت پایلوت خود بگذارید.

دنیای تایتان فال 1 پتانسیل های زیادی داشت ولی ریسپان به خوبی از آن ها استفاده نکرد. یکی از این پتانسیل ها را می توانیم بخش داستانی بنامیم. شاید شاهد بعضی توضیحات داستانی کوتاه بودیم ولی این اطلاعات کم نتوانستند عطش بازیکن ها برای آشنایی بیشتر با تایتان ها و پایلوت ها را کاهش دهند. Respawn با تایتان فال 2 آمده تا این کوتاهی خود را جبران نماید.

خبر خوب این است که Mackey McCandlish مسئولیت خیلی مهمی روی ساخت بخش تک نفره تایتان فال 2 داشته و همکاری او با Jesse Stern می تواند نوید یک کمپین هیجان انگیز را بدهد. Jesse Stern را که می شناسید؟ از او هم به عنوان یکی از نویسندگان مدرن وارفر یاد می کنند. بیایید ابتدا نگاهی به خلاصه داستان تایتان فال 2 بیندازیم تا ببینیم اعضای سابق اینفینیتی وارد چه خوابی برای بازیکن ها دیده اند.

جک کوپر همیشه می خواست تا به جرگه پایلوت ها بپیوندد. یکی از دوستانش که از کاربلدترین پایلوت های سیاره بوده، با دیدن اشتیاق او تصمیم می گیرد تا مخفیانه توانایی های کوپر را بهبود بخشد. متاسفانه طی یک اتفاق، کشتی فضایی این دو روی یک سیاره سقوط کرده و با مرگ دوست کوپر، اکنون این وظیفه تفنگدار عضو Frontier Militia است تا ضمن مقابله با بیگانگان به مبارزه با نیروهای سازمان Interstellar Manufacturing Corporation پرداخته و از راز آن ها پرده بردارد.

خیلی کلیشه ای بود، نه؟ طبیعتا همین گونه است، ارائه یک کمپین به یاد ماندنی با این بستر داستانی فوق العاده تکراری کار هر کسی نیست. جدا از حضور McCandlish و Jesse Stern به عنوان سازندگان بخش تک نفره، المانی که توانسته ما را نسبت به این عنوان امیدوار سازد همراهی یک تایتان با پروتاگونیست است. پس از سقوط کشتی، BT-7274 که تایتان دوست کوپر بود به خاطر وضعیت نه چندان مناسب باتری اش تا مرز نابودی پیش می رود.

Titanfall 2 - 13

بنابراین کوپر به عنوان اولین هدف خود تصمیم می گیرد تا دوباره این تایتان را راه انداخته و به همراه او از این جهنم فرار کند. چیزی که خیلی دوست داریم ریسپان آن را به نمایش بگذارد، رابطه بین انسان و ربات است؛ کوپر و BT-7274 ابتدا چندان با هم راحت نیستند اما به خاطر بقا مجبورند به یکدیگر کمک کنند. چگونگی شکل گیری رابطه بین این دو و پیچیدگی آن می تواند به برگ برنده ریسپان باشد.

گفته های تیم سازنده نشان می دهند که با وجود روایت یک داستان خطی، برای انجام ماموریت ها دست بازیکن ها کاملا باز خواهد بود. از مخفی کاری بگیرید تا استفاده از قابلیت های پارکور و اسلحه های گوناگون همگی بسته به انتخاب های شما هستند. همچنین استودیو سازنده برای گستردگی بیشتر مرحله ها المان های سبک پلتفرمر و پازل را به بخش کمپین افزوده است.

برای پیروزی به استراتژی های بیشتری نیاز خواهید داشت

Titanfall 2

اگر قسمت قبلی تنها سعی می کردید تا یک تایتان ظاهر نموده و به جان دشمن ها بیافتید، اینجا از این خبرها نیست. ریسپان با اضافه سازی مکانیزم های گوناگون به یک بالانس مناسب بین پایلوت ها و تایتان ها رسیده است. بنابراین پیش از رسیدن به ربات ها هم باید استراتژی های گوناگونی را به کار بگیرید. برای پایلوت ها، استودیو سازنده هفت مکانیزم متفاوت قرار داده است.

یکی از آن ها را می توانیم قلاب ها بنامیم. با توجه به این که محیط های تایتان فال 2 معمولا مملوء از ساختمان های گوناگون خواهند بود، بنابراین این قابلیت روی افزایش سرعت بازیکن تاثیر گذاشته و استفاده اش می تواند کار شما را راحت تر کند. پرتاب چاقو برای ظاهر دشمنان پشت دیوار، ساخت یک کپی برای گمراهی و سر خوردن روی زمین از بقیه توانایی های جدید پایلوت ها هستند.

با حرکات پارکور، سر خوردن روی زمین، حرکت روی دیوار و استفاده از سیم ها برای عبور از یک منطقه هم که با قسمت ابتدایی آشنا شده بودیم. ترکیب این مکانیزم های گسترده با قابلیت های تایتان موجب شده تا استراتژی نقش مهمتری را برای پیروزی ایفا نماید. شاید همان گونه که استودیو سازنده گفت، سرعت و تایتان فال دو کلمه هم معنی باشند ولی همچنان نیازمند برنامه ریزی و فعالیت های تیمی هستید.

از مهمترین تغییرات گیم پلی، سیستم Rodeo است. قسمت قبل می توانستید روی یک تایتان فرود آمده و با جداسازی پنل اصلی او، به این قسمت شلیک کرده و آسیب زیادی به ربات وارد نمایید. با تایتان فال 2 کمی این مسئله متفاوت بوده و این بار می توانید باتری تایتان ها را بدزدید. هر بار که این کار انجام می دهید از سلامتی تایتان ها کم شده و با اهدای این باتری ها به تایتان خود یا دوستان تان، سپر آن ها را شارژ خواهید کرد.

بازی برای پلی استیشن 4 به انتشار می رسد

Titanfall 2 - 14

استودیو سازنده تاکنون بارها به عرضه بازی برای پلتفرم ژاپنی ها اشاره کرده است. جدا از ساپورت نه چندان جالب ریسپان از تایتان فال 1 و بعضی نقاط ضعف این عنوان، همین انتشار بازی تنها روی پلتفرم های مایکروسافت موجب شد تا تایتان فال آن گونه که باید با استقبال بازیکن ها مواجه نشود.

خوشبختانه آن ها اشتباه خود را تکرار نکرده و می خواهند ضمن عرضه تایتان فال 2 برای اکس باکس وان و رایانه های شخصی، جنگ تایتان ها را به دیوایس سونی هم بیاورند. با توجه به جامعه چهل میلیونی پلی استیشن 4 و درس هایی که استودیو ریسپان از تایتان فال 1 گرفته، طبیعتا این تصمیم به افزایش محبوبیت بازی کمک های شایانی می کند. بد نیست بدانید که تایتان فال 2 بیست و هشتم اکتبر به انتشار می رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی