ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

از رویداد پنجم آبان مایکروسافت چه انتظاراتی داشته باشیم؟

رویداد پاییزه شرکت مایکروسافت در پنجم آبان و در شهر نیویورک برگزار می شود؛ رویداد که در آن باید انتظار سخت افزار و آپدیت های نرم افزاری جدیدی را داشت. در وب سایت مایکروسافت چیز ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۳ آبان ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

رویداد پاییزه شرکت مایکروسافت در پنجم آبان و در شهر نیویورک برگزار می شود؛ رویداد که در آن باید انتظار سخت افزار و آپدیت های نرم افزاری جدیدی را داشت.

در وب سایت مایکروسافت چیز زیادی در این رابطه یافت نمی شود؛ آنچه خود مایکروسافت تا کنون در مورد این مراسم اعلام کرده بسیار محدود است و تنها شامل محل برگزاری و همچنین تاریخ و زمان دقیق آن می شود. با این حال می توانیم انتظارها و همچنین شنیده های خود از رویداد روز چهارشنبه را مرور کنیم.

اگر به خاطر داشته باشید در چهاردهم مهر ماه ۱۳۹۴، مایکروسافت با برگزاری رویدادی از سخت افزارهای جدیدی پرده برداشت. تمرکز آن مراسم به شکلی عجیب روی سخت افزارهای جدید این شرکت مانند سرفس پرو ۴، سرفس بوک و البته دو تلفن هوشمند پرچمدار لومیا ۹۵۰ و ارائه دموهای جذابی برای هولولنز بود.

ولی این بار می توان انتظار داشت که بخش زیادی از رویداد روز چهارشنبه به نرم افزار اختصاص داشته باشد. به هر حال مایکروسافت یک شرکت نرم افزاری است و حالا می خواهد ویژگی های برتر ویندوز ۱۰ در سال ۲۰۱۷ را نشانمان دهد. بیایید نگاهی داشته باشیم به همین قابلیت ها.

ویندوز ۱۰ در سال ۲۰۱۷

مایکروسافت چند ماهی می شود که در حال آزمایش بیلد جدیدی از ویندوز ۱۰ موسوم به «Redstone 2» است و تا کنون چند بیلد آزمایشی را هم در اختیار کاربران طرح اینسایدر گذاشته است. این بیلدها تا به حال بیشتر مشمول بهینه سازی های کوچک و افزوده شدن قابلیت های اندکی به ویندوز بوده اند.

در واقع هنوز قابلیت های تازه Redstone 2 اعلام نشده اند و این کنفرانس مکانی بسیار مناسب برای همین کار است. اهالی ردموند احتمالاً در روز چهارشنبه تفاوت های بزرگ نسخه یاد شده از ویندوز ۱۰ را اعلام می کنند.

این در حالیست که مایکروسافت برای سال ۲۰۱۷ دو آپدیت بزرگ را در نظر گرفته است. ابتدا Redstone 2 از راه می رسد و احتمالاً در نیمه دوم سال ۲۰۱۷، باید انتظار Redstone 3 را کشید. اعلام تاریخ دقیق عرضه هر کدام از این بیلدها در سال ۲۰۱۷ هم جزیی از این رویداد خواهد بود.

وب سایت های نزدیک به مایکروسافت اشاره می کنند Redstone 2، مشمول به روز رسانی هایی برای Windows Ink، اپلیکیشن دوربین می شود. استفاده از Windows Ink برای افرادی که از سرفس و قلم هوشمند مایکروسافت استفاده می کنند ساده تر می شود در حالی که ویژگی های بصری اپلیکیشن دوربین تغییراتی در راستای بهینه شدن را تجربه خواهد کرد.

در این میان وب سایت «Windows Central» خبر می دهد که Redstone 2 در مارس ۲۰۱۷ عرضه می شود در حالی که نسخه سوم Redstone در پایان تابستان ۲۰۱۷ از راه می رسد. در مراسم روز چهارشنبه، بعید است که مایکروسافت در مورد Redstone 3 صحبت کند.

کامپیوتر یکپارچه و رومیزی سرفس

Surface-keyboard-leak-launch-event-692679-w700

اگرچه امسال رویداد مایکروسافت بیشتر حال و هوای نرم افزاری خواهد داشت اما در هر حال، گویا قرار است عضو جدیدی به خانواده سرفس افزوده شود. مایکروسافت که در چند سال اخیر تقریباً همه نوع سخت افزاری را تهیه کرده، اکنون به سراغ توسعه یک کامپیوتر رومیزی All-in-One رفته و می خواهد به مقابله مستقیم با iMac های اپل بپردازد.

چند ماه پیش دیجی تایمز بود که برای نخسیتن بار این گزارش را ارائه کرد و خبر از در دست توسعه بودن چنین محصولی داد. از همان زمان به بعد شاهد انتشار خبرها و تصاویر بیشتری از این محصول بوده ایم.

وب سایت ZDNet گزارش می دهد که محصول مورد اشاره با نام رمز «Cardinal» در ردموند توسعه پیدا می کند و اهالی ردموند می خواهند محصولی را در اختیار مشتریانشان قرار دهند که بهره وری کاربر را به شکل بیش از اندازه ای افزایش دهد.

این در حالیست که «ویندوز سنترال» اشاره می کند که این کامپیوتر یکپارچه، می تواند برای موارد سرگرم کننده نیز مورد استفاده قرار گرفته و در خانه و یا اتاق نشیمن جای گیرد. همین مسئله می تواند ارتباطی باشد میان کامپیوتر یکپارچه اهالی ردموند با «Microsoft Home Hub» که فعلاً اطلاعات بسیار اندکی از آن در دست است.

surface-aio-patent2-w700

to5awdzcuq5lsvfkizhu-w700

حال اما نکته جالب تر اینجاست که احتمالاً کامپیوتر سرفس از نمایشگر جداشدنی بهره می برد. از سوی دیگر پتنتی که مایکروسافت ثبت کرده اشاره به ماژولار بودن دستگاه می کند. فرض کنید می توانید یک مانیتور ۲۷ اینچی جداگانه داشته باشید. قرار است با آن چه کنید؟ اجازه دهید تا چهارشنبه صبر کنیم و توضیح مایکروسافت در این رابطه را بشنویم.

رزولوشن تصویر نمایشگر سرفس پی سی، 4K است و مایکروسافت می خواهد آن را با اندازه ۲۷ اینچی در اختیار کاربران قرار دهد، در حالی که پیشتر گفته می شد که اهالی ردموند مشغول توسعه نمونه های ۲۱ و ۲۴ اینچی از کامپیوتر یکپارچه خود هستند.

در این میان منابع دیگر اشاره می کنند که احتمالا این کامپیوتر به کارت گرافیک «GTX-1080» هم مجهز می گردد تا تبدیل به یکی از جذاب ترین انتخاب ها برای گیمرها شود. البته باید در نظر گرفت که گیمینگ، تنها هدف مایکروسافت برای استفاده از چنین کارتی نیست. این شرکت با استفاده از چنین کارت گرافیکی می تواند تجربه واقعیت مجازی و افزوده (در واقع ترکیب این دو) را در اختیار کاربران قرار دهد.

وقتی همه این موارد را کنار هم قرار دهید، می بینید که Surface AIO مهم تر آن چیزی است که قبلاً فکر می کردید. مخصوصاً اگر کامپیوتر شما، آماده باشد تا تجربه ای سه بعدی و هولوگرافیک را در برابرتان قرار دهد.

surface-kb-fcc-w700

لازم به اشاره است که مدتی پیش، تصویری از کیبورد سرفس هم فاش شد که قرار است همراه با Surface AIO به دست خریداران این محصول برسد.  محصولات سری سرفس هیچگاه ارزان قیمت نبوده اند و حالا هم انتظار می رود که کامپیوتر یکپارچه مایکروسافت با قیمت محصولی لوکس به فروش برسد.

HomeHub - یک آمازون اکوی دیگر

s3lm0a40ewmubehkik2d-w700

اینطور که پیداست و منابع نزدیک به مایکروسافت گزارش می دهند، اهالی ردموند هم مانند آمازون و سپس گوگل، می خواهند در روز چهارشنبه یک اسپیکر هوشمند معرفی کنند.

این دستگاه که از ویژگی های ویندوز ۱۰ بهره می برد با نام «HomeHub» عرضه خواهد شد. در حالی که اکو از دستیار مجازی الکسا بهره مند است، هوم هاب مایکروسافت به «کورتانا» تجهیز می شود. قاعدتاً می توانید سوالاتی ساده از آن بپرسید، از او بخواهید قرار ملاقاتی را به شما یادآوری کند یا دستوراتی را به سایر ابزارهای هوشمند محیط پیرامون شما ارسال نماید.

به این شکل در واقع مایکروسافت می خواهد کورتانا را در مرکزیت زندگی کاربرانش قرار دهد و برای جامه عمل پوشاندن به چنین هدفی، چه کاری بهتر از توسعه یک گجت کاملاً اختصاصی برای بهره گیری از کورتانا؟

ویندوز سنترال در گزارش خود می نویسد که این محصول قادر است به شکل محلی از فایل ها نگهداری کند. برای مثال می توانید موزیک، ویدیو یا اسناد خودتان را در آن جای داده و سپس به هر دستگاهی اجازه دهید تا بتواند آنها را استریم کرده و به سادگی پخش نماید. این راهکار تقریباً مشابه با نحوه کارکرد یک سرور ابری شخصی است.

سرفس پرو 5 و سرفس بوک 2

surface-book

امسال یا دست کم در این رویداد نباید انتظار سرفس بوک ۲ و سرفس پرو ۵ را داشت. اگرچه در ماه های گذشته خبرهایی بود مبنی بر اینکه مایکروسافت طراحی لولای سرفس بوک ۲ را تغییر داده و می خواهد این محصول را به شکلی بی نقص تر ارائه دهد، اما به هر حال گفته می شود که این گجت در سه ماهه نخست ۲۰۱۷ معرفی می شود.

با این حال اگر در همین رویداد مایکروسافت از نسل جدید کامپیوترهایش پرده بردارد، می توان قطعاً انتظار حضور پردازنده های نسل هفتم یا همان «Kaby Lake» را در آنها کشید. کیبی لیک از همان فرایند ۱۴ نانومتری استفاده می کند و یک تغییر کوچک نسبت به اسکای لیک محسوب می گردد.

البته این احتمال هم وجود دارد که مایکروسافت پردازنده دو دستگاه یاد شده را آپدیت کند و به دلیل عدم ایجاد تغییرات دیگر، حتی نام آنها را نیز تغییر ندهد. این احتمال البته اندکی بعید است چرا که تا سه ماه دیگر باید نسخه ۵ از سرفس پرو و نسخه ۲ از سرفس بوک را شاهد باشیم.

پروژه Centennial؛ بازی و اپلیکیشن های Win32

این قضیه، مثال بارز یک تیر و چند نشان است. مایکروسافت در حال حاضر مشغول همکاری با توسعه دهندگان است تا تعداد زیادی از اپلیکیشن و بازی های Win32 را به ویندوز استور اضافه کند. البته مشخص نیست که در این رویداد، اهالی ردموند چقدر در این باره سخن خواهند گفت اما در هر صورت این مسئله قطعیت دارد.

Skype Teams

teamsforskype-w700

مایکروسافت به احتمال زیاد در مراسم پس فردا از سرویس همکاری همزمان جدیدی برای فضای کاری رونمایی خواهد کرد که «Skype Teams» نام دارد و پیشتر برخی اسکرین شات های مربوط به آن در فضای مجازی منتشر شده بود.

Skype Teams در واقع یک سرویس آنلاین است که مایکروسافت آن را در قالب یک کلاینت قابل دانلود هم در اختیار کاربران قرار خواهد داد.

وب سایت ویندوز سنترال می نویسد که Skype Teams با ویندوز ۱۰ نیز ترکیب خواهد شد، هر چند که بعید است این موضوع در رویداد ۲۶ اکتبر - ۵ آبان مایکروسافت بیان شود. شاید هم این قابلیت در رویدادی که هفته بعد با محوریت آفیس برگزار می شود، اعلام گردد.

غیر ممکن ها

مدت هاست که برخی شایعات پیرامون مایکروسافت وجود دارند که معمولاً در وهله اول هم از سوی طرفداران این شرکت شکل گرفته اند.

Surface-Phone-concept-renders-by-Behance (2)-w700

یکی از این شایعات، وجود محصولی به نام «سرفس فون» است. به طور کلی بعید به نظر می رسد که امسال مایکروسافت تصمیم به معرفی موبایلی داشته باشد. حتی بعید است که در رویداد ابتدای سال ۲۰۱۷ هم سخنی از این موبایل زده شود. به نظر می رسد که مایکروسافت می خواهد به طور کلی این بخش را به دست فراموشی بسپارد. البته هنوز هم گزارش هایی به گوش می رسد که مایکروسافت می خواهد سرفس فون را در سال ۲۰۱۷ یا ۲۰۱۸ ارائه کند.

به هر حال اگر اکنون و با شرایط موجود همچنان می خواهید موبایلی مجهز به سیستم عامل ویندوز داشته باشید، HP Elite x3 گزینه بدی به شمار نمی رود، هرچند تقریباً تنها گزینه است.

band_2_band_3_story

از طرف دیگر می توان «Band 3» را در لیست غیر ممکن ها قرار داد. اگرچه این محصول هم تا مدتی پیش در دست توسعه بود و حتی پانوس پانای در یکی از مصاحبه هایش آن را به دست کرده بود و به شکل مداوم دستش را بالا می آورد، اما بیشتر منابع خبر می دهند که توسعه آن قطع شده و مایکروسافت کلاً قید این سخت افزار را هم زده است.

باید انتظار داشت که مراسم پاییزه مایکروسافت در مقایسه با سال گذشته از ابعاد بسیار کوچکتری برخوردار باشد. سال پیش مایکروسافت با سرفس پرو ۴، سرفس بوک و دو موبایل پرچمدار غوغا کرد ولی امسال بهتر است از حالا سطح انتظارهای خود را کمی کاهش دهیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • MojtabaHere
    MojtabaHere | ۴ آبان ۱۳۹۵

    من فک کنم که از سرفیس فون هم صحبت هایی بشه.
    همونطور که مایکروسافت در E3 از پروژه اکس باکس اسکورپیو چندین ماه قبل از معرفی صحبت کرد

  • دانیال نادری
    دانیال نادری | ۴ آبان ۱۳۹۵

    من میخوام سرفیس بوک بخرم. ینی صبر کنم؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی